Gå til innhold

GUIDE: SD-minnekort Dette betyr tallene og merkene på minnekortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynte å lese, så skrollet jeg bare fort gjennom artikkelen. Jøsses så mange forskjellige måter å merke på. Her burde det strengt talt vært en bedre standard og "oppsummering" av typen minnekort enn i dag, mener jeg :)

 

Akkurat samme som jeg gjorde, også enig med din konklusjon, sier bare hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Om man først skal presisere hvor mye en Megabyte egentlig er, så burde man kanskje ta seg bryet med å få det helt korrekt ?

"Men en megabyte tar egentlig 1024 000 byte med plass på disken eller minnekortet."

Nei, dette er feil.

en Kilobyte er 1024 byte. En megabyte er 1024 kilobyte altså 1 048 576 byte. På samme måte blir det neste 'steg' - en Gigabyte er 1024 Megabyte altså 1_073_741_824 byte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man først skal presisere hvor mye en Megabyte egentlig er, så burde man kanskje ta seg bryet med å få det helt korrekt ?

"Men en megabyte tar egentlig 1024 000 byte med plass på disken eller minnekortet."

Nei, dette er feil.

en Kilobyte er 1024 byte. En megabyte er 1024 kilobyte altså 1 048 576 byte. På samme måte blir det neste 'steg' - en Gigabyte er 1024 Megabyte altså 1_073_741_824 byte

 

Det er riktigere enn i artikkelen, men også feil. Kilo-/mega-/gigabyte har per definisjon grunntall 10.

 

1 kilobyte = 1 KB = 10^3 = 1000 B

1 gigabyte = 1 GB = 10^9 = 1000000000 B

 

1 kibibyte = 1 KiB = 2^10 = 1024 B

1 gibibyte = 1 GiB = 2^30 =  1073741824 B

 

Poenget er at lagringsprodusentene bruker størrelsesenhetene korrekt, men at verktøy som rapporterer størrelsen på lagringsmediet ofte ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begynte å lese, så skrollet jeg bare fort gjennom artikkelen. Jøsses så mange forskjellige måter å merke på. Her burde det strengt talt vært en bedre standard og "oppsummering" av typen minnekort enn i dag, mener jeg :)

 

Det er jo standarder, så hva snakker du om?

 

Men det er mer enn én ting som er viktig med et minnekort, derfor er det flere ting å kunne. Men om du leser dette vil du skjønne det. De billigste kortene er merket U1 eller C10 eller lavere. Skal du lagre HD video bør du ha U3/ V30. 4k V60

Endret av kk75
Lenke til kommentar

Om man først skal presisere hvor mye en Megabyte egentlig er, så burde man kanskje ta seg bryet med å få det helt korrekt ?

"Men en megabyte tar egentlig 1024 000 byte med plass på disken eller minnekortet."

Nei, dette er feil.

en Kilobyte er 1024 byte. En megabyte er 1024 kilobyte altså 1 048 576 byte. På samme måte blir det neste 'steg' - en Gigabyte er 1024 Megabyte altså 1_073_741_824 byte

 

Ajaj, det var en blemme ja! Men fikset nå.
Lenke til kommentar

Det er jo standarder, så hva snakker du om?

 

Men det er mer enn én ting som er viktig med et minnekort, derfor er det flere ting å kunne. Men om du leser dette vil du skjønne det. De billigste kortene er merket U1 eller C10 eller lavere. Skal du lagre HD video bør du ha U3/ V30. 4k V60

Joda, det fins standarder, men de er ikke akkurat laget for å være enkle å forstå for den jevne kjøper av minnekort. Ta Lexar-kortet for eksempel, som er merket med "633x", "C10", "U3" og "I". Man må nok sikkert beholde den siste av kompatibilitetshensyn, men de tre andre kunne ha vært erstattet med en enklere merking, f.eks. "Read:95 Write:30", evt. "R95 W30".

Lenke til kommentar

Joda, det fins standarder, men de er ikke akkurat laget for å være enkle å forstå for den jevne kjøper av minnekort. Ta Lexar-kortet for eksempel, som er merket med "633x", "C10", "U3" og "I". Man må nok sikkert beholde den siste av kompatibilitetshensyn, men de tre andre kunne ha vært erstattet med en enklere merking, f.eks. "Read:95 Write:30", evt. "R95 W30".

Jeg tenker at de som har spesifikke behov i minnekortet sitt bare må lære seg hva de skal kikke etter. Mange ser bare på størrelse, putter det inn og er fornøyde. De son trenger noe må lære seg merkingen.

 

Det er ikke mange som kan avgjøre hva som er best av Wi-Fi 802.11a/b/g/n vs 802.11a/c heller ?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...