Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Senebetennelse i armene etter mengder med PC-bruk/overtid. Hva kan jeg gjøre?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Prøv en annen behandler, jeg foreslo manuell terapeut tidligere da de har mer spesialisert kunnskap enn en fysio. Det hjelper ikke med "med vondt skal vondt fordrive". Finne ut hvor det sitter og årsak, riktig behandling (med egentrening som å strekke ut, øke blod til området for raskere beh, hvile, og riktig øvelser for å bygge opp hvis det trengs). I enkelte tilfeller kan en god kiropraktor være en ide, eks kan det være en feilstiling lengre opp som skaper overbelastning som kan rettes på.

 

Dessverre er dette kjedelige greier, slitasjen er etter tid med overbelastning, det kan potensielt ta lang/like lang tid å bli frisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 20acf...cc1
nacario skrev (På 29.1.2020 den 15.36):

Prøv en annen behandler, jeg foreslo manuell terapeut tidligere da de har mer spesialisert kunnskap enn en fysio. Det hjelper ikke med "med vondt skal vondt fordrive". Finne ut hvor det sitter og årsak, riktig behandling (med egentrening som å strekke ut, øke blod til området for raskere beh, hvile, og riktig øvelser for å bygge opp hvis det trengs). I enkelte tilfeller kan en god kiropraktor være en ide, eks kan det være en feilstiling lengre opp som skaper overbelastning som kan rettes på.

 

Dessverre er dette kjedelige greier, slitasjen er etter tid med overbelastning, det kan potensielt ta lang/like lang tid å bli frisk.

Hei igjen og takk for innspill! :)

Jobben betalte regningen før jul. Nå er jeg på egenhånd, så må dekke alt selv. Men jeg kan vel ta meg råd til en time og få litt veiledning.

Brukte du manuell terapeut i Oslo? Tar gjerne i mot tips i så fall.

Der hvor jeg gikk til fysioterapeut mente han at det ikke ville være noe vits å gå til manuell terapeut (de hadde det også på senteret), men det er jo mulig han hadde sin agenda med tanke på det.

Vondt skal vondt fordrive var nok hans taktikk, ja. 

Jeg har gjort litt øvelser og kjører litt egenmassasje hjemme med rulle, men vet ærlig talt ikke om det har særlig effekt. Mulig jeg burde droppe vekter helt for en periode.

Vedr. årsak er jeg rimelig sikker på det var spesielt veldig rask klikking i timesvis over en lang periode med masse overtid. Jeg jobbet med 3D-modellering - noe som innebærer at man kan holde ganske 'hardt' på musen og klikke MYE. Det hjelper sikkert heller ikke at det blir en del skriving på tastatur når man ikke modellerer.

Ble du 100% frisk igjen selv?

 

 

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Lenke til kommentar
Gjest 20acf...cc1
BuffyAnneSummers skrev (På 29.1.2020 den 16.06):

Skaff deg håndskinner. Tok betennelsesdempende og hvilte noen ganger før jeg gikk lei og kjøpte meg håndskinner. Setter dem på når jeg merker ubehaget og har det på i ett par dager. Ikke brukt betennelsesdempende siden.

Takk for svar :)

Er det noe sånt du mener?

https://www.rehaboteket.no/hand-handledd/handleddstotte-karpaltunnelsyndrom?gclid=Cj0KCQiAvc_xBRCYARIsAC5QT9nWXjXanmr5mxZCBPvuaHc26DkvzkJO9XQx2Pr90AdPrLD93Hz-zrsaAsO3EALw_wcB

Greien er at smerten jeg kjenner på er lokalisert i hovedsak på underarmen/innsiden av albuen. Omtrent på siste tredjedel av armen opp mot albuen.

Når jeg begynte hos terapeut hadde jeg vondt overalt. Fingre, ledd, osv. Dette har heldigvis forsvunnet. Men jeg sitter igjen med det som nevnt over og det er ikke spesielt behagelig.

Føler på en måte at skinne kanskje er mest egnet hvis man har vondt i selve håndleddet? Eller hva? :)

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Lenke til kommentar
Gjest 20acf...cc1 skrev (På 31.1.2020 den 18.49):

Hei igjen og takk for innspill! :)

Jobben betalte regningen før jul. Nå er jeg på egenhånd, så må dekke alt selv. Men jeg kan vel ta meg råd til en time og få litt veiledning.

Brukte du manuell terapeut i Oslo? Tar gjerne i mot tips i så fall.

Der hvor jeg gikk til fysioterapeut mente han at det ikke ville være noe vits å gå til manuell terapeut (de hadde det også på senteret), men det er jo mulig han hadde sin agenda med tanke på det.

Vondt skal vondt fordrive var nok hans taktikk, ja. 

Jeg har gjort litt øvelser og kjører litt egenmassasje hjemme med rulle, men vet ærlig talt ikke om det har særlig effekt. Mulig jeg burde droppe vekter helt for en periode.

Vedr. årsak er jeg rimelig sikker på det var spesielt veldig rask klikking i timesvis over en lang periode med masse overtid. Jeg jobbet med 3D-modellering - noe som innebærer at man kan holde ganske 'hardt' på musen og klikke MYE. Det hjelper sikkert heller ikke at det blir en del skriving på tastatur når man ikke modellerer.

Ble du 100% frisk igjen selv?

 

 

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Jeg ble frisk etter 1-2 mnd, totalt tre visitter hos mt. Det som gjorde underverkene var egentrening x 2 dag for å rette ut sener/kropp, senke vekt og heller øke reps ved trening (idag løfter jeg mer, men er avhengig av wrist/lift straps da jeg kjenner at håndledd osv ikke er like sterke), og type punkt massasje fra mt for å avspenne der det låste seg. For å sette d på spissen, man er mer eller mindre ansvarlig for egen helse i norge, og din beh har ikke funka så like greit å finne noe bedre. Nei er ikke i oslo.

Endret av nacario
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 20acf...cc1
nacario skrev (15 timer siden):

Jeg ble frisk etter 1-2 mnd, totalt tre visitter hos mt. Det som gjorde underverkene var egentrening x 2 dag for å rette ut sener/kropp, senke vekt og heller øke reps ved trening (idag løfter jeg mer, men er avhengig av wrist/lift straps da jeg kjenner at håndledd osv ikke er like sterke), og type punkt massasje fra mt for å avspenne der det låste seg. For å sette d på spissen, man er mer eller mindre ansvarlig for egen helse i norge, og din beh har ikke funka så like greit å finne noe bedre. Nei er ikke i oslo.

Så bra. :)

Det gir jo håp! Jeg får kikke meg om etter en manuell terapeut da og bruke litt tid på å finne en som virker bra. 

I mellomtiden tror jeg at jeg skal oppgradere både stol og tastatur.

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Lenke til kommentar
Gjest 20acf...cc1

Hehe.

Da var timen overstått. Synes det gikk litt mye tid til prating om hvorfor og hvordan jeg hadde fått dette, at det er tull å jobbe så mye og så videre. Når nesten en time hadde gått begynte jeg å bli urolig for om jeg i det hele tatt skulle få hjelp i dag, så jeg måtte skjære gjennom for å få tips til konkret behandling alt nå og ikke neste time. Oppsummert etter hans mening:

- Ideelt sett burde jeg både vært sykmeldt (ikke gjøre samme arbeidet som har forårsaket plagene) og trent.

- Trening er det viktigste og langt viktigere enn både akupunktur, massasje og trykkbølgebehandling.

- Injeksjoner er svært uvanlig ved denne type plager og kun ved nødsfall.

Planen fremover blir derfor å begynne å trene hyppigere de to øvelsene han anbefalte (om noen lurer kan de finnes her).  Har gjort de samme øvelsene før, men har liksom ikke hatt et skikkelig opplegg på de og vært usikker på hvor mye og hvor ofte. Det var visst heller ikke noe i veien for å trene med vekter som normalt.

Jeg ble også litt tryggere på at dette i hvert fall ikke er noe farlig. Så får vi håpe og tro at det kan ordne seg. Minuset for min del er at jeg dessverre ikke har mulighet til å sykmelde meg som selvstendig næringsdrivende, men heldigvis er pc-bruken mindre intensiv enn den som forårsaket dette.

 

 

 

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Lenke til kommentar

Orket ikke lese igjennom alle postene, muligens er dette allerede skrevet:

 

1) Betennelse = muskel-senefestet sier ifra om at denne belastningen liker den ikke. Da må du gjøre noe med belastningen. Gjør som meg, flytt musa over til venstre side av og til. Ja, det går en del tregere, men etterhvert lærer du deg det også. Da har du en arm ekstra å spille på om den andre blir sliten. 

2) Naproxen (og andre NSAIDs) skal kun benyttes over en kort periode, typisk 5 dager. Har du hjerte-karsykdom eller får vondt i magen, er det anbefalt å stoppe bruken. Naproxen er heldigvis en av de beste NSAIDs-medisinene å bruke (mindre risiko for alvorlige bivirkninger). Denne medisinen hjelper deg å "slå ned" betennelsestilstanden DERSOM triggeren også fjernes. Mao. er sjansen liten for at du blir helt bra igjen om du fortsetter med akkurat samme type (muse-)arbeid. Med mindre du bytter arm da (pkt. 1) ?

 

Lykke til! Skjønner du er avhengig av musearmen i jobb. Dette går nok over!

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (16 timer siden):

Orket ikke lese igjennom alle postene, muligens er dette allerede skrevet:

 

1) Betennelse = muskel-senefestet sier ifra om at denne belastningen liker den ikke. Da må du gjøre noe med belastningen. Gjør som meg, flytt musa over til venstre side av og til. Ja, det går en del tregere, men etterhvert lærer du deg det også. Da har du en arm ekstra å spille på om den andre blir sliten. 

2) Naproxen (og andre NSAIDs) skal kun benyttes over en kort periode, typisk 5 dager. Har du hjerte-karsykdom eller får vondt i magen, er det anbefalt å stoppe bruken. Naproxen er heldigvis en av de beste NSAIDs-medisinene å bruke (mindre risiko for alvorlige bivirkninger). Denne medisinen hjelper deg å "slå ned" betennelsestilstanden DERSOM triggeren også fjernes. Mao. er sjansen liten for at du blir helt bra igjen om du fortsetter med akkurat samme type (muse-)arbeid. Med mindre du bytter arm da (pkt. 1) ?

 

Lykke til! Skjønner du er avhengig av musearmen i jobb. Dette går nok over!

 

Det finnes mange tilstander hvor det anbefales å bruke NSAID i lengre tid, som f.eks bektherev sykdom, revmatoid artritt, perikarditt og en rekke andre tilstander. Hvor lenge denne personen bør bruke det mener jeg at han burde spørre legen sin, eller gjerne en spesialist om.

Bruk medisinen slik du har fått beskjed om av lege. Vil anbefale deg å ikke slutte etter 5 dager dersom legen din har bedt deg om å bruke de lengre.

Dersom du blir dårlig og mistenker at det er en bivirkning, ta kontakt med lege og fortell dem om det og la dem rådføre deg angående om du bør seponere eller fortsette. Eventuelt bare fortell om det nye problemet og ta med medisinliste, de skal selv vurdere om det kan være en bivirkning egentlig.

Du kan også høre med legen din om det er relevant for deg å ta Nexium eller Ranitidine ved siden av for å beskytte magesekken dersom det tenkes at du har fått eller vil få gastritt eller magesår av medisinen. Naproxen har i enkelte studier vist å ha noe mer gastrointestinale bivirkninger enn andre NSAID ut i fra det jeg husker, men mindre risiko for hjerteinfarkt og enkelte andre hjerte/kar bivirkninger. Det siste dog bare på høy dose, 1 g per dag. Ved lavere dose Naproxen er denne kardiovaskulære fordelen ikke blitt sett. Se på studier vedrørende bivirkninger ved langvarig bruk av NSAID om du er interessert.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du forbedre sittestilling (mht. stol, bord, tastatur, skjerm)?

Ha håndledd/albuestøtte?

Bedre mus, musebrett eller få et digitaliseringsbord, hvis du må tegne så mye (normalt kan mer bruk av tastatur hjelpe, men kanskje ikke for deg)?

(Det er billigere å skaffe deg godt utstyr enn å ha ansatte sykemeldt.)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 20acf...cc1

 

Anterialis skrev (På 7.2.2020 den 20.54):

Orket ikke lese igjennom alle postene, muligens er dette allerede skrevet:

 

1) Betennelse = muskel-senefestet sier ifra om at denne belastningen liker den ikke. Da må du gjøre noe med belastningen. Gjør som meg, flytt musa over til venstre side av og til. Ja, det går en del tregere, men etterhvert lærer du deg det også. Da har du en arm ekstra å spille på om den andre blir sliten. 

2) Naproxen (og andre NSAIDs) skal kun benyttes over en kort periode, typisk 5 dager. Har du hjerte-karsykdom eller får vondt i magen, er det anbefalt å stoppe bruken. Naproxen er heldigvis en av de beste NSAIDs-medisinene å bruke (mindre risiko for alvorlige bivirkninger). Denne medisinen hjelper deg å "slå ned" betennelsestilstanden DERSOM triggeren også fjernes. Mao. er sjansen liten for at du blir helt bra igjen om du fortsetter med akkurat samme type (muse-)arbeid. Med mindre du bytter arm da (pkt. 1) ?

 

Lykke til! Skjønner du er avhengig av musearmen i jobb. Dette går nok over!

Takker! :)

Problemet er dessverre det at jeg ikke har mulighet til å være borte fra triggeren. Litt vanskelig situasjon. Så jeg prøver å løse det med å ta hyppige pauser, trene og å bytte litt på som du sier - både hånd og mus (har to stykker). 

Jeg er nå bedre enn jeg var etter forrige oppdatering. Mulig øvelsene faktisk hjelper.

NSAIDs har jeg forstått har lite (dokumentert) effekt. I følge mine behandlere er ikke slike plager jeg har typisk en betennelsestilstand, så mulig det er der derfor? Jeg testet Naproxen og hadde i hvert fall liten effekt av det. 

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Lenke til kommentar
Gjest 20acf...cc1
linux-fan skrev (På 8.2.2020 den 16.01):

Kan du forbedre sittestilling (mht. stol, bord, tastatur, skjerm)?

Ha håndledd/albuestøtte?

Bedre mus, musebrett eller få et digitaliseringsbord, hvis du må tegne så mye (normalt kan mer bruk av tastatur hjelpe, men kanskje ikke for deg)?

(Det er billigere å skaffe deg godt utstyr enn å ha ansatte sykemeldt.)

 

 

Takk for innspill! :)

Arbeidsstasjonen er nok ikke helt optimal, men burde være bra nok. Kunne nok hatt en noe bedre stol.

Det som kan være aktuelt nå er nok å bytte til et bedre tastatur som gir litt mindre motstand og eventuelt en ny stol. Det øvrige (mus, skjerm, pult) skulle være bra.

Anonymous poster hash: 20acf...cc1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...