Gå til innhold

Prisvurdering -|- Tips til oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har en datamaskin som er en fin blanding av nytt og gammelt jeg har samlet gjennom årene. Denne virker nå til å slite å dra spllene jeg spiller stabilt og jeg mistenker at dette er CPU'en som ligger bakpå. 

 

Spillene jeg spiller inkluderer Destiny 2, Battlefiled 5 og Division 2 blant andre AAA-Tittler, disse kjøres på 2560x1080 oppløsning i 75Hz

 

Forøvrig blir PC'en stort sett brukt til gaming, med noe lett bilderedigering i Lightroom CC og Photoshop CC. 

 

PC'en ser slik ut:

 

Kabinett: Bitfenix Phenom Chasis

Skjermkort: MSI Armor OC GTX 1070

Prosessor: Intel I7-4770K CPU

Kjøler: Antec Kühler H20 Lukket CPU-Vannkjøler

Minne: 32GB @1600Mhz HyperX Savage DDR3 RAM 160GB

Lagring 1: IntelSSD (OS install) 256GB

Lagring 2: LITEON SSD Corsair

Strømforsyning: RM850 PSU 2x Noctua

Kabinettkjøling: NF-F12 120mm Vifter

 

Det jeg lurer på her er å enten selge PC'en og betale mellomlegget for å bygge en ny PC med Radeon RX 5700 XT eller RTX 2070 Super samt en Ryzen 7 3700X, eller oppgradere nåværende maksinvare med en Ryzen 7 3700X og prøve på en eller annen måte å bli kvitt de gamle delene. 

 

Budsjettet jeg vil legge inn i dette er på omlag 7000,- i tilleg til de eventuelle pengene som kommer fra salg av komponenter/maskin om det kommer til å bygge en helst ny maskin

 

 

Lurer dermed på om der er noe som kan gjøres med maskinen uten oppgraderinger for å dra spillene bedre. Om hvilke pris som hadde vært aktuellt å sette på denne og eventuellt om en upgrade gir mening i forhold til syklus eller om jeg burde vente ytterligere. 

Endret av CrabHabit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til 2560x1080 oppløsning i 75Hz kan jeg nesten ikke skjønne at du skulle trenge oppgradere i det hele tatt. Jeg ville kikket på temperaturen på CPU mens du spiller. Om du aldri har skiftet kjølepasta mellom CPU og kjøler, kan det tenkes at denne er tørket inn, og ikke fungerer så bra lenger. Eller kanskje vannpumpen i AIO'en ikke kjører så bra lenger? Med dårlig kjøling på CPU vil CPU klokke seg ned for å unngå overoppheting, og man får merkbart dårligere ytelse.

 

Om temperaturen er fin, kan du vurdere å overklokke CPU litt, dersom du ikke allerede gjør det. Og med mindre du trenger 32GB med RAM, så kan du til "nød" vurdere å kjøpe deg et 16GB kit med 2400MT/s DDR3 RAM, det vil ihvertfall BFV sette pris på. Det er også et spill som liker en CPU med mange kjerner/tråder, men igjen; til bare 75Hz, kan jeg ikke skjønne at ikke din burde holde mer enn godt nok. Et 2400MT/s kit får man nytt for rundt tusenlappen, så det kan sånn sett være en grei nok "oppgradering", vi snakker jo tross alt om 50% raskere RAM, og en tusenlapp er jo ikke akkurat noen formue. Om du er heldig kan du jo få i nærheten av det for 32GB kit'et du allerede har, på Finn.no, og da snakker vi jo om så og si gratis oppgradering. Men å kjøpe 32GB med raskere RAM, dersom du virkelig trenger den mengden, for da rundt 2000 Kr... Da synes jeg vel det begynner å bli litt rart å bruke så mye på å oppgradere en såpass gammel platform.

 

Så jeg ville begynt der; sjekket at CPU ikke blir overopphetet og "throttler" ytelsen. Om du kan friskmelde den med HWinfo, så vurderer du gjerne litt raskere RAM. Det er jo bare å returnere om det ikke gir den ytelsen du håper på. På bruktmarkedet er jeg redd din CPU/HK/RAM kombo ikke er stort verdt. Så den har nok større bruksverdi, enn salgsverdi. 4770K er fremdeles en "kapabel" CPU. Vel, så lenge du ikke sikter på 144fps/Hz.

 

Du kan jo selvsagt også samtidig bestille et skjermkort, og se om du synes det gir den ekstra ytelsen du savner. Pass på å teste med et benchmark program i mellom de forskjellige konfigurasjonene. Gjerne et spill, slik at du kan se nøyaktig hvor mye mer ytelse du får med de forskjellige komponentene.

 

Et siste tips, som strengt tatt bør gjøres aller først. Vel, etter du har "friskmeldt" CPU temperatur. Er å prøve en runde med programmet DDU. Boot inn i Windows i safe mode, og bruk DDU til å fjerne alt av gamle skjermkort drivere. Installer så når du har bootet inn i Windows igjen i normal mode, siste drivere fra Nvidia. Rot med driver filer som blir liggende igjen fra gamle installeringer kan gi et misfornøyd skjermkort.

 

Mange opplever ellers også at det er som en aldri så liten "oppgradering" bare å installere Windows på nytt også. Som med skjermkort driverne, kan gamle Windows, og programfiler bidra til en tregere maskin det også.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei. :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme CPU som deg, å jeg merker ikke at den holder meg igjen i spill. Dog klokket den til 4.3GHz, er du heldig i silikonlotteriet så klokker din CPU fint til 4.6GHz uten problem. Jeg var svært uheldig og klarer ikke mer en 4.4GHz før det blir ustabilt uansett hvor mye spenning jeg gir.

Jeg hadde første gen Titan som holdt meg igjen i spill, dette oppgraderte jeg til AMD sitt nye 5700 XT og merket mye bedre ytelse med en gang. Titan kortet kan vel sammenlignes med GTX 1060 viss jeg huske rett, å jeg overklokka titan kortet mitt også for å få bedre ytelse, men det var for liten ytelse.
Spiller for det meste PUBG, RUST, BF4 etc og merket god forskjell når jeg oppgraderte skjermkortet.


Men som Gabri3l skriver, så kan det jo godt være tempen som holder deg igjen, gammel cpu pasta, kjøleren som begynner å leve på sitt siste vers etc etc.

Lenke til kommentar

Selvsagt holder prosessoren din igjen. Man merker det kanskje ikke så lett i bruk, fordi man ikke alltid klarer å skille fps med det blotte øyet, men det betyr ikke at det ikke er stor forskjell. Gjennomsnitts fps blir vesentlig lavere på en gammel CPU med DDR3 ram, sammenlignet med nyere prosessorer.

 

 

https://m.youtube.com/watch?v=WtSTtn8bsfY

 

Mulig at gammel pasta som de over sier bidrar til å gjøre det verre. Men gammel paste har ikke skylden. Blir oppgitt av forslagene over om å bytte kjølepasta, kjøpe nytt skjermkort eller re-innstallere Windows. Ingen av de forslagene over vil gjøre at prosessoren din møter dagens standard. Og ingen av de forslagene vil derfor løse problemet ditt. Elefanten i rommet her er gammel CPU og tregt minne. Og kjøper du et nytt og kraftigere skjerrmkort vil det bare bli enda mer synlig at prosessor holder deg igjen, da du vil slite med at du ikke klarer å få all potensiale ut av kortet.

 

Vil du løse problemet kjøper du ny prosessor med raskere minne. Så enkelt er det. Å fikle med kjølepasta, windows eller overklokking vil på magisk vis oppgradere prosessor og minne så det kommer opp på dagens nivå.

Lenke til kommentar

Her er det mye gode tips, og mye fra min side som har gått i glemmeboken, men skal ta en test på dette likevel. 

 

Vi tar Battlefield 5 som ett eksempel. Her er det vingling mellom 80 FPS og 40 FPS på gode dager. Jeg kjørte prosessoren (I7-4770K) Stock på 3.5GHz og dette var et problem da. Jeg overklokket denne til 4.2GHz for å se om problemet blir løst med mer trøkk og dette stabiliserte en bedre 1% Low FPS men vingler fortsatt ofte mellom 80FPS og 50 FPS.

 

Forøvrig er PC'en bygd om fra en Midi-Tower til en Cube for ett år siden, denne blir litt heit under spilling så det kan godt være temperaturene, men CPU'en kjører på opp mot 4.2 GHz ut ifra monitoring fra MSI Afterburner. 

 

Er derfor jeg kom til en uviten konklusjon om at det må være CPU det er noe som drar ned siden den også vingler mellom 60-99% load men GHz er rimelig stabil. 

 

Har noen noen tips til diagnostikkverktøy som logger load, core clock og temp i en fil? Har ikke to skjermer tilgjengelig så må logge alt via OSD

Lenke til kommentar

Her er det mye gode tips, og mye fra min side som har gått i glemmeboken, men skal ta en test på dette likevel. 

 

Vi tar Battlefield 5 som ett eksempel. Her er det vingling mellom 80 FPS og 40 FPS på gode dager. Jeg kjørte prosessoren (I7-4770K) Stock på 3.5GHz og dette var et problem da. Jeg overklokket denne til 4.2GHz for å se om problemet blir løst med mer trøkk og dette stabiliserte en bedre 1% Low FPS men vingler fortsatt ofte mellom 80FPS og 50 FPS.

 

Forøvrig er PC'en bygd om fra en Midi-Tower til en Cube for ett år siden, denne blir litt heit under spilling så det kan godt være temperaturene, men CPU'en kjører på opp mot 4.2 GHz ut ifra monitoring fra MSI Afterburner. 

 

Er derfor jeg kom til en uviten konklusjon om at det må være CPU det er noe som drar ned siden den også vingler mellom 60-99% load men GHz er rimelig stabil. 

 

Har noen noen tips til diagnostikkverktøy som logger load, core clock og temp i en fil? Har ikke to skjermer tilgjengelig så må logge alt via OSD

 

Hei

 

At load "vingler" på CPU under gaming er normalt, det har egentlig ingen ting å si. 

 

Det som er mer bekymringsfullt er at du får 99% load på CPU, det viser at prosessoren blir presset og sliter. 

 

Når prosessoren kjører max load betyr det at den bottlenecker. På min PC ligger prosessoren stort sett aldri over 30-40% load under gaming, så 60-99% load høres voldsomt ut, men det er nok et resultat av at prosessoren ikke holder helt med på nyere spill som krever bedre IPC og som drar mer nytte av flertråder.

 

Du kan bruke MSI Afterburner til å logge alt av load, core, clock og temp i OSD. 

 

Men når du får 99% load på CPU, så er det tydelig at prosessor bottlenecker, og at prosessor er problemet slik jeg kommenterte ovenfor. Når en komponent når max load i spill, sier man at den bottlenecker, fordi den holder igjen. Det er vanlig at skjermkort alltid "bottlenecker" i spill, fordi man alltid kan tyne skjermkortet mer. Men når CPU bottlenecker og kjøer max load har man et problem. 

 

Av ren nysgjerrighet, hvordan er load på skjermkortet ditt under spill?

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Hei

 

At load "vingler" på CPU under gaming er normalt, det har egentlig ingen ting å si. 

 

Det som er mer bekymringsfullt er at du får 99% load på CPU, det viser at prosessoren blir presset og sliter. 

 

Når prosessoren kjører max load betyr det at den bottlenecker. På min PC ligger prosessoren stort sett aldri over 30-40% load under gaming, så 60-99% load høres voldsomt ut, men det er nok et resultat av at prosessoren ikke holder helt med på nyere spill som krever bedre IPC og som drar mer nytte av flertråder.

 

Du kan bruke MSI Afterburner til å logge alt av load, core, clock og temp i OSD. 

 

Men når du får 99% load på CPU, så er det tydelig at prosessor bottlenecker, og at prosessor er problemet slik jeg kommenterte ovenfor. Når en komponent når max load i spill, sier man at den bottlenecker, fordi den holder igjen. Det er vanlig at skjermkort alltid "bottlenecker" i spill, fordi man alltid kan tyne skjermkortet mer. Men når CPU bottlenecker og kjøer max load har man et problem. 

 

Av ren nysgjerrighet, hvordan er load på skjermkortet ditt under spill?

 

Load på skjermkortet varierer, jeg har begrenset kunnskap men har forstått at skjermkortet står for "hvor bra ting ser ut" i spillet og CPU'en står for "hvor mye som rendres i real time" . Har deretter trikset og mikset med egne custom settings og presets med alt fra Ultra til Low og skjermkortet endrer load deretter på alt mellom 50-70% men sjeldent over det. CPU'en stabiliserer seg sjeldent men som du sier er litt vingling normalt.

 

Er dog i Battlefield 5 tilfellet 40-80 FPS på Low preset med 70% CPU Load og 50% GPU Load og 40-50 FPS på Ultra preset med 80-99% CPU Load og 70-80% GPU Load

 

Jeg kommer hjem fra jobb ikveld og har tilgang til maskinen, skal kjøre benchmarks og logging i ett par tre tunge spill og komme tilbake med data.

 

Ganske gira på å finne en løsning på dette og jeg takker for alle svar og engasjement foreløbig

Lenke til kommentar

Load på skjermkortet varierer, jeg har begrenset kunnskap men har forstått at skjermkortet står for "hvor bra ting ser ut" i spillet og CPU'en står for "hvor mye som rendres i real time" . Har deretter trikset og mikset med egne custom settings og presets med alt fra Ultra til Low og skjermkortet endrer load deretter på alt mellom 50-70% men sjeldent over det. CPU'en stabiliserer seg sjeldent men som du sier er litt vingling normalt.

 

Er dog i Battlefield 5 tilfellet 40-80 FPS på Low preset med 70% CPU Load og 50% GPU Load og 40-50 FPS på Ultra preset med 80-99% CPU Load og 70-80% GPU Load

 

Jeg kommer hjem fra jobb ikveld og har tilgang til maskinen, skal kjøre benchmarks og logging i ett par tre tunge spill og komme tilbake med data.

 

Ganske gira på å finne en løsning på dette og jeg takker for alle svar og engasjement foreløbig

CPU rendrer ikke i realtime. Nærmeste rendering i realtime man har er RT kjernene på dagens RTX kort.

 

Men om et skjermkort varier under load, kan det skyldes en rekke faktorer, de vanligste er:

 

- Loading, at kortet ikke har noe å jobbe med.

- Spill som ikke krever så mye datakraft, slik at kortet ikke trenger å kjøre på full load.

- At man har komponenter som holder igjen skjermkortet. Dette kan være for lite systemminne, treg prosessor, eller andre komponenter som bottlenecker.

 

Ser du nevner battlefield 5, det er et spill som drar fordel av hyperthreading og mange tråder.

 

I begge scenarione burde skjermkortet ditt kjørt 99% load i Battlefield 5. At skjermkortet kan gå på 50% load, viser at det er en bottleneck der. Når prosessoren kan kjøre 99%, og skjermkortet kun på 70-80% viser det tydelig at prosessoren holder tilbake skjermkortet. Hadde prosessoren hatt mer å gå på, ville du sett 99% load på skjermkortet, og ikke kun 70-80%. Iværtfall i et spill som Battlefield 5.

 

Løsningen er ny prosessor og raskere minne.

 

Hadde du kjøpt et sterkere skjermkort, la oss si 2080, ville du antageligvis sett enda lavere load på skjermkortet, fordi flaskehalsen ville blitt ennå større enn den er nå. Husk at en PC ikke er sterkere enn den svakeste komponenten.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...