Gå til innhold

KOMMENTAR: Leie av programvare gjør oss til rettsløse husmenn


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller sette opp en proxyserver i nabolandet, med vpn til artistene i Venezuela?

Den her pålagte boikotten virker ikke helt gjennomtenkt...

Er ikke vanskelig å bare stenge alle kontoer som er opprettet av venezuelanske kunder, uavhenging av hvor de bor. Bevisbyrden legges på kunden for å bevise at en ikke er venezuelansk.

Lenke til kommentar

Løsningen høres jo utrolig enkel ut, gratis er den også dersom de absolutt ikke vil ha penger av kundene sine.

 

Nå har nok Adobe lyst på pengene, men USA sier at de ikke får lov lengre.

 

Ellers kan jo gratisprogrammer også få problemer hvis de benytter teknologi som er lisensiert fra amerikanske selskap, ved at lisensen trekkes tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen OSet er noe jeg må leie, ja da blir det et annet OS så får de dille med skytjenestene sine uten meg.

 

Selv har jeg betalt for flere Win10 PRO lisenser her hjemme, og da forventer jeg at jeg kan bruke Win10 helt til det blir EOL uten å måtte betale en krone mer! Så hvis jeg må betale for leie i TILLEGG, så blir det Linux på meg. Har jo styra med Linux før, men det er dessverre slik at enkelte ting må man ha Windows til enda.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mange som tror de eier programvaren, når de har kjøpt en license for å bruke den.

Det er flisespikking på begreper. Enten kjøper man en lisens for å bruke programvaren, eller så leier man lisensen. På dagligtale blir det referert til som å kjøpe og leie programvare.

Lenke til kommentar

Mange som tror de eier programvaren, når de har kjøpt en license for å bruke den.

 

Dette har det vært masse flisespikkeri rundt før, spesielt om det var ulovlig eller ikke å installere Mac OS på en vanlig PC. Etter norsk lov eier du kopien av programvaren, og kan gjøre hva pokker du vil med den, utenom å distribuere den ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette har det vært masse flisespikkeri rundt før, spesielt om det var ulovlig eller ikke å installere Mac OS på en vanlig PC. Etter norsk lov eier du kopien av programvaren, og kan gjøre hva pokker du vil med den, utenom å distribuere den ulovlig.

Nei. Du kjøper en lisens som gir deg rett til å bruke programmet på en datamaskin.

Med Windows, så holder det ikke bare å kjøpe en lisens, men du må også akseptere en EULA med endel krav, før du får bruke programvaren. Ved groe brudd på den EULA'en, så kan Microsoft trekker tilbake lisensen. Noe de ikke kunne gjort, om du eide programvaren.

Lenke til kommentar

Jeg er absolut ikke fan av tanken på at alt skall blir et abbo ... Noen steder lønner det seg med tanken på før pris .. andre steder som OS som koster 1000 til maks 4000 er det bare galskap for får brukt maskinvare .. som MS har planer på ...

 

Når det kommer til adobe .. så har abbo gjørt det mulig at alle kan har rådt til det for 500 kr i måneden får man alt ... det er ikke mye med tanken på hva enkelt lisiense av Photoshop har bare kosta før dette ...

 

Det sagt ... jeg er ikke glad i abbo betingelser som er ganske ekstrem hos adobe osv ...

 

Men som sagt MS har samme abbo planer som jeg syns er direkte galskap

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Du kjøper en lisens som gir deg rett til å bruke programmet på en datamaskin.

Med Windows, så holder det ikke bare å kjøpe en lisens, men du må også akseptere en EULA med endel krav, før du får bruke programvaren. Ved groe brudd på den EULA'en, så kan Microsoft trekker tilbake lisensen. Noe de ikke kunne gjort, om du eide programvaren.

 

Det får så være, men om jeg må betale abonnement på Win10 fremover i TILLEGG til summen jeg betalte for min lisens, så synes jeg det er råttent spill av Microsoft. Da må dem isåfall ha ulike versoner av Windows, der Win10 slik den er i dag blir låst på funksjoner, mens den man betaler abonnement for blir oppdatert med nye funksjoner og andre endringer fremover. De må selvsagt komme med sikkerhets fixer og andre bug fixer til den låste versonen, iallefall innen en gitt EOL periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Du kjøper en lisens som gir deg rett til å bruke programmet på en datamaskin.

Med Windows, så holder det ikke bare å kjøpe en lisens, men du må også akseptere en EULA med endel krav, før du får bruke programvaren. Ved groe brudd på den EULA'en, så kan Microsoft trekker tilbake lisensen. Noe de ikke kunne gjort, om du eide programvaren.

 

Det eneste de kan gjøre er å stoppe å gi deg support. Så lenge du ikke bryter opphavsretten, kan du gjøre hva du vil. Det er en grunn til at f.eks. Jailbreaking og Rooting av telefoner er lovlig, selv om det er brudd på lisensavtalen. Men produsentene (i dette tilfelle Google og Apple) står selvfølgelig fritt til å ikke gi deg support dersom du bryter EULAen. Kan hende lovverket er annerledes i USA, men i Norge eier du din kopi av programvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SaaS startet som webbasert programvare som naturlig nok måtte være abonnementsbasert (noe jeg selv har utviklet og tilbudt i 15 år), der man istedenfor å få store pengesummer ved salg, får fordelt inntekten utover. Det skalérer godt, gjør det enklere å tilby gjevnere oppdateringer, åpner for en del nye muligheter (bruk overalt, sentral lagring av data, samarbeid osv.)

 

Så har etterhvert tradisjonelle programvaretilbydere, som Adobe, funnet forretningsmodellen attraktivt, lagt til noen "sky-tjenester" (som strengt tatt ikke er i kjerneområdet for programvaren) og begynt å tilby pakker med tradisjonell programvare som abonnement.

 

Rent forretningsmessig smart egentlig, fordi det i utgangspunktet senker innsalgsprisen og gjør det overkommelig for de med litt lavere budsjetter å bruke produktene (ingen høye engangsinvesteringer). Ulempene er jo at man fortsetter å betale etter at produktet vanligvis ville vært "nedbetalt", og ikke minst Venezuela-eksempelet som trekkes fram her.

 

Men det er jo i den retningen vi ser det går på andre områder også. Man skal liksom ikke eie noe lenger, deling og leie er blitt den nye trenden. Da går vi mot en stadig mer sårbart samfunn, der det ikke skal så mye mer til enn litt politisk ustabilitet eller politisk ukorrekte meninger, så risikerer man å bli fratatt det man har tatt for gitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flisespikking på begreper. Enten kjøper man en lisens for å bruke programvaren, eller så leier man lisensen. På dagligtale blir det referert til som å kjøpe og leie programvare.

En ganske utspekulert måte å få folk til å kjøpe *retten til å leie* en lisens, som har små bokstaver i EULAen som gir utleier muligheten til å endre ‘rettighetene’ med en Thanos håndbevegelse.

 

Programvare-industrien er 110% oppe i skoa på det området.

 

Adobe spesielt.

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det eneste de kan gjøre er å stoppe å gi deg support. Så lenge du ikke bryter opphavsretten, kan du gjøre hva du vil. Det er en grunn til at f.eks. Jailbreaking og Rooting av telefoner er lovlig, selv om det er brudd på lisensavtalen. Men produsentene (i dette tilfelle Google og Apple) står selvfølgelig fritt til å ikke gi deg support dersom du bryter EULAen. Kan hende lovverket er annerledes i USA, men i Norge eier du din kopi av programvaren.

Om du kjøpte en kopi til odel og eie, så hadde man ikke trengt å lisensiere den. Ikke hadde man hatt noe ansvar for å oppdatere den, men man kunne få kjøpe oppdateringer etterhvert.

 

Blir den enklere å forstå om du sammenligner det med å leie et hotellrom?

Lenke til kommentar

Nei. Du kjøper en lisens som gir deg rett til å bruke programmet på en datamaskin.

Med Windows, så holder det ikke bare å kjøpe en lisens, men du må også akseptere en EULA med endel krav, før du får bruke programvaren. Ved groe brudd på den EULA'en, så kan Microsoft trekker tilbake lisensen. Noe de ikke kunne gjort, om du eide programvaren.

Man godtar ikke brukervilkårene ved å hake av i en firkant. Ingen kan bevise hvem som haket av firkanten. Det kan ha vært support person eller et barn som har installert for en voksen osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...