Gå til innhold

Alle Forsvarets NH90-helikoptre er satt på bakken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En må bare skrot/selg de vi har mottatt. De er veldig dyre i drift, og gir liten operativ tid. Gå så til sak mot leverandøren. Skaff nye utprøvde modeller, finnes det en utgave av aw101 som kan brukes?

 

Billigere å bare parkere disse eller lure dem på en annen nasjon. Kjøp Seahawk så får vi noe som virker fra dag en med mye lavere driftskostnander. Legg så til Blackhawk til hær og spesialstyrker og det vil gi synergieffekter på både opplæring/utdanning og en rekke felles deler. aw101 er for stor for hangaren på Nansen, men det er plass på dekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

God ide å sase på 2 forskjellige helikoptre når det gjelder forsvar. Er økonomi alt du tenker kan det lønne seg å satse alt på 1 kort. Men vil du være sikker på at noen alltid flyr må du ha fler. For 1 feil fører i flybransjen ofte til at alle av typen blir grunnet for sikkerhets skyld, ref Max. I krig ville de nok flydd uansett, men så er det alle disse grensetilfellene da.

Lenke til kommentar

God ide å sase på 2 forskjellige helikoptre når det gjelder forsvar. Er økonomi alt du tenker kan det lønne seg å satse alt på 1 kort. Men vil du være sikker på at noen alltid flyr må du ha fler. For 1 feil fører i flybransjen ofte til at alle av typen blir grunnet for sikkerhets skyld, ref Max. I krig ville de nok flydd uansett, men så er det alle disse grensetilfellene da.

Er vel greit og prøve og minimere kostnadene? De er jo der hovedsak til "show", vi er ikke en stor nasjon.

Så greit og spare der man kan. Vi bruker absurd mye penger nå på militæret nå som kalde krigen versjon 2 har startet.

 

Og la oss være ærlig, blir nok ikke no krig. De kommer nok bare til og stå og ruste. Krig som skjer i tilfelle blir bølling av mindre nasjoner/mindre militær makt med lite eller ingen måte og sloss tilbake. Og om helikopterne må stå på bakken mot dem spiller det liten rolle.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Billigere å bare parkere disse eller lure dem på en annen nasjon. Kjøp Seahawk så får vi noe som virker fra dag en med mye lavere driftskostnander. Legg så til Blackhawk til hær og spesialstyrker og det vil gi synergieffekter på både opplæring/utdanning og en rekke felles deler. aw101 er for stor for hangaren på Nansen, men det er plass på dekk.

Som om jeg skulle sagt det selv. Vi ser jo hvordan det går med AW 101..

Lenke til kommentar

 

God ide å sase på 2 forskjellige helikoptre når det gjelder forsvar. Er økonomi alt du tenker kan det lønne seg å satse alt på 1 kort. Men vil du være sikker på at noen alltid flyr må du ha fler. For 1 feil fører i flybransjen ofte til at alle av typen blir grunnet for sikkerhets skyld, ref Max. I krig ville de nok flydd uansett, men så er det alle disse grensetilfellene da.

Er vel greit og prøve og minimere kostnadene? De er jo der hovedsak til "show", vi er ikke en stor nasjon.

Så greit og spare der man kan. Vi bruker absurd mye penger nå på militæret nå som kalde krigen versjon 2 har startet.

 

Og la oss være ærlig, blir nok ikke no krig. De kommer nok bare til og stå og ruste. Krig som skjer i tilfelle blir bølling av mindre nasjoner/mindre militær makt med lite eller ingen måte og sloss tilbake. Og om helikopterne må stå på bakken mot dem spiller det liten rolle.

Jeg kan love deg at kystvakthelikoptere ikke er der i hovedsak til show. De redder liv på havet og reduserer overfiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan love deg at kystvakthelikoptere ikke er der i hovedsak til show. De redder liv på havet og reduserer overfiske.

Burda da holde med Redningshelikoptertjenesten.. Om ikke, øk demmes budsjett.

 

Men 16 helikopter burde da gi god dekning.

Redningstjenesten har ikke skip som seiler rundt der ute, og driver heller ikke med oppsyn av fiskebåter og andre som skal kontrolleres.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

 

Redningstjenesten har ikke skip med helikopter om bord.

Hvorfor skal de ha behov for det? Går vel ann og fly fra land?

Norges hav er ganske stort, Det finnes ikke helikoptre med den type rekkevidde

og hvertfall ikke hvis man skal holde på i litt lengre tid

så derfor må man av og til lande en plass og så fylle drivstoff.

Landingsplassenog overføring av drivstoff til helikoptre tilfaller ofte skip, siden Norge ikke har massevis av øyer langt uti havgapet.

Lenke til kommentar

Norges hav er ganske stort, Det finnes ikke helikoptre med den type rekkevidde

og hvertfall ikke hvis man skal holde på i litt lengre tid

så derfor må man av og til lande en plass og så fylle drivstoff.

Landingsplassenog overføring av drivstoff til helikoptre tilfaller ofte skip, siden Norge ikke har massevis av øyer langt uti havgapet.

Aw101 har 833km rekkevidde. Betyr at den kan dra 40mil til havs. Er vel nok til og dekke norsk økonomisk sone ut i fra google maps.

 

Altså like langt som Oslo-Trondheim. Det er ganske langt ut det.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

 

Norges hav er ganske stort, Det finnes ikke helikoptre med den type rekkevidde

og hvertfall ikke hvis man skal holde på i litt lengre tid

så derfor må man av og til lande en plass og så fylle drivstoff.

Landingsplassenog overføring av drivstoff til helikoptre tilfaller ofte skip, siden Norge ikke har massevis av øyer langt uti havgapet.

Aw101 har 833km rekkevidde. Betyr at den kan dra 40mil til havs. Er vel nok til og dekke norsk økonomisk sone ut i fra google maps.

 

Altså like langt som Oslo-Trondheim. Det er ganske langt ut det.

Det er ingenting i forhold til havområder det er snakk om

For å ilustrere dette bedre Siterer jeg kort fra en annen Artikkel :

Ingen hjelp i helikoptrene uten kystvaktskipet

 

Samtidig som mannskapet på «Senja» starter forberedelsene sender Svalbard radio ut varsler, først til Hovedredningssentralen (HRS) i Bodø, deretter til Sysselmannen, 330-skvadronen, Forsvarskommando, Justisdepartementet og sykehusene i Nord-Norge.

Kartet viser avstander i nautiske mil mellom hovedredningssentralen i Bodø og ut til Bjørnøya, det havarerte cruiseskipet «Maksim Gorkiy» og Barentsburg og Longyearbyen på Svalbard.

 

HRS kommer frem til at et Orion-fly fra Andøy er den eneste som kan fly direkte til havaristedet. Ingen helikoptere har sjans, siden de ikke har bunkers og må fylle drivstoff på Bjørnøya

 

Deretter kan helikoptrene være på havaristedet i 20 minutter før de må fly til Longyearbyen og bunkre på nytt. Det er det praktisk talt ingen hjelp i.

 

K/V Senja må derfor garantere for at de kan gi helikoptrene drivstoff, noe de også gjør. Av de 10.000 literne om bord leverer de 8978 liter til i alt seks helikoptre.

Lenke : https://www.tu.no/artikler/laerdommer-fra-norges-kanskje-mest-dramatiske-redningsaksjon-til-havs/470073

Lenke til kommentar

Aw101 har 833km rekkevidde. Betyr at den kan dra 40mil til havs. Er vel nok til og dekke norsk økonomisk sone ut i fra google maps.

 

Altså like langt som Oslo-Trondheim. Det er ganske langt ut det.

Det er ganske langt ja, men man slutter ikke å redde folk når man har nådd ut til grensen av norsk økonomisk sone. Dessuten tar det ofte tid med søk eller redning når man vel har kommet frem til området der folk trenger hjelp. Helikopteret svever ikke rundt på tomgang uten å bruke drivstoff da. 

Lenke til kommentar

Aw101 har 833km rekkevidde. Betyr at den kan dra 40mil til havs. Er vel nok til og dekke norsk økonomisk sone ut i fra google maps.

 

Altså like langt som Oslo-Trondheim. Det er ganske langt ut det.

:roll:

 

Begynn å se litt på avstanden fra Banak flystasjon til Longyearbyen.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

En må bare skrot/selg de vi har mottatt. De er veldig dyre i drift, og gir liten operativ tid. Gå så til sak mot leverandøren. Skaff nye utprøvde modeller, finnes det en utgave av aw101 som kan brukes?

 

Det er ikke bare å gå til sak mot leverandøren når så mange har vært involvert i å kravspesifisere og gjort endringer i tide og utide.

Når man ikke bestiller "standardversjonen" blir det alltid krangel i ettertid om hvem som er ansvarlig.

Her har det vært utrolig mange kokker involvert i å sabotere mest mulig.

Lenke til kommentar

Aw101 har 833km rekkevidde. Betyr at den kan dra 40mil til havs. Er vel nok til og dekke norsk økonomisk sone ut i fra google maps.

 

Altså like langt som Oslo-Trondheim. Det er ganske langt ut det.

Det betyr den kan dra 40 mil til havs, så snu umiddelbart for å nå land, for så kræsje likevel fordi den har motvind på vei tilbake.

 

Dette er norske havområder. I tillegg patruljerer kystvakten Smutthavet. Så vi snakker om ganske mye mer enn 40 mil. Si at en fiskebåt er i havsnød utenfor Jan Mayen. Da snakker vi raskt om over 100 mil fra fastland.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Det betyr den kan dra 40 mil til havs, så snu umiddelbart for å nå land, for så kræsje likevel fordi den har motvind på vei tilbake.

Rekkevidden på 833 km er nok den effektive rekkevidden på et redningsoppdrag, som inkluderer en viss "loitering"-tid (uten at jeg har funnet den spesifikke oppdragsprofilen noe sted) samt noen prosents reserve. Så hvis den følger den profilen så er det nok ingen fare for at den går tom for drivstoff. 

 

AW-101 har en maksimal rekkevidde på 1500 km på to motorer (1363 med alle tre i drift, som antagelig er aktuelt for oppdrag langs norskekysten).

 

Men det endrer ikke det faktum at det er fryktelig store havområder som 330-skvadronen ikke effektivt kan dekke. Og et helikopter med 100 km rundtur til et kystvaktskip kan redde mange flere enn et helikopter med 800 km rundtur til en landbasert flystasjon selv om det første helikopteret er både mindre og tregere.

Lenke til kommentar

Rekkevidden på 833 km er nok den effektive rekkevidden på et redningsoppdrag, som inkluderer en viss "loitering"-tid (uten at jeg har funnet den spesifikke oppdragsprofilen noe sted) samt noen prosents reserve. Så hvis den følger den profilen så er det nok ingen fare for at den går tom for drivstoff. 

 

AW-101 har en maksimal rekkevidde på 1500 km på to motorer (1363 med alle tre i drift, som antagelig er aktuelt for oppdrag langs norskekysten).

 

Men det endrer ikke det faktum at det er fryktelig store havområder som 330-skvadronen ikke effektivt kan dekke. Og et helikopter med 100 km rundtur til et kystvaktskip kan redde mange flere enn et helikopter med 800 km rundtur til en landbasert flystasjon selv om det første helikopteret er både mindre og tregere.

Gitt at kystvaktskipet er innenfor rekkevidde av den som trenger hjelp ja. Det ligger ikke KV skip strødd utover hele havet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...