Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjult bilde av bilskilt.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

ville lage en tråd ang. en rar opplevelse jeg hadde ute i trafikken idag: Fikk plutselig problemer med bilen da jeg kjørte her om dagen, så da jeg skulle kjøre på grønt lys i lyskrysset, så gasset jeg litt på, men rakk aldri frem før det ble oransje/rødt lys, siden jeg fikk plutselig problemer med pedalene/bremser tror jeg?... så da ble jeg stående på rødt lys midt i gangfeltet i påventa av at det skulle bli grønt igjen, og jeg kunne kjøre videre. -hadde alltid blinklys på. Men før jeg skulle kjøre igjen, så sjekket jeg innvendig speil at bilen bak meg tok frem mobilkamera og forsøkte å ta bilder av bilskiltet mitt.. Jeg kjørte da videre, mens jeg observerte vedkommende bak meg, som også kjørte dit jeg skulle. Da jeg hadde kjørt ut av en rundkjøring med denne bilen bak meg, prøver en buss veldig brått å kjøre ut av holdeplassen, og venter ikke at jeg har kjørt frem først siden jeg ikke lå bak han med til siden, så da blir jeg mektig irritert av at han prøver å presse seg inn, og jeg  slår på lydhorn, men gir han allikevel plass til å kjøre ut foran meg den trange veie. Mens jeg gjør dette ser jeg at denne stalker-bilen kjører nærmere bak, og tar frem kamera igjen, og prøver ikke bare å ta bilder av min bil, men også meg! Jeg opplevde at denne personen av en eller annen grunn forfulgte meg, eller forsøkte å ta meg for noe.. opplevde alt som veldig ubehagelig, og er redd vedkommende vil publisere bilder av meg og bilen min på nett for å starte en diskusjon for at jeg med hensikt brøt trafikkregler. Vi vet alle at det finnes slike forum på facebook feks som henger ut bilister og div. Hva sier personsværnsloven om dette? Har denne drittsekken lov å henge meg ut sånn? Med regnr og ansikt?!?! Vuderer å ta saken videre - da jeg mistenker det er ulovlig hva denne personen gjorde, som også var en av grunnen til at jeg stresset i trafikken.



Anonymous poster hash: e90ad...c1f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Darkbill sier, så har du vikeplikt for buss som skal ut så lenge det er 60km eller lavere fartsgrense - i tillegg høres det ikke veldig betryggende ut at du "tror du fikk plutselige problemer med pedalene/bremsen". 

 

Enten så bør du skjønne hva som skjedde i krysset eller så burde første stopp vært et verksted for å sjekke problemene - kombinert med at du virker å ikke kunne grunnleggende vikepliktsregler og blir såpass lett distrahert og er så opptatt av hva folk i biler bak deg holder på med (hvordan vet du egentlig at han tok bilde av skiltet ditt og ikke bare fiklet med noe annet på mobilen sin?) så høres ikke dette ut som veldig god og trygg kjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste rundkjøringene er i 60 soner (og lavere) så som de har skrevet så har du vikeplikt for bussen

 

Det er lov å ta bilder og filme

Du kan ikke automatisk filme/ta bilder av enkeltpersoner på offentlig sted. Du kan filme situasjoner eller steder, men ikke enkeltpersoner uten saklig grunn.

(Åndsverkloven)

 

 

Dersom han legger ut video av at han filmer rundt seg med mobiltelefon så dokumenterer han selv at han bryter loven. Antagelig kan det brukes som bevis. Jeg har lest om saker der folk felles av videoer de selv har lagt ut.

Lenke til kommentar

Har ikke du vikeplikt for bussen? Regner med fartsgrensen er under 60 når du kommer rett ut av rundkjøringen. Eller så misforstår jeg innlegget ditt.

Joda, man har vikeplikt dersom man ligger i rimelig avstand bak bussen og den skal svinge ut. Her lå han på siden av bussen. Bussen skal være aktpågivende og varsom i trafikken som alle andre og da kan man ikke bare vrenge ut når det er biler på siden, slik at de må bråstoppe eller gjøre unnamanøver. Når en part har vikeplikt har aldri motparten påkjørselsrett eller rett til å brøyte seg fram.

 

§3 er kanskje den viktigste paragrafen i veitrafikkloven. 

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

 

Du kan ikke automatisk filme/ta bilder av enkeltpersoner på offentlig sted. Du kan filme situasjoner eller steder, men ikke enkeltpersoner uten saklig grunn.

(Åndsverkloven)

 

Dersom han legger ut video av at han filmer rundt seg med mobiltelefon så dokumenterer han selv at han bryter loven. Antagelig kan det brukes som bevis. Jeg har lest om saker der folk felles av videoer de selv har lagt ut.

Man kan i all hovedsak filme/fotografere andre i det offentlige rom som man vil (med noen unntak om krenkende eller invaderende). Men man kan ikke publisere filmene/fotoene uten samtykke (med noen unntak om folkemengder etc).

 

Publisering betyr f.eks trykking i avisa, sending på TV, legge ut for offentligheten på internett (inkludert lukkede grupper).

 

Får man ikke samtykke så begrenser bruken seg til privat og personlig bruk. F.eks kan man vise det til en venn fra telefonskjermen sin.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, man har vikeplikt dersom man ligger i rimelig avstand bak bussen og den skal svinge ut. Her lå han på siden av bussen. Bussen skal være aktpågivende og varsom i trafikken som alle andre og da kan man ikke bare vrenge ut når det er biler på siden, slik at de må bråstoppe eller gjøre unnamanøver. Når en part har vikeplikt har aldri motparten påkjørselsrett eller rett til å brøyte seg fram.

 

§3 er kanskje den viktigste paragrafen i veitrafikkloven.

 

 

 

Man kan i all hovedsak filme/fotografere andre i det offentlige rom som man vil (med noen unntak om krenkende eller invaderende). Men man kan ikke publisere filmene/fotoene uten samtykke (med noen unntak om folkemengder etc).

 

Publisering betyr f.eks trykking i avisa, sending på TV, legge ut for offentligheten på internett (inkludert lukkede grupper).

 

Får man ikke samtykke så begrenser bruken seg til privat og personlig bruk. F.eks kan man vise det til en venn fra telefonskjermen sin.

Man åpner vel for tolkning og kan risikere reaksjon når filmingen tydelig følger en enkeltperson. Da er det vel opp til andre å avgjøre hvorvidt man gjør "plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd krenker en annens fred".

Lenke til kommentar

Joda, man har vikeplikt dersom man ligger i rimelig avstand bak bussen og den skal svinge ut. Her lå han på siden av bussen.

 

 

Joda - det var historien til en som allerede har innrømmet å være mer opptatt av noen som filmet ham bakfra enn å følge med på hva som faktisk foregikk... 

 

Det er mulig denne bussen faktisk kastet seg ut, uten å gi signal først, men det finnes vel noen alternative teorier her som er vel så sannsynlige?

 

Så lenge bussen har gitt signal før h*n nådde den, så er h*n pliktig til å vike. Om h*n er på siden av bussen i det den kjører ut, så er det likefullt hans/hennes feil om signal ble gitt før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke automatisk filme/ta bilder av enkeltpersoner på offentlig sted. Du kan filme situasjoner eller steder, men ikke enkeltpersoner uten saklig grunn.

(Åndsverkloven)

 

 

Dersom han legger ut video av at han filmer rundt seg med mobiltelefon så dokumenterer han selv at han bryter loven. Antagelig kan det brukes som bevis. Jeg har lest om saker der folk felles av videoer de selv har lagt ut.

Nei, du kan filme og ta bilder av enkeltpersoner på offentlig sted - nesten helt uten unntak. Det er først dersom du publiserer dem, at åndsverksloven kommer inn.

Lenke til kommentar

Joda - det var historien til en som allerede har innrømmet å være mer opptatt av noen som filmet ham bakfra enn å følge med på hva som faktisk foregikk... 

 

Det er mulig denne bussen faktisk kastet seg ut, uten å gi signal først, men det finnes vel noen alternative teorier her som er vel så sannsynlige?

 

Så lenge bussen har gitt signal før h*n nådde den, så er h*n pliktig til å vike. Om h*n er på siden av bussen i det den kjører ut, så er det likefullt hans/hennes feil om signal ble gitt før.

Hva er det du babler om?? Jeg lå nemlig på SIDEN av bussen, så nært at jeg kunne se sjåføren, han prøvde også å presse seg frem til bilen foran, som også var langt ut på siden, og han startet å blinke da jeg var kjørte på siden! Såklart ble jeg stresset når jeg både fikk problemer med bil i trafikken, og hadde denne skumle typen bak som var interessert i å filme meg! Hadde du vært i samme situasjon, ville du nok reagert like så.. så spar meg for ditt prek om å ha rett.. dette dreier seg først og fremst om vedkommende hadde rett til å filme meg slikt, og forstyrre meg i trafikken, for det var nettopp det som også skjedde. Jeg bremset allikevel og kjørte så langt til siden at dekkene traff fortau, for å slippe inn denne bussen som var så opptatt av å presse seg inn. Igjen dette handler om hva denne bilsjåføren gjorde, er lovlig eller ikke, og ikke spekulere om hvor dårlig jeg var til å kjøre, for vi hadde ALLE et ansvar i trafikken, ikke bare meg! Det er åpenbart at stalkeren var ute etter å ta meg, og evnt legge ut på lukket forum, slike som ikke har bedre å gjøre. Jeg hadde også passasjer i bilen som var vitne til dette. Du var verken vitne til hendelsen, og ikke vet du hvordan jeg kjører og hvem jeg er! Har du ikke noe godt å si, vennligst ikke kommenter i denne tråden igjen!.

 

Anonymous poster hash: e90ad...c1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva er det du babler om?? Jeg lå nemlig på SIDEN av bussen, så nært at jeg kunne se sjåføren, han prøvde også å presse seg frem til bilen foran, som også var langt ut på siden, og han startet å blinke da jeg var kjørte på siden! Såklart ble jeg stresset når jeg både fikk problemer med bil i trafikken, og hadde denne skumle typen bak som var interessert i å filme meg! Hadde du vært i samme situasjon, ville du nok reagert like så.. så spar meg for ditt prek om å ha rett.. dette dreier seg først og fremst om vedkommende hadde rett til å filme meg slikt, og forstyrre meg i trafikken, for det var nettopp det som også skjedde. Jeg bremset allikevel og kjørte så langt til siden at dekkene traff fortau, for å slippe inn denne bussen som var så opptatt av å presse seg inn. Igjen dette handler om hva denne bilsjåføren gjorde, er lovlig eller ikke, og ikke spekulere om hvor dårlig jeg var til å kjøre, for vi hadde ALLE et ansvar i trafikken, ikke bare meg! Det er åpenbart at stalkeren var ute etter å ta meg, og evnt legge ut på lukket forum, slike som ikke har bedre å gjøre. Jeg hadde også passasjer i bilen som var vitne til dette. Du var verken vitne til hendelsen, og ikke vet du hvordan jeg kjører og hvem jeg er! Har du ikke noe godt å si, vennligst ikke kommenter i denne tråden igjen!.

 

Anonymous poster hash: e90ad...c1f

 

 

For all del - om vi skal godta din versjon, hvor en hel rekke uheldige ting skjedde på rekke og rad, og du ikke hadde det minste skyld i noen av dem, så var den (mulige) filmeren bak deg det eneste problemet her.

 

Du ble da altså her utsatt for ett eller annet mystisk pedalproblem med bilen (som det ikke var nødvendig å sjekke i etterkant), en busssjåfør som brutalt presser seg ut i trafikken uten å gi signal, og en eller annen psyko som filmer det hele for å henge deg ut på ett eller annet forum for drittsekker på facebook i løpet av noen få minutter?

 

Ikke bra i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del - om vi skal godta din versjon, hvor en hel rekke uheldige ting skjedde på rekke og rad, og du ikke hadde det minste skyld i noen av dem, så var den (mulige) filmeren bak deg det eneste problemet her.

 

Du ble da altså her utsatt for ett eller annet mystisk pedalproblem med bilen (som det ikke var nødvendig å sjekke i etterkant), en busssjåfør som brutalt presser seg ut i trafikken uten å gi signal, og en eller annen psyko som filmer det hele for å henge deg ut på ett eller annet forum for drittsekker på facebook i løpet av noen få minutter?

 

Ikke bra i det hele tatt.

Jeg vet søren meg like godt som andre at en bil som er i ustand, er ikke forsvarlig å kjøre! Men midt i byen, kunne jeg ikke stoppe, og ikke hadde jeg problemer med bilen frem til lyskrysset. Både bil og stress fra denne psykopaten førte til at jeg var uheldig den dagen, og kanskje gjorde feil, men dette var IKKE trafikkfarlig, og jeg forårsaket ingen ulykke. Faktisk kunne denne gærningen som filmet være grunnen til at jeg kunne ha kræsjet måten vedkommende skremte meg på. Du var ikke der, og så ikke hva denne gærningen gjorde. Igjen, tema var ulovlig filming, og ikke bli hengt ut, slik du prøver på nå. Du virker som den typen som alltid tror du har rett, så du ville nok nektet plent at det var din feil, slik du påstår at jeg gjør. Dårlig kjøring eller ikke, gir ingen rett til å trakassere andre.

 

Anonymous poster hash: e90ad...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet søren meg like godt som andre at en bil som er i ustand, er ikke forsvarlig å kjøre! Men midt i byen, kunne jeg ikke stoppe, og ikke hadde jeg problemer med bilen frem til lyskrysset. Både bil og stress fra denne psykopaten førte til at jeg var uheldig den dagen, og kanskje gjorde feil, men dette var IKKE trafikkfarlig, og jeg forårsaket ingen ulykke. Faktisk kunne denne gærningen som filmet være grunnen til at jeg kunne ha kræsjet måten vedkommende skremte meg på. Du var ikke der, og så ikke hva denne gærningen gjorde. Igjen, tema var ulovlig filming, og ikke bli hengt ut, slik du prøver på nå. Du virker som den typen som alltid tror du har rett, så du ville nok nektet plent at det var din feil, slik du påstår at jeg gjør. Dårlig kjøring eller ikke, gir ingen rett til å trakassere andre.

 

Anonymous poster hash: e90ad...c1f

 

 

Nei, jeg tror ikke alltid jeg har rett - jeg sier bare at vi kun har din side av denne historien. Og du vet vel egentlig ikke noe om han som var bak deg - om han i det hele tatt filmet deg, og i så fall hvilket motiv han hadde for å gjøre det?

 

Jeg tror du kan slappe av - du blir neppe hengt ut på noe forum for dette. 

 

Jeg har forøvrig selv oversett en buss som blinket seg ut i 60-sone (mer enn en gang) og blitt tvunget til å bremse for å slippe den frem etter at jeg var på siden av den - sånt skjer, så det er ikke det at jeg mener du er en dårlig sjåfør basert på det du skriver. 

 

Jeg tror du bekymrer deg litt for mye om denne episoden og leser for mye inn i den. Jeg betviler ikke at det du har beskrevet er din oppfatning av situasjonen - jeg tror bare du tillegger en del andre ondere meninger enn de muligens har hatt.

 

Ønsker deg forøvrig en god kveld og helg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

da jeg skulle kjøre på grønt lys i lyskrysset, så gasset jeg litt på, men rakk aldri frem før det ble oransje/rødt lys, siden jeg fikk plutselig problemer med pedalene/bremser tror jeg?

 

Her er det noe hakkane galt... Du rakk ikke fram fordi du fikk problemer med bremsene, tror du???

 

Uansett om man "gasser på" når man nærmer seg et lyskryss, eller om man (slik de fleste gjør) fortsetter i sin normale fart, så skal de 3 sekundene med gult lys være mer enn nok til å bestemme seg for om man skal fortsette over krysset, eller bremse ned.

 

At du plutselig får problemer med pedalene "før du rakk over", gjør en dårlig start på historien din, enda litt dårligere.

 

Når du så bruker all din oppmerksomhet på å følge med i speilene på en mobilfilmer bak deg, så blir det veldig vanskelig å tro deg på at denne bussen "vrengte seg ut" når du allerede var på siden av den.

 

Kan det være at du ikke fikk med deg at bussen blinket ut lenge før du passerte den?

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke alltid jeg har rett - jeg sier bare at vi kun har din side av denne historien. Og du vet vel egentlig ikke noe om han som var bak deg - om han i det hele tatt filmet deg, og i så fall hvilket motiv han hadde for å gjøre det?

 

Jeg tror du kan slappe av - du blir neppe hengt ut på noe forum for dette. 

 

Jeg har forøvrig selv oversett en buss som blinket seg ut i 60-sone (mer enn en gang) og blitt tvunget til å bremse for å slippe den frem etter at jeg var på siden av den - sånt skjer, så det er ikke det at jeg mener du er en dårlig sjåfør basert på det du skriver. 

 

Jeg tror du bekymrer deg litt for mye om denne episoden og leser for mye inn i den. Jeg betviler ikke at det du har beskrevet er din oppfatning av situasjonen - jeg tror bare du tillegger en del andre ondere meninger enn de muligens har hatt.

 

Ønsker deg forøvrig en god kveld og helg :)

Endret av jord
Lenke til kommentar

Her er det noe hakkane galt... Du rakk ikke fram fordi du fikk problemer med bremsene, tror du???

 

Uansett om man "gasser på" når man nærmer seg et lyskryss, eller om man (slik de fleste gjør) fortsetter i sin normale fart, så skal de 3 sekundene med gult lys være mer enn nok til å bestemme seg for om man skal fortsette over krysset, eller bremse ned.

 

At du plutselig får problemer med pedalene "før du rakk over", gjør en dårlig start på historien din, enda litt dårligere.

 

Når du så bruker all din oppmerksomhet på å følge med i speilene på en mobilfilmer bak deg, så blir det veldig vanskelig å tro deg på at denne bussen "vrengte seg ut" når du allerede var på siden av den.

 

Kan det være at du ikke fikk med deg at bussen blinket ut lenge før du passerte den?

Jeg ble oppmerksom på bilen bak da jeg hadde stoppet midt på gangfeltet, og bilen fulgte samme vei som meg. Ser du ikke speil før du bremser altså? Og les mellom linjene, bussen ga signal etter at jeg nesten passerte den. Uansett hva du sier, så har ikke drittsekken rett til å filme med hensikt for å henge meg ut.

 

Anonymous poster hash: e90ad...c1f

Lenke til kommentar

Joda - det var historien til en som allerede har innrømmet å være mer opptatt av noen som filmet ham bakfra enn å følge med på hva som faktisk foregikk... 

 

Det er mulig denne bussen faktisk kastet seg ut, uten å gi signal først, men det finnes vel noen alternative teorier her som er vel så sannsynlige?

 

Så lenge bussen har gitt signal før h*n nådde den, så er h*n pliktig til å vike. Om h*n er på siden av bussen i det den kjører ut, så er det likefullt hans/hennes feil om signal ble gitt før.

Det vi vet er den ene siden av saken. Alt annet blir spekulasjoner.

 

Det kan godt hende bilen bak tok så mye oppmerksomhet fra TS at han indirekte skapte farlige situasjoner. Bilisten bak filmet med et håndholdt kamera/telefon, noe som er klart ulovlig om jeg antar rett at det var sjåføren og ikke en passasjer. Videre kan umulig filmeren hatt særlig fokus på sin egen kjøring. Det kan også skape farlige situasjoner. Det synes åpenbart at filmeren bryter veitrafikkloven §3 og skaper farlige situasjoner både med eget kjøretøy og ved å distrahere TS.

 

Nei, det er ikke nødvendigvis nok for bussen at TS befant seg bak i det øyeblikket han begynte å blinke. Normal reaksjonstid er ca 0,5 sekunder når man er i en skjerpet situasjon som her. Hvis det var 50 km/t fartsgrense på stedet ville TS beveget seg 7 meter på det halve sekundet. Derfor skrev jeg "innen rimelig tid". Det er urimelig at TS skal vike dersom det var 50-sone og han lå en meter bak bussen i det øyeblikket den begynte å blinke. Bussen skal være aktpågivende (følge med i speilet og vurdere forholdene før han svinger ut.) Er det ikke klart, til tross for andres vikeplikt, så skal bussen være varsom og hensynsfull og begrense fare for skader, altså vente til det er klart. Selv om bilisten hadde vikeplikt.

 

Vikeplikt er ikke det samme som plikt til å stoppe før man har rukket å reagere, bråbremse med den faren det medfører for de bak, særlig i dette tilfellet der den bak ikke konsentrerte seg om egen kjøring. Vikeplikt har ikke noe motstykke (påkjørsrett).

 

På generell basis skal signal gies i god tid, etter min mening 3-5 sekunder før den tiltenkte manøveren. På nett ser jeg trafikklærere og andre eksperter anbefaler alt fra 3-5 til 5-10 sekunder før. Med andre ord: Ingen anbefaler å gi blinklysspaken et dytt i samme bevegelse som rattet dreies. Da kan man like gjerne drite i å gi signal.

Lenke til kommentar

Uansett hva du sier, så har ikke drittsekken rett til å filme med hensikt for å henge meg ut.

Han hadde mest sannsynlig lov å filme deg, uansett hensikt. Men han har ikke lov til å publisere det uten ditt samtykke (siden du og din bil åpenbart er hovedmotivet og lett identifiserbar).

 

Om publiseringen kan tolkes som uthengning er irrelevant. Skal det publiseres må han enten ha ditt samtykke eller så må han sørge for at do og bilen ikke er identifiserbare. F.eks sladde skiltet, ansiktet ditt og andre lett identifiserbare ting med din bil.

 

For alt du vet hadde han dilla på din bilmodell og sitter nå og napper løken til filmen, helt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...