Gå til innhold

Er det greit å plukke matvarer med holdbarhetsdato lengst frem i tid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk et problem at kunder plukker/graver etter varen med beste dato, bare fordi. Det er jo forunderlig at man absolutt må ha 12 dager holdbarhet på melka, når man antakelig har drukket den opp i løpet av 2-3 dager. Det skaper mye ekstra svinn for butikkene. Regninga lander jo på kundene igjen uansett.

 

Ikke at jeg noensinne ville kommentert dette ovenfor en kunde, men vi jobber på en slik måte at vi i størst mulig grad gjemmer unna eller holder igjen beste holdbarhet på lageret så lenge vi kan.

Jeg vet i min husholdning så brukes det ca. 1x1.75l melk på 5 dager +-. Jeg vet av erfaring at som regel så er melka mer holdbar enn det datoen tilsvarer, men jeg plukker ikke melka som går u ti morgen om det er melk i hyllen under som går ut om fem dager. Hvorfor i all verden skal jeg som forbruker risikere å få melk som er dårlig i løpet av den perioden når jeg kan kjøpe melk som jeg vet hilder seg?

 

Om jeg skal steke kjøttdeig en dag å vet at den blir brukt samme dag kan jeg fint kjøpe kjøttseig som "går ut i morgen", men gjør ikke det om den skal brukes seinere i uken.

 

Hvorfor skal jeg som kunde (kanskje) straffes om jeg tar et produkt med dårligere holdbarhet?

 

Alt til sin tid tenker jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet i min husholdning så brukes det ca. 1x1.75l melk på 5 dager +-. Jeg vet av erfaring at som regel så er melka mer holdbar enn det datoen tilsvarer, men jeg plukker ikke melka som går u ti morgen om det er melk i hyllen under som går ut om fem dager. Hvorfor i all verden skal jeg som forbruker risikere å få melk som er dårlig i løpet av den perioden når jeg kan kjøpe melk som jeg vet hilder seg?

 

Om jeg skal steke kjøttdeig en dag å vet at den blir brukt samme dag kan jeg fint kjøpe kjøttseig som "går ut i morgen", men gjør ikke det om den skal brukes seinere i uken.

 

Hvorfor skal jeg som kunde (kanskje) straffes om jeg tar et produkt med dårligere holdbarhet?

 

Alt til sin tid tenker jeg.

 

Hvis du sier at du aldri bevisst plukker varer med lengre holdbarhet enn du trenger, så er vi jo ganske enige om saken. Jeg har ikke sagt at forbruker må handle varer med holdbarhetsdato som er kortere enn de har behov for.

 

Jeg forteller hva jeg observerer i butikk hver dag. Melk er faktisk den varen hvor man ser dette mest tydelig. Selv om melka som står fremst har en holdbarhet på 10 dager, så graves det bakover etter melka som er holdbar 2 dager lenger. Når man da vet at det store flertallet av kundene er innom butikken flere ganger i uken, så er det noe som skurrer. Sier ikke at alle kundene gjør dette, men det er for mange.

 

Tenker at dette handler om et felles ansvar for å redusere matsvinn. Det er hjemme hos forbruker det kastes mest mat. Da kan det jo virke merkelig at jeg ønsker at kundene skal velge varer med "dårligere" dato, men problemet er nettopp datoangst og dårlig planlegging.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Butikkene forårsaker masse søppel med all den unødvendige innpakningen og billige greiene de selger som må erstattes mye kjappere enn dyrere utgaver. Skal vi snakke om svinn så snakk om hvor jævlige butikkene selv er på sånt. En kasse med dårlige bær på en hel pall? Kast hele dritten eller selg det billig til jallasjappene. Hvem plukker opp regningen for det tror du?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om matbutikker og matsvinn, føler du drar inn ting som ikke er helt relevant. Emballasje er en annen diskusjon, selv om det i og for seg kan knyttes opp mot matsvinn det også.

 

Jeg skal love deg at systemet jeg er en del av gjør det det kan for å begrense svinn. Ingen er tjent med det, hverken økonomisk eller miljømessig. Selvfølgelig kan butikkene også bli mye bedre, men denne diskusjonen startet med kritikk av en butikkansatt som påpekte problematikken ovenfor en kunde, og da følte jeg for å belyse den andre siden av saken.

 

Som jeg nevnte synes jeg det er feil av en butikkansatt å si dette direkte til en kunde i butikk, vi må jobbe med utfordringen på andre måter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Plukker alltid den med lengst ja. Uten unntak. Er jo ikke tulling.

Nja. Eg vel ofte med vilje varer med kort holdbarheit så lenge eg veit at det skal brukast innan kort tid. Enkelte kjøttprodukt blir helst betre av å ligge lengre.

 

Om alle plukkar dei med lengst holdbarheit så kan det føre til meir svinn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg plukker etter holdbarhet i forhold til at vi faktisk planlegger hvordan vi skal spise og ønsker å unngå å dra til butikken hver eneste dag.

Avhengig av varen vil holdbarheten faktisk ha en del å si, noen ting som ruccola har lett for å bli dårlig, selv før dato og det er jo ikke akkurat gøy å spise "råtten" frukt.

 

Andre varer er litt mindre problematiske, melk eksempelvis da vi kan bruke det til mye, men faktisk så har vi måttet være ekstra forsiktige her i gården pga all kjemioen jeg har vært igjennom og at jeg har lett for å bli syk da kroppen ikke er like sterk som før ( blir jo saktere sterkere igjen ).

Så nei, den ansatte kan ikke si at du skal kjøpe varene med dårligst holdbarhet, synnes han/hun det er så forferdelig at de varene som går ut på dato først ikke blir solgt så fjerner han alle varer som går ut på dato senere... Men dette er problematisk og kan gjøre at kundene drar en annen plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg plukker etter holdbarhet i forhold til at vi faktisk planlegger hvordan vi skal spise og ønsker å unngå å dra til butikken hver eneste dag.

Avhengig av varen vil holdbarheten faktisk ha en del å si, noen ting som ruccola har lett for å bli dårlig, selv før dato og det er jo ikke akkurat gøy å spise "råtten" frukt.

 

Andre varer er litt mindre problematiske, melk eksempelvis da vi kan bruke det til mye, men faktisk så har vi måttet være ekstra forsiktige her i gården pga all kjemioen jeg har vært igjennom og at jeg har lett for å bli syk da kroppen ikke er like sterk som før ( blir jo saktere sterkere igjen ).

 

Så nei, den ansatte kan ikke si at du skal kjøpe varene med dårligst holdbarhet, synnes han/hun det er så forferdelig at de varene som går ut på dato først ikke blir solgt så fjerner han alle varer som går ut på dato senere... Men dette er problematisk og kan gjøre at kundene drar en annen plass.

Dette stiller jeg meg helt bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har full forståing for at dette er problematisk både med tanke på inntening og miljø.

 

Samtidig ser eg ingen grunn til å berre ta varene med kort holdbarheit når eg likevel må betale fullpris.

Sjølv om eg ofte har ein plan for når eg skal bruke matvarene, så vil eg ikkje være i den situasjonen at eg må kaste mat dersom eg ikkje får brukt den opp.

 

 

Løysninga er enkel;

Matvarer som berre har nokre dagar igjen på holdbarheit blir i dag solgt til -40%. Heilt ferske varer burde på tilsvarande måte kosta 40% meir.

Så dersom eg vil ha melk som kan holde seg i minst 10 dagar sjølv om eg mest truleg brukar den opp i dag, så burde eg betale ekstra for det.

 

På den måten kan ein velge kva linje ein vil legge seg på.

Vil ein kjøpe mat med kort varigheit så må du handle ofte men du vil få maten billig.

Handlar du normalt betalar du normale prisar.

Og vil du handle sjeldan og er livredd for utgått mat, så må du betale ekstra mykje.

Lenke til kommentar

Det finnes nokre typar mjølk i 0.5L-versjon, men mjølk er det gjerne god nok omsetjing på til at det ikkje er så stort problem. Sjeldan eg ser mjølk som snart går ut på dato, men så er det òg i ein storby. Kanskje meir aktuelt på mindre stader.

 

Når ein først er inne på mjølk, så kan laktoseredusert/fri mjølk halde seg veldig mykje lengre enn vanleg mjølk. Me har brukt meir havremjølk frå Oatly i det siste, og synest faktisk den er betre enn heilmjølk i kaffi.

 

Temperaturen i kjøleskapet er eit viktig poeng. Det kan utgjere stor forskjell med nokre få grader. Vårt skap var for varmt tidlegare, og etter at eg senka den til 2-3 grader så held maten seg mykje betre. Å passe på at temperaturen er enkelt, fører til mindre svinn og mindre pengar brukt på mat.

 

At butikkeigar- eller medarbeidar går rundt og seier at folk ikkje har lov til å plukke varene med lengst holdbarheit blir nok litt i overkant. Høyrest ut som ein effektiv måte å bli kvitt kundane på. Ei venleg oppmoding ser eg ikkje noko problem med, sjølv om eg ikkje har så stor tru på den enorme effekten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...