Gå til innhold

[Løst] Hvilke frynsegoder her?


Anbefalte innlegg

Frynsegoder jeg har satt pris på er:

-Mobil med masse datatrafikk inkludert

-Behandlingsforsikring som også omfatter henvisning til spesialist

-100% lønn også ved den ekstra lange fødselspermisjonen (hvor man vanligvis får 80%)

-Årlig sjekk hos bedriftshelsetjeneste

-Forsikringer ved skade/alvorlig sydom/uføre/død

-Bedrftskantine med god frokost/lunch/middag

-Firmahytte

-Hjemmekontor

 

Frynsegoder som jeg heller ville hatt som lønn:

-Aksjer til rabattert pris

-Opsjoner

-Nettbrett

 

 

Hmm, sikkert en del jeg glemmer her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må legge til en ting til som er viktig for meg som vel teknisk sett er frynsegode: at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom 6G og årslønn ved sykemelding og foreldrepermisjon.

Jeg har lenge levd i den villfarelse at man fikk full lønn også ved langtidssykemelding. Har i senere tid oppdaget at man bare får 6G fra 17. dag og ser det er få private som dekker det mellomliggende - i hvert fall i it-bransjen.

Lenke til kommentar

Må legge til en ting til som er viktig for meg som vel teknisk sett er frynsegode: at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom 6G og årslønn ved sykemelding og foreldrepermisjon.

Er dette vanlig i privat sektor? Det kan jo potensielt bli en svær utgift for arbeidsgiver om man har mange høyt betalte arbeidstakere. 

Lenke til kommentar

Vi får følgende:

  • dekket mobiltelefon
  • dekket mobilabonnement med datamengde basert på hva vi trenger, i praksis valgfritt abonnement fra en valgt leverandør
  • dekket internett hjemme
  • dekket laptop
  • dekket medlemskap i relevant bransjeforening
  • relevante kurs (prioriteres hvis de ser ut til å gi et relevant faglig utbytte), også i arbeidstiden
  • god pensjonsordning (alle har 7 % innskuddspensjon med fritt fondsvalg)
  • god kantineordning med lønnstrekk ca. 20 kr per arbeidsdag
  • trening dekket av firmaet
  • reiseforsikringen firmaet har dekker også ferie- og fritidsreiser for de ansatte

Savner egentlig ikke noe sånn i det daglige. Kanskje tilgang til en firmabil man ikke trenger å være så redd for, da vi av og til er på byggeplasser der privatbil gjerne ikke passer helt inn mtp. bakkeklaring, underlag, fare for påkjørsel, osv.

Lenke til kommentar
Noen flere har noe å si her?

 

Litt presisering i den forbindelse

 

1. Svar som “bare” gjentar de samme ytelsene som alt er nevnt er også viktige, for hvilke som er vanlige/uvanlige ytelser er også interessant.

 

2. Jeg sjekker/leser knapt tråden veldig ofte i dag, men det betyr slett ikke at den er ute av mitt interessefelt. 

 

3. Planen er å sette strek fredag en gang mellom etter min lunsj (=tidlig lunsj, vi begynner på arbeid senest 0730) og slutt på vanlig arbeidstid. Den som har noe de vil si - og nå frem med - må altså si før det. 

Lenke til kommentar

Vi får følgende:

  • dekket mobiltelefon
  • dekket mobilabonnement med datamengde basert på hva vi trenger, i praksis valgfritt abonnement fra en valgt leverandør
  • dekket internett hjemme
  • dekket laptop
  • dekket medlemskap i relevant bransjeforening
  • relevante kurs (prioriteres hvis de ser ut til å gi et relevant faglig utbytte), også i arbeidstiden
  • god pensjonsordning (alle har 7 % innskuddspensjon med fritt fondsvalg)
  • god kantineordning med lønnstrekk ca. 20 kr per arbeidsdag
  • trening dekket av firmaet
  • reiseforsikringen firmaet har dekker også ferie- og fritidsreiser for de ansatte

Tja dekket mobil nokia 3310? Laptop en billig laptop til 4000 kr?

kun 50 mbit bredbånd?

 

Generieltsett får man ofte dårlig timelønn hvis man får bonus så er ofte negativ å få alternative løsninger.

Så er jo ulempen med tanke på reklamasjon kun 1 års reklamasjonsrett på firma produkter, så man taper noe bortsett fra momsen.

Så man må jo se på hva som lønner seg.

Lenke til kommentar

For å tilføye på LMH1 sitt innlegg så er det viktig at ein har ein avtale på kva f.eks. EKOM utstyr det er snakk om.

 

På EKOM tenester så blir det skattemessig rekna som inntekt på 366 kr i måneden, for dei fleste betyr det at det å få gratis EKOM tenester kostar deg litt over hundrelappen i måneden. Dette beløpet er såpass lavt at det skal mykje til for at det ikkje lønnar seg.

Men om du privat hadde klart deg med ein Nokia 105 til 199 kr (som vi seier at du byttar ut kvart år) og eit mobilabonnement til 39 kr i måneden.

Då må du betale omtrent 50 kr meir i måneden i form av skatt dersom du får mobiltelefon gjennom jobben, medan dersom du hadde betalt for mobilbruken din sjølv så hadde du betalt berre 55 kr i måneden.

 

 

 

Som arbeidstakar så er nok kanskje det viktigaste med naturalytelsane at du veit kva du får og at ein har ein såpass formell avtale på det at du kan sjå på naturalytelsane og lønna i samanheng.

Dette er som sagt det store ankepunktet mot tradisjonelle bonusordningar, bonus får du når arbeidsgiver vil gi deg bonus, det er ikkje ei utbetalt som du kan kreve å få utbetalt, og bonusen er heller ikkje pensjonsgivande eller med i grunnlaget for sjukepengar.

 

Som arbeidstakar så er det alltid ein risiko for at du blir "lurt" til å akseptere ei lav grunnlønn etter lovnadar om gode frynsegoder, for så å ende opp i ein situasjon der du ikkje får frynsegodene likevel eller du får dårlegare frynsegoder enn det du blei forespeila. I ein slik situasjon så har du vanlegvis lite å slå i bordet med om arbeidsgiver går i sparemodus.

Har du inngått avtale om god lønn så er dette ei lønn som du har rett til å få utbetalt, om nødvendig direkte frå konkursboet til bedrifta.

 

I praksis blir det ofte ein slags byttehandel då det er langt billegare for arbeidsgiver å betale ut lønn i form av naturalytelsar, og dersom du som arbeidstakar har bruk for naturalytelsane så vil du også få naturalytelsar for ein større verdi enn dersom du skulle fått betalinga i form av lønn minus arbeidsgivaravgift og skatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja dekket mobil nokia 3310? Laptop en billig laptop til 4000 kr?

kun 50 mbit bredbånd?

 

Generieltsett får man ofte dårlig timelønn hvis man får bonus så er ofte negativ å få alternative løsninger.

Så er jo ulempen med tanke på reklamasjon kun 1 års reklamasjonsrett på firma produkter, så man taper noe bortsett fra momsen.

Så man må jo se på hva som lønner seg.

Sist gang jeg trengte mobil ble det en Samsung S8+. Laptopen jeg har er en Thinkpad X280. Internett hjemme er 300/300 Mbps.

Lenke til kommentar

En siste utkaling: Noen flere som har noe relevant for saken (innlegg #1+presisering #28) de vil si her? Som nevnt i #28 setter jeg strek for spørsmålet i trådstart i morgen en gang mellom lunsj for egen delj (forholdsvis tidlig, starter senest kl 0730) pg vanlig tid for arbeidsslutt og bytter da fokus.  Det er ikke påbudt for den som vil si noe å vente til nærmest mulig siste frist :)

Lenke til kommentar

En siste utkaling: Noen flere som har noe relevant for saken (innlegg #1+presisering #28) de vil si her? Som nevnt i #28 setter jeg strek for spørsmålet i trådstart i morgen en gang mellom lunsj for egen delj (forholdsvis tidlig, starter senest kl 0730) pg vanlig tid for arbeidsslutt og bytter da fokus.  Det er ikke påbudt for den som vil si noe å vente til nærmest mulig siste frist :)

Nå må folk være raske med å svare slik at de får med innleggene sine! Husk innlegg #1, #3, #18 og #28, til dels #31 for presiseringer. Ikke vent til siste frist - da blir det trekk i feriepenger!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må folk være raske med å svare slik at de får med innleggene sine! Husk innlegg #1, #3, #18 og #28, til dels #31 for presiseringer. Ikke vent til siste frist - da blir det trekk i feriepenger!

 

Var innlegg #31 usedvanlig vanskelig å forstå, eller var dette fra din side å forstå som en målbevisst provokasjon og forsøk på å ta fplis bort fra trådens tema i stedet for å holde seg til det? 

Lenke til kommentar

Jeg vil i all fremtid forvente det jeg har idag. Ettersom jeg ikke ser for meg å jobbe med noe annet.

 

  • Telefon ( alt innen dette )
  • PC hjemmekontor + laptop mtp reise. Av mitt ønske ( ingen stiller spm på valg her )
  • 7% pensjon 
  • 10 dager betalt ferie hvert år. Med "roll-over" hvis man ikke bruker det opp et år. ( Ikke en del av "normal" ferieordning)
  • Fri arbeidstid ( selvsagt innenfor visse rammer slik at tidsfrister blir overholdt )
  • Medlemskap treningssenter
  • Ukentlig massasjetime på jobb.
  • Nødvendig kurs
  • Frihet til å velge stillingsprosent.
  • Foreldrepermisjon "mellomlegget" fra 6g -> bruttolønn blir utbetalt.
  • Fri når jeg ønsker. ( igjen..innenfor visse rammer pga tidsfrister )
  • Gode bonusordninger
  • Kantine / Varm mat. 

 

Pga denne jobben vil jeg alltid ha skyhøye krav. Nå går dette begge veier. Så jeg forventer at en evt sjef vil ha skyhøye krav til meg også..Noe jeg per idag alltid har opprettholdt og levert.

 

 

Slik du forklarer deg TS så vil jeg si vi har noenlunde "lik" arbeidsplass

Endret av LD93
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da setter jeg streks samt setter status til løst, fordi det som var TRÅDENS formål nå er løst. Jeg noterer at :utakt, kreppsen, The Avatar, Herr Brun, Rudde, Hansien, Papegøye Sexylubb, nirolo og Frank Drebin og - sent, men godt - LD93 i og for seg har besvart førstespørsmålet, alt fra litt tynt til veldig brukbart. Jeg håpte i mine lyse stunder på 20 svar, men vurderte egentlig 12-15 som realistisk og endte altså opp med 11. Litt i tynneste laget for formålet, men fullt brukbart. Da er det jo på tide å si litt mer om formålet, nå kan dette godt gjøre uten å ødelegge for formålet ved å gjøre det. 

 

En del vet nok fra før - om de da bryr seg om å vite - at jeg sitter med lederansvar i en bedrift. Det jeg beskriv i #1 var denne bedriften, så nøytralt som overhodet mulig. Poenget er at styret og jeg skal ha en revisjon av velferdsordningene hos oss, og da ville være nyttig med innspill litt videre enn i vårt eget fagområde (som er lite og hvor jeg godt vet hva som er “standard” og “vanlig” - både hva som forekom for ansatte sammenlignbare med våre egne mht utdanning og kvaliteter og hva som da var vanlig (gjentatt av flere/de fleste). Det har jeg fått og det sier jeg hjertelig takk for til alle som bidro. 

 

Jeg har nå tenkt å gå videre en uke til, ikke med alle, men sammen med dem som bidro, så nå via PM av “rundebordstypen”. Ideelt ville jeg hatt ett slikt “rundt bord”, men jeg må ta to pga at forumet ble forsøkt slått ut med spam-post i solid mengde om jeg forstod det riktig (og rett i folks PM-postkasser også) og av den grunn fant det formålstjenlig å begrense størrelsen på slike “runde bord” Plasseringen blir tilfeldig, bortsett fra ett forhold jeg helst hadde håpnet å kunne la ligge: En av de som i og for seg bidro høyst OK til det jeg spurte om har dessverre også vist at vedkommende nå har som formål å sjikanere - jeg antar fordi vedkommende ikke fikk det svar vedkommende selv ønsket på et spørsmål stilt. Vedkommende blir derfor ikke en del når jeg går videre, for en person med formål å sjikanere - undersøkt og konstatert å være bevisst - har neppe noe å bidra med videre likevel. Til de andre som bidro ønsker jeg velkommen til “fase 2” av “rundebordstypen”. Jeg starter for begge “bord” her helt likt ut, hva som skjer deretter for det enkelte “bord” ligger bare 1/5-1/6 i mine egne hender, og runde 2 etter min utstart ligger der ikke i det hele tatt. Uansett, totalmålet er en best mulig pakke velferdsgoder innenfor de økonomiske og praktiske rammene vi har samt de krav som er satt fra styret. 

 

Til dere ti som bidro samt ikke etterpå slo bakk i maskinen hva gjaldt holdninger, og dermed gjorde tråden til et både nyttig og godt sted for meg å være: Takk for innsatsen så langt, gleder meg til å gå en rundebordsrunde med dere, akkurat slik jeg nå gjør irl med våre ansatte. (i motsetning til dere rimeligvis farget av “vår bransje”) md tanke på best mulig sluttresultat. Forvent en “PM-invitasjon” i løpet av helgen eller mandag morgen (den går ut +/- 2 minutter til dere alle dersom teknikken er på min side. Til dere andre: Jeg forlater nå tråden, for status er løst for det tråden skulle løse. Det er derfor spilt melk å prøve å få meg i tale her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...