Gå til innhold

Livstid for politikvinne i Dallas


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

håpe det ikke ender med ankesaker og frifinnelse eller "samfunnstjeneste" men at dommen blir stående.

 

Hun går altså inn i annens mans leilighet og dreper mannen som sitter i sofaen sin å spiser is og ser på tv, med to skudd i brystkassa.

 

Får vel være grenser for hva man evt. kan slippe unna med som politibetjent i USA ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så er det ingen som fortjener å få en livtidsdom for uaktsomhet.

 

Livstidsdom i USA betyr nødvendigvis ikke bokstavelig at de skal sitte inne til de dør.

 

Det kommer an på dommen. F.eks "livstid med mulighet for prøving" etter 12, 15, 20 år etc.

 

vs. dom "livstid uten mulighet for prøveløslatelse"

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det er i Norge tydeligvis ingen som fortjener livstid for drap heller, bare spør Kjell Alrich Schumann...

 

Tror vi kan spare oss for debatten om hevn vs. rehabilitering i denne tråden. Schumann ble forøvrig aldri dømt for drapet på Klungland.

 

Livstidsdom i USA betyr nødvendigvis ikke bokstavelig at de skal sitte inne til de dør.

 

Det kommer an på dommen. F.eks "livstid med mulighet for prøving" etter 12, 15, 20 år etc.

 

vs. dom "livstid uten mulighet for prøveløslatelse"

 

Det kan god hende, men det er ingen hensikt med å definere det som livstid om man ikke har en intensjon om å isolere henne fra samfunnet basert på en straffeutmåling om at hun er en fare for å kløne det til igjen for resten av livet sitt.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det en som sitter inne resten av livet er det vår kjære ABB. Og det skulle bare mangle.

 

Etter at en som under grovt ran dreper en politimann slipper ut etter ti år, så tror jeg dessverre du overvurderer kompetansen til rettssystemet. 

 

Kanskje går det 15 år så bestemmer en dommer som kjeder seg for at ABB skal gå fri igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rettferdig. Selv om jeg hadde kommet hjem full, men til feil leilighet, og funnet noen der, så hadde jeg snudd og ringt polisen. Selv om jeg var politi, ville jeg aldri dratt frem pistolen som første reaksjon. Første reaksjon bør vel være å kommunisere!

 

Det er bra at rettssystemet virker halvveis greit der borte da, selv om mye annet er høl i huet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har straff for uaktsomt drap her i landet også. Uansett så er det ingen som fortjener å få en livtidsdom for uaktsomhet.

 

Det er ikke bare uaktsomhet i dette tilfellet, men hun løy om hva som skjedde, og prøvde å beskytte seg selv, og var mer interesert i hva som ville skje med henne enn mannen hun skøyt. 

 

I USA ville livstid være helt korrekt for det hun gjorde, om du vil argumentere at USA sine straffer er feil passer det bedre i en annen tråd og denne dama er heller ikke en bra posterwomen for å snakke om dette. Finnes millioner av amerikanere som er utsatt for justismord. Denne dama er ikke en av de. Aktor la frem en lang rekke beviser for at dette ikke er et tilfelle av enkel uaktsomhet. 

Og derfor hun ble dømt for mord og ikke "manslaughter" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om jeg var politi, ville jeg aldri dratt frem pistolen som første reaksjon. Første reaksjon bør vel være å kommunisere!

 

Etterpåklokskap er alltid 20/20. Leser du saken så står det at drepte kom raskt mot politibetjenten. Om man setter dette i kontekst med at politidrap er mer vanlig i USA så er det naturlig at det kan fremstå panikkreaksjoner der man avfyrer skytevåpen.

 

Det er ikke bare uaktsomhet i dette tilfellet, men hun løy om hva som skjedde, og prøvde å beskytte seg selv, og var mer interesert i hva som ville skje med henne enn mannen hun skøyt.

 

Løgn gjør jo ikke dette til et overlagt drap.

Lenke til kommentar

Etterpåklokskap er alltid 20/20. Leser du saken så står det at drepte kom raskt mot politibetjenten. Om man setter dette i kontekst med at politidrap er mer vanlig i USA så er det naturlig at det kan fremstå panikkreaksjoner der man avfyrer skytevåpen.

 

 

Løgn gjør jo ikke dette til et overlagt drap.

 

Hun ble ikke dømt for overlagt drap, da hadde straffen poteniselt hvert dødstraff, hun ble dømt for drap.

 

I norge er det også forskjell på drap og overlagt drap.

1. Kjører du på noen fordi du snakker i telefonen, er det uaktsomt drap.

2. Begynner du en slåsskamp og dreper noen er det drap.

3. Planlegger du å drepe kona og så gjør det fordi du har en ny dame på siden, er det overlagt drap.

Denne dama ble dømt for den amerikanske versjonen av nr 2. 

Lenke til kommentar

Hun ble ikke dømt for overlagt drap, da hadde straffen poteniselt hvert dødstraff, hun ble dømt for drap.

 

I norge er det også forskjell på drap og overlagt drap.

1. Kjører du på noen fordi du snakker i telefonen, er det uaktsomt drap.

2. Begynner du en slåsskamp og dreper noen er det drap.

3. Planlegger du å drepe kona og så gjør det fordi du har en ny dame på siden, er det overlagt drap.

Denne dama ble dømt for den amerikanske versjonen av nr 2. 

 

Det er derfor jeg konsekvent har brukt begrepet "uaktsomt drap".

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg konsekvent har brukt begrepet "uaktsomt drap".

Men hun ble ikke dømt for uaktsomt drap fordi dette gikk forbi dette å være uaktsom. Pluss at hun prøvde å skjule/lyve om hva som skjedde.

 

Jurien hadde valget mellom å dømme henne for uaktsomt drap eller mord.

Jurien var enig i aktor om at dette gikk forbi uaktsomthet og var drap.

 

Det er ikke uaktsomthet å gå inn i noen andres leilighet og skyte de mens de sitter i sin egen soffa.

Hun tok valget om skyte en forsvarsløs person som satt å så på tv. Dette er ikke uaktsomthet.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg ikke har satt meg godt nok inn i saken. Hun ble ikke trodd av retten og hennes forsvar med manslaughter (uaktsomt drap) ble dømt som "capital murder" (overlagt drap). Livstid er altså ikke basert på uaktsomt drap som har en maksimal fengselstid på 20 år, men på overlagt drap som kan straffes helt opp mot dødsstraff i Texas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...