Gå til innhold

Kommer PS5 til levere bedre grafikk enn dagens PCer?


Anbefalte innlegg

Foreløpig tidlig versjon av ps5 kjører AMD sin nye Oberon.

 

Den har gått fra 0.911 GHz, på PS4 pro, til 2 GHz på ps5.

 

Dette med ny og forbedret arkitektur.

Rdna.

 

Dette vil tilsvare omtrent 9,2 teraflops.

 

Ps4 pro ligger på 4,2.

Xbox one x på 6.

Rtx 2070 7,5.

2070 super på 9.

 

En rtx 2080 ligger på 10,1.

 

Det sies at dette er den vanlige ps5, men at det kommer en ps5 pro i tillegg.

 

Det er fortsatt omtrent et år til ps5 skal komme ut.

 

Poengløst å sammenligne terraflops mellom Nvidia og AMD hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye tror egentlig folk at 2080 type grafikk vil koste om et år? Hvis det er snakk om kjøp av titalls millioner grafikkenheter i tillegg over 5-10 år. Hva da? Ingen kvanterabatt? Samme pris som idag for en privatperson?

 

Hvor langt oppe på benchmarks vil 2080 være om ett år?

 

Det vil fint gå an å ha 2070 kvalitet til en god pris på PS5 om ett år. I tillegg vil AMD kunne selge med underskudd til å begynne med fordi de vet prisen går ned de neste ti årene og at de dermed vil tjene inn langt mer over 9 år enn de vil tape det første året.

 

Sony og AMD lager en langtidsavtale på dette som begge vil tjene godt på og som vil optimalisere lanseringsproduktet til best mulig pris (€429??€449?).

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hvor mye tror egentlig folk at 2080 type grafikk vil koste om et år? Hvis det er snakk om kjøp av titalls millioner grafikkenheter i tillegg over 5-10 år. Hva da? Ingen kvanterabatt? Samme pris som idag for en privatperson?

 

Hvor langt oppe på benchmarks vil 2080 være om ett år?

 

Det vil fint gå an å ha 2070 kvalitet til en god pris på PS5 om ett år. I tillegg vil AMD kunne selge med underskudd til å begynne med fordi de vet prisen går ned de neste ti årene og at de dermed vil tjene inn langt mer over 9 år enn de vil tape det første året.

 

Sony og AMD lager en langtidsavtale på dette som begge vil tjene godt på og som vil optimalisere lanseringsproduktet til best mulig pris (€429??€449?).

 

Selv med rabatt, og det en voldsom rabatt, så er det latterlig å forvente RTX 2070 grafikk på PS5. Det er nok mer realistisk å forvente RTX 2060 grafikk med en veldig god oppskaleringsteknikk og dynamisk oppløsning. Masse post-processing. De vil nok sikte for 4K men havne godt under det i grafikk-intensive spill. Tja. Den neste generasjonen av konsoller kommer nok til å fokusere mer på 60 FPS. Kaaanskje fortsatt 30 FPS for grafikk-intensive AAA spill (eller i det minste et valg mellom 30FPS og 60FPS). Det med en mye bedre CPU enn det som er i dagens konsoller. For de som spiller på PS/Xbox så blir det nok en stor oppgradering, men for PC så blir det nok ikke så veldig imponerende. 

Endret av Cyberfictional
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PC er for spesielt interesserte og bedre egnet til spesielle type spill (eks. strategi). Men av spill så vil jeg si de til konsoll er mer imponerende enn det som er tilgjengelig på PC.

 

Det er ingen tvil om at konsoller har noen interessante eksklusive spill, men trenden på eksklusive spill ser ut til å bli mindre og mindre på grunn av at det å slippe ut spill på PC er good for business. Xbox er allerede i full gang med å slippe ut haugevis av eksklusive Xbox-spill på PC og jeg tipper at PlayStation kommer til å følge den trenden om noen år med timed exclusives på deres egen plattform som de senere gjør tilgjengelig for PC (de gjør teknisk sett allerede det med deres Steaming-tjeneste, men jeg er ikke noe fan av det).

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at konsoller har noen interessante eksklusive spill, men trenden på eksklusive spill ser ut til å bli mindre og mindre på grunn av at det å slippe ut spill på PC er good for business.

 

Mitt inntrykk de siste årene (jeg vet ikke om det er riktig) er at de store pengene for spill ligger på konsoll og at det markedet er langt mer atteraktivt for spillprodusenter enn PC. Har inntrykk av at markedet for spill på PC har stagnert og eller svekket seg de siste 5-10 årene i forhold til hva man kunne se for seg da.

 

Det virker iallefall for meg, totalt sett, at markedet for spill på konsoll er bedre og større enn på PC.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk de siste årene (jeg vet ikke om det er riktig) er at de store pengene for spill ligger på konsoll og at det markedet er langt mer atteraktivt for spillprodusenter enn PC. Har inntrykk av at markedet for spill på PC har stagnert og eller svekket seg de siste 5-10 årene i forhold til hva man kunne se for seg da.

 

Det virker iallefall for meg, totalt sett, at markedet for spill på konsoll er bedre og større enn på PC.

 

Helt feil! PC har hatt en MYE større markedsandel enn konsoller siden 2013.

 

Kilde: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-23/peak-video-game-top-analyst-sees-industry-slumping-in-2019

 

Bloomberg er et av de mest respekterte kildene på internet for statistikker når det gjelder økonomi.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Helt feil! PC har hatt en MYE større markedsandel enn konsoller siden 2013.

 

Kilde: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-23/peak-video-game-top-analyst-sees-industry-slumping-in-2019

 

Bloomberg er et av de mest respekterte kildene på internet for statistikker når det gjelder økonomi.

 

Det er jo ganske overraskende. PC har vokst. Mon tro hva som har gjort det.. Steam? Flere salg av billigere spill? Bedre tilgjengelighet internasjonalt?

 

I samme periode har jo mobil vokst seg fra ingenting til størst.

Lenke til kommentar

Det er jo ganske overraskende. PC har vokst. Mon tro hva som har gjort det.. Steam? Flere salg av billigere spill? Bedre tilgjengelighet internasjonalt?

 

I samme periode har jo mobil vokst seg fra ingenting til størst.

 

Enormt mye større bibliotek av spill fordelt over en haug av launchere. Mye billigere spill generelt samt da at dette er tilgjengelig for mange flere enn kun de som har kjøpt proprietær hardware fra en enkelt produsent som kontrollerer alt du ser av innhold.

 

Gratis online spilling i gratis spill der betaling kun gir deg kosmetiske items har også vist seg å være en enormt effektiv markedsmodell, mange velger å bruke litt penger på et spill de har fått enormt mye gratis underholdning av, og har blitt glad i.

Lenke til kommentar

I prisklassen konsoller ligger på selv ved lansering, vil nok svært få PC'er i den klassen kunne matche PS5 i ytelse.

Men en PC står mer fritt til å startes på ett prispunkt, og oppgraderes over tid, samt at man kan kjøpe en PC som vil gruse den daværende konsollgenerasjonen fra lansering til next-gen delvis, om ikke fullstendig, dersom man har mulighet til å legge mer penger i det enn prisen for en konsoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...