Gå til innhold

Nå kan du fornye Macen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Kanskje verd å nevne at kun 64bits applikasjoner nå vil virke.. en ikke helt uvesentlig endring :)

 

Spent på hvor mange programmer som sliter etter jeg har oppgradert idag.. men nå har nå operativsystemet mast på meg i månedsvis, så kan vel bare klandre meg selv for latskap

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Kanskje verd å nevne at kun 64bits applikasjoner nå vil virke.. en ikke helt uvesentlig endring :)

 

Spent på hvor mange programmer som sliter etter jeg har oppgradert idag.. men nå har nå operativsystemet mast på meg i månedsvis, så kan vel bare klandre meg selv for latskap

 

Det er ikke noe å være spent på, du fikk beskjed om hvilke programmer dette var før du satte i gang installeringa av Catalina.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er ikke noe å være spent på, du fikk beskjed om hvilke programmer dette var før du satte i gang installeringa av Catalina.

Mulig, jeg bare satt på «update now» og gikk på jobb.. men jeg er jo ikke overrasket over at Apple har løst det på elegant vis :)

Lenke til kommentar

Alt er bra bortsett fra at Apple helt bevisst lar være å støtte "gamle" maskiner. Ganske morsomt siden siste Windows vil faktisk støtte de... og omtrent alt annet som har 3 eller flere transistorer i seg, så å si. En stygg måte å tvinge folk over til ny maskinvare, synes jeg. Maskinvare som ofte koster mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er bra bortsett fra at Apple helt bevisst lar være å støtte "gamle" maskiner. Ganske morsomt siden siste Windows vil faktisk støtte de... og omtrent alt annet som har 3 eller flere transistorer i seg, så å si. En stygg måte å tvinge folk over til ny maskinvare, synes jeg. Maskinvare som ofte koster mye.

 

 

"macOS Catalina is available today as a free software update for Macs introduced mid-2012 or later".

 

Er ikke det ganske bra, da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alt er bra bortsett fra at Apple helt bevisst lar være å støtte "gamle" maskiner. Ganske morsomt siden siste Windows vil faktisk støtte de... og omtrent alt annet som har 3 eller flere transistorer i seg, så å si. En stygg måte å tvinge folk over til ny maskinvare, synes jeg. Maskinvare som ofte koster mye.

 

 

"macOS Catalina is available today as a free software update for Macs introduced mid-2012 or later".

 

Er ikke det ganske bra, da? 

 

Har 2011 mini og 2010 iMac, i full HW messig god stand. De får null støtte, fom OSet før Catalina. Så nei, HW støtte på ca 5-6 år er slettes ikke bra.

Lenke til kommentar

Har 2011 mini og 2010 iMac, i full HW messig god stand. De får null støtte, fom OSet før Catalina. Så nei, HW støtte på ca 5-6 år er slettes ikke bra.

 

 

Vel, da har du to maskiner som er henholdsvis 8 og 9 år gamle, kjører macOS High Sierra, og fortsatt får regelmessige sikkerhetsoppdateringer (5 stk hittil i år, sist for et par uker siden). Så noe støtte har de gamle maskinene dine, og det er neppe slik at tingene du bruker de til slutter å virke med det aller første bare fordi du ikke får installert Catalina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje verd å nevne at kun 64bits applikasjoner nå vil virke.. en ikke helt uvesentlig endring :)

 

Spent på hvor mange programmer som sliter etter jeg har oppgradert idag.. men nå har nå operativsystemet mast på meg i månedsvis, så kan vel bare klandre meg selv for latskap

 Det er like unødvendig som et lukket økosystem er det. Hvorvidt du har råderett over å kjøpe deg inn i det er gjenstand for bekymring.

 

"macOS Catalina is available today as a free software update for Macs introduced mid-2012 or later".

 

Er ikke det ganske bra, da?

Jo, med unntak av at det ikke stemmer. macOS er ufri (non-free) programvare. Det du sikter til er villedende markedsføring. Det som ikke er bra er at Apple setter grensen der det er beleilig. At de i tillegg bruker dette grepet for kunstig foreldelse er enda mindre positivt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

"macOS Catalina is available today as a free software update for Macs introduced mid-2012 or later".

 

Er ikke det ganske bra, da? 

 

Jo, med unntak av at det ikke stemmer. macOS er ufri (non-free) programvare. Det du sikter til er villedende markedsføring. Det som ikke er bra er at Apple setter grensen der det er beleilig. At de i tillegg bruker dette grepet for kunstig foreldelse er enda mindre positivt.

 

Dagens lynkurs i engelsk for nybegynnere:

 

Definition of free: 1 :not costing or charging anything

https://www.merriam-webster.com/dictionary/free

 

Oversatt til norsk: gratis

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da har du to maskiner som er henholdsvis 8 og 9 år gamle, kjører macOS High Sierra, og fortsatt får regelmessige sikkerhetsoppdateringer (5 stk hittil i år, sist for et par uker siden). Så noe støtte har de gamle maskinene dine, og det er neppe slik at tingene du bruker de til slutter å virke med det aller første bare fordi du ikke får installert Catalina.

Det er jeg klar over. Men det er OSet i sin helhet som blir sittende igjen i "glemmeboksen" ifht nye funksjoner, til det blir "obsolete" ifølge det hellige Eplet. Som jeg sa der går Windows above and beyond for å sikre fullverdig støtte og oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Free software != freeware. Prisen er ikke det vesentlige her.

 

Ehmm...jo! Prisen, at det er gratis, er faktisk det vesentlige her, når Apple her lanserer Catalina «as a free software update». Altså som en gratis programvareoppdatering.

 

Ditt utsagn om at "det ikke stemmer" og "er villedende markedsføring" er ironisk nok det som faktisk er villedende, og faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Alt er bra bortsett fra at Apple helt bevisst lar være å støtte "gamle" maskiner. Ganske morsomt siden siste Windows vil faktisk støtte de... og omtrent alt annet som har 3 eller flere transistorer i seg, så å si. En stygg måte å tvinge folk over til ny maskinvare, synes jeg. Maskinvare som ofte koster mye.

 

Jeg har en Air 13 mid-2011 liggende som jeg bruker som reisemaskin (siden den er avskrevet for lengst). Installerte nettopp Catalina på den ved hjelp av Catalina Patcher: http://dosdude1.com/catalina/

 

Fungerer knall, kan hende det vil være noe for dine maskiner og! Og ja, synes det er leit at de ikke støtter eldre maskiner. Jeg kunne skjønt det om det var snakk om en eldre generasjon hardware, men f.eks. denne Air-en har jo maskinvare fra tilsvarende generasjon som min fremdeles støttede rMBP mid-2012...

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over. Men det er OSet i sin helhet som blir sittende igjen i "glemmeboksen" ifht nye funksjoner, til det blir "obsolete" ifølge det hellige Eplet. Som jeg sa der går Windows above and beyond for å sikre fullverdig støtte og oppgraderinger.

 

Det er to motstridende interesser her: Vi som har eldre maskiner og som ønsker nyeste macOS med alle fancy nye funksjoner helt til maskinene dør av alderdom, kontra de som kjøper nye maskiner og ønsker et OS som er best mulig optimalisert for å utnytte ny hardware, uten å måtte dra på flere GB lecacy-kode for å støtte 10-15-20 år gamle maskiner. Dette går bl.a på prosessorarkitektur, GPU/grafikkrammeverk, støtte for 32/64-bit kode, mange funksjoner som rett og slett ikke er mulig å få til eller vil gi en subpar opplevelse på eldre hardware, m.m. Og det handler ikke minst om hvilket nivå man ska legge et "minste felles multiplum» på, som om man legger listen for lavt lett kan legge begrensninger på nye funksjoner, optimalisering og utnyttelse av nye generasjoner hardware.

 

Det kan selvfølgelig være surt for oss som sitter med en og annen eldre maskin som ikke får tilgang til nye "goodies" gjennom siste macOS, men jeg har en viss forståelse for at man må dra en strek et sted for å unngå at macOS blir en mastodont på størrelse med Windows, og nedtynget av legacy-kode som er håpløs å vedlikeholde for eldgamle maskiner som nesten ingen bruker lenger.

 

På den annen side, har man en gammel Mac Pro fra 2008, eller en PowerBook G4 fra 2004, så vil de faktisk kunne brukes fortsatt på samme måte som man "alltid" har gjort, med de samme gode gamle programmene og den versjonen av OS X man måtte ha installert. Bruker man fortsatt slike maskiner så er man neppe spesielt opptatt av å ha det raskeste, nyeste og hotteste til enhver tid uansett, og dersom ens behov for programvare og ytelse ikke har endret seg vesentlig de siste 10 årene, så er det jo bare å tusle videre med det man har. ;)

Lenke til kommentar

Det er to motstridende interesser her: Vi som har eldre maskiner og som ønsker nyeste macOS med alle fancy nye funksjoner helt til maskinene dør av alderdom, kontra de som kjøper nye maskiner og ønsker et OS som er best mulig optimalisert for å utnytte ny hardware, uten å måtte dra på flere GB lecacy-kode for å støtte 10-15-20 år gamle maskiner. Dette går bl.a på prosessorarkitektur, GPU/grafikkrammeverk, støtte for 32/64-bit kode, mange funksjoner som rett og slett ikke er mulig å få til eller vil gi en subpar opplevelse på eldre hardware, m.m. Og det handler ikke minst om hvilket nivå man ska legge et "minste felles multiplum» på, som om man legger listen for lavt lett kan legge begrensninger på nye funksjoner, optimalisering og utnyttelse av nye generasjoner hardware.

 

Det kan selvfølgelig være surt for oss som sitter med en og annen eldre maskin som ikke får tilgang til nye "goodies" gjennom siste macOS, men jeg har en viss forståelse for at man må dra en strek et sted for å unngå at macOS blir en mastodont på størrelse med Windows, og nedtynget av legacy-kode som er håpløs å vedlikeholde for eldgamle maskiner som nesten ingen bruker lenger.

 

På den annen side, har man en gammel Mac Pro fra 2008, eller en PowerBook G4 fra 2004, så vil de faktisk kunne brukes fortsatt på samme måte som man "alltid" har gjort, med de samme gode gamle programmene og den versjonen av OS X man måtte ha installert. Bruker man fortsatt slike maskiner så er man neppe spesielt opptatt av å ha det raskeste, nyeste og hotteste til enhver tid uansett, og dersom ens behov for programvare og ytelse ikke har endret seg vesentlig de siste 10 årene, så er det jo bare å tusle videre med det man har. ;)

Joda, klart dette med drivere blir kanskje den største showstopperen, eller kanskje rettere sagt at det krever en del arbeid. Pluss dette med 32 vs 64 bit og overgangen detil. Men som sagt før - da ca 6 år "gammel" maskin ikke får full støtte er dette trist. Igjen tilbake til Win - som støtter alt mellom himmel og jord med Osx har en ganske snever "hardwarepark" å forholde seg til og det blir "vanskelig" å holde den gående litt ekstra.

Men dette er bare en ut av mange piler som alle peker i retningen "planned obsolescence". På litt samme måte som GeForce er ikke støttet per def, på samme måten som omtrent alt annet av ikke-standard HW var alltid avhengig av 3-parts drivere for det fantes nesten aldri noe støtte out-of-the-box, akkurat som iOS enten støtter AirPrint... eller nada annet.

 

Har eid PC og Mac og iOS og Android enheter i snart 20 år, og man må bare finne seg i at man blir enten låst til div ting eller tvunget å bytte... dessverre.

Lenke til kommentar

Det kan selvfølgelig være surt for oss som sitter med en og annen eldre maskin som ikke får tilgang til nye "goodies" gjennom siste macOS, men jeg har en viss forståelse for at man må dra en strek et sted for å unngå at macOS blir en mastodont på størrelse med Windows, og nedtynget av legacy-kode som er håpløs å vedlikeholde for eldgamle maskiner som nesten ingen bruker lenger.

 

Jeg er ikke direkte uenig i det du skriver, men samtidig synes jeg det er problematisk når Apple dropper støtte for maskiner ut fra alder, hvis maskinvaren de består av fortsatt finnes i andre støttede maskiner. Eller i tilfellet med CPU og chipset, at generasjonen fortsatt er støttet på andre maskiner (slik som eksempelet mitt over med Ivy Bridge MacBook Air som ikke er støttet, samtidig som en rMBP med Ivy Bridge er støttet, for da må man ha de aktuelle driverne for Ivy Bridge-hardware uansett).

 

Det blir litt som med policyen deres rundt reparasjoner, hvor de nekter å bestille deler til maskiner som gikk ut av produksjon for over syv år siden. Er det snakk om unike deler som kun eksisterer på den aktuelle modellen er det en ting, jeg skjønner at det er urealistisk å ha sære reservedeler så langt tilbake i tid. Men på f.eks. MacBook Air har jo store deler av maskinen vært uforandret i perioden 2010-2017. Så da virker det absurd at man ikke kan få deler til en 2010-maskin, om den samme delen er i bruk på en 2012-maskin eller 2017-maskin de fortsatt reparerer.

Endret av Anfang
Lenke til kommentar

Angrer for update. Sopcast sluttet å fungere (greit nok de sa i fra). Ei anna program mista sin lisens, nå må eg e-maile kundeservice for å få den tilbake på plass. Eit par chrome extensions sluttet å fungere fullstendig - det er det verste for meg. Trenger ingen nye funksjoner. Skuffet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...