Gå til innhold

SAMLETEST: Kaffekvern


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test, men hvorfor har dere ikke tatt med noen av kvernene til Baratza? Spesielt Encore regnes som den som gir mest kvern for pengene, om man f.eks ser på /r/coffee.

 

Savner også manuelle kverner, da de som regel er suverent best på støy og kvalitet, spesielt om man går litt opp i pris (tenker da spesielt på Comandante og Lido)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antistatisk belegg behøver du ikke. Drypp to dråper vann over bønnene før kverning, og de vil ha tilnærmet null elektrostatisk ladning etter endt kverning. Vanndråpene påvirker heller ikke brygget, kaffen blir like god. Dette trikset møter man ganske raskt på hvis man er glad i brygge kaffe, og viser hvor lite dybde det er i slike tester.

 

Selv har jeg hatt Wilfa Nymalt siden lansering. Motoren døde etter noen års bruk. Elkjøp valgte å gi meg ny heller enn å forsøke å reparere.

Endret av 8ruk3rn4vn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig at dere kun tester kommersielle alt mulig jallamerker i en kaffekvern samletest. Savner både HARIO, Chemex og Baratza her. Ser at den dyreste kverna fra Wilfa har dårligere kvern enn min manuelle HARIO til 200kr. Skjerpings.

 

Når begynte Chemex å lage kverner? Dét har jeg visst ikke fått med meg

Lenke til kommentar

"OBH Nordicas Precision kverner supert for filterkaffe og er uslåelig om man kun ser på kverneresultat for pengene"

 

Er det ikke nettopp det som bør være kriteriet man legger vekt på da?

 

Forresten, hvorfor skal en elektrisk motor ha mindre godt av å gå på (høyt) ubelastet turtall, enn saktere under belastning? Det gir ingen meing

Lenke til kommentar

Antistatisk belegg behøver du ikke. Drypp to dråper vann over bønnene før kverning, og de vil ha tilnærmet null elektrostatisk ladning etter endt kverning. Vanndråpene påvirker heller ikke brygget, kaffen blir like god. Dette trikset møter man ganske raskt på hvis man er glad i brygge kaffe, og viser hvor lite dybde det er i slike tester.

 

Selv har jeg hatt Wilfa Nymalt siden lansering. Motoren døde etter noen års bruk. Elkjøp valgte å gi meg ny heller enn å forsøke å reparere.

 

Hvis dette fungerer (skal prøve) fortjener du premie!

Det burde vært straffbart å lage kaffekverner uten antistatisk belegg! Det er umulig å fatte hva de tenkte de som produserer slike kaffekverner. Eller tenkte de?

Lenke til kommentar

 

Antistatisk belegg behøver du ikke. Drypp to dråper vann over bønnene før kverning, og de vil ha tilnærmet null elektrostatisk ladning etter endt kverning. Vanndråpene påvirker heller ikke brygget, kaffen blir like god. Dette trikset møter man ganske raskt på hvis man er glad i brygge kaffe, og viser hvor lite dybde det er i slike tester.

 

Selv har jeg hatt Wilfa Nymalt siden lansering. Motoren døde etter noen års bruk. Elkjøp valgte å gi meg ny heller enn å forsøke å reparere.

 

Hvis dette fungerer (skal prøve) fortjener du premie!

Det burde vært straffbart å lage kaffekverner uten antistatisk belegg! Det er umulig å fatte hva de tenkte de som produserer slike kaffekverner. Eller tenkte de?

Google "Ross Droplet Technique". Dette er et gammelt og velkjent triks blant kaffe-entusiaster.

Lenke til kommentar

Til espresso vil man male rett i bajonetten, da er ikke statisk kaffe problem. Derfor er det merkelig at ikke Rancilio Rocky er med i testen; det er en flott nybegynnerkvern til espresso. Den kan man kjøpe med tåpelig porsjoneringsboks eller med bajonettoppheng. De billigste variantene i testen, med knivblader er vel strengt tatt ikke en «kvern» men en blender. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar gjerne i mot tips til interessante kverner, folkens. Også de litt "nerdete". 

 

Bra test, men hvorfor har dere ikke tatt med noen av kvernene til Baratza? Spesielt Encore regnes som den som gir mest kvern for pengene, om man f.eks ser på /r/coffee.

Savner også manuelle kverner, da de som regel er suverent best på støy og kvalitet, spesielt om man går litt opp i pris (tenker da spesielt på Comandante og Lido)

Hei. Vi har tatt inn kverner basert på popularitet og tilgjengelighet i norske nettbutikker. Her har vi gått ut fra juni-rangeringene i prisjakt og prisguide. 

Denne testen er av elektriske kverner, ikke manuelle. 

 

Mange lurer alltid på hvorfor X produkt ikke er med i testen. Det kan det være mange grunner til, blant annet nevnte tilgjengelighet/popularitet i Norge, pris, liknende konsept som andre kverner som allerede er med, eller rett og slett at man må ha en begrensning på hvor mange produkter som testes.

Dette er første gang vi har testet kaffekverner på Tek. Det er er stor jobb å "kjøre i gang" en ny kategori, som innebærer å velge testrutine og testmetodikk. Her startet vi med 8 kverner, med stor spredning i pris, for å få en god oversikt over markedet. Vi er imidlertid allerede i gang med å vurdere hvilke kverner vi kan oppdatere teste med i løpet av året. Nå som vi har et grunnlag er det lett å legge til og plassere nye kverner i samletesten. 

 

Og feks Mazzer eller Macap som er blandt dei bedre. Ser ut som om det kun er Elkjøp/Power som får levere til test

Takk for tips til kverner. Skal kikke på dem. (Vi har hentet kverner via produsent, ikke salgsledd)

 

Hva i alle dager skal man med kabeloppbevaring?

Man må jo ha kontakten i pluggen for å bruke kvernen. Og min står tilkoblet konstant.

Er det virkelig noen som pakker sammen og kveiler opp ledningen etter hver bruk?

 

Kabeloppbevaring kan redusere kabelsalat på benken ved at du kan justere lengden. Du trenger jo ikke snurre den helt inn, men tilpasse den til hvor du har stikkontakten. 

Endret av Smedsrud
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig at dere kun tester kommersielle alt mulig jallamerker i en kaffekvern samletest. Savner både HARIO, Chemex og Baratza her. Ser at den dyreste kverna fra Wilfa har dårligere kvern enn min manuelle HARIO til 200kr. Skjerpings.

 

Mest sannsynlig på grunn av økonomisk samarbeid med Prisguiden, så produktene bør være til salgs der

Lenke til kommentar

Har en OBH Nordica Precision og synes den fungerer helt strålende. Hvordan man klarer få kaffe overalt med den klarer jeg ikke helt forstå. Kverner bare opp mengde jeg vil ha og heller over i Moccamasteren.

 

Jeg pakker den forøvrig bort etter bruk da jeg ikke lager kaffe hjemme annet enn i helgene. Null stress det heller.

Lenke til kommentar

Har en OBH Nordica Precision og synes den fungerer helt strålende. Hvordan man klarer få kaffe overalt med den klarer jeg ikke helt forstå. Kverner bare opp mengde jeg vil ha og heller over i Moccamasteren.

 

Jeg pakker den forøvrig bort etter bruk da jeg ikke lager kaffe hjemme annet enn i helgene. Null stress det heller.

Jeg har en Krups-kvern som ser nesten helt lik ut, mangler bare det metallfargede feltet rundt knappen og hjulet som brukes for å velge mengde. Jeg antar OBH sin er mer eller mindre samme kvern med annen logo. Kan heller ikke si at kaffesøl er noe stort problem med den. Joda, det kan drysse noen korn på benken når jeg tar av beholderen, men det er virkelig ikke et så stort problem som det fremstår i testen.

 

Antar denne er samme kvern med Krups logo: https://www.proshop.no/Kaffe-og-Espresso/Krups-GVX242-Grinder/2415790

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Dei to minste ville eg ikkje kalla kaffikvern, men nøttekvern. Om det vsr einaste alternativet ville eg heller fått brenneriet/kaféen til å kverne.

 

No er dette ein teknologinettstad, så eg veit ikkje kor mykje ein kan vente, men smak på brygget hadde vore greit å få med, sjølv om det er utfordrande å justere kvernene inn til det beste utgangspunktet.

 

Handkverner passar vel heller ikkje inn sidan dei ikkje går på straum, sjølv om det er vel så gode alternativ. Dei krever meir arbeid, men i same prisklasse er dei betydeleg betre enn elektriske når det er snakk om kvalitet på dei kverna bønnene.

 

Wilfa Svart og Baratza Encore er det eg ville brukt pengar på i den prisklassen. Er ikkje heilt overbevist om at Uniform er verd prisforskjellen basert på der eg har lese på nettet.

 

Ville nok kjøpt Encore i dag sidan eg har opplevd tre Wilfa-kverner som har fått problem med tidshjulet etter ei stund. Baratza er for øvrig kjent for veldig god kundeservice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...