Gå til innhold

Ram hastighet, noe særlig å si for ytelsen?


dopus

Anbefalte innlegg

Har i dag et sett med 4x8 gig Kingston Hyper x 2400Mhz ddr4 RAM.

 

Har i den siste tiden slitt litt med tilfeldige restarter og blåskjermer. Trodde det først kunne skyldes sviktende strømmforsyning, men denne er nå skiftet ut med en kvalitets strømmforsyning fra Corsair.

 

Min siste antagelse er at det kan være RAM brikkene som har skylden, Har kjørt memtest86 free utgaven uten å finne feil. Tror alikevel det kan være ram brikkene som tuller.

 

Siden Ram prisene har gått kraftig ned i pris i løpet av året, så var tanken å gå for et sett med 2x16 gig brikker.

 

Spørsmålet er da- Mine gamle brikker er 2400Mhz, er det noe merkbart bedre ytelse med å gå for brikker som tåler 3000 eller 3200Mhz. Bruker maskinen til spill, surfing, nas osv, så litt blandede oppgaver.

 

Det som står i  maskinen i dag er :

 

Core I7 6700K

Asus Z270 TUF2

Kingston HyperX 2400Mzh 4x8Gig

Asus 1070 dual OC

Corsair rm 750w v2

adata xpg sx8200pro 512

4-5 lagrings disker:

 

 

 

Brikkene jeg har sett på:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4748738

 

eller bør jeg drite i hastighet, og gå for det rimligste (dersom det ikke er merkbar ytelses forbedring)??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at ram hastighet har fint lite å si, så da ser jeg etter  standard hastihet og går opp i hastighet kun hvis prisforskjellen er veldig minimal. Takk for videolinken.

Youtubeklippet over er ikke forenelig med noen benchmark jeg har sett. Det er lov å være kritisk til youtube, kun fordi du har sett en youtube video som snakker tull, betyr ikke det at minnehastighet har lite å si.

 

I snitt droppet fps’en min med 20-30fps i GTA V når jeg klokket ned minnet mitt til 2133Mhz, og 20 fps i snitt er mye.

 

https://youtu.be/-m692eBH2Jw

 

https://youtu.be/-qyB0VU4biQ

 

Man er passe idiot om man kjøper 2133Mhz i dag, spesielt når man får 3200Mhz til nesten samme prisen. Minne kan selvsagt ha mindre å si om man har et dårlig eller middelsgodt skjermkort, men har man et high-end skjermkort vil dårlig minne bottlenecke og holde igjen skjermkortet.

 

Det må være kjipt å bruke flere tusen på et skjermkort, og miste 20 fos kun fordi man var gjerrig på minnebrikkene, som i utgangspunktet ikke er dyre. Da kunne man i teorien kjøpt et dårligere skjermkort og spart tusen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Youtube er som Emile the Rat sier ikke en god og troverdig kilde til å bli "100%" garantert samme resultat når man selv gamer.

Det som i alle fall er viktig når det gjelder minne er at man unngår å investere i "trege" brikker og velger noe som både er innenfor det man ønsker å betale for dem og som har i det minste en hastighet som vil levere bra ytelse. 
I dette tilfellet vil jeg tro at minnebrikker på 3200 Mhz er innenfor det du ønsker å ha på et Intel oppsett.

Men jeg er personlig litt mer bekymret for hva som årsaker feilen din, om det er et ustabilt hovedkort så spiller det liten rolle hvor mange komponenter du bytter, du vil fortsatt få den sporadiske feilen du har skrevet om tidligere der systemet stopper å fungere.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Youtube er ikke som Emilie the Rat sier en god og troverdig kilde til å bli "100%" garantert samme resultat når man selv gamer.

Det som i alle fall er viktig når det gjelder minne er at man unngår å investere i "trege" brikker og velger noe som både er innenfor det man ønsker å betale for dem og som har i det minste en hastighet som vil levere bra ytelse.

I dette tilfellet vil jeg tro at minnebrikker på 3200 Mhz er innenfor det du ønsker å ha på et Intel oppsett.

 

Men jeg er personlig litt mer bekymret for hva som årsaker feilen din, om det er et ustabilt hovedkort så spiller det liten rolle hvor mange komponenter du bytter, du vil fortsatt få den sporadiske feilen du har skrevet om tidligere der systemet stopper å fungere.

Emile, ikke Emilie som er et jentenavn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, Emile :p

Fikset litt på innlegget mitt også, youtube er som sagt ikke en god kilde for å gi sikre resultater som tilsvarer det brukerne får hjemme under forskjellige forhold som andre minnebrikker og oppsett som varierer.

 

Hehe :)

 

Men det betyr ikke at youtube ikke har mye bra. Problemet er bare at det er noen idioter som poster dritt hvor de bare finner på. Slik den første youtubelinken i tråden her, som hevder det ikke var forskjell. Er dessverre for enkelt å lage en bildekavalkade med random tall og poste på youtube

 

Men selvsagt mye bra benchmarks på youtube og, om man er objektiv og ikke cheerypicker ??

 

Edit: angående han over oss som mener man ikke bør forvente så mye av Skylake, jeg kjørte 3200Mhz minne i den tiden jeg hadde Haswell-e. Så skjønner ikke hvorfor ikke man skal forvente noe av Skylake som var nyere ?

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Youtube er som Emile the Rat sier ikke en god og troverdig kilde til å bli "100%" garantert samme resultat når man selv gamer.

Det som i alle fall er viktig når det gjelder minne er at man unngår å investere i "trege" brikker og velger noe som både er innenfor det man ønsker å betale for dem og som har i det minste en hastighet som vil levere bra ytelse.

I dette tilfellet vil jeg tro at minnebrikker på 3200 Mhz er innenfor det du ønsker å ha på et Intel oppsett.

 

Men jeg er personlig litt mer bekymret for hva som årsaker feilen din, om det er et ustabilt hovedkort så spiller det liten rolle hvor mange komponenter du bytter, du vil fortsatt få den sporadiske feilen du har skrevet om tidligere der systemet stopper å fungere.

Har hatt denne periodiske feilen en god stund, og feilen har overlevd et hovedkortbytte (byttet pga andre årsaker).

 

Er vel kun minne og cpu som ikke har vært byttet eller oppgradert. Feilen har forverret seg det siste halve året, for å bli litt bedre etter bytte av psu, Men fortsatt til stede.

Lenke til kommentar

Har hatt denne periodiske feilen en god stund, og feilen har overlevd et hovedkortbytte (byttet pga andre årsaker).

 

Er vel kun minne og cpu som ikke har vært byttet eller oppgradert. Feilen har forverret seg det siste halve året, for å bli litt bedre etter bytte av psu, Men fortsatt til stede.

Gidder du å teste et annet strømuttak i leiligheten din? Noen ganger kan det være så enkelt som noe som går på samme strømlinje i boligen som forårsaker problemene (eller defekte tilkoblinger pga alder ).

Lenke til kommentar

Tidligere så var det å oppgradere til raskere minnebrikker "veldig mye penger for veldig lite ytelse" og det ble heller anbefalt å bruke pengene på f.eks. CPU eller GPU. Har dette forandret seg nevneverdig i det siste?

Enkelt svar, ja.

 

Lengre svar, tregt minne bottlenecker en god del dersom man har dyr hardware.

 

Spesielt sandbox spill, som GTA, minecraft, Witcher så har minnehastighet mye å si. I de spillene får jeg kun «2080 ytelse» om jeg klokker ned minnet til 2133mhz.

 

Men om det å miste 20-30 fps i 1440p ikke er no big deal, så har vel ikke minne så mye å si :p

 

Ligger haugevis av benchmarks på nett som viser hvor mye minnehastighet og timings har å å si for hvor mye ytelse du får ut av skjermkortet. Må ha levd under stein for å tro at minnehastighet ikke er viktig.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Gidder du å teste et annet strømuttak i leiligheten din? Noen ganger kan det være så enkelt som noe som går på samme strømlinje i boligen som forårsaker problemene (eller defekte tilkoblinger pga alder ).

 

Hei. Har dessverre ikke mulighet til å teste i andre uttak på andre kurser. Da alle uttakene på "kontoret" går på samme kurs.. Padda til pc kontaktene har stått i to forskjellige veggstikkontakter uten at det har utgjort noe forskjell. (disse går på samme kurs/sikring.)

 

Noen ganger fryser pcen flere ganger til dagen. Andre ganger kan det gå uker i mellom. Noen fører til blåskjerm, andre ganger bare til svarte skjermer.

Lenke til kommentar

Hei. Har dessverre ikke mulighet til å teste i andre uttak på andre kurser. Da alle uttakene på "kontoret" går på samme kurs.. Padda til pc kontaktene har stått i to forskjellige veggstikkontakter uten at det har utgjort noe forskjell. (disse går på samme kurs/sikring.)

 

Noen ganger fryser pcen flere ganger til dagen. Andre ganger kan det gå uker i mellom. Noen fører til blåskjerm, andre ganger bare til svarte skjermer.

Verdt å nevne, memtest86 vil vise error om det er defekt på RAM-brikkene. Om du ikke finner noe med mentest86 er det ganske sikkert at problemet komme fra andre steder enn minnebrikkene.

 

MEN, verdt å nevne at det kan være lurt å kun ha i en minnebrikke av gangen når du kjører memtest.

 

Har du stresstestet prosessor og skjermkort? Spesielt viktig dersom noen av komponentene er overklokket.

 

Bruk Prime95 for å stressteste CPU, og FurMark for GPU. Hvis ingen av disse finner noe, ville jeg prøvd CrystalDiskInfo for å sjekke at det ikke er noe galt med noen av harddiskene i PCen. Verdt å nevne at du må (bør) monitorere temperaturer underveis. Da dette kan vise litt mer av hele bilde. Anbefaler MSI Afterburner, det funker selv om man ikke har MSI kort.

 

Om ikke noen av disse feilsøkingene hjelper er det kun PSU, eller maleware/virus som jeg ser som sannsynlige forklaringen.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Det skal sies at 90 prosent av gangene pcen krasjer så er det stort sett mens den idler. (står på 24/7).

skal prøve crystal disk mark....noen av diskene begynner jo å dra på årene, men system disken er helt ny.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

kjørte memtest86 i natt.6 passes 10 timer....ingen errors,

Har også kjørt crystaldisk info. Der fikk jeg på advarsel på en av diskene . Den mest brukte lagringsdisken (og den nest eldste av diskene) uncorrectable sector count =1. Mulig det blir en ny lagringsdisk på meg i stedet for RAM

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

kjørte memtest86 i natt.6 passes 10 timer....ingen errors,

Har også kjørt crystaldisk info. Der fikk jeg på advarsel på en av diskene . Den mest brukte lagringsdisken (og den nest eldste av diskene) uncorrectable sector count =1. Mulig det blir en ny lagringsdisk på meg i stedet for RAM

1 uncorrectable er vel ganske vanlig og ikke noe å bekymre seg for. Blir det fler over tid så bytt disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...