Gå til innhold

Er det greit å plukke matvarer med holdbarhetsdato lengst frem i tid?


Anbefalte innlegg

Jeg bor alene og liker ikke å kaste mat. På noe mat velger jeg varer med god holdbarhet slik at jeg er sikker på at jeg får det oppspist før det går ut. Om det er noe jeg vet jeg skal spise samme dag, er jeg ikke så nøye. Jeg kjøper også en del mat med kort holdbarhet og legger i fryseren.

 

Jeg kan godt skjønne den butikkansatte, jeg har selv jobbet i butikk, og vi hadde veldig høyt svinn. Rullering er veldig viktig. Men å si slike ting til kunder synes jeg ikke er greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

"Kjøtt smaker bedre når det er gått over datoen"

 

Tipper hadde man spurt Elden så hadde han sagt at gammel mat er per def søppel uansett hva den kosta før den gikk ut

Lenke til kommentar

Den ansatte burde nok heller ha gått til sjefen sin og sagt ‘Hei sjef, kan vi ikke henge opp noen plakater som forteller om hvor stort problem matsvinn er. Og oppfordre kundene til å tenke over om de virkelig trenger XX dagers holdbarhet hvis de vet at varen skal spises senest i morgen?’ Eller noe i den duren.

 

Har større tro på å appellere til vår (kundens) samvittighet og å gjøre det til noe positivt å være bevisst holdbarhet vs behov vs matsvinn enn å kjefte på kunden. Pisk — Gulrot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Matbutikker i tjener penger så det suser, jeg er ikke så bekymret for de. Det er, på den andre siden, viktig å redusere mengden mat som kastes. Hvis butikken ofte må kaste ting som har gått ut på dato så er de som har skylden, ikke kundene. Når jeg jobbet i butikk, over 10 år siden, hadde vi nesten ikke svinn eller problemer med varer som gikk ut på dato. Det skjedde selvfølgelig, men andelen svinn utgjorde av det totale volumet var veldig lite. Hun som var dagligleder var veldig flink, både til å bestille og holde orden i hyllene.

 

Det er også helt tullete å behandle kundene på den måten, da vil de ende opp med å gå et annet sted og butikken taper mye mer på det. Det var derfor jeg fikk beskjed om å la små ting passere. Hvis noen knuste ett glass syltetøy lagde vi aldri problemer og folk fikk som oftest byttet varer de ikke var fornøyd med. Det man taper på sånne småting er ingen ting i forhold til hvor mye en husholdning bruker på dagligvarer i løpe av en måned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For miljøet er det klart best å ta det med kort dato først om man rekker spise det. Selv tar jeg dog det med lang dato og føler det er innafor.

 

Hamstrer også salat og kjøtt fra nedsatt-plassen. Kjøttet går rett i frysen og salat har jeg likevel et overdrevent forbruk av

Lenke til kommentar

Butikkene får slutte å grine og enten gjøre det umulig for forbrukere å velge, eller bare fortsette å ta'n i røven.

 

 

 

 

Men hva sier jussen, og rettspraksisen? Er det lov å velge? Kan de ansatte nekte deg videre handler etter én eller flere advarsler? Eller kan du si som Gordon Ramsay sa til Matt i sesong 4 av Hell's Kitchen, da han pælma noe fiskegreier på han og sa "Did it hurt?" "No chef!" "So fucking sue me!!" xD (Så saksøk meg! ^^)

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Da kan de like gjerne stenge hele butikken. Frister nok ikke for folk å dra dit de får kjeft for å være voksne og ta det de vil ha og ikke det som bare ''står fremme''. 

Edit: En sint ramsey gjør seg godt på TV i USA men ikke ellers. Se på den britiske versjonen av programmet, den amerikanske er så fake det er til å grine av. En restaurant med en kar som står å hyler sånn på bakrommet er ikke egentlig så populært. Jeg foretrekker chille ramsey, han er fortsatt savage, men ekte også. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Joda, jeg tenkte å spesifisere det. Det var bare et dårlig eksempel. Fyren er en total drittsekk og burde aldri få tv-tid. Han har noen glimt av visdom innimellom, men når det går på bekostning av sarte sjeler som har tilfeldig havnet inn i dårlige situasjoner, ut av et ønske om å bare prøve så godt de kan, da fortjener han ikke bedre. Eller tv-produksjonen som velger psykopater som burde hatt tvungen psykiatrisk behandling (f.eks. Elise fra sesong 9). Han likte jo ho. Passelig par.

 

Han er jo Skorpion, og Skorpion står for døden, en rolle han spiller til det fulle. Men det kan ikke få gehør i media for da tror alle at det skal være sånn. Bølle og mobbeoppførsel får fritt leide.

 

Men også gjenopplivelse. Viser jo glimt av det også. Fyren kan motivere. Han skulle bare holdt seg til det uten all denne dritten på kjøpet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jussen er vell enkel; det er opp til butikken korleis handelen skal gjennomførast.

Når butikken velger sjølvplukk fordi det er arbeidsbesparande så kan kunden plukke dei varene dei vil ha.

Alternativt kunne butikken valgt å berre sette ut dei varane som dei vil selge den dagen, eller å selge over disk slik at selgaren kan begrense tilbodet til berre den bestemte vara som selgaren har gitt tilbod om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Butikken bestemmer strengt tatt reglene, men når det ikke står opplyst om og de går og hakker på enkelte kunder så minner det mer om diskriminering og mobbing, og det er ikke lov.

 

Diskriminering og mobbing :rofl:

Det er jo bare å drite i dem, fatter ikke hva som er problemet.

Om jeg bevisst velger noe med lang holdbarhet så er det gjerne pålegg. Blir liggende ganske lenge i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...