Gå til innhold

[Løst] software raid spredd volum hvordan fikse dette vil ikke tilordnes?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei prøvde å utvide 2 harddisker og 1 ssd disk fungerte helt til man tester windows vista etter en filkontroll ble alt mye verre.

 

Er det håp å løse dette eller er det umulig? Bare å formattere og bruke mye tid å kopiere alt tilbake?

 

For dette er grunnen til man styrer unna raid siden går en harddisk i stykker eller filsystemet blir korrupt slår det negativ på alt bortsett fra det som ikke er med i raidet.

post-175531-0-56216600-1570470626_thumb.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidlig på 2000-tallet laget jeg ett stort disk-volum med 8 "smådisker" ved hjelp av Windows server sine "dynamiske disker".

Veldig praktisk når 20GB disker var det som ga mest lagring pr. krone. Året etter byttet jeg de ut med 40GB disker, så 80 GB disker, osv.

 

Men når 2 TB disker kom til en grei pris, giddet jeg ikke lenger. Nå kjører jeg utelukkende 8 TB "basic"-disker med automatisk backup om natten, istedet for JBOD, speiling, RAID og slikt.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

dette hjelper meg lite:

 

Som dere ser er vel eneste mulighet å formattere å starte på nytt?

Eller finnes det måter hvis det først blir uleselig å få tilgang til filene igjen? eller er det samme med kryptere diskene at det er nærmest umulig å gjennopprette raid oppsett hvis det ikke er raid controller som automatisk tar backup?

post-175531-0-52552400-1570478391_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tidlig på 2000-tallet laget jeg ett stort disk-volum med 8 "smådisker" ved hjelp av Windows server sine "dynamiske disker".

Veldig praktisk når 20GB disker var det som ga mest lagring pr. krone. Året etter byttet jeg de ut med 40GB disker, så 80 GB disker, osv.

 

Men når 2 TB disker kom til en grei pris, giddet jeg ikke lenger. Nå kjører jeg utelukkende 8 TB "basic"-disker med automatisk backup om natten, istedet for JBOD, speiling, RAID og slikt.

Jeg også nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er software raid, har lagt sammen flere harddisker\ssd til en disk.

Men usikkert på filsystemet er korrupt eller at windows 10 ikke klarer å sette sammen diskene igjen.

Så tviler egentlig på raid reconstruktor vil fungere, for kjedelig å bruke flere timer på noe som ikke nyttes.

Jeg tror nok jeg ender med å formattere og slå diskene sammen igjen. Er jo viktig med backup men man vet aldri når problemene dukker opp, så det er jo det vanskeligste med raid.

 

Noen som vet hvordan filfeilsøker skal fungere i windows vista? Vil den gjøre raid disker helt ubrukelig?

For en ting er når raid uansett om det er software eller egen raidcontroller gjør diskene uleselig etter feilsøking for det er jo det som skjer windows vista tror disken er uleselig så ender det etter et søk med windows 10 klarer heller ikke å lese diskene?

Lenke til kommentar

Er vel ultimate eller enterprice er eldre techet konto som er utgått men har SSD disken fremdeles, men forstår fremdeles ikke hvorfor etter oppstarten søker gjennom diskene og gjør de uleselig?

For meg høres et mere ut som virus eller annet, men får ingen ting som tyder på det, for hvis man skulle få krypering virus ville man fått dialogbokser om det å betale.

 

Er jo bare å starte windows vista, så kommer problemene. Men skulle tro filkontrollen dropper disker som linux hvis det ikke kan leses, men tydligvis tror vista diskene er defekte og korrupte uten jeg forstår hvorfor?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er vel ultimate eller enterprice er eldre techet konto som er utgått men har SSD disken fremdeles, men forstår fremdeles ikke hvorfor etter oppstarten søker gjennom diskene og gjør de uleselig?

For meg høres et mere ut som virus eller annet, men får ingen ting som tyder på det, for hvis man skulle få krypering virus ville man fått dialogbokser om det å betale.

 

Er jo bare å starte windows vista, så kommer problemene. Men skulle tro filkontrollen dropper disker som linux hvis det ikke kan leses, men tydligvis tror vista diskene er defekte og korrupte uten jeg forstår hvorfor?

Sukk.

 

Nøyaktig hva er det du gjør? Hvor opprettet du arrayet? Fungerer det med Windows 10, men ikke med Vista? Hvorfor bruker du Vista?

 

Og vær så snill, slutt å dra inn uvesentlige ting som technet og whatever. Skriv konkret hva problemet ditt er, ikke om alt mulig annet. For meg fremstår dette som et eksempel på PEBKAC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig hvor useriøst forumet er med enklete her, får ikke godt intrykk av forumet.

Men måtte formattere harddiskene så får jeg brukt harddiskene til noe, hvis samme skjer i windows vista igjen er det neppe virus heller dårlig operativsystem. Men synd jeg mister det jeg har lagret.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror ikke dette var en virus. Å legge mange disker i jbod slik som du har gjort vil gå galt før eller senere. Når en disk blir uleselig mister du alt. Det kan fort skje hvis du slår av maskinen uten å gjøre ordentlig shutdown (noen ganger henger Windows seg opp og du har ikke annet valg). Det kan også skje om du får en blåskjerm, og mange andre "naturlige" årsaker.

 

Anbefaler deg å bruke Stablebit Drivepool istedet i tillegg til å ha backup: https://stablebit.com/

 

Hvis noe går galt med en disk, så slipper du å miste alt på de andre diskene, du kan kjøre chkdsk på den ene disken og forhåpentligvis fikse feilen, eller om disken er ødelagt så har du ihvertfall alle data på de andre diskene intakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men med software\maskinvare raid er det viktig å ha riktig drivere? For jeg tror det er driverproblemer eller bugs i windows vista som er årsaken men finner ikke helt ut, for hver gang diskene er mountet opp i windows 10 med splitting av datene så søker windows vista etter feil på diskene, som om vista tror diskene er skadet filsystemet.

 

Kan  noen forklare er splitting av filer sett på som korrupt i vista og eldre? Er måten filsystemet håndteres på ikke er tillatt med splitting utenom windows 10?

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg klarer ikke å forstå hva du mener med "hver gang diskene er mountet opp i windows 10 med splitting av datene så søker windows vista etter feil på diskene".

 

Står diskene i Windows 10 eller Vista? 

 

Du snakker om RAID, men slik jeg ser det fra skjermbildet ditt så har du bare brukt dynamic disks i Windows for å lage en såkalt JBOD (Mange disker som settes sammen til å se ut som en disk). I så tilfelle har ikke drivere noe å gjøre med ditt problem.

 

Såvidt jeg vet så finnes ikke muligheten for å sette opp Dynamic discs i Vista Home/Basic eller Premium, du må ha Windows Vista Business, Enterprise eller Ultimate.

 

EDIT: Etter å ha lest hva du skriver en gang til, så gjetter jeg at du har satt opp diskene med Dynamic Drives i Windows 10, og flyttet de over til en Vista maskin? Da får du problemer hvis du ikke har riktig Vista versjon. Om du hadde riktig Vista verjon er det mulig at du må "sette sammen" de aktuelle diskene som en dynamic drive på nytt. Dette vet jeg ikke noe om da det er fem år siden jeg brukte Windows til slike ting. Til daglig bruker jeg Linux, der er slike ting mye enklere...  :)

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg klarer ikke å forstå hva du mener med "hver gang diskene er mountet opp i windows 10 med splitting av datene så søker windows vista etter feil på diskene".

 

Står diskene i Windows 10 eller Vista? 

 

Du snakker om RAID, men slik jeg ser det fra skjermbildet ditt så har du bare brukt dynamic disks i Windows for å lage en såkalt JBOD (Mange disker som settes sammen til å se ut som en disk). I så tilfelle har ikke drivere noe å gjøre med ditt problem.

 

Såvidt jeg vet så finnes ikke muligheten for å sette opp Dynamic discs i Vista Home/Basic eller Premium, du må ha Windows Vista Business, Enterprise eller Ultimate.

Uansett hva slags vista versjon skal ikke diskene bli uleselig i windows 10?

Så jeg mistenker noe feil i vista gjør dette.

Er windows 10 jeg setter opp diskene ja. For hvis dynamic disk ikke er støttet, burde det ikke feiles i filsjekking programmet som om disken var defekt eller korrupt.

Lenke til kommentar

Jo, det er nettopp det som skjer. Windows Vista Home/Basic/Premium vil ikke kjenne igjen diskene som gyldig formaterte disker. Hvis du setter de i en annen maskin med Windows 10 vil de virke (så sant de ikke er defekte). De vil sannsynligvis også virke på Vista Business, Enterprise eller Ultimate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...