Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva betyr det når ei jente gjør dette


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar en stor faktor her er diskriminering i oppveksten mhht jente og guttebarn.

 

Jenter blir nok i mye større grad overformyndet hvor vi gutter blir overlatt til å håndtere ting alene jeg vil derfor spekulere at en ung mann har langt mer mestringsfølelse/trening ihht å ta avgjørelser ovenfor andre mennesker enn hva en eldre kvinne har.

 

Samtidig har nok de fleste av oss menn hatt mange håndgemeng bak oss som barn og unge menn og lært oss at størrelse ikke er avgjørende for hvor truende en person trenger å oppfattes som. Iallefall i langt større grad enn kvinner.

 

Jeg har aldri i mitt liv møtt en person jeg genuint har fryktet. Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg har stått ovenfor en person jeg vet kan overmanne meg nesten uten motstand. I tillegg til de kjemiske forskjellene i min kropp kontra en kvinne i en slik gitt situasjon så vil jeg rent fysisk ikke reagere på samme måte om så jeg hadde møtt en slik person.

 

Kort sagt mistenker jeg at det nok er vanskelig for meg å sette meg inn i hvordan en kvinne kanskje oppfatter en "truende" person.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Menn har bokstavelig talt løpt etter meg når jeg har prøvd å komme meg unna. En kar tok på meg mot min vilje i ett offentlig basseng, det er noe spesielt ved å ikke føle seg trygg samtidig som du har øyne på deg som ser over vannet. Du blir påminnet om at du aldri helt er trygg. 

Han forlot bassenget med digge neglemerker i skallen etter at han prøvde å gjøre meg svimmel med å dra meg opp og ned mot min vilje. Håper det grodde stygt som faen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man blir faktisk oppfordret til å være veldig varsom med fremmede menn på utesteder, de som ikke er det får ofte slengt i trynet at de ikke gjorde nok for å beskytte seg selv. 

 

Damned if they do damned if they don't. 

 

Jeg vet ikke hvem som sier det. Men hvis man skal unngå ubehagelige/farlige situasjoner, er det ikke nødvendigvis mer preventivt hvis du holder deg passiv og lar en annen si ifra enn hvis du sier nei selv.

 

Menn har bokstavelig talt løpt etter meg når jeg har prøvd å komme meg unna. En kar tok på meg mot min vilje i ett offentlig basseng, det er noe spesielt ved å ikke føle seg trygg samtidig som du har øyne på deg som ser over vannet. Du blir påminnet om at du aldri helt er trygg. 

 

Han forlot bassenget med digge neglemerker i skallen etter at han prøvde å gjøre meg svimmel med å dra meg opp og ned mot min vilje. Håper det grodde stygt som faen.

 

Det må ha vært en fæl opplevelse og i motsetning til å ta initativ til samtykkende sex, som vi snakket om, er det ikke greit. Hvis man oppfatter at noen bruker fysisk makt på et utested for å få sex, kan man gripe inn. Men det er altså ikke en situasjon der det er et spørsmål om å si nei eller ikke, som var hva jeg svarte på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hadde en veldig snodig opplevelse i helga. Og jeg kan ikke begynne å fatte hva greia var.

 

Uansett, vi var på et utested og det var ei ganske pen jente som satt ved siden av en eldre mann. Denne jenta var på samme vors som meg og vi hadde prata bittelitt der. Hun sier til meg "kom å sett deg her! du må hjelpe meg"

Hun lener hodet mot øret mitt og sier  "denne mannen er creepy, du er nødt til å hjelpe meg"

Jeg ser at han har hånda opp under genseren hennes og er litt klåete, så jeg tar hånda hans unna og sier "ey du er litt pågående, ro ned litt". Så tenker jeg at dette var ganske kleint. Jeg stikker og prater med noen andre.

 

Så går det ikke ett minutt før jeg ser at hun slenger bena over i fanget hans, kysser han osv.

 

På det punktet tenker jeg hun er helt loco så jeg bare unngår henne.

(NB: Jeg bryr meg nada om denne jenta, kjenner henne omtrent ikke og jeg har dame osv)

Jeg bare tenker hva faen? Er dette noe form for psykologisk test eller

 

 

Anonymous poster hash: e7cff...af0

 

 

Stikkordet her er "creepy". Hun legger ansvar vekk fra seg selv og over på mannen. Det er ikke hun som er en provokativ løs lita hore, det er mannen som er "creepy". Dermed så er det helt greit at hun gjør noe som hun innerst inne vet hun ikke burde gjøre, fordi alt er mannen sin feil.

 

Du ser det enda bedre når jenta avviser. Det er enklere for en jente å si "Han var creepy" enn "Jeg er en overfladisk bitch som tenner alt for mye på utseende til å takle at du ikke er den hotteste gutten i klassen som jeg øser ut gratis sex til i håp om et forhold jeg aldri kommer til å få fordi han har tusenvis av andre jenter som gir han sex i tillegg til meg". Det ene er stolthet, det andre er ydmykhet. Enkelte jenter vil få sjelen sin så voldtatt av sin stolthet at de ender opp alene i en liten boks av en leilighet, uten mann, barn, og de har ikke lov å ha en katt en gang. Det er virkelig synd i de.

 

Det er heldigvis ikke kvinner per se det er noe galt med, men stolthet er en synd og dette er hvorfor.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Helt sinnsykt å lese svarene her. Tipper alle jeg orka å lese er fra menn!!! Hallo, jenta ba on hjelp, du stakk!!! Det tryggeste for jenter i en sånn situasjon er å få en mann til å hjelpe seg ut av det, fordi mange menn respekterer ikke jenters nei, og hvis man blir sur og sier nei skikkelig så risikerer man å få en enda surere og mer truende reaksjon tilbake fra mannen som ikke får det som han vil. Vi jenter blir slutshamet, kalt bitcher og horer, holdt fast, slått, nedverdiget og voldtatt for å si NEI. Og hvis man pleier å være på dette utestedet blir man redd for å få en fiende der og gjør alt for å ikke ødelegge stemningen og bli utsatt for enda mer ubehageligheter, om det så betyr man må kline med noen man ikke vil kline med.

 

Åpenbart at denne jenta var altfor full til å kunne stå opp for seg selv, og ikke hadde noen beskyttelse og backing så hun følte hun ikke hadde noe annet valg enn å gi etter for den ekle mannen som utnyttet henne.

 

Skam dere dere som kaller hun gæren og at hun brukte trådstarter, ville ha trekant osv. Enhver jente som har vært på byen har funnet seg smilende i mye mer enn hva man vil, kun for å unngå konflikt og truende reaksjoner, fordi det er noe vi alle også har opplevd ved å avvise noen strengt!

 

Fy faen så sinnsykt smålig og feig du er som gikk når hun ba om hjelp. Fordi DU syns det var ubehagelig, ja hva tror du HUN syntes!

 

Anonymous poster hash: cc9fa...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt sinnsykt å lese svarene her. Tipper alle jeg orka å lese er fra menn!!! Hallo, jenta ba on hjelp, du stakk!!! Det tryggeste for jenter i en sånn situasjon er å få en mann til å hjelpe seg ut av det, fordi mange menn respekterer ikke jenters nei, og hvis man blir sur og sier nei skikkelig så risikerer man å få en enda surere og mer truende reaksjon tilbake fra mannen som ikke får det som han vil. Vi jenter blir slutshamet, kalt bitcher og horer, holdt fast, slått, nedverdiget og voldtatt for å si NEI. Og hvis man pleier å være på dette utestedet blir man redd for å få en fiende der og gjør alt for å ikke ødelegge stemningen og bli utsatt for enda mer ubehageligheter, om det så betyr man må kline med noen man ikke vil kline med.

 

Åpenbart at denne jenta var altfor full til å kunne stå opp for seg selv, og ikke hadde noen beskyttelse og backing så hun følte hun ikke hadde noe annet valg enn å gi etter for den ekle mannen som utnyttet henne.

 

Skam dere dere som kaller hun gæren og at hun brukte trådstarter, ville ha trekant osv. Enhver jente som har vært på byen har funnet seg smilende i mye mer enn hva man vil, kun for å unngå konflikt og truende reaksjoner, fordi det er noe vi alle også har opplevd ved å avvise noen strengt!

 

Fy faen så sinnsykt smålig og feig du er som gikk når hun ba om hjelp. Fordi DU syns det var ubehagelig, ja hva tror du HUN syntes!

 

Anonymous poster hash: cc9fa...c75

 

Jeg respekterer svaret ditt, det er en vekker. Og siden du er så tydelig i din mening, vil jeg spørre en del vanskelige spørsmål her for det er vanskelig å formulere det på en mykere måte, så håper du kan svare:

 

1) Men tror du ikke også at det finnes jenter som nettopp gjør sånne ting for å tulle med andre gutter? Jeg har selv opplevd lignende stygge og mobbete hendelser fra jenter bare ment for å gjøre meg sjalu og misunnelig. Det tror jeg mange gutter har. Det er ikke alltid lett for oss å tolke slike signaler. Et annet eksempel er jenter som blir "ned-pratet" av over-pågående gutter på buss, som det var en artikkel om for ca 1 år siden. Jeg er enig i at det er overgriperen som skal reagéres mot, uansett. Men jeg for min del har også vært i vanskelige situasjoner i livet, også på buss, og jeg har ikke sett det som noen veldig vanskelig avgjørelse å flytte meg for eksempel lenger frem på bussen. Er dette et så vanskelig steg å ta for jenter? En gutt kan jo ikke like gjerne kaste seg på og bruke vold midt på en buss, dét tror jeg sitter langt inne for de aller fleste.

 

2) Det er vel heller ikke alle jenter som lar ting gå så langt som du beskriver, de fleste klarer vel å identifisére hvem som er trygge og hvem som er fullstendig loco, og klarer å unngå å henge rundt sånne folk?

 

3) Men det jeg egentlig er interessert i; Er jenter virkelig så utsatt for det manipulerende spillet som du beskriver? Har ikke de fleste jenter litt mer selvtillit? Det er i hvert fall min erfaring, at det er mye vanskeligere å komme innpå dem. Og unge gutter og menn med psykopatiske trekk jeg har møtt (har sett dem mobbe, bruke vold og annet mot andre underdanige) har mye lettere for å komme innpå dem, og selv havnet i forhold med dem etterpå. Mener du å si at alle disse forholdene er fulle av vold kun bygget på falske premisser? Sier ikke unge jenter (og voksne jenter) i fra til for eksempel foreldre eller andre nære kjente hvis de føler seg virkelig truet?

 

4) Er det virkelig så mange jenter som lar ting gå så langt, i stedet for å la være å gå på fest for eksempel, hvis de fortsetter å bli behandlet på den måten av gutter og menn de overhodet ikke vil ha rundt, nær eller innpå seg?

 

5) De fleste jenter klarer vel også å finne ut hvem man kan stole på med tanke på hvem den de skal på fest til, vil invitere dit? I hvert fall alle selvrespekterende jenter. Det finnes jo mange også som er veldig ukritiske og liker faren ved å ikke vite hvem som kommer dit, dog jeg forsvarer på ingen måte psykopatiske voldsforbrytere. Det blir som med alt annet, som hvis jeg hadde gått med lommeboka synlig og full i tusenlapper, og gått i kriminelle strøk midt på natten, så hadde jeg blitt ranet temmelig kjapt. Man må ta sine forbehold her i livet.

 

Jeg mener dog at dette er ting vi burde lære om i skolen, som så mye annet vi burde lære om, men ikke lærer om, som fører til så mange ofre.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle se incel-logic i levende live!

 

Jeg tenkte nøyaktig det samme. Måtte sjekke om det var Reddit jeg var på.  

 

Uansett:

 

Merkelige svar i denne tråden. 

 

De fleste av oss klarer utmerket godt å ta vare på oss selv. Dersom hun var i en situasjon der hun trengte hjelp, innebærer det at mannen har et fysisk overtak over henne. Der hun blir tvunget til å gjøre noe hun ikke vil. Da snakker vi om overgrep! Det er alvorlig. Men forhistorien her kjenner vi ikke til, flørtet hun med den gamle gubben, eglet hu seg innpå han? Inviterte hu til den type aktivitet? Uansett; så lenge hun er i stand til å reise seg fysisk for egen maskin å bevege seg vekk fra bordet. Så er hun ansvarlig for seg selv mener jeg. 

 

At både gutter og jenter driver med slike mindgames ute på byen er ikke noe nytt. Det virker som du ikke har så mye erfaring med det å gå på byen? Slike hendelser er dagligdags og skjer hver eneste helg, i større og mindre grad. 

 

Jeg ville bare gått vekk, kanskje hatt et øye i nakken på bordet hennes. Men tror meg! Vaktene på uteplasser er ekstremt vare for slike hendelser, og de griper inn dersom det er noe åpenbart galt. (Type at noen blir presset inn på toalettet mot sin vilje osv...) Vel, dessverre ikke over alt. Men på seriøse plasser med god kontroll og drift. 

Lenke til kommentar

Tauran, jeg vet ikke hvordan jeg kan sitere innlegget ditt, så må heller merke svarene med tallet på spørsmålene dine.

 

1: Det finnes, men dette er mindretallet. Bare en liten brøkdel sett opp i mot situasjonene som skjer slik jeg beskrev. Det er nemlig noe som skjer ca alle jenter, og ikke bare en gang, men som kan skje minst hver tredje gang man går ut på byen, og også flere ganger samme kveld. Det at man føler seg i så presset og ubehagelig situasjon og ikke klarer eller tør å avvise på en streng og uhøflig måte, og må tilkalle hjelp eller håpe på en distrahering og mulighet til å komme seg vekk uten ubehageligheter. Derfor har jenter som regel også alltid "den kjipe cockblockende venninna" , som andre menn tror kommer å ødelegger fordi hun er sjalu, men som kommer å ødelegger og drar venninna si vekk fordi hun har fått et signal fra venninna si om å komme å redde hun. Har man rota seg bort fra venninnene sine må man krysse fingrene for at noen andre fremmede jenter eller gutter kan hjelpe, man stivner, krummer ryggen, vil vekk, men er redd for motpartens reaksjon og trusselbilde så man blir sittende å smile og jatte med i samtalen mens man inni seg tenker faen faen faeeen creep, og håper venninna si snart dukker opp eller en fremmed kar bryter inn og spør om lighter og hun kan late som hun kjenner han og komme seg ut av creepens makt og fokus.

 

Ja, det er en så vanskelig avgjørelse når man er jente. Ikke fordi man ikke klarer å stå opp for seg selv, men fordi vi vet og/eller har erfart at situasjonen kan bli mye værre av å gjøre det. Jeg har selv avvist menn på bussholdeplassen til nattbussen, som har enten klådd på meg på bussen og blitt kjempe truende og lagd en ydmykende scene hvor jeg fremstilles som hora og problemet når jeg ber han høyt om å gi faen og fjerne seg, og jeg har opplevd menn jeg har avvist som har kastet seg ut bussdøren når de ser jeg går av, og fulgt etter meg i forsøk på kontakt og ropt etter meg når jeg har begynt å løpe.

Jeg har har også opplevd å bli klådd på i dokø, hvor jeg ble sint og sa tydelig fra, og andre menn forsvarte mannen og ba meg om å roe meg ned, ikke han om å slutte. Jeg har opplevd å bli slått fordi jeg ikke har villet danse, overfalt på vei hjem av en jeg var frekk mot fordi han ikke hørte når jeg ba han fjerne armen sin fra meg når vi satt ute i en "hyggelig prat" på røykeplassen på utestedet. Med hyggelig mener jeg at jeg spilte høflig nettopp for å unngå truende situasjon, men sa fra når han kom for nært.

 

Det er umulig for gutter som ikke er utsatt for denne trusselen å sammenligne det med vanskelige situasjoner dere som menn har vært i. For det handler ikke om at det er kleint å avvise eller flytte seg, men om at jenter faktisk risikerer å bli fysisk angrepet, voldtatt eller drept av det. Ja, det skjer, og er heller ikke uvanlig. Jenter har blitt drept bare for å ikke gi ut nummeret sitt.

 

2: Nei, det er ikke alle ganger i sånne situasjoner at det går så langt som at man plutselig sitter der å kliner. Men noen ganger kan det gå så langt. Jeg har selv funnet meg i pressklining to ganger. En gang når en jeg trodde var kamerat plutselig var veldig pågående og ikke tok hintene mine når jeg stivnet til og snudde hodet vekk og trakk meg vekk når han fortsatte å sitte klistret oppå meg. Det er fryktelig vanskelig å bli sint på en som man vil være venn med, og i ung alder skjønner man ikke at sånne gutter ikke er venner verdt å ha. Man vil bli akseptert av de kule og ikke bli sosialt utstøtt. En annen gang var med en 30 år eldre fyr når jeg var 19, en kjendis, en som viet meg oppmerksomhet og tok meg inn i et spennende nettverk jeg så opp til, utrolig pågående og på en så blid måte at man vil bli hatet om man er sur tilbake. Det er kynisk manipulering og utnytting, han visste selvsagt at det var vanskelig for meg å dytte han vekk selvom jeg hadde sagt mange ganger nei,dog med et

smil for å ikke ødelegge stemningen og lage en scene. Annet eksempel hvor det gikk enda lenger er venninnen min som var full på nach og la seg for å slappe av, en gutt gikk inn og vippet frem pikken, han tok hånden hennes bort på den og sa "kom igjen aa :)" og hun var så borte at hun ikke skjønte forskjell på det og en bolle med potetgull, men klarte å sende sms "kom" til meg for hjelp, så jeg gikk inn å så til henne, fyren gikk ut og hun gråt av lettelse og sa det var bra jeg kom fordi hun klarte ikke få han ut. Som sagt, det er ikke alltid det går så langt, de aller fleste gangene kommer man seg ut av det tidligere, men ikke alltid.

 

Og nei, man vet ikke på forhånd hvilke menn som er sånn og ikke, før man faktisk sitter i situasjonen.

 

3: Ja det er vi, og som sagt har det ingenting med dårlig selvbilde eller å ikke klare å stå opp for seg selv å gjøre. Det har med reelle maktforskjeller og et reelt og ganske alvorlig trusselbilde å gjøre. Såklart fins det menn som tar en avvisning pent, men dette er som regel de mennene som respekterer første nei eller første hint på å trekke seg vekk, og spesielt på byen er det utrolig mange menn som fortsetter å igle seg på. Det er virkelig ikke få ganger det ødelegger hele bytur opplevelsen, og jeg og mine venninner sluttet å gå på klubber pga dette etter noen år da vi ble voksne nok til å skjønne at det ikke på noen måteav var greit.

Man er og blir et bytte blandt rovdyr på byen, og jo yngre man er, gjerne tenårene og til midten av tyve årene, jo mer fortapt hjort er man, med mye mindre å stille opp med for å være streng å si nei. Man er opptatt av å bli likt, ikke lage dårlig stemning, til og med kondisjonert til å akseptere at sånn er det bare "gutter er gutter" osv..

 

Jeg kan ikke uttale meg om parforholdene du viser til, men ja, sannsynligheten er stor for at de er preget av vold og undertrykkende maktforhold om de startet på den måten. Vold i parforhold er enda mer tabu å snakke om enn voldtekt, og kun 1 av 10 voldtektsofre forteller om det så av minst 18000 årlige voldtektsofre kan man tenke seg hvor mange voldsofre som lever med hemmeligheten. Det sagt, så kan hvem som helst være en voldelig partner, også den snille, sjenerte fyren på jobben din. Og den mest selvstendige, sterke kvinnen med masse selvrespekt, kan bli offer for sånne menn, så du er nødt til å legge vekk dømmingen din om at kun svake jenter uten selvrespekt havner i sånne situasjoner.

 

4: Svarte på dette i starten av nr 3. Og jeg føler meg nødt til å påpeke at det blir helt feil av deg å rette fokus på at "jenter lar det gå så langt", når der ansvaret og skylden ligger er at mennene presser det så langt. Det er DET som er det urovekkende og uakseptable.

 

5: Som sagt, nei, man kan aldri vite hvem som er sånn før situasjonen skjer. Jenter tar alltid forhåndsregler, vi passer på drinken vår så vi ikke får dop i den, men det kan allikevel skje på et sekund, vi allierer oss med venninner for å holde øye på hverandre og komme til unnsetning, vi kler oss ofte mer dempet for å unngå ekle menn, men ikke alltid for vi liker også å pynte oss og det betyr ikke at vi har mindre selvrespekt fordet, vi går med telefonen i den ene hånden på vei hjem fra byen og nøklene som knokejern i den andre hånden, noen ganger lyver vi å sier vi har kjæreste, er lesbiske eller skal en annen vei bare for at ingen skal være interessert, eller følge etter oss. Men vi må også få kunne sosialisere. Jeg ser du har en holdning som veldig mange menn har, nemlig "damned if you do, damned if you dont". Du ber jenter ta forhåndsregler for å beskytte seg mot sånne menn, men når vi avviser såkalt snille menn så er det galt også. Men som jeg sier, vi kan aldri vite hvem som er snille og hvem som er sleipe tikkende bomber. Det kan være bestekompisen vår som viser seg å ha vært hemmelig forelska et år og er så full at han har bestemt seg for at i kveld skal han kline eller få seg noe, det kan være kollegaen vår vi ikke vil bli uvenn med, det kan være en fremmed hyggelig dyr, det kan være kameraten til en vi stoler på, hvem som helst.

 

Du sammenligner det å eksistere som kvinne og bli utsatt for seksuelt press og overgrep, eller i mildeste fall ekstremt ubehagelige og uønskede situasjoner man oppsøker hjel for å komme ut fra, med å gå i en kriminell bakgate med lommeboka fremme full av synlige tusenlapper. Hvorav sistnevnte eksempel er en valgt handling, og det å eksistere som jente er ikke noe man velger. Her ser man sexisme på høyt nivå. Det fins ingen rasjonell forklaring på å presse jenter og foregripe seg på jenter, bare fordi de er jenter, eller bare fordi de er fulle, eller bare fordi de er høflige i frykt for å bli utsatt for enda mer ubehag. Så å sammenligne det med å velge å gå å flashe tusenlapper foran kriminelle ranere er ganske søkt!

Men vi kan heller si det sånn da, gir det en 40 kg tyngre mann med fysisk og psykisk makt over deg, retten til å slå det i hodet fordi du er mann og går på gata for å sosialisere deg, bare fordi du ikke tok forhåndsregler og gikk med hjelm eller holdt deg hjemme? Nei.

 

Konklusjonen her er at det fins altfor mange menn med direkte farlige holdninger mot jenter. Mange av disse mennene ser på seg selv som "de snille mennene" bare fordi de ikke går så langt som å voldta eller bli aggressiv, men det er også grenseoverskridende å fortsette å prøve seg når jenta trekker seg unna, kroke hun fast i armkroken bare fordi hun slår av en prat uten å ha sagt at hun er interessert i å flørte, bli fornærma å si "hvorfor ikke, er jeg for stygg, er du lesbisk, kom igjen a du er jo så vakker :)))" når man sier man ikke er interessert, og spille på samvittighet og presse på ytterligere.

 

Husk at vi jenter er oppdratt til å være høflige, vi blir lært fra barnehagen av at det er galt å bli sur på guttene som slår og lugger fordi det "betyr bare at han liker deg" og vi opplever fra tidlig tenår at gutter og voksne menn kan bli direkte truende når man sier nei. Jeg var ikke mer enn 13-14 år første gang jeg ble spytta etter og ropt etter av en voksen mann i bil som sa han skulle ha kjørt over meg, for at jeg ikke stoppa når han plystra på meg fra bilvinduet.

 

Er ikke lenger enn forrige uke en jente ble drept av tinderdaten sin.

Er ikke lenger enn tre år siden søstra mi, selvstendig leder i enkeltmannsforetak og aktiv feminist, ble grisebanka av han vi alle trodde var den snilleste gentleman i landet. Hver uke voldtas flere hundre jenter i norge, hver uke bankes flere hundre, så mange som 1 av 2 samiske kvinner utsettes for vold eller overgrep og det har INGENTING med lite selvrespekt å gjøre, men ALT med menns manglende respekt for kvinner å gjøre.

Det ser man også på majoriteten av svarene i denne tråden desverre.

 

Jeg tror mange menn med disse holdningene som gjenspeiles i tråden her ikke er klar over det selv, men har fått disse formet av andre kvinneundertrykkende holdninger og myter, men først og fremst pga mangel på innsikt i hvordan det er å være jente. Det er viktig at menn lytter mer til jenter, for eksempel reflekterer over metoo istedet for å avfeie det som hysterisk, og å faktisk hjelpe når en jente ber om hjelp og ikke flykte scenen bare fordi man ikke tør å si kraftigere i fra selv. Trådstarter ble psyket ut av scenarioet når den andre mannen ikke hørte, så tenk hvor psyket ut man som jenta i situasjonen er når man ikke blir hørt etter fem ganger. Og om noen nå føler for å si "det er jo bare å reise seg opp å gå" så les dette innlegget mitt en gang til.

 

Anonymous poster hash: cc9fa...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kris85 skriver: «Men forhistorien her kjenner vi ikke til, flørtet hun med den gamle gubben, eglet hu seg innpå han? Inviterte hu til den type aktivitet? Uansett; så lenge hun er i stand til å reise seg fysisk for egen maskin å bevege seg vekk fra bordet. Så er hun ansvarlig for seg selv mener jeg»

 

Og enda en mann som uttaler seg om hvordan det er å være jente.... Om hun flørta så kan hun fortsatt trenge hjelp vekk fra han, og det er absolutt IKKE sånn at så lenge man er i stand til å gå så er man ansvarlig for seg selv. Først og fremst så svekker alkohol alene bedømmingskraften, det gjør at man mye senere oppfatter en situasjon farlig enn hva man ville gjort edru. I tillegg er GHB i dag det vanligste rapedruget, der mister man alle hemninger og kan omtrent styres som en marionettedukke, men allikevel gå helt vanlig, og ikke bli oppfattet neddopet av andre.

 

Og desverre er det ikke overalt sånn at vaktene er observante på dette. Det har blitt mye bedre etter metoo, men jeg har mange ganger vært på steder hvor vaktene har både sett og fått tips om gutter som oppfører seg helt uakseptabelt, bla. en som tok meg hardt i skrittet en gang når han gikk forbi med på dansegulvet , og vakta gjorde ikke noe. Ofte er det også bare to vakter på et utested, som først og fremst holder seg ved køen og inngangen, så å ha full oversikt på et dansegulv eller toalett er ikke tilfellet overalt til enhver tid.

 

På et utested i Oslo foregikk det flere voldtekter ikke på toalettet etter de gjorde om doene til unisex. Dette var noe alle "visste" men det tok fortsatt over et halvt år før uteplassen gjorde noe med det.

 

Jeg syns mennene i denne tråden bagatelliserer dette her fryktelig. Kanskje ikke så rart siden dere ikke står i så stor fare for å utsettes for dette tit og stadig selv, men ha litt respekt, empati og forståelse for hvor farlig og ubehagelig det er for oss jenter. Og seriøst, reise seg opp å gå vekk når noen ber om hjelp, ja det er ikke pene ord jeg vil bruke for å understreke hvor fullstendig galt det er. I tillegg sitter flertallet her å diagnostiserer jenta som ustabil og gal og gjør henne til problemet her. Det syns jeg er ganske sjokkerende, men viser bare hvor normalt ubevisste kvinneundertrykkende holdninger er blandt dere mennene her.

 

Anonymous poster hash: cc9fa...c75

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tauran, jeg vet ikke hvordan jeg kan sitere innlegget ditt, så må heller merke svarene med tallet på spørsmålene dine.

 

 

1: Det finnes, men dette er mindretallet. Bare en liten brøkdel sett opp i mot situasjonene som skjer slik jeg beskrev. Det er nemlig noe som skjer ca alle jenter, og ikke bare en gang, men som kan skje minst hver tredje gang man går ut på byen, og også flere ganger samme kveld. Det at man føler seg i så presset og ubehagelig situasjon og ikke klarer eller tør å avvise på en streng og uhøflig måte, og må tilkalle hjelp eller håpe på en distrahering og mulighet til å komme seg vekk uten ubehageligheter. Derfor har jenter som regel også alltid "den kjipe cockblockende venninna" , som andre menn tror kommer å ødelegger fordi hun er sjalu, men som kommer å ødelegger og drar venninna si vekk fordi hun har fått et signal fra venninna si om å komme å redde hun. Har man rota seg bort fra venninnene sine må man krysse fingrene for at noen andre fremmede jenter eller gutter kan hjelpe, man stivner, krummer ryggen, vil vekk, men er redd for motpartens reaksjon og trusselbilde så man blir sittende å smile og jatte med i samtalen mens man inni seg tenker faen faen faeeen creep, og håper venninna si snart dukker opp eller en fremmed kar bryter inn og spør om lighter og hun kan late som hun kjenner han og komme seg ut av creepens makt og fokus.

 

Ja, det er en så vanskelig avgjørelse når man er jente. Ikke fordi man ikke klarer å stå opp for seg selv, men fordi vi vet og/eller har erfart at situasjonen kan bli mye værre av å gjøre det. Jeg har selv avvist menn på bussholdeplassen til nattbussen, som har enten klådd på meg på bussen og blitt kjempe truende og lagd en ydmykende scene hvor jeg fremstilles som hora og problemet når jeg ber han høyt om å gi faen og fjerne seg, og jeg har opplevd menn jeg har avvist som har kastet seg ut bussdøren når de ser jeg går av, og fulgt etter meg i forsøk på kontakt og ropt etter meg når jeg har begynt å løpe.

Jeg har har også opplevd å bli klådd på i dokø, hvor jeg ble sint og sa tydelig fra, og andre menn forsvarte mannen og ba meg om å roe meg ned, ikke han om å slutte. Jeg har opplevd å bli slått fordi jeg ikke har villet danse, overfalt på vei hjem av en jeg var frekk mot fordi han ikke hørte når jeg ba han fjerne armen sin fra meg når vi satt ute i en "hyggelig prat" på røykeplassen på utestedet. Med hyggelig mener jeg at jeg spilte høflig nettopp for å unngå truende situasjon, men sa fra når han kom for nært.

 

Det er umulig for gutter som ikke er utsatt for denne trusselen å sammenligne det med vanskelige situasjoner dere som menn har vært i. For det handler ikke om at det er kleint å avvise eller flytte seg, men om at jenter faktisk risikerer å bli fysisk angrepet, voldtatt eller drept av det. Ja, det skjer, og er heller ikke uvanlig. Jenter har blitt drept bare for å ikke gi ut nummeret sitt.

 

2: Nei, det er ikke alle ganger i sånne situasjoner at det går så langt som at man plutselig sitter der å kliner. Men noen ganger kan det gå så langt. Jeg har selv funnet meg i pressklining to ganger. En gang når en jeg trodde var kamerat plutselig var veldig pågående og ikke tok hintene mine når jeg stivnet til og snudde hodet vekk og trakk meg vekk når han fortsatte å sitte klistret oppå meg. Det er fryktelig vanskelig å bli sint på en som man vil være venn med, og i ung alder skjønner man ikke at sånne gutter ikke er venner verdt å ha. Man vil bli akseptert av de kule og ikke bli sosialt utstøtt. En annen gang var med en 30 år eldre fyr når jeg var 19, en kjendis, en som viet meg oppmerksomhet og tok meg inn i et spennende nettverk jeg så opp til, utrolig pågående og på en så blid måte at man vil bli hatet om man er sur tilbake. Det er kynisk manipulering og utnytting, han visste selvsagt at det var vanskelig for meg å dytte han vekk selvom jeg hadde sagt mange ganger nei,dog med et

smil for å ikke ødelegge stemningen og lage en scene. Annet eksempel hvor det gikk enda lenger er venninnen min som var full på nach og la seg for å slappe av, en gutt gikk inn og vippet frem pikken, han tok hånden hennes bort på den og sa "kom igjen aa :)" og hun var så borte at hun ikke skjønte forskjell på det og en bolle med potetgull, men klarte å sende sms "kom" til meg for hjelp, så jeg gikk inn å så til henne, fyren gikk ut og hun gråt av lettelse og sa det var bra jeg kom fordi hun klarte ikke få han ut. Som sagt, det er ikke alltid det går så langt, de aller fleste gangene kommer man seg ut av det tidligere, men ikke alltid.

 

Og nei, man vet ikke på forhånd hvilke menn som er sånn og ikke, før man faktisk sitter i situasjonen.

 

3: Ja det er vi, og som sagt har det ingenting med dårlig selvbilde eller å ikke klare å stå opp for seg selv å gjøre. Det har med reelle maktforskjeller og et reelt og ganske alvorlig trusselbilde å gjøre. Såklart fins det menn som tar en avvisning pent, men dette er som regel de mennene som respekterer første nei eller første hint på å trekke seg vekk, og spesielt på byen er det utrolig mange menn som fortsetter å igle seg på. Det er virkelig ikke få ganger det ødelegger hele bytur opplevelsen, og jeg og mine venninner sluttet å gå på klubber pga dette etter noen år da vi ble voksne nok til å skjønne at det ikke på noen måteav var greit.

Man er og blir et bytte blandt rovdyr på byen, og jo yngre man er, gjerne tenårene og til midten av tyve årene, jo mer fortapt hjort er man, med mye mindre å stille opp med for å være streng å si nei. Man er opptatt av å bli likt, ikke lage dårlig stemning, til og med kondisjonert til å akseptere at sånn er det bare "gutter er gutter" osv..

 

Jeg kan ikke uttale meg om parforholdene du viser til, men ja, sannsynligheten er stor for at de er preget av vold og undertrykkende maktforhold om de startet på den måten. Vold i parforhold er enda mer tabu å snakke om enn voldtekt, og kun 1 av 10 voldtektsofre forteller om det så av minst 18000 årlige voldtektsofre kan man tenke seg hvor mange voldsofre som lever med hemmeligheten. Det sagt, så kan hvem som helst være en voldelig partner, også den snille, sjenerte fyren på jobben din. Og den mest selvstendige, sterke kvinnen med masse selvrespekt, kan bli offer for sånne menn, så du er nødt til å legge vekk dømmingen din om at kun svake jenter uten selvrespekt havner i sånne situasjoner.

 

4: Svarte på dette i starten av nr 3. Og jeg føler meg nødt til å påpeke at det blir helt feil av deg å rette fokus på at "jenter lar det gå så langt", når der ansvaret og skylden ligger er at mennene presser det så langt. Det er DET som er det urovekkende og uakseptable.

 

5: Som sagt, nei, man kan aldri vite hvem som er sånn før situasjonen skjer. Jenter tar alltid forhåndsregler, vi passer på drinken vår så vi ikke får dop i den, men det kan allikevel skje på et sekund, vi allierer oss med venninner for å holde øye på hverandre og komme til unnsetning, vi kler oss ofte mer dempet for å unngå ekle menn, men ikke alltid for vi liker også å pynte oss og det betyr ikke at vi har mindre selvrespekt fordet, vi går med telefonen i den ene hånden på vei hjem fra byen og nøklene som knokejern i den andre hånden, noen ganger lyver vi å sier vi har kjæreste, er lesbiske eller skal en annen vei bare for at ingen skal være interessert, eller følge etter oss. Men vi må også få kunne sosialisere. Jeg ser du har en holdning som veldig mange menn har, nemlig "damned if you do, damned if you dont". Du ber jenter ta forhåndsregler for å beskytte seg mot sånne menn, men når vi avviser såkalt snille menn så er det galt også. Men som jeg sier, vi kan aldri vite hvem som er snille og hvem som er sleipe tikkende bomber. Det kan være bestekompisen vår som viser seg å ha vært hemmelig forelska et år og er så full at han har bestemt seg for at i kveld skal han kline eller få seg noe, det kan være kollegaen vår vi ikke vil bli uvenn med, det kan være en fremmed hyggelig dyr, det kan være kameraten til en vi stoler på, hvem som helst.

 

Du sammenligner det å eksistere som kvinne og bli utsatt for seksuelt press og overgrep, eller i mildeste fall ekstremt ubehagelige og uønskede situasjoner man oppsøker hjel for å komme ut fra, med å gå i en kriminell bakgate med lommeboka fremme full av synlige tusenlapper. Hvorav sistnevnte eksempel er en valgt handling, og det å eksistere som jente er ikke noe man velger. Her ser man sexisme på høyt nivå. Det fins ingen rasjonell forklaring på å presse jenter og foregripe seg på jenter, bare fordi de er jenter, eller bare fordi de er fulle, eller bare fordi de er høflige i frykt for å bli utsatt for enda mer ubehag. Så å sammenligne det med å velge å gå å flashe tusenlapper foran kriminelle ranere er ganske søkt!

Men vi kan heller si det sånn da, gir det en 40 kg tyngre mann med fysisk og psykisk makt over deg, retten til å slå det i hodet fordi du er mann og går på gata for å sosialisere deg, bare fordi du ikke tok forhåndsregler og gikk med hjelm eller holdt deg hjemme? Nei.

 

Konklusjonen her er at det fins altfor mange menn med direkte farlige holdninger mot jenter. Mange av disse mennene ser på seg selv som "de snille mennene" bare fordi de ikke går så langt som å voldta eller bli aggressiv, men det er også grenseoverskridende å fortsette å prøve seg når jenta trekker seg unna, kroke hun fast i armkroken bare fordi hun slår av en prat uten å ha sagt at hun er interessert i å flørte, bli fornærma å si "hvorfor ikke, er jeg for stygg, er du lesbisk, kom igjen a du er jo så vakker :)))" når man sier man ikke er interessert, og spille på samvittighet og presse på ytterligere.

 

Husk at vi jenter er oppdratt til å være høflige, vi blir lært fra barnehagen av at det er galt å bli sur på guttene som slår og lugger fordi det "betyr bare at han liker deg" og vi opplever fra tidlig tenår at gutter og voksne menn kan bli direkte truende når man sier nei. Jeg var ikke mer enn 13-14 år første gang jeg ble spytta etter og ropt etter av en voksen mann i bil som sa han skulle ha kjørt over meg, for at jeg ikke stoppa når han plystra på meg fra bilvinduet.

 

Er ikke lenger enn forrige uke en jente ble drept av tinderdaten sin.

Er ikke lenger enn tre år siden søstra mi, selvstendig leder i enkeltmannsforetak og aktiv feminist, ble grisebanka av han vi alle trodde var den snilleste gentleman i landet. Hver uke voldtas flere hundre jenter i norge, hver uke bankes flere hundre, så mange som 1 av 2 samiske kvinner utsettes for vold eller overgrep og det har INGENTING med lite selvrespekt å gjøre, men ALT med menns manglende respekt for kvinner å gjøre.

Det ser man også på majoriteten av svarene i denne tråden desverre.

 

Jeg tror mange menn med disse holdningene som gjenspeiles i tråden her ikke er klar over det selv, men har fått disse formet av andre kvinneundertrykkende holdninger og myter, men først og fremst pga mangel på innsikt i hvordan det er å være jente. Det er viktig at menn lytter mer til jenter, for eksempel reflekterer over metoo istedet for å avfeie det som hysterisk, og å faktisk hjelpe når en jente ber om hjelp og ikke flykte scenen bare fordi man ikke tør å si kraftigere i fra selv. Trådstarter ble psyket ut av scenarioet når den andre mannen ikke hørte, så tenk hvor psyket ut man som jenta i situasjonen er når man ikke blir hørt etter fem ganger. Og om noen nå føler for å si "det er jo bare å reise seg opp å gå" så les dette innlegget mitt en gang til.

 

 

Anonymous poster hash: cc9fa...c75

 

 

Tok meg friheten å sette inn spoiler-funksjon for å unngå unødvendig lang tekst. Setter ikke opp punkter i mitt neste svar her, så bare svar på det du føler for hvis du vil da.

 

 

 

 

Ja, vet jeg spurte litt direkte og på-kanten scenarioer, jeg kom ikke på noe bedre. Jeg kan i hvert fall si at jeg er ingen kvinneundertrykker og kommer aldri til å bli det. Jeg skrev at jeg ikke sympatiserer med psykopater og slike metoder.

 

Det var et bra innlegg, det er sikkert :) Dette med psykologi mellom mann og kvinne er noe jeg synes er ekstremt interessant, siden vi lærer så lite om det.

 

Jeg ante ikke det var slike komplekse mekanismer (i mye av det du skriver, i hvert fall), for jeg er ikke sånn som tuller rundt med damer, jeg er mer direkte og ærlig. Er de ikke interessert, så lar jeg det bare være. Men som nevnt, så har jeg sett situasjoner mellom andre jeg ikke har visst hvordan jeg skulle tolke. Det blir kanskje lettere nå. Så jeg takker for at du gadd å skrive i dybde.

 

Jeg skriver ofte i medier for å få psykologi inn som fag i skolen, for å ha det nevnt, med underfag som nettopp selvrefleksjon som du nevner, etikk, personlig utvikling og slike temaer. Vi lærer ingenting om det i skolen, noe jeg synes er stor ansvarsfraskrivelse fra statens side. Da hadde mange gutter lært å bruke hodet litt og ikke bli så lette ofre for egne følelser. Det kan gjelde jenter også. Psykologi er et sterkere våpen enn skytevåpen. Livsstrategi, knytte kontakter med trygge miljøer og institusjoner hvor man blir hørt, respektert, kan bygge bånd over lang tid uten som du nevner, å bli undertrykt og manipulert på noe vis. Dette burde vi lære om i skolen, få alternativer og muligheter om slike arenaer og foreninger opplyst tidlig i livet.

 

Målet her bør være å få frem noen konstruktive punkter og poeng for hvordan kvinner kan identifisere menns sanne motiver. Jeg taler også alltid for psykologi, bli en visere person, spørre om de dypere ting på en subtil måte for å finne ut hva folks kjerneverdier er, hva folk tror på, tidligere forhold. Finne ut om menn (for kvinner) og kvinner (for menn) har tendenser man gjerne vil vite om på forhånd, og derfor bestemme seg tidlig om man har ressurser og overskudd til å ta dette innover seg og leve med det, eller ikke. Og ikke kaste seg ut i fester og sosiale sammenkomster uten noe mål og mening, og bare håpe alt skal gå bra.

 

Når det kommer til det vi egentlig diskuterer, fest, og mer eller mindre tvungne sosiale sammenkomster, hva foreslår du da at kvinner skal gjøre? Det virker som du prøver å få det til å fremstå som at kvinner overhodet ikke har noe valg. Ett eller annet sted må det vel finnes grenser og valgmuligheter, i det psykologiske? Annet enn å bare slutte å gå på byen? Det behøver ikke å være slik at det er "rovdyr og byttedyr". Vi er -mennesker-, og vi kan utvikle våre evner til å interagére på en mer menneskelig måte. Tror du dét kan være en mulighet?

 

Hver eneste gang jeg har vært ute på byen og andre sosiale steder hvor fest og gjerne alkohol er tema, så ser jeg forhastede, nervøse og usikre fremstøt av begge kjønn. Tar gjerne store risikoer, prater om altfor intime ting altfor fort, ukritisk til hvem man henger med osv. Mange jenter som er ute etter sex, som ikke bryr seg om å spørre om motpartens fortid, for eksempel, om det er en dømt (barne)voldtektsforbryter eller lignende. Det er så mye ukritisk adferd. Her tror jeg begge kjønn kunne gjort stort forarbeide psykologisk, ved som å gjøre nettopp som du er inne på, å ikke gå ut aleine, sørge for å ha med seg noen, og ikke ta for store risikoer, sørge for å ikke hoppe i seng med den første og beste man ser. Det gjelder begge kjønn. Er en tråd på forumet her om en som synes han ble slave for å ha gjort en feil og satt barn på ei dame etter en slik hendelse. Der ser man eksempler på hva som kan skje fordi vi ikke utvikler oss spirituelt, emosjonelt og intellektuelt før vi kaster oss ut i "livets spill". Hovedsaklig er det statens feil, som jeg kommer til i mitt neste punkt.

 

Da kommer vi inn på punktet om at man forringer opplevelsen av frihet, og "å leve". Og jeg er enig her. Man skal kunne gå og leve i frihet. Så hva blir da løsningen? Vi har ikke kommet langt nok som samfunn enda. Som jeg var inne på tidligere: Vi lærer ikke om disse tingene i skolen, det er ikke pensum, eller om det ikke burde vært pensum, så burde det bare være lærdom som sunn fornuft, uten karakterkrav. Siden vi ikke lærer om disse viktige tingene som fag i skolen, så blir det tilfeldigheter og fritt marked som gjelder, akkurat som staten legger opp til. Og alle følelsers spektrum får fritt spillerom. Barn og ungdom med foreldre og rollemodeller med psykopatiske trekk får ikke lærdom om hvordan å nå ut om hjelp, og tar av signalene til foreldrene. Og selv om man kanskje kommer fra et godt hjem, så kan forsømmelse spille en rolle. At barnet eller ungdommen finner andre med samme oppvekstvilkår, som initiérer og finner mest glede her i livet ved å mobbe, undertrykke og subduere andre mennesker, og vips, så har du en gjeng psykopater født, fordi de ikke har lært om refleksjon, empati, disiplin og grenser. Det er dette jeg mener med fritt marked, og problemet med at vi ikke lærer om psykologi, etikk, refleksjon, personlig utvikling og slike ting, i skolen. Slike impulser går i arv fra foreldre til barn, og mange foreldre tror kanskje at barn og ungdom "finner ut av slike ting av seg selv", og "det skal være litt sånn, litt prøving og feiling er sunt i ungdomstiden" - og i denne prosessen oppstår det alle de tingene du skriver i posten din. På grunn av manglende lederskap både fra foreldre og andre rollemodeller, men hovedsaklig der vi alle går for å lære dét vi skal lære for å fungere i samfunnet: I skolen, og dermed de som legger opp hva vi skal lære i skolen: Staten.

 

Alt kommer ned til villedende og manglende lederskap i de rette områdene. Vi skal pugge algebra, brøk og diktanalyse i 10 år, men lærer ingenting om psykologi, refleksjon, etikk, empati, og hvordan forstå det motsatte kjønn, for eksempel. Alt dreier seg bare om penger, tilsynelatende. Etikk kommer lengre ned på lista.

 

Jeg tror det konkluderende svaret blir at vi har bare ikke kommet langt nok som samfunn, og det man kan gjøre er å fokusere inn innsatsen på de områdene som handler om disse temaene. Melde seg inn i grupper og foreninger og legge press på stat og de med makt om å innvilge mer penger og ressurser til holdningsskapende arbeid, aller helst som pensum og fag i skolen, rundt temaet vi diskuterer her.

 

Jeg har tenkt på dette i veldig mange år, og hvordan å nå inn til stat og politikere som kan endre dette med holdningsskapende arbeid på mest mulig effektfull måte. Så langt har jeg kommet frem til at å bli politiker selv er det beste alternativet. Politikk er jo lederskap. Da gjenstår bare spørsmålet om hvor sterk viljen er til å gjøre nettopp det. For å bli valgt inn som politiker må man være engasjert i flere titalls om ikke hundretalls saker, være aktiv i foreninger og tale saker, bli hørt av folket og bli stemt på. Det er ikke direkte lett, og vil kreve et livsvarig fokus. Medier vil prøve å sensasjonalisere dine handlinger for å tjene penger, den risikoen tar man også, å ødelegge sitt rykte for alle fremtid på grunn av en liten misforståelse eller svakt øyeblikk. Medier kan også støtte andre politikeres syn, og velge å holde dine syn nede og andres mer synlige.

 

 

Men for din del, med din direkte og åpne skrivemåte og innsikt i psykologi i slike situasjoner som tråden handler om, så burde du jo være aktiv i alle typer sosiale medier så ofte du kan, for når folk diskuterer slike ting, det er da de er åpne for å ta imot informasjon og dermed endre verdier og holdninger. Så der har du stor sjans for å endre mange liv og holdninger med din visdom på dette området. Jeg skulle likt å se deg skrive som du gjør til veldig mange.

 

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hun var litt småkeen på noe den kvelden.

En fremmed mann ser dette, og får tafse uten hindringer.

Hun har et bedre øye til deg, og ser sitt snitt til å kunne gjøre en bedre deal.

Du avviser henne.

I fare for å bli såret/for å gjøre deg sjalu viser hun deg hva du akkurat gikk glipp av.

Ved å markere så tydelig så gir hun seg selv en bekreftelse på at dette er mannen som stikker av med jackpoten denne kvelden.

 

Kvinnfolk, følelser og spesielt i en blanding med alkohol er noe det rett og slett ikke går an å bli klok på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...