Gå til innhold

Hva er riktig måte å koble opp to skjermer?


Osteskive

Anbefalte innlegg

Jeg har to 24" like Asus skjermer som jeg ønsker å koble opp til min stasjonære PC. 

 

Nå har jeg en HDMI kabel fra grafikkortet (Nvidea GTX 770) til "hovedskjermen" og en en HDMI kabel fra det integrerte Intel grafikkortet i hovedkortet koblet til "ekstra-skjerm". 

 

Er dette beste måte å koble opp to skjermer? Vil det være bedre å koble begge skjermene med utgangene fra grafikkortet? Hva skjer om jeg flytter et tungt spill over på skjermen med innebygd grafikk?

 

På det eksterne grafikkortet har jeg 1 HDMI utgang, 1 DisplatPort utgang og 2 DVI utganger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri bruk porten til det integrerte grafikkortet hvis du har et PCIe kort. Må si meg enig med johanf, DP og DVI er det jeg ville gått for, eventuelt begge på DVI hvis du ikke har DP kabel tilgjengelig.

 

Jeg har PCIe kort. Hva er det som gjør at man ikke kan bruke utgang fra integrert grafikkortet da?

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar

Så man -må- ha dedikert grafikk-kort med to eller flere skjermutganger hvis man skal ha delt skjerm til samme pc? Det finnes ingen type splitter eller lignende man kan bruke til samme skjermutgang på ett grafikk-kort? Da vil pc'en sprenge?

 

Hvis man bytter ut grafikk-kortet med et kort med to eller flere skjermutganger, må man da sørge for å oppgradere alle andre komponenter på pc'en ellers sprenger pc'en? Så da er det like greit å kjøpe ny pc, og dermed sørge for at den er lagt opp til å bruke to eller flere skjermer om ønskelig, først som sist?

Lenke til kommentar

Om skjermene dine har DP out, så kan du seriekoble skjermer fra en DP-kabel, men det enkleste (og beste) er å kjøre en DP-kabel per skjermkort. Siden skjermkortet ditt bare har 1 DP-inngang, ville jeg brukt DVI som førstevalg. Siden du allerede har en HDMI-kabel kan du likegjerne bruke den.

 

Ellers stemmer det du sier - du kan velge å kjøre en dedikert skjerm til "tunge programmer" med kabel fra GPU/skjermkort, men de "lettere" programmene koster skjermkortet enda mindre å drive enn det gjør for CPU uansett.

Lenke til kommentar

#8 og 10 rapportert for usaklig tullball og spam. Beklager at jeg stiller for vanskelige spørsmål for dere.

 

 

Om skjermene dine har DP out, så kan du seriekoble skjermer fra en DP-kabel, men det enkleste (og beste) er å kjøre en DP-kabel per skjermkort. Siden skjermkortet ditt bare har 1 DP-inngang, ville jeg brukt DVI som førstevalg. Siden du allerede har en HDMI-kabel kan du likegjerne bruke den.

Ellers stemmer det du sier - du kan velge å kjøre en dedikert skjerm til "tunge programmer" med kabel fra GPU/skjermkort, men de "lettere" programmene koster skjermkortet enda mindre å drive enn det gjør for CPU uansett.

 

1) Hva er DP out, og hvordan ser det ut?

 

2) Hva er en DP-kabel?

 

3) Hva mener du med "per skjermkort", -må- man ha flere skjermkort for å bruke flere skjermer per pc?

 

4) Hvorfor anbefaler du DVI, hva er forskjell på DVI og HDMI?

 

 

Riktig metode er ny PC til >=25k for 3-400% bedre ytelse på grafikken. Da må du antakelig ha ny skjerm også med høy refresh. Bytt alt, og ikke glem mus og tastatur av høy kvalitet.

 

Så det finnes ingen håp for en 12 år gammel pc med eldgamle komponenter og 1 skjermkort-utgang? Jeg har en 32 tommers tv jeg bruker med skjermkabel til pc, men har en pc-skjerm jeg gjerne skulle spilt filmer og serier på samtidig som jeg gjør andre ting på tv'en. Er dette mulig?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

 

Enkelte innlegg er fjernet som følger av OT og personfokus.. Kom igjen folkens, om man er uenig eller ei, ikke fokuser på person. 

 

Tilbakemeldinger tas på PM. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har to 24" like Asus skjermer som jeg ønsker å koble opp til min stasjonære PC. 

 

På det eksterne grafikkortet har jeg 1 HDMI utgang, 1 DisplatPort utgang og 2 DVI utganger. 

 

Aller først: GLEM det integrerte skjermkortet - du vil bruke GTX 770-kortet, og KUN det til dette.

 

2 skjermer er ganske så rett frem: koble den ene skjermen til med HDMI, den andre skjermen med DisplayPort (eller DVI, avhengig av hva skjermen har av porter) og velg hvordan du vil ha bildet / skjermene oppsatt gjennom Nvidia Control Panel, under "Set up multiple displays" (eller tilsvarende på norsk).

 

image.png

 

EDIT:

Under omstendighetene, uten å vite hva slags skjermer det er snakk om, tviler jeg på det vil være noen forskjell om du bruker HDMI, DVI eller DP. Dette er mest sannsynlig 24" 1920x1080, 60 eller 75 Hz skjermer, og da har kabelen lite å si.

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Så det finnes ingen håp for en 12 år gammel pc med eldgamle komponenter og 1 skjermkort-utgang? Jeg har en 32 tommers tv jeg bruker med skjermkabel til pc, men har en pc-skjerm jeg gjerne skulle spilt filmer og serier på samtidig som jeg gjør andre ting på tv'en. Er dette mulig?

 

I korte trekk: nei. Med bare 1 utgang på skjermkortet så kan du ikke få ut 2 separate signaler.

Du kan bruke en splitter, men da vil du få samme bilde på begge skjermene.

 

Hvor gamle komponenter er det vi snakker om her? Jeg kan sikkert sende deg Geforce 3 TI 200-kortet jeg har liggende hvis du dekker frakten. Selv det gamle kortet mener jeg å huske har 2 utganger. Har også et Geforce FX 5600 XT liggende et sted. Send meg en PM i såfall.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Er du gått fra vettet? Tenk å bruke porto på et 18 år gammelt grafikkort. Ikke bare det, det er den tregeste og rimeligste utgaven av GeForce 3.

 

GeForce 3 er AGP og PCI Express kom året etter og har vært standard siden 3 år etter. Gode sjanser for at det ikke er AGP på ei 12 år gammel maskin, selv ikke på ei som er 14-16 år gammel.

 

Å bruke porto på noe under GTX 970 er galskap med mindre det er snakk om et restaureringsprosjekt for spesielt interesserte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Er du gått fra vettet? Bruke porto på et 18 år gammelt grafikkort. Ikke bare det, det er den tregeste og rimeligste utgaven og burde aldri ha vært kjøpt i utgangspunktet.

 

You tell me. Etter hva jeg kan se, så prøvde noen på svært useriøs måte å stille samme spørsmål som trådstarter, tydeligvis uten å ha prøvd Google først.

12 år gammel PC med eldgamle komponenter, samt PC-sprengning (noe som kun er en fare om man kjøper Nvidia RDX 666 Die Hard Fire Sale Edition)...uten å engang liste hva slags hardware det dreier seg om, så tok jeg å gjettet med det eldste jeg har liggende. Det ble vanskelig å ta "spørsmålet" seriøst etterhvert.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

En 12 år gammel maskin er mer eller mindre klar for dyngen. LGA 1136 / 1156 (2008 / 2009) er i grenseland hvis det er en av de kraftigere 4- eller 6-kjernene, man har SSD og helst USB 3. Alt av PC før 2008 er egentlig skrot med mindre det er snakk om legacy programvare.

 

Man kan kjøre en god del arbeid på en 10-11 år gammel PC, men hvis man er noenlunde seriøs i det man gjør er det ikke hovedmaskin.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Takk for svar. Sprenging var ment som humor, godt gjort å ikke skjønne det. Men hva vet vel jeg, hvis man overbelaster noe, kan det ikke da ryke eller ødelegges ved overoppheting? Har det aldri eksplodert en komponent i en pc før noen gang i historien? En jeg kjente for lenge siden opplevde at skjermkortet brente opp fordi det ble for varmt, altså svartsvidd!

 

Jeg har ikke peiling på bygging heller, hva må jeg vite hvis jeg skal bytte ut et skjermkort? Kan jeg da overbelaste noen andre komponenter?

 

 

All info jeg finner:

 

Windows vista home premium 2007

Intel celeron cpu e1200 @1.60 ghz 1,60 ghz

3 gb minne

32-biters opreativsystem

NVIDIA GeForce 7050 / NVIDIA nForce 610i

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på bygging heller, hva må jeg vite hvis jeg skal bytte ut et skjermkort? Kan jeg da overbelaste noen andre komponenter?

 

Akkurat det er nok enklere enn du tror. Det går an å overbelaste strømforsyningen med veldig kraftige skjermkort om man prøver, men tror ikke du skal bekymre deg for det. Du finner instruksjoner og tips på youtube om du søker.

 

Om maskinen din er fryktelig gammel kan du kanskje finne et bedre alternativ på finn for en tusenlapp, eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Å skifte et skjermkort er veldig enkelt. På hovedkortet er det et langt spor under stedet prosessoren sitter. Dette er en PCI-express spor. Forresten, for å være sikker, hvilket av disse sporene er det på hovedkortet ditt? PCI-express x16 eller AGP?

http://cdn01.zoomit.ir/ex/Other/93/04/pci-express-in-depth/pci-vs-pcie-agp-13.jpg

 

Videre så må strømforsyningen være kraftig nok til å håndere et skjermkort i tillegg til alt det andre (450 / 550 Watt minimum), samt ha strømkontaktene som kreves (PCIe 8-pin og / eller 6-pin).

 

Uansett skjermkort, så vil nok prosessoren være en flaskehals. Men sett bort i fra det, så er det ingenting i veien for kjøpe et, for eksempel, Nvidia GT 710 eller GT 730.

https://www.komplett.no/product/872760/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gt-710-1gb

https://www.komplett.no/product/1137341/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gt730-2gb

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får vi se med tiden! Skal prøve å huske å oppdatere om jeg tør eller hva som skjer.

 

 

Akkurat det er nok enklere enn du tror. Det går an å overbelaste strømforsyningen med veldig kraftige skjermkort om man prøver, men tror ikke du skal bekymre deg for det. Du finner instruksjoner og tips på youtube om du søker.

 

Om maskinen din er fryktelig gammel kan du kanskje finne et bedre alternativ på finn for en tusenlapp, eller noe sånt.

 

Den gjør det den skal ^^ Ser nedlastede filmer og serier, funker ok til alt mulig ^^ Kostet ca 3000 kr. Det er et under at den går i dag som den gjorde dag 1. Har flyttet sikkert 7 ganger på de ca 12 åra også. Noen problemer har det vært men den tikker og går. Begynner vel å nærme seg slutten nå, så prøver å lagre informasjon på cd'er av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...