Gå til innhold

Butikken vil ikke reparere telefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har 5 års reklamasjonsrett ja. Og så vidt jeg vet, etter at en del har blitt reparert så fornyes garantien på den delen. Så om du har fått produktet sendt tilbake fra reparasjon men opplever samme problem med samme del av telefonen som skal ha blitt fikset så vil garantien på fikset del ha blitt "fornyet". Er ikke bombesikker på den biten derimot. 

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller produsentene hvis man har ripe i skjermen eller ligdene tror automatisk produsenten produktet er falt i bakken og vil ikke reparere. De prøver seg å vri seg unna, men du må jo bare da den diskusjonen at det koster lite å reparere deler, at samsung ikke har deler kan jo du vise til ebay. Og du ønsker utleietelefon hvis det tar for lang tid å reparere, så er jo levrandørens sitt problem hvis de ikke har god nok bevis at du har ødlagt mobilen.

 

Hvis du sjekker ofte produsentenes garanti gir de kun 45 dagers reklamasjon på service.

Men hjelper lite i praksis for det er jo produsentene sin feil de lager mobiler vanskelig å reparere kun for å tjene penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette er da ingenting å diskutere. FTU har slått fast at mobiler har mer enn 2 år reklamasjonsrett og levetid, altså 5 års reklamasjonsrett. 

Hvor enkelt er det å kontakte forbrukerrådet i slike saker? De får mene hva de vil, men nå er det ikke butikken som er vanskelige, kan jo forstå butikkene ikke vil sitte med tapet om produsentene går konkurs, eller flytter reprasjon til kina\polen eller ande steder i verden, for mye av reprasjon er ofte et stort tap for butikker. I noen tilfeller dekker produsentene tapet, i andre tilfeller må butikken sitte med tapet. For butikkene har ofte ikke kompanse å gjøre reprasjoner selv. Så å tape penger på erstattning har butikkene lite lyst til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor enkelt er det å kontakte forbrukerrådet i slike saker? De får mene hva de vil, men nå er det ikke butikken som er vanskelige, kan jo forstå butikkene ikke vil sitte med tapet om produsentene går konkurs, eller flytter reprasjon til kina\polen eller ande steder i verden, for mye av reprasjon er ofte et stort tap for butikker. I noen tilfeller dekker produsentene tapet, i andre tilfeller må butikken sitte med tapet.

Usedvanlig enkelt. Jeg hadde en tvist med en selger og alt gikk over epost.

Lenke til kommentar

Hvor enkelt er det å kontakte forbrukerrådet i slike saker? De får mene hva de vil, men nå er det ikke butikken som er vanskelige, kan jo forstå butikkene ikke vil sitte med tapet om produsentene går konkurs, eller flytter reprasjon til kina\polen eller ande steder i verden, for mye av reprasjon er ofte et stort tap for butikker. I noen tilfeller dekker produsentene tapet, i andre tilfeller må butikken sitte med tapet. For butikkene har ofte ikke kompanse å gjøre reprasjoner selv. Så å tape penger på erstattning har butikkene lite lyst til.

Det er en del av risikoen ved å drive butikk i Norge (og EU). Risikoen minimeres ved å ta inn varer av noenlunde kvalitet.

 

Fordelen er at butikkene da tar inn flere varer av noenlunde kvalitet, slik at vi ikke kjøper så mange bruk-og-kast produkter.

Lenke til kommentar

Tviler på man kan si samsung\apple og sony for noenlunde kvalitet.

De satser på kundene ikke klager, men først når man klager er det behandlingstid på 1 måned reprasjon og reprasjon betaler vel neppe produsentene med noen untak så er nok butikkene eller kundene som ender å tape på det.

 

Fleste seriøse har egne reprasjonsteder, men disse er kjent å være vanskelige.

Reparer ikke uten kvittering eller har så høye priser at folk kjøper nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tviler på man kan si samsung\apple og sony for noenlunde kvalitet.

De satser på kundene ikke klager, men først når man klager er det behandlingstid på 1 måned reprasjon og reprasjon betaler vel neppe produsentene med noen untak så er nok butikkene eller kundene som ender å tape på det.

 

Fleste seriøse har egne reprasjonsteder, men disse er kjent å være vanskelige.

Reparer ikke uten kvittering eller har så høye priser at folk kjøper nytt.

Kanskje du kan sette deg inn i ting før du synser?

 

Jeg har reklamert på flere titalls ting de siste 10 årene. Det er stort sett ikke et problem. Varen sendes inn til verksted (som dekkes av produsent). Ved nødvendighet har kunden krav på låneprodukt under gitte vilkår. Et bevis på kjøp er jo selvsagt nødvendig, men det trenger ikke være kvittering. Og det skal ikke koste kunden en krone! Om butikk eller produsent er vrien, så trenger man skrive noen linjer til forbrukerrådet, så mekler de fram en løsning.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

flere titalls ting? Jeg har ikke reklamert på EN ting de siste 10 årene.

Har kjøpt en bil som var tidligere kondemnert, laptop med midlertidig "innbrenning" på skjerm, nettbrett og en telefon med defekt mic, kameraobjektiv som rister, jaktklær som går i oppløsning osv...

 

På andre siden, jeg har aldri vært i en konflikt med privatpersoner. Brukthandel har alltids gått bra.

 

Edit: De fleste sakene er jo bare en klage fra meg, og så blir tingen fiksa.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Jeg har reklamert på flere titalls ting de siste 10 årene. Det er stort sett ikke et problem. Varen sendes inn til verksted (som dekkes av produsent). Ved nødvendighet har kunden krav på låneprodukt under gitte vilkår. Et bevis på kjøp er jo selvsagt nødvendig, men det trenger ikke være kvittering. Og det skal ikke koste kunden en krone! Om butikk eller produsent er vrien, så trenger man skrive noen linjer til forbrukerrådet, så mekler de fram en løsning.

Har faktisk opplevd produsentene ikke har deler, de mener det er urimlig å få pengene igjen.

Men ofte som er gjenganger er de tar lang tid og er lite samarbeidsvillige, prøver å tilby annet urevevant erstatting som gavekort eller nødlader som ersattning for defekt mobil. Forstår at de ikke er riktig butikkene skal sitter med tapet fordi produsetene bryr seg fint lite men syns det ikke er etisk riktig at produsentene gir 1 års reprasjonstid etterpå må butikkene sitte med tapet.

Lenke til kommentar

[...]

Forstår at de ikke er riktig butikkene skal sitter med tapet fordi produsetene bryr seg fint lite men syns det ikke er etisk riktig at produsentene gir 1 års reprasjonstid etterpå må butikkene sitte med tapet.

Det er ikke (alltids) sånn det fungerer. Jeg har spurt litt, og det varierer mellom produsenter/butikker/importører hvem som tar ansvar ved feil utenfor garantitid.

Det virker som butikken får dekket verkstedregning ved "godkjente" verksteder ganske lett av produsent/importør, mens straks det er snakk om heving, omlevering eller erstatning, så blir det fort en kostnad for butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært innlevert hos telenorbutikken, kjøpt med swap og den var akkurat blitt ferdig nedbetalt. Prøvde å levere den inn igjen hos en annen kundebehandler å han var virkelig hjelpsom. Han sendte telefonen på rep igjen. Forrige kundebehandler hevdet også at jeg prøvde å levere inn en annen telefon og at imei var feil....

Vi får se hvordan det blir når den kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Dette er da ingenting å diskutere. FTU har slått fast at mobiler har mer enn 2 år reklamasjonsrett og levetid, altså 5 års reklamasjonsrett. 

For mobiler så er det i realiteten 4 år.

 

Ikke at det er relevant for denne saken.

 

Uansett en reklamasjonssak så fremt det er fabrikkfeil.

Lenke til kommentar

« SVAR: Høyesterettssaken gjaldt prinsipielt hvordan Forbrukerkjøpsloven skal tolkes når det gjelder mobiltelefoner, om disse har to eller fem års reklamasjonsrett. Dommen fastslo at en mobiltelefon har tre-fire års levetid, så ble bransjen enig om fire års levetid.»

Kilde: Elektronikkbransjens egen ‘Q&A’-spalte hvor jurist besvarer. https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/juridisk/375818/2

 

- Selv om denne teksten ser ut til å være noen år gammel, vil jeg anta at den fremdeles er gyldig; sjelden at forbrukerrettigheter blir dårligere.

Lenke til kommentar

Tror vi kan drite i reklamasjonsrett siden problemet i dag flytter de fleste reprasjonsteder til utlandet så problemet har bare mobilen en liten ripe så gidder de ikke å reparere fordi produsentene mener det må være brukerfeil, hvorfor fordi det er billigere for butikken å gi seg selv dårlig omtale er jo ikke butikken sin feil produktene dytter kostnadene på butikkene.

 

Ved å sende ting til utlandet for reprasjon må man regne med 1-2 måneder, så sier seg selv. Kundene sitter med tapet.

Men selvfølgelig finnes det untak i noen tilfeller, prøvd hvordan sony\apple behadler kundene sine og hvordan reprasjon funger der, så er det forstålig folk kjøper nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...