Gå til innhold

Oppheng til laptop? Slå på laptop uten å bruke av/på knapp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har per dags dato en laptop som står på pulten min, men ønsker å skjule denne under eller ved siden av pulten min. Denne skal drive 1 eller 2 skjermer.

 

Jeg tenker da å henge opp laptopen i et stativ som jeg skrur fast i pulten min. Her virker utvalget å være svært dårlig, men jeg fant dette på Komplett og synes det ser greit ut?

 

https://www.komplett.no/product/839519/datautstyr/rekvisita/kontormoebler/tilbehoer-til-kontormoebler/tilbehoer-til-arbeidssteder-og-avlukker/kenson-laptopholder-easy-release-soelv#

 

Den neste utfordringen blir da å få slått av/på PC-en uten å åpne dekselet. Er dette mulig? Eventuelt via en dockingstasjon?

 

Et alternativ kan være om det finnes et annet stativ hvor jeg enkelt kan ha laptopen åpen/halvåpen slik jeg kommer til å slå av og på.

 

På forhånd takk! :)

 

Duke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slå AV pc blir jo ingen utfordring. Dette kan man gjøre via windows :p

 

Slå PÅ pc kan bli en utfordring. Jeg mener dette skal gå via thunderbolt. Har laptopen din thunderbolt?

I så fall kan du kanskje gå på elkjøp og kjøpe en slik

https://www.elkjop.no/product/data/kabler-og-tilkobling-pc-og-nettverk/31592/lenovo-thinkpad-thunderbolt-3-gen-2-dokkingstasjon-135-w?scid=Pricecomparison2989_5_False&utm_id=Pricecomparison2989_5_False

og se om det fungerer? De har jo retur :)

Dell har også en variant, Dell TB16.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Slå AV pc blir jo ingen utfordring. Dette kan man gjøre via windows :p

 

Slå PÅ pc kan bli en utfordring. Jeg mener dette skal gå via thunderbolt. Har laptopen din thunderbolt?

I så fall kan du kanskje gå på elkjøp og kjøpe en slik

https://www.elkjop.no/product/data/kabler-og-tilkobling-pc-og-nettverk/31592/lenovo-thinkpad-thunderbolt-3-gen-2-dokkingstasjon-135-w?scid=Pricecomparison2989_5_False&utm_id=Pricecomparison2989_5_False

og se om det fungerer? De har jo retur :)

Dell har også en variant, Dell TB16.

 

Hehe. Å slå av skal jeg greie, ja. ;)

 

Så ikke noen av/på knapp på den dockingen? Men jeg har en HP docking på jobb som gjør dette på jobb pc-en.

 

Tror jeg har Thunderbolt, ja: "USB 3.1 Gen 1 Type-C with Thunderbolt 3"

 

Men tror ikke jeg gidder å betale kr 2700 for å slå på PC-en. :p 

 

Håper det finnes andre løsninger.

Lenke til kommentar

Jo det er en liten knapp i hjørnet.

 

Sjekk prisjakt hva du kan finne billigere da. Jeg tenkte bare det var greit å handle lokalt ifm eventuell retur. Det går iallfall fortere.

 

Jeg har en Dell docking på jobb selv, på USB type C (USB kontroller, ikke thunderbolt) og denne kan bare vekke PC fra dvale, ikke slå den helt på. Mulig jeg tar feil..

 

Men ja det koster jo.

Alternativt kan du få til wake on lan via en Android telefon. Har du sjekke opp i dette? Men kanskje knot å bruke telefonen også ?

Lenke til kommentar

Må undersøke litt. Ser ut til at jeg sprenger budsjettet med skjermkjøp nå, så kan ikke betale kr 2000 kun for å slå av og på PC-en.

 

Jeg får være litt kreativ. Det stativet jeg viste holder PC-en fast med en reim med borrelås. Tenker at jeg kanskje kan holde fast laptopen med reimen på innsiden av lokket. Da kan lokket være halvveis åpent eller tilgjengelig slik jeg får slått på manuelt.

 

Alternativt kan du få til wake on lan via en Android telefon. Har du sjekke opp i dette? Men kanskje knot å bruke telefonen også ?

 

Er jeg nødt å gjøre det via telefon? Kanskje litt knotete ja. :p 

Lenke til kommentar

En midlertidig løsning kan jo være å bruke sleep istedenfor å skru av maskinen. Da kan du vekke den ved å trykke på mus eller tastatur.

 

Godt forslag. Dette har ikke vært mulig på min før til nå, men justerte en innstilling i BIOS-en. Så nå får jeg slått på kun ved å bevege musen.

 

Trenger jeg egentlig om å slå av PC-en? Kan den være jevnt i hvilemodus? :)

Lenke til kommentar

Har du kablet nett eller trådløst? Om du har kablet, søk på: wake+on+lan+windows

 

Også bruker du en app på telefonen til å sende en "magisk pakke".

 

Takk. Skal undersøke dette også. Bruker kablet, ja.

 

Sette den i dvale funker fint, å en restart i ny og ne er jo bra! Men du trenger ikke å fysisk trykke på laptopen da :) Tenker med på windows oppdateringer etc.

 

So far, so good.

 

Men merker at PC-en er veldig følsom for re-start. Må slå av den trådløse musen - hvis ikke er det nok at en vibrasjon vekker PC-en. Men selv uten har jeg opplevd at PC-en plutselig står på. 

 

Men er til å leve med hittil.

 

Får se når jeg får PC-opphenget. Mulig jeg greier å binde opp laptopen slik dekselet kan åpnes. Da er det ikke så vanskelig å komme til for å slå av og på. ;)

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Knappen kortslutter vel to ledninger? eller motsatt?

 

Du kan kanskje ta ut knappen, skøyte ledningene opp på pulten og sette på knappen?

 

Høres litt mer komplisert ut enn at jeg gidder ta sjansen. Men om noen er smarte, så lager de en kobling man kan ha for eksempel mellom strømkabel og laptop. Vil definitivt tro det er et marked for noe slikt. Det må jo være ganske mange etterhvert som har en laptop tilkoblet ekstern skjerm som ikke ønsker åpne laptopen hver gang de skal slå den på. :)

Lenke til kommentar

Høres litt mer komplisert ut enn at jeg gidder ta sjansen. Men om noen er smarte, så lager de en kobling man kan ha for eksempel mellom strømkabel og laptop. Vil definitivt tro det er et marked for noe slikt. Det må jo være ganske mange etterhvert som har en laptop tilkoblet ekstern skjerm som ikke ønsker åpne laptopen hver gang de skal slå den på. :)

Hva med en 220v fjernstyrt bryter fra f.eks clas ohlson. Så setter du i bios at maskinen skal starte etter strømbrudd. Da skal du kunne skru den på ved å skru av/på strømmen.

Det avhenger av at du har innstillingen i bios, og at du kan fjerne batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...