Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Rudde said:

De klagde for å få ny frist pga e-post trøbbel for tilsynelatende å ikke benytte seg av muligheten for utvidet frist de fikk med klagen sin?

Ja, det kan se slik ut.

(Men jeg må ta forbehold om at de kan ha svart Forbrukerrådet uten at jeg har fått beskjed om det - men det ville være litt merkelig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par små updates:

1) Forbrukerrådets saksbehandler har gitt CDONs leder for kundeservice (har de noe slikt, og noen som leder det? Vet de hva det er, i det hele tatt? Nuvel) frist til fredag som var med å svare, uten at jeg var klar over det. Så vidt jeg vet har de ikke svart.

2) Synology har tilbudt meg å kjøpe en ny DS2415+ direkte fra dem. De nevnte ikke pris, men det er nesten uansett ikke verdt det, da jeg i så fall må betale mva for den eller overbevise tollvesenet om at det er erstatning for defekt produkt - noe som blir vanskelig dersom den har en kjøpspreis som jeg har betalt, uansett beløp. Jeg har derfor takket nei til dette.

Endret av Aetius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CDON er faen meg så lysende inkompetente at de ikke klarer å gjøre som de selv har bedt om å få lov til.

Eventuelt så har de lagt Forbrukerrådet i spam-filteret sitt. Skulle ikke forundre meg egentlig.

Her er siste oppdatering jeg fikk fra saksbehandleren:

Quote

Jeg skjønner at saken har tatt veldig lang tid. Jeg mistenker at den første mailen jeg sendt ikke har kommet fram.  Jeg har vært i kontakt med dem på telefon i etterkant.

Jeg sendte en ny påminnelse 17.02 (nå på mandag), jeg fikk da en fraværsmelding (som etter min oppfatning viser at de har fått e-posten). Fraværsmeldingen sa at riktig kontaktperson var tilbake på mandag.

I e-posten varselet jeg egentlig at jeg kom til å sende saken videre om jeg ikke mottok tilbakemelding innen i går, men siden jeg fikk fraværsmelding tenkte jeg å avvente til tirsdag for å se om jeg fikk svar på mandag.

 

Endret av Aetius
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Herregud, snart må noen (forbrukerrådet?) ta skikkelig tak i denne bedriften. 
 

det virker som om det er hit and miss med dem. Jeg hadde en reklamasjonssak veldig lik denne (men med lavere beløp - rundt 3000) som gikk ganske greit. Endte med å foreta et deknkngskjøp.

 

Forskjellen er vel at varen jeg kjøpte var hyllevare flere andre steder.

Lenke til kommentar

I går fikk jeg en telefon fra saksbehandleren i Forbrukerrådet. I korthet har hun ennå ikke fått noe svar fra CDON, til tross for at de har bedt om en eller flere utvidede svarfrister, og hun har mottatt en automatisk fraværsmelding fra en av e-postadressene hun har sendt mail til. I tillegg har hun snakket med flere ansatte på telefonen. Bekymringen er at Forbrukerklageutvalget er ganske hard på kriteriene for behandling, og at de kan komme til å avvise saken (om 8-12 måneder) fordi det ikke har skjedd noen reell mekling i saken.

Vi ble derfor enige om at:

1) Hun sender et papirbrev til CDON, og ber dem om å svare på meklingsforsøket snarest mulig. Dett vil telle som reellt forsøk på mekling, selv om CDON ikke svarer.

2) Jeg sender enda en mail til CDONs "kundeservice", med saksbehandleren på CC, fordi de der i alle fall svarer av og til. Da slipper vi å bekymre oss for om mailen kanskje ikke kommer frem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, The Avatar said:

Eigentleg er eg mest sjokkert over at forbrukarklageutvalget er så firkanta at CDON kan vinne fram gjennom passitivitet. 

Då forstår eg godt kvifor CDON ikkje vil svare, dei har ingenting å tene og alt å tape på å svare forbrukarrådet. 

Det kan vell ikkje være slik systemet er tenkt å fungere? 

 

Nei, det er bare en mulighet dersom de kan si de ikke har mottatt e-postene, og ikke sikkert i det hele tatt. Men for å unngå den muligheten sendes også et papirbrev, og da spiller det ingen rolle (sånn sett) om de svarer eller ikke.

Jeg betrakter egentlig muligheten som liten, siden de 1) har sendt saksbehandler automatisk fraværsvarsel, noe som tyder på at mailen er kommet frem, 2) har snakket med henne på telefon, og 3) har bedt henne om utvidet svarfrist for å få svare, og 4) har svart på mine meldinger der jeg bl.a. gjør oppmerksom på at de er klaget inn.

Jeg mener altså at de MÅ ha oppfattet at det er en prosess på gang, men jeg vil samtidig helst ikke vente et år på behandling i utvalget, for så å for den forkastet uten behandling pga en formalitet. Så her krysses alle t-er og alle i-er får sin prikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Saksbehandleren ringte meg nettopp, og kunne fortelle at CDON ikke har svart på meklingsforsøkene, og at saken derfor sendes videre til Forbrukerklageutvalget.

Hun kunne også fortelle at de har flere lignende saker mot CDON gående, og at de vanligvis pleier å svare. Hun var usikker på hvorfor de ikke har svart i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Skavold said:

Hva betyr det i praksis at saken sendes dit?

Det betyr at den er forsøkt meklet av Forbrukerrådet, og at kriteriene for saksbehandling av Forbrukerklageutvalget tilsynelatende er oppfylt. de kan fremdeles avvise saken, men om de ikke gjør det kan de fatte vedtak som er juridisk bindende for begge parter. Et ev krav man er tilkjent kan dermed inndrives av Namsmannen.

Mer info her: https://www.forbrukerklageutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg undres litt på om CDON har forstått saksgangen her. I dag fikk jeg omsider dette svaret fra dem, etter en purring på svar på Forbrukerrådets meklingsførsøk nummer ørten:

Quote

Det er notert til saken din. Vi har hevt kjøpet dit og det er du ikke fornøyd med. 
Vi arbeider etter hva forbrukerrådet siger og i dette tilfælle må vi vente på en beslutning fra deres side.

Men Forbrukerrådet konkluderer ikke med noe som helst - de bare forsøker å mekle, og går ikke det så kan man sende saken inn for Foirbrukerklageombudet. Men Forbrukerrådet tar ikke stilling i saken i det hele tatt, og er i prinsippet upartisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
7 minutes ago, Sexylubb1 said:

Forstår/husker jeg det rett når de hevder at du har unnlatt å la produsenten reparere produktet, selv om det var noe du ikke kunne gjøre fordi de hadde produktet?

Hva skjer nå?

Jeg vurderer om jeg skal skrive et svar, eller om dokumentasjonen jeg har send inn allerede er nok. FU tar no uansett ikke standpunkt i saken før nærmere jul.

Lenke til kommentar

 

13 hours ago, Aetius said:

Jeg vurderer om jeg skal skrive et svar, eller om dokumentasjonen jeg har send inn allerede er nok. FU tar no uansett ikke standpunkt i saken før nærmere jul.

CDON har vel oppsummert saken veldig greit i det brevet, og jeg tror, bare basert på det CDON selv skriver, at FU vil helt klart gi deg medhold. Kan vanskelig skjønne noe annet.

Når du reklamerer på et produkt, så skal du ikke ha nytt produkt, du skal få det reparert. Dette har tydeligvis ikke CDON skjønt. Vanligvis er det jo enklere for butikkene å gi et nytt produkt, men om det ikke er mulig så er jo ikke dette ditt problem - det er CDON sitt problem. Du trenger ikke godta å få penger tilbake - det eneste du trenger å godta er at de reparerer det, eller erstatter det med et tilsvarende produkt.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...