Gå til innhold

TEST: Sony Xperia 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I sommer landet Sonys desidert beste telefon på flere år i norske butikkhyller og i vår redaksjon. Med sin ultralange 21:9 OLED-skjerm med 4K-oppløsning og HDR var Xperia 1 intet mindre enn et realt beist. Så hjalp det selvsagt også på at Sony endelig kunne konkurrere med de beste på kamerafronten, med både lyssterk optikk og hele tre kamera på baksiden."

Jeg gjentar til det uendelige:

Når skal dere slutte å lyve? Det er et år, en måned og to dager siden dere gav XZ2 Premium et anbefalt stempel og 9/10. Og året før fikk XZ Premium 9/10, og en hel bråte med superlativer jeg aldri har sett siden på andre telefoner.

Har dere ikke hukommelse eller prøver dere å være så tabloid så mulig? Dere har jo gitt nær toppscore til toppmodellen til Sony så å si hvert eneste år utenom en gang siden 2011, og allikevel faller dere tilbake på utsagn som dette?

Venter spent på svar.

Edit: Utenom det syns jeg dette var en bra og informativ test, selv om jeg savner litt mer fokus på lyd (trådløs, hi-res, osv).

Endret av bakalaka
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Telefonen har ikke ett vanlig kamera, ett zoom-kamera og ett vidvinkelkamera, men ett vanlig kamera, ett tele-kamera og ett vidvinkelkamera. Zoom indikerer variabel brennvidde, men alle tre kameraene har faste brennvidder.

 

Skal vi først være nøye så har telefon to vidvinkelkameraer og et med nomalbrennvidde. Finnes ikke noe tele på dette.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei.

Sony støtter vanligvis ikke trådløs lading.

Merkelig trekk av Sony som hadde trådløs lading på XZ2/Premium og XZ3 men fjernet dette på Xperia 1 og Xperia 5.

Har vel med hvor praktisk det egentlig kan være, pris og design.

Når man først har blitt var med det kommer man til å savne det dersom man går over til en telefon uten. Jeg for min del synes det er utrolig praktisk!

Samme med den vesle dioden som angir tapte anrop, nye varsler o.l., savner den på telefonen jeg har nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes også at det blir for mye skryt av Sony. Selv om jeg er fanboy så forventer jeg litt mer edru tester.

 

Hva synes du burde klages på?

Kamera er helt klart på nivå med konkurrentene.

Formfaktor er et pluss.

Skjermen er på nivå med Samsung.

Den har greit med lagring, minne.

Prosessoren er samme som konkurrentene.

Etc. Etc.

 

Og den er priset likt med konkurrentene.

Lenke til kommentar

Hvorfor står det INGENTING om hvordan denne telefonen låter med hodetelefoner, en type transducer folk flest bruker mest av alt og nesten hele tiden?

 

Anmoder TEK om å ALLTID å beskrive lydkvalitet på "Headphone out". LG V30 er et eksempel på en telefon med helt rå lyd. Hvordan låter Sony målt mot L? etc!

Lenke til kommentar

Hvorfor står det INGENTING om hvordan denne telefonen låter med hodetelefoner, en type transducer folk flest bruker mest av alt og nesten hele tiden?

 

Anmoder TEK om å ALLTID å beskrive lydkvalitet på "Headphone out". LG V30 er et eksempel på en telefon med helt rå lyd. Hvordan låter Sony målt mot L? etc!

 

Vel.

Sony har ikke noen 3,5mm utgang, mens LG har dette.

 

Så da må du sammenligne trådløse hodetelefoner.

Ettersom begge telefonene støtter samme kodek så vil de ha samme lydkvalitet.

 

Om du bruker en adapter gjennom USB-c porten på Sony, så vil den ha dårligere lydkvalitet.

Lenke til kommentar

- Uansett hvordan jeg vrir og vender på det så får jeg ikke tallene i "Spec."-oversikten i artikkelen til å stemme overens med hverandre.

 

Eksempelvis, "Resolution vs Physical-Size".

Uttrykket "Round hole, square peg." svirrer rundt i hodet mitt for øyeblikket.

 

Tenker du på at skjermen er 6,1"?

Den er 14,2 x 6,1 cm.

21:9 skjer, ikke 16:9.

 

Eller mener du selve oppløsningen på skjermen?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...