Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansette gravid vikar som ikke kan jobbe?


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk om å gå baklengs inn i det 21. århundre

Her er det snakk om å ansette en vikar for en måned. Man vil naturlig nok ikke velge en person som skal ut i svangerskapspermisjon i samme periode. Man kan ikke spørre, men velger selvsagt ikke å ansette en høygravid dame. Din kommentar er ikke relevant.

Lenke til kommentar

Ettersom dette er en hypotetisk situasjon så trenger jeg ingen workaround, det eneste jeg trenger er hva ville retten sagt dersom så jeg beskriver er tilfellet.

Jenta er BEVISELIG bedra kvalifisert, og det kan BEVISES at hun ikke fikk jobben fordi hun ikke kunne jobbe grunnet permisjon.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det siden det er snakk om et vikariat for en måned, er det liten risiko ved å gå for den man ønsker ansatt, til tross for at den gravide damen er bedre kvalifisert. Ved søksmål vil den gravide damen ikke ha lidd større økonomisk tap enn vikarlønnen, sannsynligvis langt mindre dersom hun har gått ut i permisjon. Risikoen for den gravide damen vil være skyhøy sammenlignet med potensiell gevinst dersom hun skulle stå på kravene her.

 

Det svarer kanskje ikke konkret på spørsmålet, men tenker det kan være en realistisk løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ettersom dette er en hypotetisk situasjon så trenger jeg ingen workaround, det eneste jeg trenger er hva ville retten sagt dersom så jeg beskriver er tilfellet.

Jenta er BEVISELIG bedra kvalifisert, og det kan BEVISES at hun ikke fikk jobben fordi hun ikke kunne jobbe grunnet permisjon.

Det hjelper deg ikke med svaret, men hva om man spesifiserer i utlysningen at man søker kandidater som har tid til å jobbe? (eller noe lignende) Kan man da utelukke den høygravide som best kvalifisert?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det siden det er snakk om et vikariat for en måned, er det liten risiko ved å gå for den man ønsker ansatt, til tross for at den gravide damen er bedre kvalifisert. Ved søksmål vil den gravide damen ikke ha lidd større økonomisk tap enn vikarlønnen, sannsynligvis langt mindre dersom hun har gått ut i permisjon. Risikoen for den gravide damen vil være skyhøy sammenlignet med potensiell gevinst dersom hun skulle stå på kravene her.

Vel. Hun trenger ikke gå til domstolene, hun kan gå til Diskrimineringsnemnda. Likestillings- og diskrimineringsloven § 38 annet og tredje ledd begrenser heller ikke erstatningsansvaret til økonomisk tap - og for arbeidsgivere kreves heller ikke subjektiv skyld:

 

I arbeidsforhold og ved arbeidsgivers valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere, gjelder arbeidsgivers ansvar uavhengig av om arbeidsgiver kan bebreides. På andre samfunnsområder gjelder ansvaret dersom den ansvarlige kan bebreides.

 

Erstatningen skal dekke økonomisk tap som følge av den ulovlige behandlingen. Oppreisning for ikke-økonomisk skade fastsettes til det som er rimelig ut fra skadens art og omfang, partenes forhold og omstendighetene for øvrig

Oppreisningsbeløpene skal som hovedregel ligge et sted i sjiktet mellom 20 000 og 80 000 kr, jf. Prop. 80 L (2016-2017) s. 106.

 

Diskrimineringsnemnda har fra 1.1.2018 adgang til å treffe bindende vedtak om oppreisning i arbeidsforhold, jf. diskrimineringsombudsloven § 12. Behandlingen i nemnda er gratis, og nemndas vedtak har virkning som rettskraftig dom hvis den ikke bringes inn for tingretten innen tre måneder.

 

Det er altså tilnærmet risikofritt for den gravide å forfølge en slik sak, med ev. unntak for omdømmerisiko.

Lenke til kommentar

Ettersom dette er en hypotetisk situasjon så trenger jeg ingen workaround, det eneste jeg trenger er hva ville retten sagt dersom så jeg beskriver er tilfellet.

Jenta er BEVISELIG bedra kvalifisert, og det kan BEVISES at hun ikke fikk jobben fordi hun ikke kunne jobbe grunnet permisjon.

Altså, slik jeg har forstått det har hun søkt på en vikar post hvor hun IKKE kan jobbe i HELE perioden hun har søkt om å være vikar i.

 

Hun kan i så tilfellet vurderes til å ha grov mangel på dømmekraft. Nødvendig for å gjøres arbeidets oppgave og da gjøre hvilken som helst annen kandidat mer kvalifisert til stillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...