Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin poster ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Undertegna har satt sammen ein maskin som ikkje POST'er.

Deler av den er gitt i gave, mens eg kjøpte inn cpu'en og hardwaren er som følger:

 

Ryzen 3700X

ASrock 470X master sli

evga geforce 1080ti

2x8GB vengance LPX corsair ram

XPG 512gb disk

 

 

Når pc'en starter så slår kabinettviften seg på, cpu viften spinner opp såvidt og stopper mens LED lyset fortsetter å lyse. Samme skjer på grafikkortet. Det er dog ingen output på skjermen eller lydsignaler som kan tolkes.

 

I ettertid ser eg at 470 kortet trenger ny bios for å kunne snakke med ryzen 3, men eg antok at post'en ville uansett prøve seg og heller hyle over at den ikkje finner cpu'en? Eller er det dette for forårsaker problemet?

 

Etter lett googling fant eg denne guiden: https://www.computerhope.com/issues/ch000607.htm

og skal prøve den senere i kveld. Eg har satt sammen pc'er tidligere men det er ein del år siden ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe om BIOS for din maskin/prosessor. Vil bare nevne at jeg hadde akkurat slike symptomer sist jeg oppgraderte PC-en. Det var et minnekort som hadde vanskelig for å få kontakt. Så snart jeg nappet ut kortet i spor B2, fikk jeg bilde på skjermen. Det endte med at jeg måtte bruke makt for å få kortet på plass.

Lenke til kommentar

Med andre ord den vil ikkje prøve å starte POST eingang uten cpu og eg forstår det riktig?

 

Det er Cpu som leser og eksekverer bios kode (POST rutiner)

Ikke noe som skjer uten en cpu som starter (annet enn at hovedkortet kanskje spennings setter noe fan outputs) og muligens gir et signal lyd/leds om cpu not detected.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...