Gå til innhold

Stadig flere bruker Teslas nye «Smart Summon», selv om den er langt ifra feilfri


Anbefalte innlegg

Blir du overrasket over om trafikkmyndighetene i statene isåfall er "gale"? De har jo forskjellige regler på kryss og tvers der borte. 

 

Heldigvis trur jeg neppe dette får et innpass i Europa. 

 

Du svarte uansett ikke på spørsmålet? Mener du at det er forsvarlig å slippe slikt ut til kundene? Mener du det fungerer som "designet"? 

 

Det kommer nok til Europa snart med de begrensningene en allerede ser i summon, altså at en må være ekstremt nær bilen. Som så og si gjør funksjonen useless. Men tror nok den kommer. 

 

Jeg har ikke lest manualen da vi ikke har det enda, så jeg kan virkelig ikke svare på det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De luringene som krasjer med summon, skulle nesten tro det var med vilje. Man holder inne en knapp på mobilen kontinuerlig. Slipper du den, så stopper bilen. Så juridisk er det du som kjører, og må ta ansvaret for det som skjer.

Det er jo litt der problemet ligger. Snitt IQ ligger tross alt på rundt 100. Så når du slipper slikt ut blant folk, så er det garantert at idioter ikke bruker systemene de er ment for å brukes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javel, men jeg skjønner fremdeles ikke hensikten. Hvorfor skal bilene kjøre rundt på egenhånd på parkeringsplassene? Jeg ser for meg den dagen utgangene på kjøpesentrene nærmest er sperret av overvektige menn som står og venter på at bilen skal komme! Du får unnskylde meg, men jeg er kanskje for lite fantasifull oppi hodet til å skjønne dette.

 

Dette er jo en kjekk funksjon, når det funker som det skal, når man f.eks. står der på Ikea med alle varene, og ikke vil forlate disse for å hente varene eller knote selv med vogna over parkeringsplassen. Spesielt fint om man har parkert langt unna.

 

Eller den dagen du står der på trappa, og er blitt overrasket av dårlig vær og det pissregner ute, og både paraplyen og jakka ligger i bilen.

 

Nå må det sies at dette virket veldig stakato, og langt fra ferdig i det hele tatt. Og jeg ville selv aldri testet det på steder der feil kan føre til skader på egen eller andres bil eller eiendom, eller personer. Ihvertfall ikke før jeg hadde blitt trygg på at den evner å kjøre i klare linjer og jevne fine manøvreringer.

Lenke til kommentar

Du kan da svare ut ifra egne meninger, og hva du har sett som bevis i måten systemet fungerer? 

 

Er det bra nok, eller ikke? 

 

Du spurte om det fungerer som designet, det kan jeg ikke svare på. Og om transportmyndighetene mener det er forsvarlig å slippe, så er det akkurat det. 

 

Det er feil i mange ting der ute, men det finnes likevel. Hva som er forsvarlig og ikke kan en ha sin egen mening om. 

 

Men jeg kan jo si at jeg skulle ønske det var bedre, absolutt. Og det vet jeg at det blir også. Forøvrig har jo dette vært på plass lenge hos betatestere, så det er litt rart at det blusser sånn opp nå plutselig. Men klart, bruken har jo økt enormt de siste dagene. 

Lenke til kommentar

Smart Summon er ikke noe myndighetene har godkjent. De har heller ikke forbudt det. Foreløpig.

 

Selvfølgelig har de det, Tesla kan ikke pushe hva som helst til bilene sånn uten videre. Det skal igjennom transportmyndigheter. Ett eksempel er jo forskjellen mellom summon i US og Norge. Transportmyndighetene på de forskjellige plassene har forskjellige krav Tesla må forholde seg til. 

Lenke til kommentar

Google's AutoPilot, som ble vist frem til Elon Musk som han tydeligvis ble imponert over, og kastet seg på "bølgen" ble jo droppet grunnet risikoen som fulgte med Nivå 3 autinom ferdsel. I rapporten, som Musk er blitt servert, så ble det sagt at de droppet det grunnet folk startet å bli mer og mer trygg i disse bilene. Resultatet ble at folk startet å kikke mer på mobilene sine, samt noen sminket seg i fart, mens det hele kulminerte seg i at en ansatt sovnet bak rattet - og det var da Google kuttet ut prosjektet. 

 

Samtidig ser vi at det samme gjentar seg med Tesla AutoPilot - og verre blir det nå når denne uferdige funksjonen blir sluppet fri også.

Ja, de som leder utviklingen sier at mellomnivåene før full selvkjøring(L4/L5) er farlige og faktisk farligere dess bedre de er. Det kan virke paradoksalt, men et dårlig system vil tilsi at føreren ikke stoler på det og er på tå hev, mens et bedre system unektelig har som konsekvens av man slapper av og er ute av stand til å gripe inn raskt nok de sjeldne gangene systemet svikter.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har de det, Tesla kan ikke pushe hva som helst til bilene sånn uten videre. Det skal igjennom transportmyndigheter. Ett eksempel er jo forskjellen mellom summon i US og Norge. Transportmyndighetene på de forskjellige plassene har forskjellige krav Tesla må forholde seg til.

Bare å komme med en link hvor de amerikanske transportmyndighetene har godkjent Smart Summon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare å komme med en link hvor de amerikanske transportmyndighetene har godkjent Smart Summon.

 

Nå var det jo din påstand at de ikke har godkjent systemet, så jeg triller ballen fint tilbake til deg jeg. Så kan vi jo holde på slik å sentre om du vill, men det er ganske meningsløst. Jeg har ingen link, men det er standard prosedyre og det har det alltid vært. Det er til og med informert om på sidene til tesla, når ting rulles ut er avhengig av godkjenning fra myndigheter. Som de nå har fått for dette i USA, Norge? Ikke enda. De pleier ikke å søke før en god stund etterpå. 

Lenke til kommentar

 

Bare å komme med en link hvor de amerikanske transportmyndighetene har godkjent Smart Summon.

Nå var det jo din påstand at de ikke har godkjent systemet, så jeg triller ballen fint tilbake til deg jeg. Så kan vi jo holde på slik å sentre om du vill, men det er ganske meningsløst. Jeg har ingen link, men det er standard prosedyre og det har det alltid vært. Det er til og med informert om på sidene til tesla, når ting rulles ut er avhengig av godkjenning fra myndigheter. Som de nå har fått for dette i USA, Norge? Ikke enda. De pleier ikke å søke før en god stund etterpå.

 

Aha, jeg skal bevise at en slik godkjenning ikke finnes. Det er jo ganske vanskelig å få til da. I og med at du påstod at det var godkjent så ligger det kanskje litt på deg å finne støtte for påstanden.

 

Videos showing Tesla's Smart Summon feature doing bizarre things have gotten the NHTSA's attention

 

Det at transportmyndighetene nå fatter interesse for Smart Summon tyder kanskje littegrann på at de ikke har godkjent systemet? Mulig det bare er meg.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Aha, jeg skal bevise at en slik godkjenning ikke finnes. Det er jo ganske vanskelig å få til da. I og med at du påstod at det var godkjent så ligger det kanskje litt på deg å finne støtte for påstanden.

 

Videos showing Tesla's Smart Summon feature doing bizarre things have gotten the NHTSA's attention

 

Det at transportmyndighetene nå fatter interesse for Smart Summon tyder kanskje littegrann på at de ikke har godkjent systemet? Mulig det bare er meg.

 

Jeg har jo henvist til Tesla sine sider? Og feks denne tweeten fra Musk: 

 

 

Svar til @FredericLambert @DMC_Ryan

Getting some regulatory pushback. May not be available in all regions.

22:53 - 9. jan. 2019

 

Det er helt åpenbart og forstått at implantasjon av nye funksjoner i bil er innen om myndighetene som godkjenner slike ting, en kan ikke bare drive å kaste ut hva en vill. En må forholde seg til det som er godkjent og innenfor sikkerhetsrammene. Det er helt normalt for alle kommersielle produkter. 

 

Sånn... 

 

Eller denne: 

 

 

Elon Musk

Verifisert konto @elonmusk
FølgFølg @elonmusk
Mer
Svar til @CabsandSurfaces

Almost ready to roll out. Regulators just approved.

15:56 - 22. jan. 2019
Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har jo henvist til Tesla sine sider? Og feks denne tweeten fra Musk:

Elon Musk ble spurt hvem som hadde godkjent og hvor det var dokumentert og det ble ikke besvart. Så dette var nok i samme klasse som "Funding Secured." Grunnen til at Musk hele tiden henviser til myndighetenes godkjennelse er at han synes det er bedre å bruke det som unnskyldning enn å innrømme at de ikke har kommet veldig langt med teknologien.

 

Saken er at dette verken er godkjent eller forbudt, men i en gråsone uten ordentlig regelverk hvor transportmyndighetene i USA må være reaktive. Slik som de har vært med Autopiloten hvor det ble krevet en innskjerping av hvor ofte føreren måtte tilkjennegi at han fulgte med.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elon Musk ble spurt hvem som hadde godkjent og hvor det var dokumentert og det ble ikke besvart. Så dette var nok i samme klasse som "Funding Secured." Grunnen til at Musk hele tiden henviser til myndighetenes godkjennelse er at han synes det er bedre å bruke det som unnskyldning enn å innrømme at de ikke har kommet veldig langt med teknologien.

 

Saken er at dette verken er godkjent eller forbudt, men i en gråsone uten ordentlig regelverk hvor transportmyndighetene i USA må være reaktive. Slik som de har vært med Autopiloten hvor det ble krevet en innskjerping av hvor ofte føreren måtte tilkjennegi at han fulgte med.

 

Påstander påstander, jeg har iallefall vist til info. Du derimot.. Men, ikke overrasket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til og med? Noe annet språkpolitiet ønsker å sette fingeren på? Jeg har forresten hatt en utmerket dag. PS! Du glemte punktum.

 

"Til og med" er korrekt, ja. Poenget var uansett ikke stavingen din, men snarere det faktum at du pisser på Tesla som om de er "dumme" men så greier du ikke en gang å stave "stupid" riktig. Da er man jo nesten enda dummere. Er du ikke enig? Om du skal pisse på noen så er det jo greit om du i alle fall pisser i riktig retning.  ;)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Til og med" er korrekt, ja. Poenget var uansett ikke stavingen din, men snarere det faktum at du pisser på Tesla som om de er "dumme" men så greier du ikke en gang å stave "stupid" riktig. Da er man jo nesten enda dummere. Er du ikke enig? Om du skal pisse på noen så er det jo greit om du i alle fall pisser i riktig retning. ;)

Det var da voldsomt som du gikk i forsvarsposisjon da. Den eneste som snakker om å pisse på noen her er deg. Jeg har absolutt ingenting i mot Tesla, og kunne gjerne tenkt meg en selv. Dette var kun et forsøk på humor, men det gikk visst deg hus forbi. Komisk hvem som snakker om å pisse på noen. Og den dummeste her må vel være deg som kommenterer andres skrivefeil uten å klare å skrive korrekt selv.

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget med funksjonen er å innhente data slik at bilene på sikt kan navigere på parkeringsplasser helt uten sjåfør. Kanskje ikke så veldig nyttig i dag, men gull verdt når bilene blir fullstendig selvkjørende.

Hvem i helvete synes det er en god ide å risikere uskyldige mennesker mens en betatester? Hva slags imbesil arroganse er det der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget med funksjonen er å innhente data slik at bilene på sikt kan navigere på parkeringsplasser helt uten sjåfør. Kanskje ikke så veldig nyttig i dag, men gull verdt når bilene blir fullstendig selvkjørende.

Hvem i helvete synes det er en god ide å risikere uskyldige mennesker mens en betatester? Hva slags imbesil arroganse er det der?

Hvem synes det er en god ide å la mennesker kjøre bil før de har lært nok til at det ikke er et eneste krasj på veien?

 

Det er mennesker sin skyld at bilene deres gjør slik de gjør.

Det er fyren med nøklene som bestemmer om bilen skal kjøre inn i ting eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...