Gå til innhold

Vedrørende fargedybde / -lysdybde, 8 vs 10 bit etc.


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg liker å ta bilder og ta opp video på hobbybasis (feriefilmer, småprosjekter) og er interessert i det meste. Den siste tiden har jeg forsøkt å forstå mer om farge, og har lest litt om fargeprofiler og gamut, fargedybde (e.g. 8 vs 10 bit) og chroma subsampling samt forskjellige måter å komprimere video (AVC, HEVC etc.). Dette er svært mye å sette seg inn i for en som ikke har noe særlig grunnleggende kompetanse på området... 

 

Nå har jeg tydeligvis lest litt for mye da ting begynner å bli mer forvirrende. Kan dere hjelpe meg å fylle noen kunnskapshull:

 

1) Jeg har lest om fargedybde, f.eks. 8-bit vs. 10-bit. Forståelsen min er at dette rett og slett handler om hvor mye data som brukes på de tre forskjellige fargene (RGB). 8-bit = 2^8 = 256 nyanser av hhv. rød, grønn, og blått. Dette gir litt over 16 millioner farger. 10 bit fargedybde ((2^10)^3) gir da ca. 1 milliard farger. Men når man snakker om 8-bit fargedybde, gjelder dette også kanalen for lys? Altså, med en 8-bit fargedybde, har man også 2^8 = 256 forskjellige lysnivåer på hver farge? Hvor får man info om hvor mange bit som går med til å lagre lysinformasjonen? Opplys meg gjerne om det er noe jeg har misforstått =)

 

EDIT: Jeg bruker helt sikkert feil terminologi, jeg blir takknemlig for korreksjoner =)

 

På forhånd takk for svar!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chroma/luma er annerledes enn RGB. Ved RGB har man kun "lyset" på hver av fargekomponentene. Ved Chroma/luma kan man ha f.eks. 4:2:2 hvor forholdet mellom bilde/lys og farge er hhv. 4 (lys) og 2 på hver av fargekomponentene. Den tredje fargekomponenten blir regnet ut i fra de to første.

 

Har ikke stålkontroll selv men tror det er et par bra Wiki-artikler som tar det for seg.

Lenke til kommentar

Ja, men chroma subsampling har jeg også forstått at kun gjelder fargeknalene. Luma er ikke komprimert. Uavhengig om man har subsamplet fargekanalen til 422 eller 420, så er lumakanalen ukomprimert (444 om du vil...). 
 

men om en video er 8 bit, så har vi jo 256 forskjellige grønnnyanser (og tilsvarende for rød og blå), men har vi da også 256 forskjellige gråtoner? Og ved 10 bit video så har vi også 1024 forskjellige gråtoner? 
 

ikke så lett dette..

Lenke til kommentar

Hmm jeg gjør kanskje det..?

 

Vet jo det er to forskjellige kanaler, men har vanskelig for å forstå hvordan det hele henger sammen. Nå har du kanskje svart allerede (men jeg har åpenbart ikke forstått): hvordan vet jeg hvor mange bits gråskalaen/«lyskanalen» har, om den ikke har samme antall bits som fargeskalaen?

 

Igjen - men jeg har sikkert misforstått - så har jeg tenkt at en 8 bit video har 8 (komprimerte, jf. subsampling) bit til fargekanalen og 8 ukomprimerte bit til lys.. Kan du forsøke å forklare for meg en gang til hvordan dette er feil?

 

 

Jeg setter pris på forsøkene :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår så går det ikke på fargedybde men oppløsning.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling#4:2:0

 

Edit: Fargedybden er 8bit, 10bit eller whatever-bit uansett men oppløsninga på "fargebildet" er redusert. f.eks. 1920x1080 for luma (lys) og 960x540 for farge (chroma). I dette tilfellet 4:2:2.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...