Gå til innhold

Ubiquiti + Altibox Tv = Stabilitet?


sgaah

Anbefalte innlegg

Å få på plass skikkelig kablet nettverk i hus som allerede er bygget uten å rive alle vegger og tak er ofte en utfordring…. Nå har jeg omsider kommet godt i gang, men innser at jeg ikke kommer helt i mål og har dessverre måtte de-sentralisere deler av nettverket inntil videre.

 

Som dere sikkert skjønner så ønsker jeg å kunne spre Altibox Tv over nettverket og i den forbindelse så er jeg på jakt etter erfaring fra dere som allerede har prøvd dette en god stund. Bakgrunnen for at jeg ønsker å høres deres erfaringer er at jeg er avhengig av at denne løsningen fungerer 100%. Er mye på reis og fruen er ikke så veldig teknisk anlagt. Valget står derfor mellom å få Altibox Tv inn på nettverket og få vekk FMG eller inn med egen switch for å spre Altibox Tv dit jeg trenger det.

 

Slenger med en layout av nettverket. Om du vil dele ditt oppsett så hadde det vert smashing ?

 

 

post-28142-0-14310600-1570434469_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubiquiti fungerer fint til hjemmebruk og kan anbefales. Kamerautstyret derimot er ikke bra, så der ville jeg valgt noe annet.

 

Hadde valgt bort hjemmesentral og heller kjørt fiberen direkte i USG. Nettverksoppsettet ser bra ut og vil være enkelt å sette opp. Skjønner ikke hva du tenker å anvende VLAN10 til, det er det eneste. 

 

Det er heller ikke rett fram å få IPTV til å fungere Ubiquiti eller generelt utstyr som ikke ISP støtter, men det finnes muligheter. 

 

Husk å kjøpe Cloud Key Gen2 siden denne har batteri om strømmen skulle ryke. 

 

Hva slags ytelse forventer du deg? 

Endret av DiskusjonBrukerenMin
Lenke til kommentar

Så godt som alt av utstyr er allerede montert og fungerer veldig bra! Eneste unntaket er USG som blir byttet ut med USG Pro i disse dager. Å ja, jeg har allerede oppgradert Cloud Key til nyeste utgave. Svært irriterende med database krasj som det første modellen var plaget med.

 

Jeg har så langt klart meg med wifi bro fra FMG til Altibox Tv, men satser på å få pakket denne vekk og det er i denne forbindelsen jeg er på jakt etter erfaringer rundt dette. Ser på forskjellige nett forum at det ikke fungerer 100% og da blir jeg litt skeptisk til å sette dette opp for å så få kjeft når dette ikke virker Er jo klart at dette kommer til å skje når jeg ikke er hjemme…

 

Altibox 500/500 blir matet inn gjennom FMG og er veldig godt fornøyd med hastigheten på det. Når det gjelder intern hastighet så legger jeg Cat6 fordi det passet seg slik. Svært lite som støtter 10GB uten at det koster skjorta, men greit å ha det klart. Kunne lagt Cat6A, men det er ikke mer en 50m mellom switchene så da skal jeg nok klare meg. Uansett så blir jeg jo begrenset av at utstyret er 1GB. Faktisk litt rart at USG PRO ikke har 10GB inn på nettverket.

 

VLAN 10 er for å tiltenkt for at kun 2 porter på switchen gir tilgang til brukergrensesnittet til UniFi.  Slipper dermed å bekymre meg for at andre får tilgang dette uten å bruke pc som er koblet opp mot disse portene. Alternativt så må man bytte om på kabel. Satser på at innen mine barn finner ut av dette så har de flyttet ut  Alternativet er å putte de i eget VLAN med tidstabeller. Noe som mest sannsynlig blir gjort uansett.

 

Alle gode innspill og kommentarer mottas med takk!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke benyttet meg av Ubiquiti sitt utstyr men velger likevel å kommentere Jeg bruker en Mikrotik hEX PoE. Jeg har en 50/50 linje fra Altibox og dette er ikke noe problem. Jeg har fulgt guiden som ligger i tråden hos Freak. Det har fungert smertefritt fra dag 1. Ingen problemer med å bytte fra opptak til live tv (unicast/broadcast) eller hastighetsproblemer. Det bare funker. Det bør ikke være noe problem å benytte Mikrotik sin router sammen med Uniquiti sine switcher. Dersom du likevel må benytte Uniquiti er inntrykket mitt at det fungerer like bra der, men jeg har ikke funnet en guide som er like bra som til Mikrotik. 

 

Det var helt fantastisk å få kasta FMG boksen vekk, og jeg opplevde et mye mer stabilt nett. Det er jo et velkjent faktum at FMG`en ikke liker for mange tilkoblinger samtidig. 

Lenke til kommentar

Så godt som alt av utstyr er allerede montert og fungerer veldig bra! Eneste unntaket er USG som blir byttet ut med USG Pro i disse dager. Å ja, jeg har allerede oppgradert Cloud Key til nyeste utgave. Svært irriterende med database krasj som det første modellen var plaget med.

 

Jeg har så langt klart meg med wifi bro fra FMG til Altibox Tv, men satser på å få pakket denne vekk og det er i denne forbindelsen jeg er på jakt etter erfaringer rundt dette. Ser på forskjellige nett forum at det ikke fungerer 100% og da blir jeg litt skeptisk til å sette dette opp for å så få kjeft når dette ikke virker Er jo klart at dette kommer til å skje når jeg ikke er hjemme…

 

Altibox 500/500 blir matet inn gjennom FMG og er veldig godt fornøyd med hastigheten på det. Når det gjelder intern hastighet så legger jeg Cat6 fordi det passet seg slik. Svært lite som støtter 10GB uten at det koster skjorta, men greit å ha det klart. Kunne lagt Cat6A, men det er ikke mer en 50m mellom switchene så da skal jeg nok klare meg. Uansett så blir jeg jo begrenset av at utstyret er 1GB. Faktisk litt rart at USG PRO ikke har 10GB inn på nettverket.

 

VLAN 10 er for å tiltenkt for at kun 2 porter på switchen gir tilgang til brukergrensesnittet til UniFi.  Slipper dermed å bekymre meg for at andre får tilgang dette uten å bruke pc som er koblet opp mot disse portene. Alternativt så må man bytte om på kabel. Satser på at innen mine barn finner ut av dette så har de flyttet ut  Alternativet er å putte de i eget VLAN med tidstabeller. Noe som mest sannsynlig blir gjort uansett.

 

Alle gode innspill og kommentarer mottas med takk!

 

Første problemet er at USG Pro 4 ikke er bra nok. Du kommer ikke til å få utnyttet din 500/500 linje. Med IPS/IDS aktivert så strekker det ikke til. Hadde heller kjøpt UDM-Pro som kommer nå straks med mye bedre ytelse. 

 

Jeg skal lage en guide om oppsett av IPTV på USG nå i de nærmeste ukene når jeg har funnet en løsning som fungerer 100%. Dessverre så har det seg slik at de færreste har fått dette til å fungere optimalt, og de som har fått det til å fungere har ikke dokumentert hvordan. 

 

Forøvrig er det ikke vits i å sette opp noe eget VLAN til UniFi-kontrolleren, du vil ikke få noe utbytte av det slik jeg har lest meg opp. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke benyttet meg av Ubiquiti sitt utstyr men velger likevel å kommentere Jeg bruker en Mikrotik hEX PoE. Jeg har en 50/50 linje fra Altibox og dette er ikke noe problem. Jeg har fulgt guiden som ligger i tråden hos Freak. Det har fungert smertefritt fra dag 1. Ingen problemer med å bytte fra opptak til live tv (unicast/broadcast) eller hastighetsproblemer. Det bare funker. Det bør ikke være noe problem å benytte Mikrotik sin router sammen med Uniquiti sine switcher. Dersom du likevel må benytte Uniquiti er inntrykket mitt at det fungerer like bra der, men jeg har ikke funnet en guide som er like bra som til Mikrotik. 

 

Det var helt fantastisk å få kasta FMG boksen vekk, og jeg opplevde et mye mer stabilt nett. Det er jo et velkjent faktum at FMG`en ikke liker for mange tilkoblinger samtidig. 

 

Tenker du på denne? https://www.dropbox.com/s/ykpty2x3adx9xcd/Altibox-Mikrotik-guide.pdf?dl=0

 

Denne gjelder kun for Q22 dessverre og det er veldig mange installasjoner som ikke har det. 

Lenke til kommentar

Som du sier så er ikke USG Pro helt perfekt, men jeg er neppe først i køen når det gjelder å anskaffe UDM-PRO. Blir litt som å gå for USG-XG-8 for å så oppdaget at den blir trukket fra markedet. Ikke alltid det lønner seg å være først ut.

 

Hadde så absolutt vert fint med en guide på Altibox Tv om det lar seg gjør. Jeg har ikke brå hast, men kommer nok til å begynne se på saken i løpet av kort tid.

 

Når det gjelder utbyttet vedrørende VLAN 10 så er jeg jo klar over at det ikke er helt nødvendig på ett hjemmenett. Praksisen er forbeholdt større nettverk og med flere relativt ukjente brukere.

 

Nå i første omgang blir det å ta cat6 fra fiber konverter og ned til USG. Klarer ikke å se den store gevinsten med å få dette over på SFP? Eneste grunnen må jo være for å frigjøre en RJ45 port?

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Hvordan utstyr benytter du? Og hva er forskjellen opp mot Altibox? 

 

Jeg benytter meg av CPL7. Med konfigurasjonen der får jeg det til å fungere, men hakker og er ikke tilfredsstillende. 

 

Det er utallige poster på alle slags forum om denne problematikken så det er litt irriterende. Jeg skal få det til å fungere 100% og har heldigvis dyktige kolleger som jobber kun med nettverk som skal få sett på dette sammen med meg så fort det er tid.. 

Lenke til kommentar

Som du sier så er ikke USG Pro helt perfekt, men jeg er neppe først i køen når det gjelder å anskaffe UDM-PRO. Blir litt som å gå for USG-XG-8 for å så oppdaget at den blir trukket fra markedet. Ikke alltid det lønner seg å være først ut.

 

Hadde så absolutt vert fint med en guide på Altibox Tv om det lar seg gjør. Jeg har ikke brå hast, men kommer nok til å begynne se på saken i løpet av kort tid.

 

Når det gjelder utbyttet vedrørende VLAN 10 så er jeg jo klar over at det ikke er helt nødvendig på ett hjemmenett. Praksisen er forbeholdt større nettverk og med flere relativt ukjente brukere.

 

Nå i første omgang blir det å ta cat6 fra fiber konverter og ned til USG. Klarer ikke å se den store gevinsten med å få dette over på SFP? Eneste grunnen må jo være for å frigjøre en RJ45 port?

 

Skjønner. USG Pro 4 er en flaskehals for meg, skal oppgradere. 

 

Det er ingen gevinst i det, men du bare frigjør en port og får brukt SPF-interfacet (synes det er kult å bruke det når man først har det). 

Lenke til kommentar

Skjønner. USG Pro 4 er en flaskehals for meg, skal oppgradere. 

 

Det er ingen gevinst i det, men du bare frigjør en port og får brukt SPF-interfacet (synes det er kult å bruke det når man først har det). 

 

Hvordan opplever du USG PRO 4 som en flaskehals? Jeg har hatt standard USG og den har forsåvidt fungert helt greit. Selvsagt uten aktivert IPS/IDS, men denne begrensningen er vi jo klar over. 

 

Såg du har byttet vifter og antar at du er fornøyd med de? 

Lenke til kommentar

Hvordan opplever du USG PRO 4 som en flaskehals? Jeg har hatt standard USG og den har forsåvidt fungert helt greit. Selvsagt uten aktivert IPS/IDS, men denne begrensningen er vi jo klar over.

 

Såg du har byttet vifter og antar at du er fornøyd med de?

Litt av hensikten med USG er jo at du skal benytte den med IPS/IDS. Ellers så kunne du jo bare brukt hva som helst tilnærmet. Ytelsen er ikke bra og er faktisk flaskehals i mitt oppsett med 500/500. Hadde jeg for eksempel kjørt pfSense så hadde jeg fått maksimalt utbytte. UDM-Pro skal ha veldig bra ytelse med IPS/IDS, så det blir spennende når jeg får den i hus.

 

Ja veldig fornøyd. Ganske populær modifikasjon. Har i tillegg montert adapteren, så nå kjører de bare på 3700 rpm. Helt/tilnærmet lydløst.

Endret av DiskusjonBrukerenMin
Lenke til kommentar

Skjønner. USG Pro 4 er en flaskehals for meg, skal oppgradere. 

 

Det er ingen gevinst i det, men du bare frigjør en port og får brukt SPF-interfacet (synes det er kult å bruke det når man først har det). 

 

Nja, det stemmer jo ikke helt. En slipper jo unna media converteren som trenger strøm for å fungere. Så en slipper faktisk unna en ekstra ting som trenger strømuttak. Dette kan faktisk være avgjørende for mange.

 

Men når jeg ser på tegningen til TS så viser det at det går fiber mellom converter og FMG. Her vil jeg tro det ikke er noen converter den dag i dag og at den bare er gjort om til en "boks" hvor fiberen er skjøtet. Når tegningen viser slik den gjør og i tillegg det nevnes media converter så må nesten TS forklare litt hvordan det er. Går det fiber bort til FMG som vist på tegningen ser jeg det litt vanskelig å komme inn med cat6 i USG. 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Nja, det stemmer jo ikke helt. En slipper jo unna media converteren som trenger strøm for å fungere. Så en slipper faktisk unna en ekstra ting som trenger strømuttak. Dette kan faktisk være avgjørende for mange.

 

Men når jeg ser på tegningen til TS så viser det at det går fiber mellom converter og FMG. Her vil jeg tro det ikke er noen converter den dag i dag og at den bare er gjort om til en "boks" hvor fiberen er skjøtet. Når tegningen viser slik den gjør og i tillegg det nevnes media converter så må nesten TS forklare litt hvordan det er. Går det fiber bort til FMG som vist på tegningen ser jeg det litt vanskelig å komme inn med cat6 i USG. 

 

Ja, du har et poeng. 

 

Jeg har løst det ved å bare kjøre fiber rett i USG og det fungerer veldig bra. 

 

Bare spent på den dagen Altibox implementerer en løsning som gjør at man ikke slipper unna å bruke deres produkter... 

Lenke til kommentar

Jeg skal lage en guide om oppsett av IPTV på USG nå i de nærmeste ukene når jeg har funnet en løsning som fungerer 100%. Dessverre så har det seg slik at de færreste har fått dette til å fungere optimalt, og de som har fått det til å fungere har ikke dokumentert hvordan. 

 

Bump for guide!

Jeg har rett og slett ikke hatt tid til å sette meg ned og forske på det. Har sett at flere påstår at de har fått det til, men uten å dokumentere hvordan. Satser på at du blir ferdig i rimelig tid slik at jeg slipper å finne opp hjulet på nytt :)

Lenke til kommentar

Bump for guide!

Jeg har rett og slett ikke hatt tid til å sette meg ned og forske på det. Har sett at flere påstår at de har fått det til, men uten å dokumentere hvordan. Satser på at du blir ferdig i rimelig tid slik at jeg slipper å finne opp hjulet på nytt :)

 

Skal ikke kapre tråden til trådstarter her og kommer til å lage en egen tråd, men har ikke funnet en løsning enda som fungerer optimalt. 

 

Har allerede brukt mye mer tid enn jeg burde på noe så "simpelt" allerede. 

Lenke til kommentar

Kjører selv fiber rett i router. Valgte den enkle veien for oss her i hjemmet og valgte vekk USG, men like vel innenfor Ubiquiti. Fant mer hjelp på nett på andre produkter, så vil tro det kommer godt med med en litt dypere forklaring når det kommer til USG  :thumbup:

 

Selv ville jeg ha noe som fungerte. Har lest så utrolig mye tull med IPTV og valgte derfor å kjøre egen kabel fra router til dette. Selvfølgelig for at denne løsningen lar seg gjøre her hos oss. Har aldri hatt ett eneste problem. Skjønner jo at en slik løsning ikke er for alle, men når det allerede var strukket kabel så var det like så greit å gjøre det slik.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er mulig å få til via routeren, men er minst config om du har plass nok på switchen. Om du har plass på switch kobler du fiber i port 25/26 på switchen. Oppretter 2 vlan:

2101 for internett

101 for tv

 

Velger å bare tillate disse vlan på porten du kobler fiber inn i (25 eller 26) Så lager du en aksessport på vlan 2101 som du kobler inn i WAN på router.

Så setter du akessport vlan (101) på alt TV utstyr fra altibox. Alternativet er noe igmp proxy greier om jeg ikke husker feil, men den konfigen har jeg ikke foran meg.

Lenke til kommentar

Etter en måned uten at en har fått noen bidrag som løser eller hjelper på problemstillingen TS har kan en vel gå så langt som å si at USG ikke kan anbefales til hjemmebruk hvis en har tenkt til å gå utenom hjemmesentralen og er ute etter noe lignende oppsett som TS. Med mindre en har kompetanse og/eller sitter med fasiten på hvordan det gjøres. 

 

Det fungerer jo ikke fint til hjemmebruk hvis en ikke får brukt det til det en er ute etter i hjemmet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...