Gå til innhold

Denne elbåten skal konkurrere med fossilbåter


Anbefalte innlegg

På samme måte som vi har grønne skilter på veiene, så må det da være mulig med "grønne skilter" på havet? Fritidsbåter, som blir brukt for fritid burde ha samme CO2 krav som alt annet som kommer med det som resultat.

 

Men er du til nød avhengig av båten for fiske, eller å komme deg til hjemme ditt, så burde det være enkelt å bevise samt søke om. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han sa aldri volvo penta 38hk. Stråmann.

 

Du får volvo penta motorer fra 12 til 800 hestekrefter.. 

 

Samt generelt flere stråmanner. Du burde ta en kikk for forum veiledningen som forklarer deg hvordan og hvordan ikke man skal diskutere.

Nei, han sa ikke noe som helst, og han skrev heller ikke volvo penta 38hk men han leste i #46 © om slike - og det var åpenbart presis der han oppdaget at Volvo Pentaer kunne brukes til båter som tålte fisk på dekket og at dette var de største som ble brukt til slikt her.  Hvorfor blir det da urimelig å koble? Har du ikke et godt svar på det er min påstand at du overhodet ikke  aner hva stråmann er i debattsituasjon og derfor ser spøkelser (og stråmenn) på høylys dag. 
 
Dessuten, har ikke du noen andre spørsmål å besvare for egen del før du - aldeles uspurt så vidt jeg vet (men slikt tar jo ikke venstresiden særlig nøye, for i kommunsimen helliger hensikten alltid middelet..)  - begynner å bekymre deg for andres ve og vel? 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, han sa ikke noe som helst, og han skrev heller ikke volvo penta 38hk men han leste i #46 © om slike - og det var åpenbart presis der han oppdaget at Volvo Pentaer kunne brukes til båter som tålte fisk på dekket og at dette var de største som ble brukt til slikt her.  Hvorfor blir det da urimelig å koble? Har du ikke et godt svar på det er min påstand at du overhodet ikke  aner hva stråmann er i debattsituasjon og derfor ser spøkelser (og stråmenn) på høylys dag. 
 
Dessuten, har ikke du noen andre spørsmål å besvare for egen del før du - aldeles uspurt så vidt jeg vet (men slikt tar jo ikke venstresiden særlig nøye, for i kommunsimen helliger hensikten alltid middelet..)  - begynner å bekymre deg for andres ve og vel? 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann

Lenke til kommentar

 

Nei, han sa ikke noe som helst, og han skrev heller ikke volvo penta 38hk men han leste i #46 © om slike - og det var åpenbart presis der han oppdaget at Volvo Pentaer kunne brukes til båter som tålte fisk på dekket og at dette var de største som ble brukt til slikt her.  Hvorfor blir det da urimelig å koble? Har du ikke et godt svar på det er min påstand at du overhodet ikke  aner hva stråmann er i debattsituasjon og derfor ser spøkelser (og stråmenn) på høylys dag. 
 
Dessuten, har ikke du noen andre spørsmål å besvare for egen del før du - aldeles uspurt så vidt jeg vet (men slikt tar jo ikke venstresiden særlig nøye, for i kommunsimen helliger hensikten alltid middelet..)  - begynner å bekymre deg for andres ve og vel? 

 

 

 

 

FOR et kraftfullt, saklig, grundig og gjennomtenkt begrunnelse for hvorfor det da er urimelig å koble, en kvasileksikal definisjon og begrepsforklaring. Noe så vektig i saken er selvfølgelig presis like vanskelig å imøtegå som Vakttårnet hos en russelitt ("Jehova vitne") 

 

Dessuten: Ved hvilken anledning spurte jeg deg om råd om hva jeg burde/ikke burde? Dersom jdu ikke kan vise til og sitere et slikt tilfelle, hva annet enn ubendig maktlyst og "behov for"  å helt uspurt forsørke å styre andre folks atferd ligger da til grunn for ditt "råd" i siste avsnitt i det første sitatet ovenfor? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

a) På samme måte som vi har grønne skilter på veiene, så må det da være mulig med "grønne skilter" på havet? b) Fritidsbåter, som blir brukt for fritid burde ha samme CO2 krav som alt annet som kommer med det som resultat. 

a) Ja, men vi har da DET, og har hatt det nesten like lenge som vi har hatt dagen bilkjennemerker med to bokstaver + fem tall. Kjennemerke på et fritidsfartøy ser i dag ut som https://images.eniro.com/covers/smabatregisteret-84597944-1434958761945?name=large, (tre bokstaver, tre tall, svart tekst på sølvgrå bakgrunn), kjennemerket på et fartøy som driver yrkesfiske ser ut som https://docplayer.me/docs-images/72/67986358/images/13-1.jpg (en-to bokstaver + 1-3 tall + en-to bokstaver, hvit tekst på svart bakgrunn - selv dem som aldri har slått et pælestikk rundt en fortøyingsbolt må da makte å se forskjell på de to? (Andre fartøy har andre kjennetegn, avhengig av oppgave de har på salt vann.) 

 
b) Javel, de burde ha samme CO2-krav? Har du begrep om forskjellene i oppbygning av en SABB G fra rundt årtusenskiftet og f eks en Kappa III 1,4-motor fra Hyundai på samme tid? Dersom jeg forteller deg at den siste yter 140 HK ved 6000 omdr/min og veier mindre enn den første, som yter 10 HK ved 1800 omdr/min og har et sylindervolum på 0,76 liter, begynner du da å få et lite begrep om forskjellen? På sjøen kan man nemlig ikke bare ta en rask  telefon til Falken og be om transport til nærmeste verksted dersom teknikken svikter, slik atferd der hadde kostet en del liv!  
Lenke til kommentar

 

a) Ja, men vi har da DET, og har hatt det nesten like lenge som vi har hatt dagen bilkjennemerker med to bokstaver + fem tall. Kjennemerke på et fritidsfartøy ser i dag ut som https://images.eniro.com/covers/smabatregisteret-84597944-1434958761945?name=large, (tre bokstaver, tre tall, svart tekst på sølvgrå bakgrunn), kjennemerket på et fartøy som driver yrkesfiske ser ut som https://docplayer.me/docs-images/72/67986358/images/13-1.jpg (en-to bokstaver + 1-3 tall + en-to bokstaver, hvit tekst på svart bakgrunn - selv dem som aldri har slått et pælestikk rundt en fortøyingsbolt må da makte å se forskjell på de to? (Andre fartøy har andre kjennetegn, avhengig av oppgave de har på salt vann.) 

 
b) Javel, de burde ha samme CO2-krav? Har du begrep om forskjellene i oppbygning av en SABB G fra rundt årtusenskiftet og f eks en Kappa III 1,4-motor fra Hyundai på samme tid? Dersom jeg forteller deg at den siste yter 140 HK ved 6000 omdr/min og veier mindre enn den første, som yter 10 HK ved 1800 omdr/min og har et sylindervolum på 0,76 liter, begynner du da å få et lite begrep om forskjellen? På sjøen kan man nemlig ikke bare ta en rask  telefon til Falken og be om transport til nærmeste verksted dersom teknikken svikter, slik atferd der hadde kostet en del liv!  

 

HAHA! Snakk om å starte en diskusjon mot meg på en latterlig barnslig måte! Jeg er åpenbart ikke en som er kjent med informasjonen du startet med, så det var en fin start og takk for informasjonen, dog det i bold der kunne du holdt deg for god for. 

 

Er systemet allerede her, så burde det jo være enkelt å gjøre CO2 kravene rettferdig mellom forskjellige typer bruksområder. Det var poenget. Dog jeg ser ikke helt fornuften i å straffe båt-eiere når man ikke har en teknologi som kan ta over ennå. 

På veiene, så har man da i det minste andre alternativer som elbiler. På vannet så er dette verre, men CO2 krav kan da uansett komme som er rettferdig.

Så nei. Jeg har på ingen måte sagt at de to gruppene skal ha samme CO2 krav. Hvor du har det fra aner jeg ikke. 

 

Resten av sitatet driter jeg i. Om du ikke har forstått hva poenget mitt er nå, så takker jeg for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

a) HAHA! Snakk om å starte en diskusjon mot meg på en latterlig barnslig måte! Jeg er åpenbart ikke en som er kjent med informasjonen du startet med, så det var en fin start og takk for informasjonen, dog det i bold der kunne du holdt deg for god for. 

 

b) Er systemet allerede her, så burde det jo være enkelt å gjøre CO2 kravene rettferdig mellom forskjellige typer bruksområder. Det var poenget. Dog jeg ser ikke helt fornuften i å straffe båt-eiere når man ikke har en teknologi som kan ta over ennå. 

På veiene, så har man da i det minste andre alternativer som elbiler. På vannet så er dette verre, men CO2 krav kan da uansett komme som er rettferdig.

c) Så nei. Jeg har på ingen måte sagt at de to gruppene skal ha samme CO2 krav. Hvor du har det fra aner jeg ikke. 

 

d) Resten av sitatet driter jeg i. Om du ikke har forstått hva poenget mitt er nå, så takker jeg for meg. 

a) Etter mitt syn er det å ha satt seg et minimum inn i basic om  emnet man diskuterer FØR man tar ordet eller tar til tastaturet.. Har man ikke det vil den som har en smule evne til selvkritikk holde seg for god til å delta i diskusjonen - og gjør man heller ikke det, men i stedet vsier man er gås, ja da må man regne med å få rev etter seg, Blir man også overrasket av DET har man vist man ikke bare er gås, men nek med tankeevnen midlertid rimelig lammet.  

b) Er systemet her allerede? Systemet har vært der i rundt 45 år., og selv om man før det ikke hadde noe kjennemerke for fritidsfartøy kunne man lett skille dem fra yrkesfartøy, for DE har hatt kjennemerker i nær 100 år. At man TROSS dette ennå ikke har fått på plass noe system for rettferdig CO2-avgift på sjøen, TRO hva det kan komme av? 

c) "Fritidsbåter, som blir brukt for fritid burde ha samme CO2 krav som alt annet som kommer med det som resultat", forfatter oophus3do, publiseringsdato 10.10.19 kl 1221 og innlegg #61 på denne tråden.  Hukommelse som en gullfisk og glemt dine egne tekststykker etter ca 10 timer. At fireåringer glemmer slikt i muntlig form etter 2/3 av den tiden kan jeg forstå, men... 

d) Nei, det gjør du slett ikke, for var din påstand på området noenlunde riktig hadde du ikke nevnt forholdet overhodet. Ved gjøre nettopp det har du også dokumentert at du enten skriver usant om emnet eller lever på en livsløgn om emnet.  Nå gjenstår bare å se om siste punkt står til troende eller om det også er usannhet/livsløgn... 

Lenke til kommentar

a) Etter mitt syn er det å ha satt seg et minimum inn i basic om  emnet man diskuterer FØR man tar ordet eller tar til tastaturet.. Har man ikke det vil den som har en smule evne til selvkritikk holde seg for god til å delta i diskusjonen - og gjør man heller ikke det, men i stedet vsier man er gås, ja da må man regne med å få rev etter seg, Blir man også overrasket av DET har man vist man ikke bare er gås, men nek med tankeevnen midlertid rimelig lammet.  

b) Er systemet her allerede? Systemet har vært der i rundt 45 år., og selv om man før det ikke hadde noe kjennemerke for fritidsfartøy kunne man lett skille dem fra yrkesfartøy, for DE har hatt kjennemerker i nær 100 år. At man TROSS dette ennå ikke har fått på plass noe system for rettferdig CO2-avgift på sjøen, TRO hva det kan komme av? 

c) "Fritidsbåter, som blir brukt for fritid burde ha samme CO2 krav som alt annet som kommer med det som resultat", forfatter oophus3do, publiseringsdato 10.10.19 kl 1221 og innlegg #61 på denne tråden.  Hukommelse som en gullfisk og glemt dine egne tekststykker etter ca 10 timer. At fireåringer glemmer slikt i muntlig form etter 2/3 av den tiden kan jeg forstå, men... 

d) Nei, det gjør du slett ikke, for var din påstand på området noenlunde riktig hadde du ikke nevnt forholdet overhodet. Ved gjøre nettopp det har du også dokumentert at du enten skriver usant om emnet eller lever på en livsløgn om emnet.  Nå gjenstår bare å se om siste punkt står til troende eller om det også er usannhet/livsløgn... 

a) Jeg skal ha satt meg inn i registreringen på båter for å ha en personlig mening rundt CO2 kvoter på vannet? Resten er en pisse konkurranse, så nei takk. 

 

b) Så bra at det har vært her i 45 år. Da burde det være mulig å differensiere fritidsbåt, mot yrkesfartøy i måten CO2 kvoter fungerer. 

 

c) Det er ingen grunn til at Jet-skis og diverse ikke må betale for CO2 kvoter. Men det må selvfølgelig gi mening, i faktiske CO2 utslipp. 

Dog, når man innfører slikt burde inntruffe ved et tidspunkt hvor man faktisk kan ha alternativer til fossilfrie farkoster på vannet. Så det kan jo ta sin tid - for farkoster som kan ha flere bruksområder. Ting som Jet-Ski o.l. er utelukkende rekerasjonelt, så der kan man kaste CO2 kvoter på med en gang. 

 

d) Forstå hva du leser. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er værtfall ikke flere enn 2 000 som les deise komentarene så det har ikke allværden til virkning å diskutere språk.

 

CO2 avgift betaler alle, og værtfall sluttbruker. Det er SSB og Riksrevisjonen’s Forvaltningsrevisjon oppgave å utrede og berekne dette. På en forstålig måte for folk flest, og dei sluntrer unna en av sine viktigste oppgaver.

Hadde fått sparket på dagen var det opp til meg.

 

 

Hva angår kystfiskeflåten med over 1 000 båter, militæret og elektrifisering av større fritidsbåter/ bobil er og hytter.

FORSTÅ dette bildet (full EVB og Auto)

post-401853-0-71029200-1570781732_thumb.jpg

 

Stikkord bare 2 tonn batterier (+ 360 kWt), bruk av eksisterendes veg og lade infrastruktur, modulbasert, (randprodukt utvikling) og høgvolum (patenterbare nøkkelkomponenter) 

 

Komenter om Du ser og forstår !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg burde sagt det ved tidliger anledninger, men du har en utrolig stilig modell!

 

Jeg liker konseptet du viser. Mange vil ha nytte av å kunne kjøre katamaranen på vanlig vei.

 

Personlig synes jeg det største problemet er å få fritidsbåten opp på land for vinterlagring i havna og da trenger man strengt tatt ikke godkjenning for kjøring på offentlig vei. Mulig det kunne spart litt kompleksitet og kostnader om båten kunne krabbet på land selv, uten kran eller båthenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg burde sagt det ved tidliger anledninger, men du har en utrolig stilig modell!

 

Jeg liker konseptet du viser. Mange vil ha nytte av å kunne kjøre katamaranen på vanlig vei.

 

Personlig synes jeg det største problemet er å få fritidsbåten opp på land for vinterlagring i havna og da trenger man strengt tatt ikke godkjenning for kjøring på offentlig vei. Mulig det kunne spart litt kompleksitet og kostnader om båten kunne krabbet på land selv, uten kran eller båthenger.

 

Her er flere faktorer ved denne modellen, Askeladden var ikkje så dum han. Bare av og påstigning på båt er så risiko related av det kunne vært forbudt.

 

Over 100 “enestående” grunner til å produsere kan eg nevne, det er så mykje at selv eg svimler.

 

Går vi litt tilbake, til før WW2 så forstår vi at det greit kunne ha vært bygget på den tid. Hydraulikk har gode 60% effektivitet og man mister over 80% på sjø i forhold til veg. Og det er før vi starter å tenke på CASE, Fendt og Toyota sine drivliner, eller skal vi sei drive eller bremse som er en vesentlig forskjell. 

 

Tror denne blir tatt våre på, fulgte  med 6-Pils til Undring. Er ikke 100 år til denne er Verdt noen 100 tals millioner.

post-401853-0-71442100-1570882655_thumb.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg glemte å presisere: båter som bruker fossilt drivstoff. Jeg er ellers på ingen måte mot at folk bruker penger som de vil, på de fritidsaktvitetene de ønsker. Men å skattelegge bilene som er faktiske nyttekjøretøy mens fritidsbåtene som kun har underholdningsverdi er høyst urettferdig.

 

Båter har ikke kun underholdningsverdi. Mange bruker båt til transport eller fiske.

Lenke til kommentar

Båter har ikke kun underholdningsverdi. Mange bruker båt til transport eller fiske.

 

 

Eg tror “underholdningsverdi” er et lite dekkendes ORD. Vi har tid, jord og alt som ikkje skjer, “eg tenker altså lever Eg” eller noe i den dur.

Alle eg ser treng ikke lese “Min Kamp”, det er bortkastet i forhold til å SEE seg selv. Være noe, ha et navn og ikke være inkognito i sitt “virke”.

Å gi.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...