Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Gåent batteri i laptop?


Anbefalte innlegg

HP Spectre x360 G2

 

Da jeg skrudde på laptopen i går ettermiddag fikk jeg denne beskjeden umiddelbart etter oppstart.

 

HP Battery Alert
The system has detected the storage capacity of the battery stated below to be very low.
For optimal performance, this battery may need to be replaced.
Primary (internal) Battery (601)
ENTER - Continue Startup
For more information, please visit: www.hp.com\go\techcenter\startup

 

Litt senere bootet Windows som normalt. Det kom varsel om at batteriet straks var tomt, så jeg plugget i laderen. Det var litt snodig, for maskinen var fulladet da jeg slo den av etter å ha brukt den sist. Vel, etter å ha vært koblet til i to minutter viste batteriindikatoren 100 % , og jeg koblet fra laderen igjen. Jeg brukte maskinen i ca to timer og da jeg skrudde av viste batteriindikatoren fremdeles 100 %. :dontgetit:

 

Maskinen har et HP verktøy installert for å teste diverse funksjonalitet, bl.a. sjekke og kalibrere batteri. Jeg kjørte dette programmet og fikk tilbake at status var "OK", så jeg fikk ikke tilbud om å kjøre noen kalibrering. Oppgitt kapasitet på batteriet var ca 75% av opprinnelig - det må være innafor på en maskin som er noen år gammel. Det sto at jeg har kjørt ca 250 "sykluser" og batteriet skal være godt for 1000 (det er sikkert en overdrivelse fra HP's side, men uansett... det skal være litt batteri igjen her).

 

Jeg fulgte veiledningen her (de tre første trinnene)

https://support.hp.com/ph-en/document/c04700771

 

Men det er jo tydeligvis noe galt et sted, siden Windows ikke klarer å måle batterikapasiteten riktig. Hvordan fikser jeg dette? Jeg kjørte ikke kalibrering manuelt siden batterisjekken ikke viste noe feil, men burde jeg gjøre det også? Det tar noen timer, så hvis det ikke har noe for seg så bruker jeg ikke tid på det.. 

 

Eller kjøpe nytt batteri?

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som driverproblemer eller batterikontrolleren er dårlig, prøv først å hør med hp om de gir support på dette.

For det er godt mulig batteriene er gode, selv om kontrolleren er dårlig.

 

Nå bør du sjekke det først før du åpner batteriene å tester de enkelvis. Siden jeg har erfart fra tidligere laptoper er ofte batterikontrolleren som går i stykker før batteriene. noen batterier kan ha lavere volt en andre.

Men slik produsentene gjør er nok vanskelig når det gjelder batteri, de legger skyld på batteriene er defekte men er jo vanskelig for kundene å bevise dette fordi man må åpne batteriene å måle og da mister man reklamasjon.

Lenke til kommentar

Ikke begynn å demontere laptop-batterier med mindre du virkelig vet hva du gjør!

 

Det har jeg aldri gjort før, men jeg fant noen tutorials på YouTube og det virker ikke så vanskelig? Ta av bakplata, løsne skruer og kabler fra batteriet og ta det ut? Ser ut som laptopbatterier er tynne, bøyelige greier, så jeg skjønner jeg må være forsiktig. 

 

Er det noe annet jeg burde tenke på, mener du?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er'n sånn igjen... Innimellom. 

En ukes tid var batteriet stuck på 0% og ville ikke lade. Testverktøy på maskinen sa at batteriet var gåent og måtte skiftes. Så jeg har brukt maskinen tilkoblet strøm den siste tiden. 

Men, skulle du ha sett, i går kveld startet jeg den uten å være koblet til strøm (gammel vane), og alt funket fint. Batteriet var på 100% og tikket nedover i normal hastighet mens jeg brukte maskinen. 

Nå sitter jeg og ser på Black Friday tilbud og lurer på om jeg trenger ny maskin eller ikke... 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...