Gå til innhold

Apple trekker sporingsapp etter kritikk fra Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette har ikke noe med privacy å gjøre. Det er ikke individuelle tjenestemenn som "spores". De er også ute i offentligheten.

Mener du at polititjenestemenn i politiet ikke har krav på privacy?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mener du å si at NRK sin dekning av 17. maitog i Norge er brudd på privacy?

Hvem blir sporet der av NRK? Anonyme mennesker er anonyme helt til de blir identifiserte. NRK gjør vel ikke noe av det.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Mener du å si at NRK sin dekning av 17. maitog i Norge er brudd på privacy?

Hvem blir sporet der av NRK? Anonyme mennesker er anonyme helt til de blir identifiserte. NRK gjør vel ikke noe av det.

Og anonyme polititjenestemenn er anonyme helt til de blir identifisert. Såvidt jeg har forstått markerer man i appen at "Politiet er i dette området", ikke "Polititjenestemann med identitet A er på posisjon X, og polititjenestemann med identitet B er på posisjon Y"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og anonyme polititjenestemenn er anonyme helt til de blir identifisert. Såvidt jeg har forstått markerer man i appen at "Politiet er i dette området", ikke "Polititjenestemann med identitet A er på posisjon X, og polititjenestemann med identitet B er på posisjon Y"

Appen sporer personer automatisk... Det er brudd på privacy.

Lenke til kommentar

Appen sporer personer automatisk... Det er brudd på privacy.

Hvor er det du får det fra? Såvidt jeg veit så sporer denne appen ingenting, men baserer seg på meldinger over Telegram.

 

Fra https://www.bbc.com/news/technology-49919459

 

HKmap Live gathers reports from chat app Telegram to show users the locations of spots where the police are patrolling and areas where tear gas has been deployed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det da mennesker som sitter å plotter inn politiets lokasjon? Eller går det automatisk?

Det der er flisespikkeri. Selvsagt plottes det inn automatisk på bakgrunn av meldingene. Meldingene derimot er ikke noe som automatisk dukker opp. Jeg regner med at noen mennesker fysisk må observere disse politimennene og så rapportere det inn.

 

Nå siterte jeg deg riktignok at du påstår at

Appen sporer personer automatisk... Det er brudd på privacy.

Du unnviker å svar på spørsmålet, så da spør jeg igjen: Hvor er det du får det fra?

Er det sånn at posisjonen automatisk oppdatere seg når disse politimennene flytter på seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det der er flisespikkeri. Selvsagt plottes det inn automatisk på bakgrunn av meldingene. Meldingene derimot er ikke noe som automatisk dukker opp. Jeg regner med at noen mennesker fysisk må observere disse politimennene og så rapportere det inn.

 

Nå siterte jeg deg riktignok at du påstår at

Du unnviker å svar på spørsmålet, så da spør jeg igjen: Hvor er det du får det fra?

Er det sånn at posisjonen automatisk oppdatere seg når disse politimennene flytter på seg?

Unnviker ikke, da ditt spørsmål er ganske så innlysende at man henter informasjon i atrikkelen, derav ligger denne tråden under "Diskuter artikler (Digi.no)".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da tror jeg ikke vi har lest samme artikkel. Kan du sitere hvor i artiklene det fremkommer at «Appen sporer personer automatisk»?

Du bare leser og kan ikke gjøre deg opp en mening annet enn det som står i artikkelen?

Må jeg forstå det for deg?

Mine pedagogiske evner har en klar begrensning.

 

Appen høvler igjennom meldinger og trekker automatisk ut politiets bevegelser som den igjen presenterer for brukerne.

 

Må det stå slik i artikkelen?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du bare leser og kan ikke gjøre deg opp en mening annet enn det som står i artikkelen?

Må jeg forstå det for deg?

Mine pedagogiske evner har en klar begrensning.

 

Appen høvler igjennom meldinger og trekker automatisk ut politiets bevegelser som den igjen presenterer for brukerne.

 

Må det stå slik i artikkelen?

Se utheving. Det er din tolking. Hvor har du det fra at det er tilfellet?

Min antagelse er at appen går igjennom meldinger sivile mennesker har sendt inn. Noe sånt som «jeg ser at politiet nå står i gate X og kjemper mot demonstranter». Jeg har ikke tro på at politiet til enhver tid publiserer deres posisjon på Telegram av alle steder. Det vil i så fall være særdeles spesielt at man så klager over at noen sammenstiller data politiet selv gir fra seg.

Endret av Ernie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Se utheving. Det er din tolking. Hvor har du det fra at det er tilfellet?

Min antagelse er at appen går igjennom meldinger sivile mennesker har sendt inn. Noe sånt som «jeg ser at politiet nå står i gate X og kjemper mot demonstranter». Jeg har ikke tro på at politiet til enhver tid publiserer deres posisjon på Telegram av alle steder. Det vil i så fall være særdeles spesielt at man så klager over at noen sammenstiller data politiet selv gir fra seg.

Jeg kan trekke egne slutninger og må ikke ha alt inn med t-skje.

En av fordelene med å være løsnings-orientert kontra problem-orientert.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg kan trekke egne slutninger og må ikke ha alt inn med t-skje.

En av fordelene med å være løsnings-orientert kontra problem-orientert.

Tydeligvis er du fult i stand til å trekke veldig søkte slutninger uten noe som helst annet kildemateriale som støtter det.

For å sitere BBC igjen

 

 

HKmap Live gathers reports from chat app Telegram to show users the locations of spots where the police are patrolling and areas where tear gas has been deployed.

Skal jeg tolke deg dithen at du mener at politiet i Hong-Kong oppgir hvor patruljene er via Telegram?

 

Fra en annen kilde (https://www.newsweek.com/hkmap-apple-ios-mobile-pulled-app-store-hong-kong-protests-china-1464318)

 

 

The application was being used by participants in the ongoing pro-democracy protests to help mark the real-time locations of law enforcement and outbursts of street demonstrations.

 

Har du noe som helst å vise til som tilsier at denne appen faktisk samler sammen og driver overvåking helt automatisk uten at folk rapporter posisjoner inn? Hittil har jeg ikke sett en eneste ting som indikerer at noe slik er tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tydeligvis er du fult i stand til å trekke veldig søkte slutninger uten noe som helst annet kildemateriale som støtter det.

For å sitere BBC igjen

 

 

Skal jeg tolke deg dithen at du mener at politiet i Hong-Kong oppgir hvor patruljene er via Telegram?

 

Fra en annen kilde (https://www.newsweek.com/hkmap-apple-ios-mobile-pulled-app-store-hong-kong-protests-china-1464318)

 

 

 

Har du noe som helst å vise til som tilsier at denne appen faktisk samler sammen og driver overvåking helt automatisk uten at folk rapporter posisjoner inn? Hittil har jeg ikke sett en eneste ting som indikerer at noe slik er tilfellet.

Bedre å kunne trekke dårlige slutninger, enn ingen slutninger.

Hva med om du prøver å komme med egne meninger, eller er det mer behagelig for deg kun å kritisere andres meninger?

 

Slutt å sitere BBC, om du ikke kan engelsk, for BBC sier det samme som jeg har sagt tidligere i tråden. Og jeg har ikke kommet med noen formening om hvem som bruker telegram.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skjønner. Jeg tror jeg bare skal konkludere med at du bare slenger ut en løs påstand uten noe som helst grunnlag.

Jeg har forsøkt å forklare det for deg, men jeg kan ikke forstå det for deg. Det må du gjøre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...