Gå til innhold

[Løst] Åpne blu-ray-spiller - støtfare?


Anbefalte innlegg

Har en blu-ray-spiller der skuffen ikke kommer ut, spilleren fungerer. Har hatt det oppe og satt i en film og det fungerte helt fint, men litt tungvint å være nødt til å bytte slik hver gang.

 

Noe mekanisk som har hengt seg opp, dessverre må jeg demontere hele spilleren for å få ut skuffen som holder platen for å komme til. Spørsmåler er da om det ligger lagret skummel spenning i noe på kretskortet (se bildet)? Laseren er grei, har ikke tenkt å plugge i støpselet mens jeg har av lokket.

 

48875826121_984149cf3c_k.jpg

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, den advarselen på kortet er klar. Better safe than sorry.

 

Ikke noe hasteprosjekt dette, om den får stå i en uke? Jeg må uansett ha ut kortet for å komme til med voltmer for måling av spenningen.

 

Søkt rundt og skjønner at det er mange variabler, men om noen har erfaring med gitt problemstilling.

Lenke til kommentar

Er bare å demontere kortet så lenge du holder fingrene unna området jeg sirkla inn. Når du kommer til på baksiden kan du ta et skrujern,  tang eller saks eller lignende og kortslutte polene på de to kondensatorene. Det er ikke spesielt farlig om du får et lite støt. Bare ubehagelig.

 

Kondensatorene er sansynlivis godt utladet selv på bare få sekunder.

Lenke til kommentar

Ikke så lenge siden jeg fikk støt av en slik kondensator. Ubehagelig, men neppe farlig - det er lite energi.

Går an å fjerne ladningen ganske kjapt ved å kortslutte over pinnene til kondensatoren, på undersiden av kretskortet. Det blir da et smell og en gnist, og et svimerke på kortet.

Har man en motstand er det en 'penere' måte å gjøre det på, men det har lett for å bli en korslutning uansett når man forsøker å treffe pinnene  :wee:

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å feilsøke på printkortet når det mest sannsynlig er en mekanisk feil på leamikken for utløsning av CD-skuffen?

Det er for å komme til mekanikken, jeg ser ingen annen utvei enn å demontere hele spilleren. Det er litt uhøvelig design kan du si så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Overlevde uten støt og spilleren fungerer så langt. Fikk ikke demontert den helt, for mye ledninger og kabler. Om noen skulle lese dette og har samme problem, sjekk magneten som er i beskyttelsen som ligger over laseren. Måtte skru skruene som holder beskyttelsen på plass litt tilbake, virker som deler av problemet var at magneten holdt igjen hele åpningsmekanismen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...