Gå til innhold

KOMMENTAR: Ikke velg minste iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- "Jeg har aldri vært nord om 300 gigabyte på noen mobil, og da har jeg som regel gått litt inn for å breie meg."

Sett opp mot et av dine tidligere argumenter lengre oppe i artikkelen, om at på Mobil-TLF'er der man ikke har muligheten til å supplere med ekstra lagringsplass.

Så er det lurt å velge noe som kan virke som i overkant av det man i utgangspunktet føler at man trenger.

 

Med det sagt, og i så måte så kommer det jo an på hvor nært opp mot 300GB du kom(mer).

For om du bikker over 256GB på veien så virker det i hvert fall på meg logisk å gå for 512GB som et alternativ.

Da det er bedre å ha 200GB mer plass enn man bruker, enn 50GB for lite i forhold til det man hadde potensielt sett brukt om man hadde hatt muligheten til det.

Særlig med tanke på å alltid kunne ha ekstra plass til overs for oppdateringer uten at man, som du også påpekte, trenger å rydde, sortere og organisere for å gjør klar plass til oppdateringer.

 

Det kan nok virke ganske overkill for mange, ja, men for mitt vedkommende så virker det heller befriende å vite at man alltid vil ha plass til overs, relatively speaking.

(Side Note...: Mye likt som når det kommer til Data-Kvotene på Mobil-abonnement. Om man velger en løsning som har mer å gå på enn man i utgangspunkter føler man trenger så kan det vikre befriende i så måte.)

For som du også sier så blir ting på Mobil-TLF'en bare mer og mer plass krevende med tiden, siden utvikklerne har mer plass å boltre seg på.

Og i så måte ikke føler at det er nødvendig å vakuumpakke appene sine i like stor grad som dem var nødt til tidligere på grunn av begrenset lagringsplass på eldre Mobil-TLF'er.

 

Baksiden av mynten er at det vil bli mer tid og plass krevende ved å velge et av de større alternativene med tanke på lagringsplass når det kommer til backup, også mulig at det kan bli dyrere om man betaler ekstra for slike backup-løsninger.

Lenke til kommentar

Enig meg Hoffy. Dette var i beste fall et veldig klønete utsagn av artikkelforfatter. Utsagn som "Det er denne du vil ha" hører man kun av selgere, og ikke av journalister som ønsker å bli tatt bittelitt seriøst. Man kunne gjort det enkelt, erkjent at man har formulert seg feil og endret formuleringen, men i stedet blir formuleringen stående, og man publiserer i tillegg en lang artikkel for å forsøke å forsvare sin egen klønete formulering. Dette er en VELDIG merkelig måte å gjøre det på, som får tek.no til å fremstå veldig useriøs.

 

Når det er sagt, det er meget godt mulig at 128GB-varianten er den beste for de aller fleste, men da bør man skrive dette, og ikke undervurdere leserne sine ved å fortelle dem "det er denne du vil ha".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Enig med Hoffys betrakninger. Dessuten; Det må da være mulig å legge disse plasskrevende videoene over på en minnepinne?

Selv har jeg en Huawei P20 med 64 GB. Har hatt den i 16 mnd, og fylt den opp med massevis av apper, 700 bilder og endel lagrede dokumenter osv. Jeg har kun brukt 31 GB.

Telefonen kostet ca kr 2000, og fungerer 100 %. Det har utviklet seg kunstige behov/jåleri både når man "trenger" en telefon til 10-12.000 kr, 70 tommers fjernsyn, 4WD og 200 HK på bilen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Delvis uenig. Jeg valgte 64GB rett og slett fordi differansen opp til neste lagring på 11 Pro er ALT for kostbar. Har dog klart meg helt knirkefritt med 64GB på Xs, selv med hyppig video av familien, i god kvalitet, samt haugevis av bilder.

 

Men, jeg har rett og slett ikke haugevis av spill på mobilen. Mulig det er årsaken til at det fungerer helt fint med 64GB. Det, og at jeg bruker Onedrive som backup. Blir det krise sletter jeg de gamleste bildene og videoene på telefonen, men har de alltid lagret og kategorisert på Onedrive.

 

Det handler vel rett og slett om at man må tilpasse seg litt. At Apple i det hele tatt fortsatt selger 64GB er gjennomført kjipt, så her bør Apple gjøre et løft neste gang. 128 bør være minimum. Men det sa vi vel også før årets slipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også enig med Hoffy.

 

Har hatt en iPhone X i snart 2 år nå. Har ledig 32 av 64 GB.

 

Forklaringen? Jeg er en voksen mann som ikke spiller tunge spill og ikke tar 20 videoer av katten min hver dag. Jeg tar en del bilder og litt video, hører på musikk og ser på Netflix - men det aller meste av dette ligger trygt og godt i skyen og fyller ikke opp telefonen min. Jeg har likevel god plass til å cache musikk og filmer når jeg skal på tur, og har også plass til å knipse bilder og filme litt på turen.

 

På min telefon har jeg:

 

43 videoer, 3748 bilder som bruker 2 GB på telefonen, resten ligger i iCloud

Ca 600 MB musikk cachet i Spotify

156 apper, inkludert tungvektere som Pages/Word/Numbers/Excel/Keynote/Power Point og Snapchat

 

Så dette svaret fra journalist fjarle er alt for enkelt: joda, mange vil sikkert gjøre lurt i å velge 128 GB. Men vi er også mange som har et bruksmønster hvor 64 GB holder i massevis. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Huff.. Så stakkarslig å måtte forholde seg kun til internminne, skal jeg ha med enorme mengder data, kan jeg rett og slett bytte minnekort, eller (som også funker på disse svinedyre motetelefonene) en ekstern trådløs lagringsenhet. Når det er sagt, hadde jeg også problem med lite minne på forrige Samsung, da ikke alle apper kunne bruke minnekortet på en god måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt merkverdig å lese kommentarene til flere av dere som er uenige med artikkelforfatter ene og alene på grunn av deres egen mobilbruk.

 

Artikkelforfatter tar for seg eksempler på hva som kan "spise" lagringsplass på en mobil.

 

Jeg er ikke inne i iPhone-systemet, men jeg vet hvor frustrerende det er å bruke mobiler som sliter med lagringsplass, så når jeg bytter mobil så er lagringsplass et viktig kriterie når jeg velger ny mobil.

 

Jeg støtter artikkelforfatter sin anbefaling om at enhver som skal kjøpe seg ny mobil, uavhengig av om det er iPhone eller en Androidtelefon, om å vurdere sitt langvarige behov for lagringsplass.

 

Akkurat som med datamaskiner en del år tilbake der utviklingen gikk så raskt at datamaskinene hadde en "begrenset" levetid, så var det langt på vei også slik for mobiltelefoner (jeg taler da for brukere som hadde en bruk av datamaskiner / mobiltelefoner som utnyttet hardwarens kapasitet).

I dag så "varer" en datamaskin mye lenger før det er behov for å oppgradere, det samme gjelder en mobiltelefon, og av den grunn så er det lurt å vurdere behovet for lagringsplass over tid.

 

Av og til må jeg hjelpe enkelte i min omgangskrets som har litt problemer med sin mobiltelefon (ikke av siste årganger), og det vanligste problemet er at det er varsel om liten plass som er problemet. I de fleste av disse tilfellene så har de ikke det store behovet for raske, avanserte telefoner til vanlig bruk. Men det faktum at flere og flere av de nå kun bruker mobilen til foto/video pluss at sosiale apper tar mer og mer plass skaper plassproblemer på mobilene til disse "vanlige" brukerne.

Endret av polljen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

...ikke undervurdere leserne sine ved å fortelle dem "det er denne du vil ha".

 

At artikkelforfatter sier "Det er denne du vil ha", betyr ikke at han pådytter noen sitt valg. Det er en helt gjengs måte å formidle hva man selv synes er lurest. De fleste lesere forstår det.

 

Bare ut ifra annenhåndsverdien er det lurt å kjøpe 128GB versjonen.

Vi snakker om en telefon til over 10-tusen kroner! Da er 500,- ekstra, ingenting!

Da får man også en mer bekymringsløs hverdag på "kjøpet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er så lei denne tullete melkinga. Slippe en ubrukelig mobil til en utrolig hoy pris. Sen helt urimelige priser for bittesmå oppgraderinger som gjoerer produkten brukelig.

 

Microsoft har tatt idiotien godt å bruk å har gått full retard mode. Surface 3 koster 1000 dollar med 128gb. Akkurat samme med 256gb koster 1300. Galskap. Hvis jeg kan oppgradere ssd selv vil jeg skaffe den. Hvis ikke ta de ta laptopen sin å skyve den opp i raeva.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig meg Jarle jeg. Spesielt det at når man kjøper en mobil som iPhone 11 Pro, så bra som den er blitt nå, så kan man trolig forvente å ha den lengre enn tidligere generasjoner. Dette skyldes blant annet at man har utbedret det som har vært grunnen til oppgradering tidligere. Som f.eks. dårlig batteri, lagging, ønske om større skjerm etc.

 

Batteriet er blitt så bra at det trolig holder 3 år uten behov for bytte. Kameraene er så bra at det er vanskelig å se for seg at de kan bli forbedret veldig mye de neste årene, ihvertfall ikke så mye at du absolutt må ha det, og ytelsen er også så hinsides bra at den trolig vil holde seg rask i mange, mange år. Jeg vil forvente en levetid på minimum 3 år på en ny telefon, mot normalt 2 år hittil i mitt tilfelle.

 

Jeg vil forvente at med 3 års Horisont vil 64Gb bli i minste laget for mange. Det går greit å slette overflødige ting til å begynne med, men blir raskt kjedelig når dette må gjentas ofte. Støtter derfor argumentet om å gå for minimum 128Gb.

 

Men jeg skal ikke utelukke at 64Gb kan være nok for mange. Og er du i den gruppa så kjøper du selvfølgelig 64Gb. Men vær obs på at det på et tidspunkt kan bli snaut om du får smaken for 4K filming, streame video offline, nye store apper osv. Valget er ditt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Hoffys betrakninger. Dessuten; Det må da være mulig å legge disse plasskrevende videoene over på en minnepinne?

Selv har jeg en Huawei P20 med 64 GB. Har hatt den i 16 mnd, og fylt den opp med massevis av apper, 700 bilder og endel lagrede dokumenter osv. Jeg har kun brukt 31 GB.

Telefonen kostet ca kr 2000, og fungerer 100 %. Det har utviklet seg kunstige behov/jåleri både når man "trenger" en telefon til 10-12.000 kr, 70 tommers fjernsyn, 4WD og 200 HK på bilen

Må bare forklare deg hvorfor jeg har 65" TV, 4WD og 204HK. Det handler om utvikling, ikke jåleri. Jeg har råd til å kjøpe ting av bedre kvalitet enn bunnsjiktet, så hvorfor skal jeg ikke ha lov til det? (jeg bytter heller ikke ut ofte, men kjøper dyrt ofte fordi dette varer lengre)

 

For 25 år siden røk den gamle TV'en, vi kjøpte flunk ny topp modell Sony 26" til 12.000. For 2 år siden kjøpte jeg 65" 8-serie 4K Samsung til 14.000. Et hav billigere tatt inflasjon i betraktning, og flere hav bedre TV mtp ytelse og bildekvalitet.

 

4WD har jeg rett og slett av sikkerhetsmessige grunner. Bilturer på fjellet om vinteren med 4WD og gode piggdekk er en billig forsikring om du ønsker økt % sannsynlighet for å unngå uhell og i værstefall personskader.

 

200HK, det er ikke jeg som har valgt dette, men industrien som øker effekten selv over tid på basis modellene. Spol tilbake til 50-tallet så ser du en helt vanlig bil hadde så lite HK at de omtrent ikke er tilgjengelige på markedet engang i dag.

 

Når det kommer til mobiler, så er jeg enig at for normalt telefon bruk så er en til 2-3000 mer enn godt nok for absolutt alle. Dessverre så er det fåtall av oss som bruker de til kun å ringe med, de er blitt til spillkonsoller, radio, mp3, TV, fotoapparat, videokamera... Skal du ha noe som kan alt, eller mye av alt, sier det seg selv at det blir dyrt, dog personlig har jeg ikke brukt mer enn 7K på en tlf, da ofte fordi jeg kjøper fjorårets modell, de holder fint i 2-4 år disse også :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...