Gå til innhold

Nasjonalt ID kort er bare for å erstatte pass som igjen handler om å rive ned nasjonalstaten.


missi

Anbefalte innlegg

Først i Europa med digitalt førerkort men nasjonalt ID-kort har de brukt mange år og hundrevis av millioner og fremdeles ikke i mål.

 

 

håper de aldri kommer i mål heller, for det er meningsløst og bortkastede penger. De eneste som kanskje trenger noe slikt er personer som verken har pass, førerkort, eller bank/Visa kort. Dermed burde det i det minste være frivillig om man vil anskaffe seg et.

 

Det er dessuten snakk om kun fem års gyldighetstid-periode, før man må fornye ID-kortet med oppdaterte bilder og styre med utsendelse av nye, erstatte tapte og ødelagte osv.

 

For egen del greier jeg ikke se (eller ha sett) en eneste situasjon det jeg har trengt noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass definerer tilhørighet. Tilhører du Norge eller EU? Det er vesentlig forskjell og det er faktisk verdenspolitikk det er snakk om. Når hele verden sier til deg at du er fra EU og ikke Norge da forvitres nasjonalstaten og alt i Norge dras ned på EU nivå.

 

Hadde du i det hele tatt sett kortene du snakker om ville du visst at landet du bor i står på det nasjonale ID-kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

håper de aldri kommer i mål heller, for det er meningsløst og bortkastede penger. De eneste som kanskje trenger noe slikt er personer som verken har pass, førerkort, eller bank/Visa kort. Dermed burde det i det minste være frivillig om man vil anskaffe seg et.

 

Det er dessuten snakk om kun fem års gyldighetstid-periode, før man må fornye ID-kortet med oppdaterte bilder og styre med utsendelse av nye, erstatte tapte og ødelagte osv.

 

For egen del greier jeg ikke se (eller ha sett) en eneste situasjon det jeg har trengt noe slikt.

Pass er upraktisk til daglig bruk ved legitimering 

ikke alle har førerkort 

banker driver og avkler at bankkort og skal være gyldig som id kort. 

 

ergo er det et klart behov for enkelte og ha et kort til og kunne legitimere seg uten og måtte ha et stort pass med seg hver dag.  dette burde strengt tatt ikke ta langt til og innføre, men det virker som de over komplisere hele greia. 

 

 

 

nasjonale id kort har ingen ting med identiteten til Norge og gjøre , den identiteten kommer fra folket og hvordan vi identifiserer oss, det er på tide og kutte ned på gaja bruken og slutte og lese nyhetspeilet  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pass er upraktisk til daglig bruk ved legitimering 

ikke alle har førerkort 

banker driver og avkler at bankkort og skal være gyldig som id kort. 

 

ergo er det et klart behov for enkelte og ha et kort til og kunne legitimere seg uten og måtte ha et stort pass med seg hver dag.  dette burde strengt tatt ikke ta langt til og innføre, men det virker som de over komplisere hele greia.

 

jeg tviler på om noen får noe problem med å godtgjøre at "jeg er meg" selv med "bare" et Bank/VISA kort med bilde. Alle kan få seg det hvis de oppretter en bankkonto.

 

Nå har de allerede sølt bort over 500 millioner på dette prosjektet, og ingen kan fortsatt svare hvornår disse kortene kommer.

Lenke til kommentar

jeg bommet visst med 200 millioner, riktig sum 700 millioner

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/wEmv8L/Kostnadsanslaget-for-politiets-ID-kort-prosjekt-har-okt-til-700-millioner-kroner---na-blir-det-utsatt-igjen

 

i grell kontrast til

 

 

 

[..] Justisdepartementet den gang het det at investeringsbehovet for innføre et nasjonalt ID-kort var «minimalt». Det ble beregnet at det den samlede investeringskostanden ville være 14 millioner kroner.
  :p 
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg tviler på om noen får noe problem med å godtgjøre at "jeg er meg" selv med "bare" et Bank/VISA kort med bilde. Alle kan få seg det hvis de oppretter en bankkonto.

 

Nå har de allerede sølt bort over 500 millioner på dette prosjektet, og ingen kan fortsatt svare hvornår disse kortene kommer.

Du missa den delen med at banker skal slutte med bilde / id på bankkort ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

håper de aldri kommer i mål heller, for det er meningsløst og bortkastede penger. De eneste som kanskje trenger noe slikt er personer som verken har pass, førerkort, eller bank/Visa kort. Dermed burde det i det minste være frivillig om man vil anskaffe seg et.

 

Det er dessuten snakk om kun fem års gyldighetstid-periode, før man må fornye ID-kortet med oppdaterte bilder og styre med utsendelse av nye, erstatte tapte og ødelagte osv.

 

For egen del greier jeg ikke se (eller ha sett) en eneste situasjon det jeg har trengt noe slikt.

For min del vil det revolusjonere livet og gjøre min hverdag enklere. (helt sant!)

 

MEN, bare om man faktisk kan reise i EØS uten pass. Om ikke er jeg enig i at det bare er tull.

Lenke til kommentar

For min del vil det revolusjonere livet og gjøre min hverdag enklere. (helt sant!)

 

MEN, bare om man faktisk kan reise i EØS uten pass. Om ikke er jeg enig i at det bare er tull.

 

Hva skjer hvis du reiser i EU med førerkortet og Visa/Bankkort og blir stoppet i veikontroll? Tviler på du blir innelåst på asylmottak? Det er vel i praksis bare flyplasser som krever pass?  :hmm: 

 

(men er kanskje flyreising) du sikter til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva skjer hvis du reiser i EU med førerkortet og Visa/Bankkort og blir stoppet i veikontroll? Tviler på du blir innelåst på asylmottak? Det er vel i praksis bare flyplasser som krever pass? :hmm:

 

(men er kanskje flyreising) du sikter til.

Flyreiser går stort sett greit fordi man reiser alltid med litt bagasje (dog id kort gjør det litt mer behagelig), men kryssing av landegrenser gjør jeg ofte bare med lommebok og mobil og da er det stress å ha med passet.

Lenke til kommentar

ikke alle har førerkort 

banker driver og avkler at bankkort og skal være gyldig som id kort. 

 

ergo er det et klart behov for enkelte og ha et kort til og kunne legitimere seg

 

er ikke uenig i at det sånn sett finnes "enkeltgrupper" av personer der ute som av "ulike grunner og livssituasjon" kunne ha nytte av nasjonal ID-kort som sin eneste ID, i praksis.

 

Derfor er det synd ikke Norge har gjort som Sverige (for flere år siden) å innført et forenklet nasjonalt ID-kort. Dette er da kun gyldig innenlands, og har ikke alle rigide sikkerhetskrav som stilles til standard nasjonale ID-kort for utenlandsbruk.

 

Denne ordningen greide svenskene å etablere/satt ut i livet i løpet av veldig kort tid.

 

Tilsvarende rask håndtering i Norge kunne f.eks være at Posten/Statens Vegvesen kunne produsert/utstedt disse "forenklede" ID-kortene. Men det var det visst ingen som tenkte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis du reiser i EU med førerkortet og Visa/Bankkort og blir stoppet i veikontroll? Tviler på du blir innelåst på asylmottak? Det er vel i praksis bare flyplasser som krever pass?  :hmm:

 

(men er kanskje flyreising) du sikter til.

rent teoretisk er det jo bare pass som er gyldi id utenfor norges grenser , rent praktisk vil de nok godta det meste så lenge du ser vestelig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

apropo pass, de krever altså at man har med seg "usikker legitimasjon" for å få utstedt et pass

 

https://www.politiet.no/tjenester/pass/pass-og-timebestilling/

 

 

 

Huskeliste - dette må du ha med deg

Pass og annen legitimasjon

Ta alltid med deg det gamle passet ditt selv om det er utløpt.

Er det mer enn tre måneder siden passet utløp må du også ha med deg annen gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde.

 

Har du ikke det gamle passet ditt, ta med deg annen gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde.

 

hva med de som ikke har annen legitimasjon med f.nummer og bilde (som diskutert over her) hvordan gjøres det da?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

gyldig kun fem år, så må du søke om nytt.

Fra utstedelsesdatoen er et nasjonalt ID-kort gyldig

a.i 5 år når den det utstedes til er fylt 10 år

b.i 3 år når den det utstedes til er 5 til 10 år

c.i 2 år når den det utstedes til er under 5 år.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-10-09-2012

burde vel i allefall hatt samme gyldighets-tidsrom (10 år) som pass, for voksne??

glad jeg slipper styre med dette

.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

glad jeg slipper styre med dette

Helt enig , førerkort er greit og ha på flere måter, jeg har og skjøt at banker enda gir legitimasjon til "unge" mennesker uten extra kostnad, så der finnes enda litt alternativer til nasjonal id ,

 

jeg som voksen må betale extra om jeg vi ha et bilde og navn bakpå. 

Lenke til kommentar
Thorny skrev (38 minutter siden):

Nasjonalt ID kort er da ment å ta plassen til bankkort og førerkort som ikke alle har

hvordan har de klart seg hittil?

så lenge man har kode til å ta ut penger, betale i kassa på butikken, kan man i grunn leve hele livet uten behov for å bevise "hvem man er" litt forenklet sagt.

for egen del kan jeg knapt huske sist jeg ble avkrevd leg. (har både VISA kort med bilde og førerkort i lommeboka)

men klart, hvis du er 18 eller der omkring, og går på utesteder eller skal handle på polet for første gang etc. så trenger du en ordentlig ID

men for disse du nevner,

(politiet.no) "Du må ha med passet ditt når du skal søke om ID-kort, selv om det er utløpt. Hvis du ikke har pass fra før må du ha med annen gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde."

for å få ID må du ha med gyldig ID :p

Lenke til kommentar

Skal du hente en del medisiner på resept må du også ha ID. Iht Straffelovens paragraf 333 er man pliktig til å oppgi personalia til politiet og det hele er enklere med skikkelig ID-bevis. (For en som ikke har lappen eller bankkort er i og for seg passet eneste "skikkelige" ID-kortet man har. Og ja; jeg vet det holder å oppgi personalia men blir enklere med id).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...