Jump to content
Niklasp

Tesla vil la deg bestemme selv hvordan bilen skal høres ut når du kjører

Recommended Posts

Kravet til lyd fra elbil i lav hastighet eer så provoserende dumt. Gi nå beng i idiotlyder, få heller fjernet dette helt gjennomført håpløse lovkravet.

Share this post


Link to post

Prompelyd (“prumpe”) er noe som vil være som hånd i hanske for dette bilmerket.

Og virke/ være intuitivt

Synd du ikke har trua på $TSLA. For min egen del har jeg hatt trua siden 2012. Den trua har gitt meg en Model 3 for en skarve månedslønn. ?

Share this post


Link to post

Synd du ikke har trua på $TSLA. For min egen del har jeg hatt trua siden 2012. Den trua har gitt meg en Model 3 for en skarve månedslønn.

 

Du om det.

Repiterende prympelyd (on demand) koster 100,- på biltema og litt Kunskap(Evne/kompetanse) /kobling.

Ikke mer, ikke mindre.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 1

Share this post


Link to post

Solution in search of a problem. Akkurat som "creep" er en funksjon man kan slå på (men som er absolutt unødvendig, egentlig) så at de som er vant med stempelmotor-automat kan slippe bremsepedalen og få den forventede sakte akselerasjonen uten å trykke på gassen, så er dette her også noe som det er "behov" for.... tross at dekkene lager jo støy fra før av.

 

Jeg foreslår at lydeffekten blir en eller annen tåkete tale til Støre som spilles av, eller noe over-entusiastisk irriterende svada fra Lan. Kan garantere de fleste vil reagere med gru og skremmes vekk fra kjørebanen.

Er ikke creep funksjonen veldig bra da?

 

På den måten kan en presist styre hastigheten til bilen.

 

Uten creep bli vel nødt til å veksle mellom "gass" pedal og bremse pedal for å kunne raskt/presist nok.. eller?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Prompelyder ja, det passer jo forsåvidt fint til en tesla.

 

Har heiket en del siste årene, det går for såvidt greit.

 

Ved et par anledninger vinterstid har eg derimot gått av i første kryss. Der er noen som har varmeaparatet på resirkulering for å spare energi.....

Sommeren går det greit, eg opener bare sidevinduet...

Share this post


Link to post

Kravet til lyd fra elbil i lav hastighet eer så provoserende dumt. Gi nå beng i idiotlyder, få heller fjernet dette helt gjennomført håpløse lovkravet.

 

Tatt i betraktning at det er enormt mange egoister med skylapper på ute i trafikken, som er en direkte fare for både seg selv og gående, så håper jeg det "håpløse lovkravet" blir værende. Tidligere hørte du dem i det minste komme brummende med diesel- og bensinmotorene sine. Nå hører du dem ikke før de napper deg i hasen med elbilfrontene sine, selv når du går ekstra godt ute i veikanten MED refleksvest på kvelden :p

Share this post


Link to post

Er ikke creep funksjonen veldig bra da?

 

På den måten kan en presist styre hastigheten til bilen.

 

Uten creep bli vel nødt til å veksle mellom "gass" pedal og bremse pedal for å kunne raskt/presist nok.. eller?

Kan presist styre hastigheten uten og. Man bruker ikke bremsa på Tesla (eller elbiler generelt). Slipper man gassen så bremser bilen av regenereringen.

 

Selv bruker jeg dog creep mode da jeg også har en bil med vanlig automatgir og ikke vil bli for mye forvirra :p

Share this post


Link to post

Creep mode er supert i trange garasjer o.l. Da justerer man hastigheten med bremsepedalen i stedet for gasspedalen. Da er det slik at om man trykker litt for hardt på bremsepedalen stopper bilen, mens uten creep, foten på gasspedalen og man trykker litt hardt, så planter man bilen i en vegg.

Share this post


Link to post

Rart artikkel forfattar gløymte " Y", Elon var ute etter S E X Y, sida det er ein sexy lineup med biler. Det andre blir berre heilt feil.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Guest Slettet+132

Prompelyder er jo en god indikasjon på at førerne må være rasshøl :-D

Share this post


Link to post

Prompelyder er jo en god indikasjon på at førerne må være rasshøl :-D

De fleste andre biler promper hele tiden. Teslaene promper kun i opp til 20 km/t og bare om man vil. :-D

  • Like 4

Share this post


Link to post

Nå som vinteren kommer så vil nesten alle elbiler høres når de kommer

Ja de fleste kjører på piggdekk, men ingen vil høre min dieselbil komme

Share this post


Link to post

Kan presist styre hastigheten uten og. Man bruker ikke bremsa på Tesla (eller elbiler generelt). Slipper man gassen så bremser bilen av regenereringen.

 

Selv bruker jeg dog creep mode da jeg også har en bil med vanlig automatgir og ikke vil bli for mye forvirra :p

Er regen så kraftig selv på lave hastigheter? Hvis du slepper gassen helt opp, stopper Teslaen da momentant?

 

Også har vi jo den varierende faktoren med ikke konsistent regen kapasitet (når Teslaen er kald, eller fulladet er regen betydelig redusert), kompenserer Teslaen da ved å automatisk engasjere bremsen?

Share this post


Link to post

Er regen så kraftig selv på lave hastigheter? Hvis du slepper gassen helt opp, stopper Teslaen da momentant?

 

Også har vi jo den varierende faktoren med ikke konsistent regen kapasitet (når Teslaen er kald, eller fulladet er regen betydelig redusert), kompenserer Teslaen da ved å automatisk engasjere bremsen?

Om man har satt regen på max så bremser det veldig mye selv ved lave hastigheter. Man venner seg til å være litt borti gasspedalen om man ønsker å trille istede.

 

Under en vanlig kjøretur er jeg omtrent aldri borti bremsepedalen.

 

Om batteriet er iskaldt eller fulladet er regenerering begrenset ja. Det får man masse advarsler om når man starter kjøringen så man må passe på for bilen vil bremse mindre.

 

Om du ikke har på cruisecontrol da. Da vil den bruke bremsen istede for regen om du står i kø eller noe.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Om man har satt regen på max så bremser det veldig mye selv ved lave hastigheter. Man venner seg til å være litt borti gasspedalen om man ønsker å trille istede.

 

Under en vanlig kjøretur er jeg omtrent aldri borti bremsepedalen.

 

Om batteriet er iskaldt eller fulladet er regenerering begrenset ja. Det får man masse advarsler om når man starter kjøringen så man må passe på for bilen vil bremse mindre.

 

Om du ikke har på cruisecontrol da. Da vil den bruke bremsen istede for regen om du står i kø eller noe.

Jeg ser at opprinnelig innlegg av 'nessuno egentlig ikke spesifiserer at dette gjelder på trange områder, selv om jeg antok dette.

 

Ser for meg bilen står parkert, enten fulladet, eller kald, også er det trangt, og da virker det for meg bare mer beleilig å kunne lirke seg ut samt ha mulighet for å bremse momentant kun ved bruk av bremsepedale. En forbedret egenskap uten å tenke at denne funksjonen "henger igjen" fra automatgir biler..

 

Som menneske føles det også mer naturlig og riktig å utføre en handling (klemme pedalen i bunn) når en må stoppe, enn å bare slippe opp en pedal mens en venter på at bilen skal stoppe.

 

Og hva med i oppover bakke, vil en begynne å trille bakover om en ikke engasjerer bremsen eller har creep aktivert (altså om en kun bremser ved å slippe gasspedal/regen)?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...