Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytter hjullager A3 8p


Pstereo

Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Ikke kommet særlig langt i hjullagerbyttet her da de to boltene som holder fast bremsecaliperen sitter dønn fast.

 

Skal jo normalt sett gå og få av med en 13 og en 15 mm fastnøkkel, men den gang ei. Hva går jeg løs med? Ikke så lyst til å ødelegge sekskantbolten helt heller.

 

Takker for tips. Gjerne snart også; bilen står på bukker og skriker etter nye lagre bak ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk varme. Jeg hadde samme utfordring da jeg byttet hjullager bak på min A3.

Jeg kjøpte en liten propan/butan brenner på biltema og varmet opp boltene. Funka helt supert :)

 

Eller så kan du og dynke de ned med WD 40 og la det stå en stund. Det kan gjøre underverker det også!

Endret av Cocola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt skummelt nære caliperne siden det er olje og gummislanger og greier i nærheten.

Varmer man bare boltene skal det gå fint. Er ikke noe slanger helt i nærheten.(hvertfall ikke på min bil)

En slagtrekker er godt tips men hvis han har samme plassering på sin bil som det er i min så kommer du ikke til med noe annet enn fastnøkler

Lenke til kommentar

Tusen takk dere. Ikke noe faretruende nærme bolten mtp varme (med unntak av en gummimansjett eller hva det heter). Men samtidig ikke plass til noe mer enn fastnøklene. Boltene ser faktisk ut som de har fått juling fra før - heller ikke spesielt lenge siden jeg fikk et verksted til å bytte bremseskiver bak på denne.

 

Uansett har jeg dynket i WD40 lenge nå og synes ikke å merke at det kommer nærmere. Får vel kjøre etter en gassbrenner.. heldigvis ikke langt til Biltema der jeg bor.

 

Var litt spent på hva for utfordringer som kom til må komme siden det er første gang jeg bytter hjullager på bil, men regnet ikke med å stoppe opp før caliperne var av! Men men. Får se om jeg kommer meg videre da. Takk dere!

Lenke til kommentar

Tok ikke lange tida før jeg er et spørsmålstegn igjen. Har nå skrudd ut de to boltene som holder caliperen i "ramma" si, og instruksjonen er at den skal vippes ut (for tilgang på bremseklosser bl.a.). Men caliperen er da vitterlig festet i bakkant også? Er det noe jeg burde ta hensyn til der? Blir så grønn med en gang jeg møter på noe ukjent.

 

Bildet tatt ovenfra.

post-201228-1419071_thumb.jpg

Endret av SecoY
Lenke til kommentar

Er umulig å få av skiva uten her tror jeg. Men skal prøve uten å gjøre det på andre sida da.

 

Har en 50 cm latmann - men navbolten ser jo helt jævlig ut. Tror ikke jeg har noe jernrør for hånden... senka bilen nå og satt på hjulet. Fortsatt dønn fast. Her hjelper vel neppe varme heller.. what to do.

post-201228-329198_thumb.jpg

Endret av SecoY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...