Gå til innhold

Nasjonalt ID kort er bare for å erstatte pass som igjen handler om å rive ned nasjonalstaten.


missi

Anbefalte innlegg

ilpostino skrev (11 timer siden):

Skal du hente en del medisiner på resept må du også ha ID

hvordan har de fått det hittil? har folk dauet som fluer i påvente av nasjonalt id-kort?

det er uansett meningsløst å ha brukt 700 millioner på dette, som vel er en flopp, spør dere meg.

man kan liksågodt anskaffe seg et vanlig pass (som koster det samme) har dobbel så lang gyldighetstid + kan brukes også utenfor EU, Tyrkia, USA, Thailand, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passet passer ikke i lommeboka og er sånn sett et ekstra verdi-element man må dra med seg rundtom. Bankkort med ID regner jeg med at det blir rimelig kjapt slutt på nå som man har et alternativ. Om man reiser i EU er det fint å slippe å ha med seg passet til enhver tid f.eks.

Samt, i 2011 var det ca 3,1 millioner førerkort i Norge av alle slags typer (med en synkende andel av befolkningen med førerkort), som på den tiden vil si at ca 1/5 av alle nordmenn ikke hadde annen legitimasjon enn pass, alternativt bankkort for de som fortsatt fikk det med ID.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/1/2019 at 11:26 PM, missi said:
On 10/1/2019 at 8:44 PM, bshagen said:

Hva mener du her?

Det langsiktige målet med EU er å bli Europas forente stater. Nasjonalidentiteten skal fjernes.

Slaveflokken skal kontrolleres hardere, utvilsomt.
Flere ting rundt dette henger så absolutt sammen. Samfunnet preges av mye fra denne galskapens suppe for tiden. Derfor er det oppfør i mange land og byer også.

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 1.10.2019 den 23.40):

Pass har man ikke trengt innen Schengen siden 2001, bare gyldig ID..

Gyldig ID og reisedokument er to forskjellige ting. Du skal ha med gyldig reisedokument innad i Schengen, det være seg pass eller nasjonalt ID-kort (for de landene som har det. Nå også Norge). Og du skal ha med reisedokument på reise, men det hele går ut på at du ikke skal bli kontrollert ved hver indre grensepassering i Schengen. (Det finnes unntak som nordisk passunion)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jetfighter skrev (5 timer siden):

Du skal ha med gyldig reisedokument innad i Schengen, det være seg pass eller nasjonalt ID-kort (for de landene som har det.

hvis noen setter seg i (bo)bilen å kjører til Hamburg, Paris, eller Roma, etc. med førerkort og Visakort (bankkort m/bilde i lommeboken, og tilfeldigvis blir stanset i storbyen i trafikkontroll, så tror de ikke at "jeg er meg"? hva gjør de med det?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 timer siden):

hvis noen setter seg i (bo)bilen å kjører til Hamburg, Paris, eller Roma, etc. med førerkort og Visakort (bankkort m/bilde i lommeboken, og tilfeldigvis blir stanset i storbyen i trafikkontroll, så tror de ikke at "jeg er meg"? hva gjør de med det?

Godt spørsmål. Førerkortet vårt er ikke godkjent reisedokument, på lik linje med andre lands førerkort i Norge (med noen unntak). Et bankkort mangler masse sikkerhetselementer, så dette er også svært mangelfull dokumentasjon. Hva det landets kontrollmyndigheter velger å gjøre er opp til dem, men i teorien kan du nektes innreise mtp manglende dokumenter (bortvisning). I Norge kunne dette tilfellet falt under utlendingslovens § 17, bokstav a. 

Lenke til kommentar

Alle kunne istedet fått førerkort, uten koder som gir de tillatelse til å kjøre ting

Hvorfor skal det være nødvendig med 2 forskjellige kort? og 2 forskjellige som gir ut disse kortene..

ID-kort er ubrukelig iogmed at det kun er gyldig i 5 år, mens pass er gyldig i 10 år, de koster det samme å skaffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jetfighter skrev (På 5.12.2020 den 14.10):

Godt spørsmål. Førerkortet vårt er ikke godkjent reisedokument, på lik linje med andre lands førerkort i Norge (med noen unntak). Et bankkort mangler masse sikkerhetselementer, så dette er også svært mangelfull dokumentasjon. Hva det landets kontrollmyndigheter velger å gjøre er opp til dem, men i teorien kan du nektes innreise mtp manglende dokumenter (bortvisning). I Norge kunne dette tilfellet falt under utlendingslovens § 17, bokstav a. 

jeg vet at rent formelt skal man ha pass (eller nasjonalt ID-kort nå) men samtidig skal det som standard være åpne indre grenser internt i EU/Schengen området. Sånn sett er det i grunn bare hvis man benytter fly som transportmiddel eller enkelte hoteller man kanskje støter på praktiske problem. Eller når det er innført ekstraordinære grensekontroller, som under flyktningkrisa i 2015 og som nå i korona-krisa.

under normale omstendigheter, tror jeg ikke det er spesielt "farlig" å kjøre uten pass hvis du har annen legitimasjon. eks. du blir plutselig spurt i påskenhelgen om å hente familiemedlem i Rotterdam, men du har utgått pass. Skal du da la være å kjøre? jeg hadde i allefall kjørt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mr.M skrev (På 6.12.2020 den 17.16):

jeg vet at rent formelt skal man ha pass (eller nasjonalt ID-kort nå) men samtidig skal det som standard være åpne indre grenser internt i EU/Schengen området. Sånn sett er det i grunn bare hvis man benytter fly som transportmiddel eller enkelte hoteller man kanskje støter på praktiske problem. Eller når det er innført ekstraordinære grensekontroller, som under flyktningkrisa i 2015 og som nå i korona-krisa.

under normale omstendigheter, tror jeg ikke det er spesielt "farlig" å kjøre uten pass hvis du har annen legitimasjon. eks. du blir plutselig spurt i påskenhelgen om å hente familiemedlem i Rotterdam, men du har utgått pass. Skal du da la være å kjøre? jeg hadde i allefall kjørt.

Risikerer 90euro bot i Rotterdam for å ikke kunne identifisere deg, de vil nok sannsynligvis akseptere et norsk førerkort men allikevel. For meg som reiser veldig mye både i jobb og privat så er ID-kort helt genialt for da kan jeg la passet med div visum ligge trygt hjemme når jeg ikke trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...