Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fukt i nedre del av dørlist (på siden).


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dusjen var tett og det ble igjen en del vann på gulvet som jeg ikke lot merke til. Gikk tilbake til badet litt senere og ser at listen rundt døren har est ut nederst. Kan presse ut vann. Hva bør jeg gjøre? Vente til det tørker eller kappe/rive av den våte delen?

 

Har ikke opplevd noe sånt før, så jeg vet dessverre ikke hva som er best å gjøre.

 

Legger ved bilder. Beklager for at de er litt uklare.

 

Har allerede revet av den nedre delen av listen (som dere kanskje kan se på bildene). Tanken var å hindre at fukten spredde seg, men så bestemte jeg meg for å ikke gjøre mer av det da jeg egentlig ikke vet noe om hva man bør gjøre med slike skader.

 

Takker for alle råd.

 

post-511757-0-12022200-1570748036_thumb.jpg

 

post-511757-0-03916200-1570748048_thumb.jpg

 

post-511757-0-97847800-1570748071_thumb.jpg

Endret av LurenD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Takk for svar. Har ringt de som eier leiligheten og fikk beskjed om at den listen allerede var noe ødelagt (est ut på bunnen bl.a).  Virker som at det ikke er et kjempestort problem da iallefall, så det er bra. Skal selvfølgelig passe på at det ikke blir vann igjen på gulvet på nytt, ja:) Takk for råd angående ny list og silikonfuge.

Lenke til kommentar

Egentlig bør nok listene skiftes ut, det behøver ikke koste mange hundrelappene, men krever litt profesjonelt utstyr for å skyte inn små spiker som skal treffe riktig med én gang, og listene skal kappes og festes nøyaktig.

 

En enklere og billigere løsning er å bare skjære dem av der det ikke er pent, ca 10-15 cm opp, og feste nye biter der, så pent som lar seg gjøre. Blir et skille da, men billig og enkel løsning som ikke krever så mye håndlag. Tviler på at utleier vil fortsette å ha det sånn da. Men det kan være verdt å nevne.

 

Hvis utleier sier det ikke er en big deal, så er det jo bra for deg. Hva som er etisk riktig her er litt vanskelig å si. Du kan jo umulig ta opp sluk og bruke kamera for å se når det blir tett i sluket hver gang du skal dusje, og å bruke plumbopulver før hver tredje gang du skal dusje, det blir ressurskrevende og dyrt i lengden.

 

Hvis du har dusja der 100 ganger og dette er første gang det blir tett, så kan du jo tenke at det kan være verdt å bruke plumbopulver forebyggende kanskje etter hver 10ende dusj du tar. Billigere enn å risikere slike skader som kan koste deg mye mer hvis det blir verre.

Lenke til kommentar

Hele gulvet/badet her ser jo rimelig feilkonstruert ut...

 

Men som nevnt tidligere i tråden er ikke dette noe som har skjedd plutselig, men et resultat av at listene har vært utsatt for fukt over lang tid. Det ser man også på karmene. 

 

Dørlister på bad bør ikke gå helt ned til gulvet og de må i tillegg mettes skikkelig med maling for våtrom i endeveden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tenkte jeg også å nevne at å måle luftfuktighet, og å få inn en avfukter som står på 50% over tid hvis det er over 60-70% konstant. Da kan du tørke klær der også. Ikke sett på for lavt for da kan ting sprekke opp og bli ødelagt, og da kan det bli dyrt. Gjør det i samhandling med utleier. Kanskje utleier kjøper.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den lista der er laget av MDF, noe som ikke er egnet i det miljøet.

 

Det ser ut som lista er laget av MDF, et materiale som ikke egner seg i det miljøet. Videre ser det ut som den er montert helt ned til gulvet. Den skal ha en glippe på minst 1 cm om jeg husker rett, for å unngå at vann trekker opp i og bak lista (kapillærkrefter).

 

Jeg mistenker at hverken terskel eller karm er godkjent byggeteknikk for våtrom.

 

Jeg ser heller ikke antydninger til fall på gulvet. Kravet er minst 25mm til sluk, muligens mer om badet er stort.

 

Kort og greit, det ser ikke ut til å være gjort sånn det skal være etter nye byggeregler i hvert fall. Jeg vil anbefale deg å ta godt med bilder av detaljer i hele leiligheta så tidlig som mulig i leieforholdet så du kan dokumentere at skadene var der da du flyttet inn. Bare sånn i tilfelle det skulle bli noe diskusjon ved utflytting og tilbakeføring av depositum.

 

PS. Veldig lite av dagens byggeregler har tilbakevirkende kraft. Dvs. at hvis det var lovlig da det ble bygd, så er det lovlig fortsatt. Et viktig unntak fra det er brannsikkerhet.

 

Edit: Bare la lista være, eller spør om utleier kan fikse det. Ikke kjøp ny list selv eller begi deg ut på snekring, for det kan slå tilbake på deg selv om det skulle bli noe skader på våtromsmembran eller andre ting i ettertid.

 

Edit 2: Hva gjør den ujordede lampettledninga på dørterskelen? Generelt skal aldri ledninger av noe slag over dørterskler og spesielt ikke ujordede ledninger til et våtrom.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig bør nok listene skiftes ut, det behøver ikke koste mange hundrelappene, men krever litt profesjonelt utstyr for å skyte inn små spiker som skal treffe riktig med én gang, og listene skal kappes og festes nøyaktig.

 

En enklere og billigere løsning er å bare skjære dem av der det ikke er pent, ca 10-15 cm opp, og feste nye biter der, så pent som lar seg gjøre. Blir et skille da, men billig og enkel løsning som ikke krever så mye håndlag. Tviler på at utleier vil fortsette å ha det sånn da. Men det kan være verdt å nevne.

 

Hvis utleier sier det ikke er en big deal, så er det jo bra for deg. Hva som er etisk riktig her er litt vanskelig å si. Du kan jo umulig ta opp sluk og bruke kamera for å se når det blir tett i sluket hver gang du skal dusje, og å bruke plumbopulver før hver tredje gang du skal dusje, det blir ressurskrevende og dyrt i lengden.

 

Hvis du har dusja der 100 ganger og dette er første gang det blir tett, så kan du jo tenke at det kan være verdt å bruke plumbopulver forebyggende kanskje etter hver 10ende dusj du tar. Billigere enn å risikere slike skader som kan koste deg mye mer hvis det blir verre.

Plumbopulver er ikke å anbefale - hvis man MÅ bruke avløpsåpner, bruk en flytende variant. Det første man skal gjøre er dog å simpelthen rense sluken på normalt vis, dette vil være tilstrekkelig i 99% av tilfeller. Oftere enn hver 4-6mnd skal ikke være nødvendig.
Lenke til kommentar

Plumbopulver er ikke å anbefale - hvis man MÅ bruke avløpsåpner, bruk en flytende variant. Det første man skal gjøre er dog å simpelthen rense sluken på normalt vis, dette vil være tilstrekkelig i 99% av tilfeller. Oftere enn hver 4-6mnd skal ikke være nødvendig.

 

Hvorfor ikke pulver? Bare å bruke masse vann. Flytende koster litt mer og jeg føler den ikke er like effektiv.

 

Hvordan renser man sluket på normalt vis? Stake?

 

Ett sted jeg bodde ble det tett hver 4-5te gang jeg dusjet. Fordi det var gamle rør med liten dimensjon, må ha vært.

Lenke til kommentar

Må ta opp dusjsluket da? Er ikke alle man kan gjøre det med. for eksempel hvis flisleggerne har gjort en dårlig jobb. Særlig ikke hvis det står et dusjkabinett over.

Hvis man har kabinett over sluken må man være nøyere med sluken i kabinettet - denne skal ha en hårsil, og hvis man tømmer den jevnlig kommer det ikke særlig mye sjit til sluken.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...