Gå til innhold

Tredemølle, verdt å kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere forsøkt meg på å jogge litt, mest for å bli kvitt noen kilo.

Det har jo fungert greit, men liker egentlig ikke å jogge sånn.

Ikke at joggingen i seg selv er så problematisk, men ofte kommer jeg hjem relativt seint, slik at det er mørkt ute, og det er ingen løyper med lys i området, så da blir det enten i nabolaget eller midt i svarte skogen, ingen av delene er noe jeg er spesiellt glad i. Også er jo alt enten oppoverbakker eller nedoverbakker her, som jo strengt tatt er god trening, men litt flatmark hadde gjort seg.

 

Selv med ok områder er det jo kjedelig med bare musikk, å se f.eks en serie eller lignende tror jeg hadde gjort seg :)

 

Ja, jeg vet dette bare er unskyldninger, men alt i alt gjør det joggingen mer pes enn gøy. Dørstokkmila er nå en ting, men syntes det er kjedelig hele veien til jeg kommer hjem også, enda værre er det når det er kaldt, med trange veier og en meter med snø..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om alternativet er null fysisk aktivitet synes jeg godt det er verdt pengene om du bruker møllen av og til. Hvis du tror du gidder å dra deg ned på et treningssenter synes jeg det er et bedre alternativ. Personlig synes jeg det er godt å komme ut av huset og inn i et stort lokale med høyt under taket og god ventilasjon når jeg trener. Det er også til dels underholdende å se på menneskene rundt seg når en trener.

Lenke til kommentar

Treningsykkel må jo være bedre? Enklere å følge med på serier, mindre slitasje på knær? Tar mindre plass?

Aldri vært noe glad i treningssykkel, har jo vært til og fra på treningsstuido, alle blir ubehagelige etter 10 minutter.

Plass er ikke så stort problem, knærne derimot potensiellt da hele slekta har problemer med knærne, men heldigvis er mine inntil videre problemfrie.

 

Om alternativet er null fysisk aktivitet synes jeg godt det er verdt pengene om du bruker møllen av og til. Hvis du tror du gidder å dra deg ned på et treningssenter synes jeg det er et bedre alternativ. Personlig synes jeg det er godt å komme ut av huset og inn i et stort lokale med høyt under taket og god ventilasjon når jeg trener. Det er også til dels underholdende å se på menneskene rundt seg når en trener.

Om ikke null, så ihvertfall ingen direkte trening, som oftest.

Aldri trivdes spesiellt godt på treningssenter, mye støy, oftest for mye folk, ser ikke underholdningsverdien i å se på at andre trener heller :)

 

har for ordens skyld tittet litt på https://www.xxl.no/titan-life-s-line-830-tredemolle-bla/p/1166065_1_style

Lenke til kommentar

Lytt til Gavekort her. 

 

Tredemøller og "stillestående" sykler er latmannstrening. Dette er apparater som særdeles ofte ender opp som tilnærmet ubrukte på bruktmarkedet. Sannsynligvis finner du en (u)brukt i nabolaget. Been there, done that. 

 

Det er motivasjon som er stikkordet her. Hvis du virkelig har lyst til å trene litt og bli kvitt noen kilo så er en tur ut i friluft mye bedre. Du trenger nødvendigvis ikke løpe. Noen turer i uken med rask gange og med riktig musikk på ørene kan gjøre underverker. 

 

Dessuten er følelsen av å komme hjem til en god og varm dusj etter en gå/joggetur mye mer tilfredsstillende enn en en litt motvillig treningsøkt på et stillestående apparat. Litt regn, kulde og snø gjør bare følelsen bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn deg ei mølle på https://www.training365.no/ som passer dine ønsker. Sammenlign modeller og les erfaringer.

 

Om du velger ei mølle med stor løpeflate kan du gå/jogge/springe i varierende tempo samtidig som du titter på film. Dette er noe jeg gjorde mye i vinter og det er veldig ålreit. I stedet for TV kan du også velge projektor, slik jeg gjorde. 40 minutter går da unna på et blunk og man ønsker gjerne ikke å avbryte.

 

Kjøper du ei skikkelig mølle tåler den løping og du kan i tillegg justere stigning på den.

Lenke til kommentar

Ellipsetrener. Kjøp en av kvalitet, og sørg for å spørre -grundig- hvordan service de yter på den, som for eksempel ved knirkelyder og andre abnormaliteter, når ting ikke virker skikkelig. For jeg har hatt en runde ut av en annen verden med den jeg har, hvor de ikke vil yte service og fraskriver seg ansvar. Men når den virker er den helt genial. Trener både armer og bein. Aktiverer lårmuskler så hjertet pumper skikkelig, og myker opp skuldre. Kjøper du en treningsbenk og noen manualer ved siden av, har du fullverdig gym hjemme.

 

Har hørt at romaskin er bedre, men har ikke sjekket det ut enda.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Tredemøller er jo en sånn ting som fort ender opp i kottet eller på bruktmarkedet, så om man er i tvil på om dette er ønsketenkning så ville jeg tenkt meg om to ganger.

 

...Og på grunn av førstnevnte så kan du finne billige tredemøller på bruktmarkedet.

Beste jeg finner i området en som ser ut som den er fra 80-tallet, en "proff" som er dyrere enn den på XXL og en marginalt billigere men svakere, færre funksjoner og var billigere ny enn den jeg ser på, altså ikke verdt det man sparer.

 

Jeg har jo brukt tredemølle på treningsstudio før, når det var noe greit på TV`n der så gikk en halvtime fort og greit. Jogger jeg ute er jeg lei etter 10 minutter og den siste tiden er bare fordi jeg ikke vil gi meg..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Finn deg ei mølle på https://www.training365.no/ som passer dine ønsker. Sammenlign modeller og les erfaringer.

 

Om du velger ei mølle med stor løpeflate kan du gå/jogge/springe i varierende tempo samtidig som du titter på film. Dette er noe jeg gjorde mye i vinter og det er veldig ålreit. I stedet for TV kan du også velge projektor, slik jeg gjorde. 40 minutter går da unna på et blunk og man ønsker gjerne ikke å avbryte.

 

Kjøper du ei skikkelig mølle tåler den løping og du kan i tillegg justere stigning på den.

Er jo dette som er tanken min, men hvorfor training365?

Har jo god plass til en mølle i hjemmekinoen min, så kan sette på en serie/film og gå/jogge til den.

Høres jo veldig greit ut, i teorien ;)

 

 

 

Edit:

Finner det litt bekymringsverdig at alt jeg finner om produsentne er noen få reklame-filmer de selv har lagt ut på youtube, med noen få views.

Ingen reviews av den jeg linket til, ingen hjemmeside med mer info, ingen manual, absolutt ingenting utenom det som står på XXL.

Står ikke om man kan koble den til mobilen engang..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Er jo dette som er tanken min, men hvorfor training365?

 

For å finne ei ukomplisert mølle med størst mulig løpeflate, som er robust så den tåler mest mulig vekt/juling, og som har lavest mulig pris.

 

Kjøper man i stedet ei fysisk stor og solid mølle på XXL, o.s.v. er den unødvendig fancy. Den har gjerne titalls forskjellige treningsprogrammer og annen ekstra funksjonalitet som ikke trengs. Noe som gjør den mer komplisert og dermed mer sårbar for havari. Det vanskeliggjør også reparasjon på egenhånd. I tillegg er prisen mye høyere. Dette gjelder generelt vil jeg påstå.

 

--

 

Det er mange som har uttrykt misnøye med training365 og leverte tredemøller. Men så gir jo folk flest bare lyd fra seg når de faktisk er misfornøyde, dermed blir bildet veldig skjevt. Attpåtil kan folk ofte overdrive og være usaklige når de skal skrive tilbakemelding for å dele sine "erfaringer".

 

Det egentlige problemet er at det er altfor mange som kjøper tredemøller som er rene kjøtthuer. De gidder ikke å lese bruksanvisningen eller følge andre instruksjoner. De tar ikke innover seg at dette er utstyr som krever riktig bruk og vedlikehold. Og da blir det sutring og (usaklig) klaging med en gang de selv har ødelagt utstyret.

 

Når det er sagt: Ja, det er kanskje litt lite informasjon å oppdrive om møllene som training365 selger. Lite/ingen anmeldelser og lite/ingen utfyllende produktinformasjon. Man må selv lese produktspesifikasjoner og sette seg inn i hva de betyr.

 

EDIT: Jeg fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke og har aldri opplevd problemer. Men jeg har måtte justert båndet noen ganger og i tillegg smøre det opp. Jeg har ingenting å utsette på training365. Mølla kom fort og frakten fra Sverige gikk raskt (men jeg måtte hente på terminal utenfor Drammen). Leif.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...