Gå til innhold

Tesla vil la deg bestemme selv hvordan bilen skal høres ut når du kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Creep mode er supert i trange garasjer o.l. Da justerer man hastigheten med bremsepedalen i stedet for gasspedalen. Da er det slik at om man trykker litt for hardt på bremsepedalen stopper bilen, mens uten creep, foten på gasspedalen og man trykker litt hardt, så planter man bilen i en vegg.

 

Dette har jo alle biler med automatgir.

Lenke til kommentar

Ja. Creep mode gjenskaper denne oppførselen i en elbil.

 

Men det er de som liker å kjøre uten creep, for da kan man f.eks stoppe ved rundkjøringer og lyskryss uten å benytte bremsepedalen, så det er greit at dette er en funksjon man kan slå på/av. Så kan folk velge selv hva de liker best.

 

Enn de som liker best å kjøre med manualgir? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at opprinnelig innlegg av 'nessuno egentlig ikke spesifiserer at dette gjelder på trange områder, selv om jeg antok dette.

 

Ser for meg bilen står parkert, enten fulladet, eller kald, også er det trangt, og da virker det for meg bare mer beleilig å kunne lirke seg ut samt ha mulighet for å bremse momentant kun ved bruk av bremsepedale. En forbedret egenskap uten å tenke at denne funksjonen "henger igjen" fra automatgir biler..

 

Som menneske føles det også mer naturlig og riktig å utføre en handling (klemme pedalen i bunn) når en må stoppe, enn å bare slippe opp en pedal mens en venter på at bilen skal stoppe.

 

Og hva med i oppover bakke, vil en begynne å trille bakover om en ikke engasjerer bremsen eller har creep aktivert (altså om en kun bremser ved å slippe gasspedal/regen)?

Kan alltids bare sette bilen i park når man står i ro om man ikke vil at bilen skal trille. Alle gir styres kjenpeenkelt med en liten spake bak rattet. Men er jo bare å ha creep aktivert som du sier.

 

Kjører for det meste biler med manuell gir og klarer meg på ett mystisk vis helt fint både på trange plasser og i bakker. Tror du overdriver problematikken litt :p

Lenke til kommentar

Kan alltids bare sette bilen i park når man står i ro om man ikke vil at bilen skal trille. Alle gir styres kjenpeenkelt med en liten spake bak rattet. Men er jo bare å ha creep aktivert som du sier.

 

Kjører for det meste biler med manuell gir og klarer meg på ett mystisk vis helt fint både på trange plasser og i bakker. Tror du overdriver problematikken litt :p

Hele tanken bak denne åpne diskusjonen var egentlig kun å poengtere at creep funksjonen er en ønsket og hendig funksjon, og ikke noe som henger igjen fra gamle biler/vaner.

 

Leave the creep alone, he has done nothing wrong and is only trying to help us.

Lenke til kommentar

Hele tanken bak denne åpne diskusjonen var egentlig kun å poengtere at creep funksjonen er en ønsket og hendig funksjon, og ikke noe som henger igjen fra gamle biler/vaner.

 

Leave the creep alone, he has done nothing wrong and is only trying to help us.

Henger jo tildels fra gamle biler da. Sentrufugalclutchen som brukes (brukes vel knapt nå lenger) bruker oljetrykk til å overføre kraft fra motor til girkasse. Når motoren bakker så skapes det fortsatt litt trykk som vil dytte bilen forover.

Men siden det er snakk om olje og ikke en fysisk clutch så går det helt fint å holde igjen bilen på bremsa. Vil kansje få litt varmeutvikling i clutchen men da skal du stå lenge.

 

Nyere automatkasser er gjerne bare elektronisk styrte manuellkasser som har denne funksjonen fordi den er synonym med automatgir, og ganske praktisk.

 

Dog slites det på friksjonsclutcher nå så man burde ikke bruke det på samme måte som før.

 

Men kan legge denne død nå da det er helt irrelevant til tråden ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Fordelen med creep er at du vet at bilen står i gir siden den triller selv om du slipper foten fra pedalen.

Da lærer man seg å bruke park og man har fordelen med å finjustere rygging etc kun med bremsen.

 

Det er nok av eksempler fra de som ikke har creep aktivert og glemmer at bilen står i drive for så å komme borti gasspedal mens de diller med noe og parkerer bilen langt inn i nærmeste busk eller husvegg.

Lenke til kommentar

Fordelen med creep er at du vet at bilen står i gir siden den triller selv om du slipper foten fra pedalen.

Da lærer man seg å bruke park og man har fordelen med å finjustere rygging etc kun med bremsen.

 

Det er nok av eksempler fra de som ikke har creep aktivert og glemmer at bilen står i drive for så å komme borti gasspedal mens de diller med noe og parkerer bilen langt inn i nærmeste busk eller husvegg.

 

Er vel påslådd som standard nå at bilen ikke vil gi gass om den er skeptisk til om det er lurt (obstacle aware acceleration) - nettop for å forhindre at folk plantet de inni butikkvinduer. (men det kan slåes av)

 

Og bilen går automatisk i park om du åpner døren, så skal godt gjøres å glemme det der og.

Lenke til kommentar

Er vel påslådd som standard nå at bilen ikke vil gi gass om den er skeptisk til om det er lurt (obstacle aware acceleration) - nettop for å forhindre at folk plantet de inni butikkvinduer. (men det kan slåes av)

 

Og bilen går automatisk i park om du åpner døren, så skal godt gjøres å glemme det der og.

Ja, men denne funksjonen er relativ ny og hindrer deg ikke i å dulte borti veggen du nettopp parkerte foran om du kommer borti gassen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...