Gå til innhold

Elbiler på salgstoppen - bensinbilsalget stuper


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig. Det selges jo knapt stasjonsvogner lengre. Passat synes knapt i statistikken, Mondeo er helt borte og Volvo selger nesten bare SUVer. Eneste som fortsatt selger bittelitt er Skoda Octavia.

 

Nei, den gjennomsnittlige familiebil er ingen stasjonsvogn lengre, de har gått av moten. Det er kompakt-SUVer som er den store familiebilslageren nå.

Som heller ikke finnes p.t. som elbil. I 2019 har vi valget mellom mindre kombikupéer, bybiler, varebiler og premiumbiler. Absolutt ingen folkelige familiebiler i SUV/crossover-segmentet.

 

I bensinvarianter snakker vi om VW Tiguan, Peugeot 3008, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Ford Kuga osv. Biler som ikke har elektrisk konkurranse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke rart at folk ønsker seg det, heck, jeg hadde likt en slik bil selv. Dessverre er jeg låst til en Leaf pga økonomi, noe som medfører noe lading her og der. Allikevel- uproblematisk.

 

Og hånda på hjerte, hvor ofte skal hele familien ut på bilferie/fjelltur? Hva med å låne/leie bil for disse spesielle tilfellene? Tror folk overvurderer hvor mye bil dem trenger og hvor ofte, men jeg skal ikke generalisere her.

 

Poenget er; nye tider og vi må tilpasse oss. Selv om jeg kunne være åpenlyst rasist, røyke inne, være mannssjåvinist, kaste søppel i naturen eller annet før så kan jeg ikke gjøre det nå lenge. Kanskje dette også innebærer at vi må akseptere mindre biler.

Tja, hvor ofte skal man ha behov for å leie større bil før det blir enklere å gå opp i bilstørrelse? Mange har nok penger til at man heller kjøper større bil enn å *leie* større bil typ en gang i måneden. Heldigvis bedrer modellutvalget seg stadig. Om et år eller to har vi nok fått elektriske 'stasjonsvogn-ekvivalenter' med god rekkevidde til under en halv mill. . :) Endret av Kahuna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke rart at folk ønsker seg det, heck, jeg hadde likt en slik bil selv. Dessverre er jeg låst til en Leaf pga økonomi, noe som medfører noe lading her og der. Allikevel- uproblematisk.

Og hånda på hjerte, hvor ofte skal hele familien ut på bilferie/fjelltur? Hva med å låne/leie bil for disse spesielle tilfellene? Tror folk overvurderer hvor mye bil dem trenger og hvor ofte, men jeg skal ikke generalisere her.

Poenget er; nye tider og vi må tilpasse oss. Selv om jeg kunne være åpenlyst rasist, røyke inne, være mannssjåvinist, kaste søppel i naturen eller annet før så kan jeg ikke gjøre det nå lenge. Kanskje dette også innebærer at vi må akseptere mindre biler.

Vi skal aldri akseptere å klar oss med mindre. Det r ikke sånn verden går fremover. Vi kan akseptere annerledes, men aldri mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at halvparten kjøper fossil bil.

 

Du kan jo si det, men trekk først bort alle som ikke har mulighet for å lade elbil hjemme (eller jobb e.l sted man tilbringer mange timer i uka), noe som dessverre gjelder veldig mange i byer (i leiligheter). Uten det blir det dyrt og slitsomt å eie elbil etterhvert som prisene på hurtiglading går opp og køene øker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva må en bil ha for å kunne være en familiebil da?

 

 

Dette har vi vært i gjennom 278 ganger før.

 

Den norske familiebilen er en femseters stasjonsvogn med ≥550 liter bagasjeplass, krok for ≥1200kg tilhenger, integrerte takskinner for skreddersydd aerodynamisk skistativ/-boks, firehjulstrekk og en maksimal bredde på 185cm. Der sistnevnte faktisk går inn porten(e) på Igland-garasjen. For ikke snakke om Olav Thon sine kjøpesenter. Ferdig.

 

( Og nei, Auda e-Troll Krattskog er ikke en slik bil. Men sett den på en kraftig slankekur, tilbake til konseptet, og den kunne vært det. )

Merkelig. Det selges jo knapt stasjonsvogner lengre. Passat synes knapt i statistikken, Mondeo er helt borte og Volvo selger nesten bare SUVer. Eneste som fortsatt selger bittelitt er Skoda Octavia.

 

Nei, den gjennomsnittlige familiebil er ingen stasjonsvogn lengre, de har gått av moten. Det er kompakt-SUVer som er den store familiebilslageren nå.

Ja, de vil gjerne ha flere biler i en.

I stedet for en liten elbil til byen,

stasjonsvogn m. krok til ferie og Ikea, og firehjulstrekker med krok for familie, materialer, og møbler til hytta, og kanskje avfall

tillbake for tømming på eget sted.

Som et eksempel.

 

Hittil har elbiler passet best for folk med små enkle behov, eller råd til flere biler.

 

Elbiler er ikke allsidige nok enda, til å fylle alle roller for et variert behov.

Selv om det er håp om bedring er det ikke godt nok for alle enda.

Dette har mange skjønt.

Biler som ikke egner seg, kan en ikke forvente at folk skal kjøpe.

Mange hadde også måttet kjøre langt for å leie bil.

Og da må man mase på naboen, noe som er mindre populært kanskje....(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange av dagens elbiler til under 500 000 kr har bagasjeplass rundt 700/1800 liter (bakseter oppe/ned) på størrelse med stasjonsvogner som Passat, Superb og Mondeo, eller litt større familiebiler på størrelsen med VW Sharan, Ford S-Max eller Peugeot 5008 som har rundt 800/2000 liter? Model X er eneste som kommer i nærheten, men den er uoppnåelig for mange familier som skal få den allerede trange økonomien til å gå rundt. Så elbiler er fortsatt urealistisk for svært mange. Jeg ser mange likheter mellom de som mener at småbarnsfamilier fint kan kjøpe elbil med de som mener de kan ta bussen. Disse menneskene lever på en egen planet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ikke rart at folk ønsker seg det, heck, jeg hadde likt en slik bil selv. Dessverre er jeg låst til en Leaf pga økonomi, noe som medfører noe lading her og der. Allikevel- uproblematisk.

Og hånda på hjerte, hvor ofte skal hele familien ut på bilferie/fjelltur? Hva med å låne/leie bil for disse spesielle tilfellene? Tror folk overvurderer hvor mye bil dem trenger og hvor ofte, men jeg skal ikke generalisere her.

Poenget er; nye tider og vi må tilpasse oss. Selv om jeg kunne være åpenlyst rasist, røyke inne, være mannssjåvinist, kaste søppel i naturen eller annet før så kan jeg ikke gjøre det nå lenge. Kanskje dette også innebærer at vi må akseptere mindre biler.

Vi skal aldri akseptere å klar oss med mindre. Det r ikke sånn verden går fremover. Vi kan akseptere annerledes, men aldri mindre.

Da kan vi egentlig bare ta en pistol til tenningen og blåse ut hjernen. Dette høres ut som et slags synonym mantra for kapitalistisk "evig vekst". Hverken folk eller miljø har godt av det, og om det er det stadiet vi er på at premisset er at vi alltid skal få mer, MER, MEEEEEERRR så er vi skikkelig rævpult.

Lenke til kommentar

Da kan vi egentlig bare ta en pistol til tenningen og blåse ut hjernen. Dette høres ut som et slags synonym mantra for kapitalistisk "evig vekst". Hverken folk eller miljø har godt av det, og om det er det stadiet vi er på at premisset er at vi alltid skal få mer, MER, MEEEEEERRR så er vi skikkelig rævpult.

La oss holde de fattige nede til evig tid!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da kan vi egentlig bare ta en pistol til tenningen og blåse ut hjernen. Dette høres ut som et slags synonym mantra for kapitalistisk "evig vekst". Hverken folk eller miljø har godt av det, og om det er det stadiet vi er på at premisset er at vi alltid skal få mer, MER, MEEEEEERRR så er vi skikkelig rævpult.

La oss holde de fattige nede til evig tid!

Det var jo også en tolkning...

Altså, det er en selvfølge at utdanning, velferd og sikkerhet er noe jeg og andre ønsker at mennesker i U land skal ha. Dette vil selvfølgelig medføre økt forbruk når man ser på disse menneskene. Allikevel må vi i vesten ta et kritisk blikk på oss selv, fordi det er vårt overforbruk og illusjon om evig vekst som er hovedproblemet.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan vi egentlig bare ta en pistol til tenningen og blåse ut hjernen. Dette høres ut som et slags synonym mantra for kapitalistisk "evig vekst". Hverken folk eller miljø har godt av det, og om det er det stadiet vi er på at premisset er at vi alltid skal få mer, MER, MEEEEEERRR så er vi skikkelig rævpult.

Du er inne på noe. Der er definitivt et minimum av seks milliarder for mange problem på denne jord.

 

Men som nevnt lenger oppe, så er det mest miljøvennlige å ikke kjøpe noen ting. Og det er da også presist det jeg nå gjør. Etter å ha sagt farvel til gjentatte slitere av stasjonsvogn(ekvivalenter,) sitter jeg nå igjen med en enkel e-Golf. Som skulle være en helt midlertidig løsning. En midlertidig løsning som nå er løpt ut av fabrikkgaranti…

 

Men i anledning denne kladden av en bybil som altså fortsatt topper salgsstatistikkene – det er **** meg ikke en BIL!

 

En bil skal være til selvhjelp, en erstatning for allskens kostbare tjenestetilbydere, inkludert bilutleiefirma. Ja, med utelukkende en e-Golf å hjelpe meg med så har jeg gjentatte ganger måttet ty til nettopp slike tjenestetilbydere, venner og naboer. Det river i sjela mi. Og lommeboka. Jeg er en selvstendig og selvhjulpet sjel. Og nei, jeg skal og kan ikke ha en bil for hvert enkelt formål. Bruker knappast bil lenger. Så når jeg innimellom faktisk bruker bil så er det lastebil, gjerne vogntog jeg trenger. Men da en lastebil som fortsatt kan plasseres i Igland-garasjen. Jeg er ennå ikke kommet over skuffelsen Audi e-Tron Quattro påførte meg.

 

Allverdens ti tommeltotter av elbilentusiaster med leilighet midt i byen og et Kaffe Latte perspektiv fra Grünerløkka skal ikke få fortelle meg hva jeg skal og ikke skal ha av (el)bil. Eller rettelse, gjennom gjeldende politikk er jeg jo ganske snart fortalt at jeg ikke skal ha bil overhode. Og i hvert fall ikke bybil, da det snart blir skuddpremie på bybilister. Men igjen så er vel det helt greit, da der som allerede nevnt er mer som seks milliarder for mange problem i denne verden. Det er med bybil som med ATV – de er bygget for et terreng de ikke har lov å kjøre i.

 

 

 

Så om mitt tilfelle er drivende for salgsstatistikken, så selges der ikke stasjonsvogn lengre som følge av at 'alle' sitter på gjerdet og venter på den elektriske stasjonsvognen. I mellomtiden kjøper man det lille man kan få – en substitutt i form av kladd av en elektrisk bybil. En ventepølse. Men kjære bilfabrikanter – jeg kjøper i det videre ingen ny bil før dere faktisk lanserer den elektriske stasjonsvogn(ekvivalent)en. Skal bli interessant med elektrisk veteran[by]bil…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange av dagens elbiler til under 500 000 kr har bagasjeplass rundt 700/1800 liter (bakseter oppe/ned) på størrelse med stasjonsvogner som Passat, Superb og Mondeo, eller litt større familiebiler på størrelsen med VW Sharan, Ford S-Max eller Peugeot 5008 som har rundt 800/2000 liter? Model X er eneste som kommer i nærheten, men den er uoppnåelig for mange familier som skal få den allerede trange økonomien til å gå rundt. Så elbiler er fortsatt urealistisk for svært mange. Jeg ser mange likheter mellom de som mener at småbarnsfamilier fint kan kjøpe elbil med de som mener de kan ta bussen. Disse menneskene lever på en egen planet.

 

Ett poeng med elbil, er jo at man får mer penger til overs ved å gå over til el. Da kan man kanskje strekke strikken til 700.000. Man får en fin, lite brukt Model X til den prisen. 

 

For vår del så brukte vi 2000 i måneden på bensin, 500 på bom og 500+ på parkering (dette var i 2015 vel og merke). Så lønner seg å sette seg ned og regne på det og se hva man faktisk bruker på hva. Det ble ikke så ille å kjøpe en Model S likevel. Vi har mulighet til å sette på takboks og er en familie på 4, men har fortsatt ikke hatt behovet. Skulle behovet for å frakte noe som ikke får plass i bilen, så har man alltids nabobil osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva må en bil ha for å kunne være en familiebil da?

 

 

Den norske familiebilen er en femseters stasjonsvogn med ≥550 liter bagasjeplass, krok for ≥1200kg tilhenger, integrerte takskinner for skreddersydd aerodynamisk skistativ/-boks, firehjulstrekk og en maksimal bredde på 185cm. Der sistnevnte faktisk går inn porten(e) på Igland-garasjen. For ikke snakke om Olav Thon sine kjøpesenter. Ferdig.

 

Forstår ikke breddekravet, 185 cm er tilsvarende datterens 2005 Focus, så da er du stuck med småbiler, ikke familiebiler.

Den minste Igland-garasjen har forresten portbredde 260 cm, så noe mer enn 185 burde man klare å få inn der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla med tidenes kannibalisering! Knapt salg av S lenger. Lavmargin 3 salg gjør seg på statistikken, men neppe like godt i regnskapene.

 

Ja dette var vell godt forventet etter en så prisene til Model 3 og hva en faktisk får ift S. Tatt seg litt opp etter Raven men den er fortsatt en god del bak. 

 

Vill nok ta seg opp igjen i 2020 når de lanserer "ny" S med større forskjeller mot 3'ern tenker jeg meg. Den trenger nok også en forfriskning på innsiden og gjerne utsiden for å hanke inn nye kjøpere. Model 3 er virkelig en bargin ift S om dagen. 

Lenke til kommentar

Forstår ikke breddekravet, 185 cm er tilsvarende datterens 2005 Focus, så da er du stuck med småbiler, ikke familiebiler.

Den minste Igland-garasjen har forresten portbredde 260 cm, så noe mer enn 185 burde man klare å få inn der :)

 

• TU.no: På 40 år har en Golf blitt 20 centimeter bredere. Men parkeringsplassene er like små.

 

( Og det stoppet ikke der – dagens Golf er på ingen måte bredest. Vil ikke være med på dette kjøret mer. Merk at jeg omtaler bilens bredde uten speil. For det er ikke speilene som hindrer meg få opp døren vel inne i garasjen. Har forøvrig hatt 'nyere' stasjonsvogn godt smalere som 185cm. )

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...