Gå til innhold

Denne elbåten skal konkurrere med fossilbåter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir dette vanlig på sjøen, er det bare å belage seg på eksponesiell økning av redningsoppdrag. Litt mer vind og sjø, og så er rekkevidden borte. Alternativet er en reservetank og en 100hesters påhengsmotor som reserve, bare for sikkerhets skyld. Så kanskje man bare skulle droppe batteriet?

Lenke til kommentar

Interessant! Det er sånne drastiske tiltak som må til for senke drivstofforbruket nevneverdig. Det vil riktignok ta mange år å skifte ut fritidsbåtparken.

 

Selv har jeg mer tro på trippelhybrider (el-bensin-seil) til fritidsbåter. 1/5 av energiforbruket betyr også 5 ganger økt elektrisk rekkevidde, uten at vekta øker.

 

Av teknisk nysgjerrighet: Er det mer effektivt å kjøre med hydrofoil (vinge-oppdrift) enn swath (noe lignende, men med flytelegme-oppdrift)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant! Det er sånne drastiske tiltak som må til for senke drivstofforbruket nevneverdig. Det vil riktignok ta mange år å skifte ut fritidsbåtparken.

 

Selv har jeg mer tro på trippelhybrider (el-bensin-seil) til fritidsbåter. 1/5 av energiforbruket betyr også 5 ganger økt elektrisk rekkevidde, uten at vekta øker.

 

Av teknisk nysgjerrighet: Er det mer effektivt å kjøre med hydrofoil (vinge-oppdrift) enn swath (noe lignende, men med flytelegme-oppdrift)?

Swath er nok bedre i lav hastighet. Ved høy hastighet er foil bedre. Det optimale er foil med variabelt areal i høy hastighet.

 

Det er vått areal i høy hastighet som krever mye energi når hastighet er høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek.

Da burde man skattelegge alt som ikke er nyttekjøretøy veldig hardt ?, hva er en bil man har behov for og hva er en bil man kjøper fordi man liker bilen selv om det er langt over det man egentlig har behov for.

 

En fritidsbåt er rekreasjon på linje med slalåm, hytte, ferie, etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det å legge til ved et svaberg med denne?

Det vil sikkert slite på skroget om det kommer borti svaberget, altså akkurat som med andre fritidsbåter. Trikset er å ankre opp på dypt nok vann og bruke jolle inn de siste meterne, akkurat som med andre fritidsbåter.

 

Den store forskjellen til andre fritidsbåter kommer nok når man vil dra opp båten på ei strand..

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det å legge til ved et svaberg med denne?

Det vil sikkert slite på skroget om det kommer borti svaberget, altså akkurat som med andre fritidsbåter. Trikset er å ankre opp på dypt nok vann og bruke jolle inn de siste meterne, akkurat som med andre fritidsbåter.

 

Den store forskjellen til andre fritidsbåter kommer nok når man vil dra opp båten på ei strand..

Mente vel ved et svaberg, uten å berøre. Verre

med fender for foilene.

Denne båten får ikke med seg rare jolla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek.

 

Forsiktig så ikke noen kommer og skattlegger

dine hjertebarn.

Det er noen's liv og gode minner du tråkker på her.

Du har vel også noen, eller ville hatt godt av å ha det(?)

Lenke til kommentar

Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek.

 

Delvis enig. Bør i alle fall tilrettelegges for spennende teknologiutvikling der lavt forbruk premieres. Nullutslipp med lavt forbruk, lav vekt, lavt forbruk pr vektenhet så slipper en f.eks moms. Øker tilsvarende i andre enden. 3x250HK rib, lavt selvbilde og en alt for stor lommebok bør koste 4x av det det gjør i dag.

Lenke til kommentar

 

Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek.

Da burde man skattelegge alt som ikke er nyttekjøretøy veldig hardt ?, hva er en bil man har behov for og hva er en bil man kjøper fordi man liker bilen selv om det er langt over det man egentlig har behov for.

 

En fritidsbåt er rekreasjon på linje med slalåm, hytte, ferie, etc.

Jeg glemte å presisere: båter som bruker fossilt drivstoff. Jeg er ellers på ingen måte mot at folk bruker penger som de vil, på de fritidsaktvitetene de ønsker. Men å skattelegge bilene som er faktiske nyttekjøretøy mens fritidsbåtene som kun har underholdningsverdi er høyst urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...