Gå til innhold

Hvorfor finnes det vegetarpølser?


MrLuni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det at det finnes pølser, burgere og liknande i vegetarvariant handlar nok vell så mykje om at det er ein praktisk måte å forme mat som er most og blanda, og at det er lettare å markedsføre produktet når ein hektar på eit kjent navn som pølse eller burger.

 

Til dømes mat som potetball hadde nok fort fått navnet potetboller dersom det blei utvikla i dag og solgt som eit middagsprodukt som kan serverast med saus og grønsaker.

 

 

Det er med andre ord ein forskjell på vegetarbaserte kjøtterstatningar som er meint brukt som kjøtt, og vegetarrettar som har ei form som berre minner om kjøttprodukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spiser jeg kjøtt, men jeg ser ikke problemet med at kjøtterstatning smaker kjøtt. Tror svært få misliker kjøttsmak, uansett om de er vegetarianere eller ei.

 

Edgelord, det du sier gir ikke mening, fordi det er jo mange vegetarburgere allerede som ikke smaker kjøtt, men som smaker noe annet. Det er jo mange eksempler på hvor man kan erstatte retter som orginalt er med kjøtt, men med grønnsaker for å en annen rett. Jeg gjør det stadig vekk, når f.eks har glemt å kjøpe inn kjøtt men har massevis av grønnsaker jeg må bruke opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent kjøtt i seg selv er ganske smakløst og er mest en konsistens og en såkalt mouthfeel. Krydder er det som mest setter smaken, og den kan enklest overføres til vegetarprodukter.

 

Veldig mange som ønsker å spise mer vegetarisk er vant til disse produktene, så dem bruker dette for å kunne spise litt som før. Produktet ser likt ut, det er bare at proteinet er plantebasert.

 

Blir vel litt som Jamie Oliver som ville vise barn hva som egentlig var i Nuggets på McDonalds. Alle syntes det var ekkelt, helt til det kom i en familiær form etter det var stekt. Da var alt iorden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg syntes også det er litt irriterende at de skal markedsføre seg som noe som nesten er kjøtt.

Men det er praktiske former, det er jo litt vanskelig og finne opp hjulet på nytt. Pølse,Burger,kake,pudding. Vi ser jo for oss en form når vi hører disse ordene. Det blir vanskelig og kalle det for noe annet, "Avlang sylinderformet vegetarisk mat", det blir litt tungtrådt.

 

Så det er gammel vane som er vond og vende, Ser vi noe som er avlangt og sylinderformet så blir det fort Pølse, Ser vi noe i form av en litt stutt sylinder så blir det fort burger som er det mest beskrivende ordet på hvordan det er formet, og hvordan det ser ut.

 

Jeg har vært åpen og smakt massevis av produkter som er vegetar, og ALT smaker møkk, Vegetarmat er nydelig så lenge du lager det selv.

Lenke til kommentar

Hm Til ettertank som The Avatar sier så er det jo ganske praktisk å hive "pølser/burger" format mat på grillen. Men skulle jeg ha hatt vegetarmat eller så hadde jeg droppet disse formene.

Er det ingen "veggiser" her da?

Jeg er veganer, og det er ikke formene jeg 'protesterer'.

Formene er som nevt, slik som de ér av praktiske grunner, jeg vet ikke om det er så mange alternative former som ville vært praktisk å erstatte med heller.

Grunnene til at folk tar slike valg er jo mange, men at man ikke 'liker' kjøtt eller formene det kommer í, er vel blant de mindre seriøse grunnene, om de eksisterer.

Jeg forstår vel ikke helt hva det er som opprører deg, og vil muligens kunne svare deg bedre om du spesifiserer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rent kjøtt i seg selv er ganske smakløst og er mest en konsistens og en såkalt mouthfeel. Krydder er det som mest setter smaken, og den kan enklest overføres til vegetarprodukter.

 

Veldig mange som ønsker å spise mer vegetarisk er vant til disse produktene, så dem bruker dette for å kunne spise litt som før. Produktet ser likt ut, det er bare at proteinet er plantebasert.

 

Blir vel litt som Jamie Oliver som ville vise barn hva som egentlig var i Nuggets på McDonalds. Alle syntes det var ekkelt, helt til det kom i en familiær form etter det var stekt. Da var alt iorden.

Men hvem spiser rent kjøtt? Jeg spiser kjøtt som har fett i seg.

 

Om jeg bare helsteker en griseunge over ild. Så får det en helt fantastisk smak uten bruk av et gram krydder.

Dog det blir enda bedre om du bruke krydder og.

 

Pga marg, fett, protein,sukker etc som lager en cocktail av herlig smak.

 

Om jeg skal få til det samme med grønt må jeg koke de ned i timesvis og konsentrere smaken. Kan også jukse med builong og da såklart. 

 

Spiste mye vegitar mat i india. Om jeg blir vegitarianer engang (Noe som er mulig), skal jeg spise slikt. Ikke fake pølser :p

 

Kjøtt er proppet med umami. Skal ha mye grønt og arbeid for og gjøre opp for det.

 

Som sist jeg laget indisk vegitar. Så fylte jeg kjelen over toppen med løk, reduserer dette ned til ingenting nesten. Så begynner matlagingen.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Som sist jeg laget indisk vegitar. Så fylte jeg kjelen over toppen med løk, reduserer dette ned til ingenting nesten. Så begynner matlagingen.

 

Det gjør jeg nesten uansett hva jeg lager. Koker du ned en masse løk med litt hvitløk og eventuelt noen tomater i litt olje så har du en fantastisk base som fremmer smaken på det meste.

Lenke til kommentar

Jeg er veganer, og det er ikke formene jeg 'protesterer'.

Formene er som nevt, slik som de ér av praktiske grunner, jeg vet ikke om det er så mange alternative former som ville vært praktisk å erstatte med heller.

Grunnene til at folk tar slike valg er jo mange, men at man ikke 'liker' kjøtt eller formene det kommer í, er vel blant de mindre seriøse grunnene, om de eksisterer.

Jeg forstår vel ikke helt hva det er som opprører deg, og vil muligens kunne svare deg bedre om du spesifiserer.

 

Det virker som vegetarvarene skal etterligne "vanlig" mat. 

Feks. Jeg er sier jeg er motstander av Apple, men eeeegentlig så har jeg lyst på en iphone, så jeg kjøper en mobil som ligner på den. 

Kanskje et dårlig eksempel.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem her overhodet. Jeg kan mislike hvordan Apple bedriver business, men synes de har god sans for estetikk og velger derfor en lignende telefon. Jeg kan helt fint se at noen velger å ta avstand fra å spise kjøtt, uten å mene at kjøtt er vondt. Nesten så jeg tror du gjør deg vanskelig bare fordi.

Lenke til kommentar

Viss noen velger å ikke spise kjøtt. Hvorfor skal dem da ha vegetarpølser, vegetarburger osv? Tenker på dette hver gang jeg går forvi veggisområdet på butikken.

 

"NEI jeg vil ikke spise kjøtt! Men jeg vil ha kjøttsmak!" 

Tenkt på at folk kanskje liker kjøtt men ønsker å spise vegetar av andre grunner? Pluss at det er noe man er vant til, og en "vegetarpølse" sier mye mer om hva du kan forvente enn noe helt nytt navn. 

 

Når jeg en dag klarer å bli helt vegetarianer så er det definitivt godt å ha erstatningsprodukter.

Lenke til kommentar

Det virker som vegetarvarene skal etterligne "vanlig" mat. 

Feks. Jeg er sier jeg er motstander av Apple, men eeeegentlig så har jeg lyst på en iphone, så jeg kjøper en mobil som ligner på den. 

Kanskje et dårlig eksempel.

ja...

Da tenker du kanskje at folk kutter ut kjøtt fordi de misliker selve produktet, det kan vel gjelde noen, men da går det jo bare på å være 'sær' eller 'kresen' i matveien, disse ville vel jeg også trodd holdt seg unna kjøtterstatninger, gitt at det smaker likt, noe det sjeldent/aldri gjør.

 

Brorparten av de som velger å avstå fra kjøtt gjør det gjerne på grunn av miljø/klima, eller pga. uanstendige forhold rundt produksjonen

Om jeg lager en farse av grønnsaker, opplever jeg ikke at jeg svikter verdisynet mitt om jeg gir det puck-form, ei heller om jeg krydrer den slik man ville krydret en gris.

 

Den eneste problemstillingen jeg klarer å tenke meg til rundt disse erstatningsproduktene er om de lages av en produsent som også produserer kjøtt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har gått over til å skal spise mer vegetar mat. Dette fortrinnsvis fordi jeg er i mot masse produksjon av kjøtt produkter, noe som går ut over dyre velferd samt kvalitet på kjøttet.

 

Syns du det er greit å spise en gris som har vært stressa og ulykkelig hele livet innestengt i trang bås, kastrert uten bedøvelse, slått og mishandlet gjennom livet og brutalt skilt fra sine unger ?

 

Født til fangeskap for å bli avlivet til slutt, ja ja skje til og med bli kokt levede på Furuset slakteri?

 

Er dette i tråd med dine indre versjoner om hvordan de levende skal ha det her på jorden og er dette noe DU vil være delaktig I Å STØTTE ? Noe du gjør så le ge du spiser kjøtt fra dårlig dyrevelferd.

 

 

Dette er et tema alle burde ta stilling til!

 

.. Så til ditt sp. Mål.

 

Man er oppvokst i Norge med at man spiser poteter, salat og et annet produkt attåt så derfor for min del så liker jeg at det attåt har en form av et stykke av noe slag, inntil videre, det har ikke noe ned kjøtt smak å gjøre.

 

Håper jeg med tiden får satt meg mer inn i muligheter i matlaging, foreløpig blir det mye erte burgere fra butikk, fallafel osv. Supergodt!

 

Siden jeg er glad i dyr og mener husdyr har rett til god livskvalitet når de lever, så tar jeg avstand fra kjøtt produksjonen slik vi kjenner den pr idag.

Visst du kylling lever i 5 uker fra fødsel til død? At den normalt sett etter 5 uker skulle være liten kylling, men at den blir proppet full av mat og hormoner, slik at den spiser og spiser og den klarer ikke å gå fordi beina utvikler seg ikke i takt med kroppen. Dette er tortur og dyreplageri og dette spiser ca alle som leser dette.

Endret av xrays
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...