Gå til innhold

Dyson skrinlegger planene om å lage elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?

Lenke til kommentar

Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?

 

De ekstremt høye kostnadene ved å kjøpe/bygge fabrikk for så mange deler til et produkt som ikke har ekstremt høy fortjeneste gir ekstremt høy risiko. Telsa klarte det ved å kjøpe Toyotas nedlagte fabrikk, men som kjent har de også hatt sine utfordringer med å bygge seg opp.

Lenke til kommentar

Ikke veldig overraskende. Jeg er mer overrasket når noen faktisk klarer å starte fra tilnærmet null (dvs uten bilproduksjon-erfaring) og faktisk får en bil på markedet. Tesla har klart det, men fortsatt med noe usikker fremtid. Det kan se ut som Rivian kan klare det, men hva med Bollinger og Fisker?

 

Det gjenstår en stor utfordring for Tesla, og det er å tjene penger. Spørs hvor lenge aksjonærene vil bidra før de mister tålmodigheten. Det er vel ingen overraskende spådom, hvis jeg spår at Tesla er kjøpt opp eller nedlagt innen 5 år?
Lenke til kommentar



 



 



Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand?
Hva har det å si for kjøreopplevelsen?
Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig.


 




1. Avstanden mellom akslene.
2. Bedre plass innvendig. 
3. Ja. 


 

 


- Du overså et vesentlig viktig ord der...
One little word, but big difference in interpretation.

Spørsmålet var...:
"HVA har det å si for kjøreopplevelsen?"

Og du svarte...:
"Ja"

"TineSandvold" var på jakt etter en forklaring på hvordan akselavstand påvirker kjøreopplevelsen.

F.eks...
Akselavstand kan defineres som avstanden mellom "Sentrum", a.k.a. midtpunktet i for- og bakdekk.
Og akselavstand kan påvirke kjøreopplevelsen på hovedsakelig to måter.
Nr.1. "En kort akselavstand øker manøvreringsevne, a.k.a. generell ratt-respons som f.eks. svingradius."
Nr.2. "En lang akselavstand øker retningsstabilitet, a.k.a. hvor godt bilen holder seg i valgt rettning med minimal korrigering av personen bak rattet."
Side Note...: Ujevnt trykk i dekkene og feil justerte fjeringer kan også påvirke retningsstabilitet.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Stor akselavstand gir bedre retningsstabilitet både horisontalt og vertikalt. Dvs. svinging føles mindre vinglete ut, noe som er fint på motorveien, men en ulempe ved lukeparkering. Når man kjører over humper så føles det mindre humpete, men brå fartshumper eller overganger fra oppover-ramper til flat vei så gir stor akselavstand litt større sjans for å subbe nedi.

 

Så tilbake til saken: Jeg er ikke kjempeoverrasket over at støvsugerprodusenten forsøkte å gape over litt vel mye, og prøvde å dekke for mye av utviklingskostnadene ved å regne høy utsalgspris, noe som antagelig ballet på seg til det sprakk. Men all honnør til Dyson for å være realistisk og gi seg lenge før selskapet kjøres i grøfta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er akselavstand, og hva er vitsen med en stor avstand? Hva har det å si for kjøreopplevelsen? Dette har jeg ikke peiling på, men jeg er nysgjerrig.

 

Framhjulene er på en aksel, og bakhjulene er på en aksel. Akselen er "midten av hjulene" og bærer hele kjøretøyets vekt. Liten akselavstand vil vel da indikere en liten bil, mens en stor akselavstand vil da være en stor bil. En limousin har "litt" større akselavstand enn en Nissan Micra for eksempel. Så det indikerer vel at det ville vært en lang, stor og tung bil.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...