Gå til innhold

Telia kaster ut Huawei


Anbefalte innlegg

Trist at man legger seg på ryggen for amerikanerne

 

Ja, trist at telenett i Norge som Ice, Telia (og kanskje telenor) velger «amerikanske bedrifter» som Nokia, Ericsson i Skandinavia, ikke sant?

 

Ps: disse er nordiske 5G leverandører, så nei, ikke si at vi legger ryggen for amerikanerne. Vi legger den for nordiske bedrifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se hvordan 5G påvirker folks helse i USA.
Da tror jeg folk får en annen oppfatning av 5G.

 

Mest sannsynlig vil disse basestasjonene bare utnytte de lave 5G-frekvensene.

Høyere frekvenser kommer nok senere og for å skille de fra førstegenerasjons 5G blir de kanskje kalt 5,5G.

 

Man er jo bekymret for at det svært høyfrekvens spectrum kjent som millimeterbølgelengder som ble brukt i tidlig utplassering for å gjøre 5G til virkelighet, kan gi skadelige helseeffekter for folks helse

Endret av Soles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derimot fortsatt click-bait. De hiver fortsatt ingenting ut. De bytter over tid. Altså når de oppgraderer eksisterende basestasjoner, så oppgraderer de med nytt utstyr fra Ericsson, som også da klart har vært et anbud. Det er ikke slik at de setter i gang storaksjon nå og skrur ned alt utstyr fra Huawei og putter opp Ericsson utstyr istedenfor. Det gir jo artikkelen inntrykk av. At Telia liksom har bestemt seg for at Huawei er en sikkerhetsrisiko og nå skal alt ned med en gang. De sier ganske klart "over tid". "Over tid" kan være 10-20 år.

Hos Digi står det at allt skal være byttet ut i 2023.
Lenke til kommentar

Gjør det ulovlig med alt som er laget i kina. Ned med kommunist landet som prøver å ta over verden.

Må få påpeke at Norge faktisk ligger mye nærmere marxistisk ideologi enn Kina gjør. Det er ikke noe annet enn navnet som er kommunistisk der.

 

Du må og huske på at alt som er laget i Kina, ikke er laget av den kinesiske stat. Skal ikke si noe på styret der, men der bor 1.3 milliarder mennesker der. Jeg synes ikke noe om at USA dreper sivile, bryter menneskerettigheter etc heller, men jeg ønsker ikke av den grunn undergang for hele USA, ikke sant? Og det er jo ikke akkurat slik at kinesere kan si eller gjør noe med hva staten deres gjør, eller hva?

 

I kina, så pleier vanligvis staten å forplikte kinesiske bedrifter til å spionere når de blir internasjonal store. Bedrifter som er startet i utlandet men produsert i Kina er immun til dette, nettopp fordi de har kontroll over sine egne lokaler. Kina er jo alliert med badboys only, som Nord Korea, Iran, Venezuela, Russland, sånne land som kun truer vesten. Skulle ikke forundret meg om Russland betalte store penge summer til Kina for å selge norsk informasjon til dem. Spesielt når mange norske bedrifter er i direkte konkurranse med russiske bedrifter. La Huawei bli en del av 5G nettet i Norge er jo helt sykt, spesielt når de største norske bedriftene vil bruke nettet, hvor de krever sikkerhet.

 

https://www.smh.com.au/business/companies/top-5g-suppliers-linked-to-china-s-communist-party-20180812-p4zwzt.html

 

Vær så snill å lese historien her. Både Nokia og Ericsson har sterke kontakter med den kinesiske stat. Faktisk er det slik at mens Ericsson og Nokia har fabrikker direkte kontrollert av den kinesiske stat så er Huawei sine fabrikker 100% privateide. Så den kinesiske stat har mer kontroll over Nokia og Ericsson produkter enn Huawei...

 

Om du ikke har fått det med deg så er hele denne "sikkerhet og spionerings" styret bare tull. Jeg mener Trump har sagt det selv. Han sier om Huawei gir dem god nok deal så slutter sanksjonene. Problemet var at Huawei tok store markedsandeler fra amerikanske selskap, og "nasjonal sikkerhet" er eneste lovlige grunn til å urettferdig utestenge et privat selskap.

 

Det du driver med heter "falsk sikkerhet" Det at du tror siden hovedkvarter er i Sverige eller Finland, så finnes ingen kontakt med andre land, og at siden Sverige og Finland er greie, så vil utstyr derfra være 100% trygt. Det er derimot ikke tilfellet. Sikkerhet må sikres uavhengig av leverandør.

 

Kina har ellers ingen allierte overhodet. Derimot er jo Norge alliert med "badboy" USA. Er jo noe å tenke over.

Heller velge en nordisk leverandør (Ericsson, Nokia) en å la Kina voldta jordens ressurser,forurense de sju hav og ødelegge planeten vår.

Kan påpeke at det landet som bruker mest ressurser og forurenser mest i verden er USA. Per innbygger er Norge mye verre enn Kina.

 

Hos Digi står det at allt skal være byttet ut i 2023.

Ja, så det, mye mye bedre artikkel der. Bør vel begynne å lese der istedenfor. De gir mye informasjon som mangler i denne artikkelen. Eksempelvis at det gjelder 2G også.Må si jeg er overrasket da. Det å bytte essensielt alle master på 4 år. Det er rimelig store investeringer. Virker som om Telia sentralt har bestemt seg for at alle deres nett i alle land skal være helt like, likt utstyr. De har vel funnet ut at de kan spare penger ved å bruke et system, ikke mange ulike som i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kina har ellers ingen allierte overhodet. Derimot er jo Norge alliert med "badboy" USA. Er jo noe å tenke over.

USA er vår allierte ja.

Det kommer ditt kjære kommunistiske Kina aldri til å bli.

Tror du utenlandske opertører slipper til i Kina sin infrastruktur ?

Snakk om å være naiv !

Bra valg av Telia !

Håper Telenor følger etter.!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som svenskt selskap med eierskap fra den svenske staten så har de nok tenkt på sin syke mor - les Ericsson.

 

Sin syke mor, du tenker på det 143 år gamle stakkars "bittelille" selskapet med 95000 ansatte som bare gikk med 6,3mrd SEK i overskudd i fjor?

 

Bare fordi de ikke, lenger, gjør det stort innenfor salg av produkter du kjøper - les Ericsson mobiltelefoner, betyr ikke det at det er døende

Lenke til kommentar

USA er vår allierte ja.

Det kommer ditt kjære kommunistiske Kina aldri til å bli.

Tror du utenlandske opertører slipper til i Kina sin infrastruktur ?

Snakk om å være naiv !

Bra valg av Telia !

Håper Telenor følger etter.!

Om du hadde lest den ene lenken min ville du sett at Ericsson leverer produkter til det kinesiske militæret...

 

Men nei generelt sett så slipper ikke utenlandske selskaper til i Kina. Jeg sa tidligere at Telia velger Ericsson i Sverige uansett, fordi Telia er eid av den svenske stat. Jeg sa aldri at det var galt. Altså jeg er fornøyd med valget jeg. Om et svensk selskap får kontrakt istedenfor et kinesisk så liker jeg jo selvfølgelig det. Ikke pga sikkerhet, men bare pga det tilfører denne regionen mer verdi.

 

Samtidig er konkurranse viktig. Se bare prisene på mobil i Norge med Telia/Telenor duopol. Så det at noen utenom Nokia og Ericsson får en kontrakt nå å da for å sikre at de to ikke hever prisene (som de eksempelvis kan i USA) ser jeg og som sunt. Men nei, jeg ser jo selvfølgelig helst at mesteparten går til Ericsson/Nokia.

 

Problemet med slikt eksklusjon USA gjør er at det per lovene i USA ikke er lov å ekskludere et selskap. I Kina derimot har de ikke noe slik rettferdighet i lovene sine. Så de sier bare "utenlandske selskaper får ikke lov til å bygge dette". Om USA ønsker det samme bør de oppdatere lovene sine til å reflektere dette, ikke misbruke forskrifter om nasjonal sikkerhet. Jeg er ikke imot at USA gjør det. Det må de gjerne, altså Kina gjør det som du sier. Jeg sier bare at jeg holder USA til en høyere standard. De er liksom demokrati med "rule of law" noe Kina ikke er. Da bør de jo gjøre det skikkelig, ikke sant? Det de gjør er jo å "ta en Kina" å ignorere folkets vilje og landets lover ved å misbruke nasjonal sikkerhetsforskrifter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se hvordan 5G påvirker folks helse i USA.

Da tror jeg folk får en annen oppfatning av 5G.

 

Mest sannsynlig vil disse basestasjonene bare utnytte de lave 5G-frekvensene.

Høyere frekvenser kommer nok senere og for å skille de fra førstegenerasjons 5G blir de kanskje kalt 5,5G.

 

Man er jo bekymret for at det svært høyfrekvens spectrum kjent som millimeterbølgelengder som ble brukt i tidlig utplassering for å gjøre 5G til virkelighet, kan gi skadelige helseeffekter for folks helse

 

Det finnes ikke 5G i USA.

Hvorfor prater dere jåsspunger ikke om det farlige nødtnettet? Har det plutselig blitt okei for dere?

 

Du vet vell ikke engang hvor mye sendetid en AMS måler har i timen en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som svenskt selskap med eierskap fra den svenske staten så har de nok tenkt på sin syke mor - les Ericsson.

 

Sin syke mor, du tenker på det 143 år gamle stakkars "bittelille" selskapet med 95000 ansatte som bare gikk med 6,3mrd SEK i overskudd i fjor?

 

Bare fordi de ikke, lenger, gjør det stort innenfor salg av produkter du kjøper - les Ericsson mobiltelefoner, betyr ikke det at det er døende

Huawei har stjålet veldig mye fra ericsson. Var på huaeei sitt hovedkontor 5 år siden var masse svensker der som solgte ut ericsson for litt penger fra den kinesiske stat.

 

Er rart at ericsson holder kjeft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...