Gå til innhold

Trenger anbefalinger: Vektor-illustrasjonsprogramvare for Mac?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg pensjonerte meg sa jeg opp mitt Adobe-abonnement. Så da begynte jobben med å finne brukbare alternativer som enten er rimelige eller gratis. Bare til hobby-bruk, dette.

 

Nå har jeg fått bruk for et program for vektor-illustrasjoner. Altså i lendet mellom Illustrator og Corel Draw. Corel har jo sluppet en grei pakke som "home and student" for Windows, men den finnes bare til full pris for Mac. Jeg gidder ikke styre med Windows på Mac lenger, så da faller den ut.

 

Så har man alternativer som Inkscape, men den trenger XQuartz og den slags kan jeg klare meg uten på min 7 år gamle Mac. Inkscape for Mac henger også etter i versjoner.

 

Så også på Autodesk Graphics, men det ser ut til at den er overtatt av andre, og ikke lenger henger med i utviklingen. Og Sketch, men da begynner det å bli dyrt, siden de tar godt betalt både for lisensen og for senere oppgraderinger.

 

Så da håper jeg noen kan gi meg noen tips og anbefalinger. På forhånd takk!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så har man alternativer som Inkscape, men den trenger XQuartz og den slags kan jeg klare meg uten på min 7 år gamle Mac. Inkscape for Mac henger også etter i versjoner.

Må si at behovet ditt meldte seg til nokså rett tid, for som man kan lese av versjonsnotatet for Inkscape 1.0:

 

Release notes/1.0:

Inkscape is now a first-rate native macOS application, and no longer requires XQuartz to operate.

Versjon 1.0 er pdd. i beta, men om du er uredd for å ta i bruk programvare som er uferdig og kan være noe ustabil så finner du betaversjonen her: https://inkscape.org/release/1.0beta1/platforms/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg har funnet en snag: Jeg får ikke åpnet systemmapper som heter noe annet på norsk enn på engelsk. Så jeg kan åpne Applications, men ikke Dokumenter (Documents) eller Nedlastinger (Downloads). Jeg kan velge dem, men får ikke se innholdet. Morsomt nok kan jeg lage en ny mappe i Dokumenter, og lagre i denne, men får ikke tilgang til den nye mappen igjen for å åpne filen senere...

 

Nå har jeg oppdatert til Catalina idag, vet ikke om det er noen sammenheng. Prøvde ikke før jeg oppgraderte.

 

Edit: Det har ikke sammenheng med norsk navn allikevel. Får åpnet f. eks. Bilder (Pictures). Det er bare Documents og Downloads den protesterer på. Sier "Operation not permitted".

 

Prøvde å slette Inkscape og laste ned og installere helt på nytt. Får samme problemet.

 

Men det betyr jo bare at jeg enn så lenge får lagre filene i Bilder. Så ikke så kritisk. Får vel rapportere det dog.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Fant denne siden med tips: https://www.maketecheasier.com/free-graphic-editor-for-creating-vector-image/

Synes disse ser interessane ut (nummerering fra siden over):

2. SVG-edit

3. Inkscape (er vel den jeg har mest tro på)

4. Rollapp (dette er bare å kjøre Inkscape i nettleser)

5. Vectr

6. LibreOffice Draw

 

Ellers så har jeg sett at programmet Affinity Designer har blitt anbefalt (koster ca 500).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg har funnet en snag

(...)

Som du er inne på så har nok feilen ganske sikkert en sammenheng med oppgradering til Catalina. Bruker ikke mac, men av hva jeg kan finne så introduserte Catalina en ny sikkerhetsfunksjon som gjør at du for tredjepartsapper nå må manuelt godkjenne tilgang til deler av systemet. Ifølge bugmelding #459 så trigger ikke Inkscape beta 1 noe spørsmål om å tildele denne tilgangen.

 

Enkelte har vært heldige med en workaround for Gimp hvor de faktisk får opp spørsmålet om å gi tilgang ved å starte Gimp fra terminal, så du kan jo evt. prøve om dette også fungerer for Inkscape beta 1.

Lenke til kommentar

Enkelte har vært heldige med en workaround for Gimp hvor de faktisk får opp spørsmålet om å gi tilgang ved å starte Gimp fra terminal, så du kan jo evt. prøve om dette også fungerer for Inkscape beta 1.

 

 

Takk. Da vet jeg at det er en kjent bug.

 

Den terminal-løsningen fungerte for Inkscape beta 1, men da må jeg jo starte den via Terminal hver gang. Og der får jeg feilmeldinger når Inkscape starter. Usikker på om de er kritiske, dog. Kunne lage et script for det, så jeg slapp å gjøre det manuelt.

 

Men nå har jeg en egen Inkscape mappe i Bilder, og det fungerer helt fint. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...