Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

Tragisk behandling fra CDON...

 

Jeg kan ikke finne den formuleringen

"Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake."

i den norske forbrukerkjøpsloven.

Til forskjell fra kjøpsloven er forbrukerkjøpsloven tvingende, se § 3. Det vil si at partene ikke kan avtale noe som er mindre gunstig for forbrukeren enn det som følger av loven. 

 

Dette skulle jo i utgangspunktet være en "ikke-sak" all den stund produktet er innenfor produsentens 4 års garanti.

 

I følge §29 :

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

*

Dersom CDON kan sende NAS'en til Synology for reperasjon/bytte, vil neppe dette medføre

"urimelige kostnader" for de all den stund dette bør være "innbakt" i utsalgsprisen deres i utgangspunktet.

Selger kan ikke ensidig "velge" å heve kjøpet, dette medfører dessuten en "vesentlig ulempe for forbruker".

 

Jeg vil anbefale at du tar opp saken med Forbrukerrådet

Endret av BearCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader"

Da det ikke finnes et tilsvarende produkt til omtrent samme pris så blir det urimelig at selger dekker differansen og kan derfor bare gi tilbake kjøpesummen.

Så du mener hvis man handler fra komplett kan man ha høyere forventinger til erstattning og dekningkjøp en små dritt butikker som amentio\cdon og platekompaniet?

Lenke til kommentar

"Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader"

Da det ikke finnes et tilsvarende produkt til omtrent samme pris så blir det urimelig at selger dekker differansen og kan derfor bare gi tilbake kjøpesummen.

Men det finnes jo faktisk et tilsvarende produkt, nemlig DS2419+. Så vidt jeg kan se står det ikke noe konkret i Forbrukerkjøpsloven om at innkjøpspris skal være en faktor i vurderingen om produktet er "tilsvarende" eller ikke. Det går kun på funksjon og nytte - pris kommer inn på andre punkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader"

Da det ikke finnes et tilsvarende produkt til omtrent samme pris så blir det urimelig at selger dekker differansen og kan derfor bare gi tilbake kjøpesummen.

 

Jeg mener dette har vært diskutert før, og at "Urimelige kostnader" i denne sammenghengen er ganske betydlige kostnader og ikke noen få tusenlapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det finnes jo faktisk et tilsvarende produkt, nemlig DS2419+. Så vidt jeg kan se står det ikke noe konkret i Forbrukerkjøpsloven om at innkjøpspris skal være en faktor i vurderingen om produktet er "tilsvarende" eller ikke. Det går kun på funksjon og nytte - pris kommer inn på andre punkter.

 

Kan godt hende du kan få medhold på dette. Kan være verdt å ta det opp med Forbrukerrådet (eller hvem det er som er riktige veien) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ville nok prøvd forbrukerrådet, men de henlegger nok muligens saken eller ikke har kapasitet om du er veldig uheldig. men du kan ikke få verre behandling en det. Så da er det bare bortkastet tid.

 

Generieltsett syns de fleste butikker å reparere noe til 1000 kr er urimlig kostnad for butikken selv om det er kjøpt par dager siden.

Så det ønsker de ikke betale 1500 kr for. Men ikke særlig miljøvenlig at alt skal kastes fordi produsentene droppet kostnadene med reparasjon.

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp mottatt følgende svar fra CDON:

 

 

Du har rätt till omlevering av produkt, så länge det inte innebär en orimlig kostnad för vår del.
I detta fall, räknat från den billigaste norska återförsäljaren kräver du ca 18500 NOK, vilket i jämförelse med priset för den vara du köpt inte är motsvarande prisklass.
Det är helt enkelt för stor prisskillnad för oss att täcka ett köp av den modell du önskar.

I detta fall har vi hävt ditt köp och återbetalar dig ursprungssumman för att ersätta dig för den defekta varan. Detta inräknat med den period du förbrukat varan kan vi inte ersätta dig med ett högre belopp.

Som sagt kommer jeg til å klage dem inn for Forbrukerrådet i løpet av helgen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lykke til :) Håper du får det igjennom, men dersom jeg har tolket regelverket rett, så er 5300kr som er rundt 50% mer enn opprinnelig kjøp sett på som urimelig kostnad for butikken slik at du ikke vil få noe medhold her.

 

Men oppdater oss så fort du hører noe :)

Ikke enig. Høyesterettsdommen som har tatt stilling til hva som er en "urimelig kostnad" handlet om forbrukerens rett til å velge mellom retting og omlevering. Det ble lagt vekt på miljøhensyn og at sluttresultatet ville være like bra for forbrukeren. Da kan ikke rammene for hva som er en "urimelig kostnad" i det valget brukes som norm for hva som er urimelig når valget står mellom å ha en fungerende ting og å ikke ha en fungerende ting.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...