Gå til innhold

KOMMENTAR: Ikke velg minste iPhone


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med backup av hundrevis GB på mobilen?

Skyen tar tid, og betingelser kan endres på kort tid fra leverandøren.

iPhone 11 er svindyr, men prisforskjellen opp til 128GB bør likevel være levelig for kjøperne.

Backup trenger man uavhengig av hvor mye lagringsplass man har på mobilen, og så lenge man tar inkrementell backup så og si hver natt er ikke tidsbruk noe stort problem.

 

Pris for skylagring er såpass lav at jeg tror den leverandøren som tør å skru opp prisen vil få smake markedets reaksjon nokså umiddelbart.

 

Til tema: Har nå en 32GB iPhone 7 som jeg har snaue 5GB ledig på, mest pga stram housekeeping og svært få offline spillelister.

Jeg spiller ikke tunge spill, kun sudoku og Wordfeud, jeg ser hverken film eller TV og jeg tar sjelden video.

 

Men dette er altså med en iPhone 7. Det jeg tror kan endre seg med en ny telefon er at jeg kan komme til å filme mer samt at bildene vil ta større plass. Film og TV er trolig fortsatt uaktuelt, tunge spill likeså. I tillegg kommer lengre levetid på enheten.

 

Jeg tenker nok at 128GB er passe for MIN del, men 256GB er ikke helt uaktuelt det heller.

Endret av 3L5Y3RE8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekort er så enkel løsning. Det gir dynamikk og fleksibilitet. Nettopp det å lagre mye til offlinebruk.

 

Å hente enorme mengder data fra nettsky et jo ikke alltid alternativ. Når man er på reise m.m.

Apple har kastet så mye av hva IPhone ikke skulle ha over bord, da får dem tørre å ha minnekort også.

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utfordringer jeg har med bruk av minnekort på Android er to ting:

- Mange apper og spill nekter å legge stordelen av data på minnekortet så det hjelper mindre på å spare intern lagringsplass enn det kunne ha gjort. Selv om du velger å flytte spill og apper til minnekortet manuelt i innstillingene så flyttes ofte kun 20-30% av dataene mens resten blir liggende i internminnet fortsatt. Enkelte mobiler tillater at du formaterer minnekortet slik at det blir en del av det interne minnet men ingen Android-mobiler jeg har eid har hatt dette valger.

- Jeg ønsker ikke at folk skal kunne ta ut minnekortet og få tilgang til dataene mine og dermed krypterer jeg dem. Dette påvirker ytelsen og gjør at om mobilen min blir ødelagt så er det ingen enkel måte å dekryptere dataene på siden krypteringsnøkkelen er lagret i mobilen som krypterte kortet. Så tanken med å bare flytte over minnekortet fra en mobil til neste og deretter få tilgang til dataene blir en teoretisk mulighet og jeg må i ytterste fall få overført dataene på nytt om jeg ikke kan dekryptere dem før jeg bytter mobil.

 

Siden jeg fikk Samsung Note 9 i fjor med 512 GB lagringsplass har behovet mitt for minnekort forsvunnet og jeg holder meg til mobiler med 512 GB lagringsplass fremover. Dessverre koster dette mer enn jeg skulle ønske å minst ha 512 GB internminne, og da særlig nå som jeg bruker iPhone, men det passer min bruk perfekt. Min svigersøster gikk i fjor fra 128 GB på iPhone 7 til 64 GB på iPhone XS fordi hun ikke brukte mer enn 30 GB etter to år med 7´eren og alt av bilder og videoer synkes til iCloud slik at det sparer plass på mobilen. Så det er mange som klarer seg fint med 64 GB. Jeg foreslo å velge 128 GB men hun mente det ikke var verdt pengene siden hun ikke bruker så mye plass. Min svoger er lik, han har 128 GB på Huawei Mate 20 Pro´en men bruker aldri over 30-40 GB. Om de skal på reise så fyller de opp iPaden med videoer i stedet for mobilene sine.

 

For min mor som har en Samsung S10e så er minnekort helt topp siden hun tar mye bilder og filmer barnebarna så hun fikk et 400 GB microsd-kort jeg hadde liggende og bør ikke behøve å tenke over lagringsplass i mobilens levetid. Jeg ser definitivt nytten med å bruke minnekort for å enkelt utvide lagringsplass til bilder og videoer men syntes det hjelper lite til å utvide internminnet når det gjelder apper og spill siden det er opp til utvikler å bestemme hvor dataene legger seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hatt full telefon jeg, men det er meg da. Holder fint med 64 GB egentlig. Men skjønner at andre mennesker kanskje skal ha alt de har gjort de siste 7 årene på telefonen. 

iPhone kan ikke ha minnekort, men det finnes da veldig mange gode eksterne lagringsenheter man bare plugger til og tar backup med. 

Har en S10+ nå og har 81 GB ledig plass. Burde holde en stund det.

 

Merkelig nok sverger folk til Spotify, fordi da slipper de å lager musikk på telefonen. Men de samme folka har 45 GB med offline spillelister. 

 

Artikkelforfatter virker fast bestemt på at all må kjøpe dyrest mulig.

Lenke til kommentar

Alle har forskjellig bruk, men viktigaste argumenet for å ha nok intern lagring er å ha nok plass til operativsystem og appar samtidig som du har nok plass til midlertidig lagring.

Med lite minne så er det ikkje så mange appar og oppdateringar ein skal ta ned før det begynner å bli smått med plassen, alt har i dag ein eigen app og skal du ha dei på mobilen så går det med ein del minne.

Sjølv på androidtelefonar som du kan sette inn sd-kort i så må mesteparten av appane fortsatt ligge i internminnet.

 

Dersom behovet ditt for lagringsplass er på grunn av bilder og video, så er det eit litt anna behov.

På androidtelefonar kan dette løysast med å sette inn minnekort til foto, og på iPhone kan nok skylagring være ei løysning for enkelte.

Så dersom du fyller opp minnet med bilder så finnes det alternativ om du har lite internt minne på telefonen.

 

Dersom du når begrensninga på å laste ned appar og oppdateringar til appane, så kjem du ikkje unna at mobiltelefonane med lite minne blir litt for smått. Har du dette behovet så får du ikkje løyst behovet ditt med skylagring. 

Lenke til kommentar

Enig med Hoffys betrakninger. Dessuten; Det må da være mulig å legge disse plasskrevende videoene over på en minnepinne?

Selv har jeg en Huawei P20 med 64 GB. Har hatt den i 16 mnd, og fylt den opp med massevis av apper, 700 bilder og endel lagrede dokumenter osv. Jeg har kun brukt 31 GB.

Telefonen kostet ca kr 2000, og fungerer 100 %. Det har utviklet seg kunstige behov/jåleri både når man "trenger" en telefon til 10-12.000 kr, 70 tommers fjernsyn, 4WD og 200 HK på bilen?

Ønsker man iOS telefon så koster det nå dessverre skjorta (USA er et ekstremt pengesamfunn hvor toppsjefer krever fantasilioner og arbeiderne får smuler..). Jeg kan anbefale å kjøpe brukt. Jeg to ganger på rad nå kjøpt brukt tilnærmet ‘som ny’ iPhone og spart flere tusen kroner på det.

 

64 GB lagringsplass blir for lite for meg siden jeg ikke ønsker å bruke Apple sin funksjon ‘optimalisert lagring’ av bilder. Har lagret bilder fra så langt tilbake som 1990 og ellers alle iPhone bilder som startet med iPhone 3G. Syns det er gøy å videresende gamle skøyerbilder/video som dukker opp i bilde appen.

 

PS. Jeg trenger ikke 75 tommern, 4WD, eller 258 HK, men jeg nyter egenskapene og tvilsomt at jeg kommer til å nedgraderer med det første.. ?

Endret av Joooakim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra kommentarene her, så virker det som om fåtallet (med unntak av Joooakim) har faktisk testet hvordan f.eks. iCloud funker nå om dagen på iPhone. 

 

Det funker ganske sømløst. Det eneste som er, er at med f.eks. optimalisert lagring, så kan man måtte ve.nte litt på at bildene laster inn når man skal se på f.eks. eldre bilder. 

 

Men, når det er sagt, så funker det ganske veldig bra. Apper som du bruker aldri, blir avinstallert i bakgrunnen (men ligger fortsatt på hjem skjermen). Alt av videoer og bilder som du tar, blir lastet opp i iCloud automagisk. Man tenker aldri over det med mindre man sitter og skal se igjennom gamle ting på telefonen. Hvis man har tregt nett, så tar det litt tid å laste inn hvert enkelt bilde (dvs. noen øyeblikk). Men det er helt uproblematisk å leve med 64GB.

Selvsagt er det best å kjøpe så mye som du har behov for, pluss en god buffer, men ikke alltid man har råd til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusset også veldig over dette utsagnet da jeg leste testen. Nå vet ikke jeg hvordan iPhone er i forhold til Android, men jeg har en drøss med apper jeg sjelden bruker på min telefon + Spotify spillelister, og jeg ligger på rundt 30GB brukt. Bilder og video blir automatisk lastet opp til Google Foto så jeg har omtrent ingenting lagret lokalt.

 

På min PC er det mye det samme. Det er svært lite av det jeg virkelig bryr meg om som ligger lagret lokalt på enheten, så for meg å bruke penger på å please neste kjøper med stor lagringsplass når telefonen selges brukt blir helt feil.

Lenke til kommentar

De som trenger mer enn 128GB på sin mobil idag bruker den ikke optimalt for å si det sånn. Å bruke sin mobil som bibliotek for familiens bilder er galskap og oppskrift for krise. Man må enten betale for skylagring eller ha en god løsning for lagring av bilder og videoer man ønsker å ta vare på. Telefonen er rimelig utsatt og ja, bildene er trygge, men stjeles telefonen din eller går den i stykker... Vel. Da er det lite kult at nettopp disse tingene har ligget lagret, kun på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Skyen" er bare en annen manns datamaskin.

Jeg fatter ikke at noen lar telefonen laste opp sine private bilder og video til en annen manns datamaskin, og til alt overmål lar telefonen slette originalene, evt. erstatte dem med thumbnails. GALSKAP.

 

Mer lagring lokalt koster en liten brøkdel av hva selve telefonen koster, og da har du alt tilgjengelig uten internett, og ingen sky-konkurs eller utro tjenere kan ødelegge moroa. Har du råd til en telefon il 10.000,- har du råd til 500,- ekstra for dobbelt så mye lagring.

 

Jeg har all min musikk (filer som jeg har rippet og eier selv), og bilder for de siste månedene på telefonen til enhver tid. Nye bilder og video kopierer jeg inn på PC minst en gang i uken, og de inngår selvfølgelig i min backuprutine. Sletter de eldste bilder og video på telefonen etterhvert som det trengs plass. "Sky"? Nei takk!

Lenke til kommentar

De som trenger mer enn 128GB på sin mobil idag bruker den ikke optimalt for å si det sånn. Å bruke sin mobil som bibliotek for familiens bilder er galskap og oppskrift for krise. Man må enten betale for skylagring eller ha en god løsning for lagring av bilder og videoer man ønsker å ta vare på. Telefonen er rimelig utsatt og ja, bildene er trygge, men stjeles telefonen din eller går den i stykker... Vel. Da er det lite kult at nettopp disse tingene har ligget lagret, kun på den.

Jeg syns det føles helt trygt å ha kopi av alt innhold på telefonen, inkl. bilder og video hos Apple. Jeg har for tiden 172 GB i iCloud og begynner å nærme meg grensen på 200 GB. Jeg legger inn på telefonen og iPad bilder/video fra både systemkamera og drone. Syns det er helt ypperlig å ha alt her siden bildene da kommer frem i dagen og ikke bare blir liggende skjult på en eller annen disk.

 

Men sant at jeg kanskje egentlig også burde ta en backup av telefonen til disk i tilfelle noe skulle streike helt hos Apple.. ?

Lenke til kommentar

Kan ikke ha minnekort på iPhones. Da får de ikke solgt de større modellene til absurde priser.

Apple har vel heller den filosofien at de ønsker å stenge så mange fysiske åpninger som mulig på telefonene for på den måten å gjøre enhetene mer robuste.

 

Først forsvant minijack'en, de har lagt til rette for trådløs lading og e-sim, så om ikke altfor lenge kan man faktisk klare å lage en fullt ut funksjonell mobil som ikke har en eneste fysisk åpning. Det betyr mindre kostnader til å lage støv- og vanntetting, mere solide chassis og vil nok være en forbedring av den robustheten. Å skulle ha minnekort på en telefon vil derfor bare være fordyrende og samtidig svekke kvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en et dårlig utsagn til å begynne med og du gjør det ikke noe bedre.

 

1. Mobilen er ikke med deg overalt, du vil ha alt i skyen. Den dagen noen stjeler mobilen din eller du mister den på en annen måte, så skjønner du det.

2. Preferanser; Jeg vil ikke ha 512GB med dritt på telefon. Jeg vil ha en ryddig 64GB med det jeg bruker til en hver tid. Unødvendig mange apper som ikke blir brukt fører til at man bruker den fantastiske «fjern ubrukte apper» knappen.

 

Har hatt iPhone 8 plus 64GB i 2 år. Aldri ryddet, tatt bilde av alt jeg vil, filmet det jeg vil og lasta ned spill og apper jeg vil. Runescape, Blades, MC, Pubg osv. Har fylt 32gb til nå.

Jeg klarte meg helt fint tur/retur Japan med 64GB iPhone, 2000 bilder, Netflix i offline modus og Spotify playlist. Visste du at du kan fjerne lister du ikke bruker og filmer du har sett ferdig?

 

Veldig ensidig artikkel for å forsvare seg selv.

 

Meget bra skrevet. Jeg har 128GB og bruker ikke 64 engang. Min neste telefon blir en 64 GB

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har vel heller den filosofien at de ønsker å stenge så mange fysiske åpninger som mulig på telefonene for på den måten å gjøre enhetene mer robuste.

 

Først forsvant minijack'en, de har lagt til rette for trådløs lading og e-sim, så om ikke altfor lenge kan man faktisk klare å lage en fullt ut funksjonell mobil som ikke har en eneste fysisk åpning. Det betyr mindre kostnader til å lage støv- og vanntetting, mere solide chassis og vil nok være en forbedring av den robustheten. Å skulle ha minnekort på en telefon vil derfor bare være fordyrende og samtidig svekke kvaliteten.

Vi får se hvor god lydkvaliteten blir på samtaler om åpninger for høyttaler og mikrofon også forsvinner. Fjerning av minijack tilsvarer innføringen av DAB i mine ører. Forbrukerne må kjøpe nytt dyrt utstyr bare for å få dårligere lyd enn de hadde før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...