Gå til innhold

[Løst] Media PC råd for hjemmekino


Anbefalte innlegg

Jeg skal trolig skaffe meg ny media PC og kunne trengt noe input før jeg tar endelig valg. Har tidligere brukt en intel NUC som døde pga lyn. Lurer derfor på om det er noen tips på en bra og liten sak som kan erstatte NUC'en.

 

Behovet er foreløpig at den spiller av media fra LAN som er lagret på NAS eller gaming PC. Videre at den kan streame fra Netflix, Amazon etc.

 

Det jeg så langt ser på er:

 

Siste skrik av NUC slik at jeg har noe som kan takkle 4K H265 og AV1 når det kommer.

 

En gamel NUC kanske med støtte for H265 eller bare H264

 

En Raspberry pi om det holder for mine behov, jobber med å finne ut. Ser ut som jeg kan bruke PLEX eller KODI men lite info om hvor høy bitrate og komprimering den takkler.

 

Apple TV eller Chromcast?

 

Ser også etter mulighet for å kutte ut Media PC og hente ting direkte fra kilden

 

Annet?

 

Setter pris på tips, egen preferanser etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har god erfaring med Apple TV så lenge det er en ordentlig server som kan servere den det den vil ha. Chromecast har jeg ikke prøvd enda, men jeg foretrekker Apple TV da vi har iPhoner i huset som snakker godt sammen. Tidligere hadde jeg en Android-basert TV-boks med eget multimedietastatur som jeg kjørte på Kodi, men det ble for kronglete og mye småfeil(måtte bl.a. alltid forskyve lyden 250 ms ene veien hver gang jeg startet en ny episode/film). Er NAS-en kraftig nok til å kjøre transcoding on-the-fly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere en NUC som mediaPC. Bruker nå NVIDIA Shield hjemme og Apple TV i ferieleilighet i utlandet.

 

Har rippet alle mine DVDer, BluRays og UHD og lagt på en gammel PC som jeg bruker som filserver og Plex server. På NVIDIA Shield bruker jeg Kodi for 4K HDR filmer og Plex for 1080p BluRay. Dette fungerer veldig bra, har ikke hatt noen problemer. Shield'en har Netflix og Amazon Prime, men ikke HBO app. HBO har ikke app for Android TV/Shield, men den har innebygget Chromecast, så du kan få HBO på den måten.

 

AppleTV har flere apper, men mangler Kodi. Bruker den i utlandet fordi den fungerer fint som "dekoder" for Get-appen. Via VPN mot min hjemme router får jeg også Netflix/HBO/Amazon Prime. Shield har RiksTV app, men mangler GET og CanalDigital T-WE apper som AppleTV har.

 

Jeg ville definitivt gått for en Shield eller AppleTV istedet for en media PC hvis ikke du spiller mye spill eller bruker nettleseren mye på TV. Mye mer sømløst og enkelt å bruke. Foretrekker Shield fremfor AppleTV fordi den har Kodi og fungerer med TVens fjernkontroll (har ikke fått CEC til å virke på AppleTV). Fjernkontrollen til AppleTV synes jeg er knotete å bruke med sin "trackpad". Håper det kommer flere apper til Shield etterhvert, der er AppleTV bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med Apple TV så lenge det er en ordentlig server som kan servere den det den vil ha. Chromecast har jeg ikke prøvd enda, men jeg foretrekker Apple TV da vi har iPhoner i huset som snakker godt sammen. Tidligere hadde jeg en Android-basert TV-boks med eget multimedietastatur som jeg kjørte på Kodi, men det ble for kronglete og mye småfeil(måtte bl.a. alltid forskyve lyden 250 ms ene veien hver gang jeg startet en ny episode/film). Er NAS-en kraftig nok til å kjøre transcoding on-the-fly?

Jeg tror den kan det, kjøpte en av de sterkeste to bays fra synology (DS718+) Trengte en backup for viktige ting, men ville også leke meg litt med hva jeg kan bruke den til.

Har også merket at KODI, PLEX osv følger en del ekstra arbeid og fikkling for å få ting til å virke bra.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene, har en kompis som har den siste appleTV kan høre om jeg kan teste den litt. Den virker smidig, men har antatt at den ikke funker like bra uten andre apple produkter. Om ikke det blir noen suksess så er nå nVidia Shield sterkt anbefalt.

 

Er morsomt forøvrig, merker meg at det ikke bare er meg som sliter med å finne en perfekt løsning. Feks NUC er veldig fleksibel, men den tar lenger å åpne og krever keyboard med touch. Hadde også noe lyd driver problemer og nettverks discovery problemer. nVidia Shield er det mulig å få noe problemer med KODI/PLEX pluss man er avhengig av at det finnes en app.

Lenke til kommentar

Hadde NUC i mange år, men etter utallige runder med Windows Update, ikke finne server etter restart av pc, lyddriverproblemer, hakking og lugging i bilde, Windows sin begredelige støtte for HDR, behov for stort tastatur og myyyyye annet rask gikk jeg over til nVidia Shield TV. Fantastisk liten boks med en helt fenomenal fjernkontroll. Rask, smidig, enkel. Støtter 4K, HDR, de fleste lydformater og et godt app-utvalg er det ingen vei tilbake for min del. 

 

Har innsett at Windows ikke er designet for hjemmekino. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde NUC i mange år, men etter utallige runder med Windows Update, ikke finne server etter restart av pc, lyddriverproblemer, hakking og lugging i bilde, Windows sin begredelige støtte for HDR, behov for stort tastatur og myyyyye annet rask gikk jeg over til nVidia Shield TV. Fantastisk liten boks med en helt fenomenal fjernkontroll. Rask, smidig, enkel. Støtter 4K, HDR, de fleste lydformater og et godt app-utvalg er det ingen vei tilbake for min del. 

 

Har innsett at Windows ikke er designet for hjemmekino. 

Artig at du også hadde lyd driver problemer, trodde jeg hadde en sitron. Måte flere ganger restarte fordi lyden falt ut. Om jeg pauset hadde jeg ca 30sek før lyden var borte når jeg startet igjen, da måtte jeg heldigvis bare restarte videoen og ikke hele NUCen.

 

Og ja windows updates er skumelt siden jeg slår av projektoren eller skrur på NUC men får handshake problemer. Har da ingen anelse om NUCen står å instalerer oppdateringer når jeg må tvingen power off.

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål om Shield, står i Tek.no's vurdering av den at den ikke takklet 4K innhold og at bildekvaliteten ble dårlig. Er det ikke tillfelle lenger?

 

https://www.tek.no/artikler/test-nvidia-shield/196702/3

Den fine 4K-logoen Nvidia markedsfører Shield med antyder at den kan være utmerket akkompagnement til en heftig TV. Men da vi forsøkte å se Netflix i UltraHD fra Nvidias boks ble bildestrømmen hakkete og ubehagelig å se på. Den virket saktens, og vi kunne sett noen episoder House of Cards på denne måten, men kvaliteten fra TV-ens innebygde Netflix-app ble mangfoldige sjømil bedre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...