Gå til innhold

Bytte ut Altibox FMG (CPL7) med Ubiquiti UniFi Security Gateway 4?


Anbefalte innlegg

Hallo, 

 

Ser det er en del tråder for slikt og har fått lest meg litt opp. Ønsker å bytte ut dette søppelet med noe skikkelig utstyr. Jeg har ikke behov for TV. 

 

Er det bare å kjøpe seg en Ubiquiti UniFi Security Gateway 4 og plugge fiberen i den ene SPF-porten?

 

Deretter konfigurere SPF-interfacet til VLAN 102 og sette denne som DCHP? 

 

Så er det tut og kjør? USG 4 har vel også innebygd router, så trenger vel ikke noe mer?

 

Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør også klone mac adressen fra FMGen til UniFien. I tillegg må du kjøpe en SFP fibermodul

 

Jeg vet ikke noe om den gatewayen, men har nettopp byttet ut min VMG hjemmesentral til Edgerouter 4. Edgerouter X Sfp er også ganske populær

 

Takk for svar!

 

Så denne her kan ikke plugges rett inn i USG'en? https://imgur.com/a/erXWImG

 

Er det noe spesifikk grunn til at man må klone adressen, er ikke det om man ønsker TV-funksjonalitet?

Lenke til kommentar

Enkelte har slitt med at de ikke får IP med mindre de har klonet mac. Det er fordi den hjemmesentralen du har allerede har en tildelt IP, og ett abonnement får bare en IP om gangen. En måte å låse dette på er å sende en IP release først, eller koble fra hjemmesentral og så vente 24 timer før ny router kobles til, men er like greit å bare klone mac adressen

 

Kan ikke svare på det andre du spør om, de FMG installasjonene jeg har sett bruker mediakonverter. Du har også skrevet både FMG og CPL7, det er to forskjellige hjemmesentraler. Hvis du spesifiserer hvilken av dem du har er det sikkert noen andre kloke hoder som kan svare

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

 

Har skrevet feil, har bare en CPL7.

 

Da gjør jeg følgende,

 

Fiber inn port SPF1 på USG Pro 4. Konfigurer SPF1 til VLAN102 med DHCP.

 

Fra USG Pro 4 LAN1 til UniFi Switch 8 port 1.

 

Fra UniFi switch 8 port 2 til AP (NanoHD).

 

Fra UniFi switch 8 port 3 til Cloudkey Gen2.

 

Får prøve dette og se om det fungerer, rimelig spent.

Lenke til kommentar

Fikk du til tv gjennom web- løsningen da?

 

Har alltid satt opp routeren gjennom CLI, noe som i og for seg selv fungerer bra. Utfordringn skjer når jeg kjører en adaption, da fryser tv bildet. Har enda ikke funnet en løsning på dette, og kjenner det frustrerer meg litt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått konfigurert det enda, men skal få tittet på det snart. 

 

Ser det er så mange på nettet med problemer rundt dette, IPTV generelt... 

 

Skal få det til å fungere. Holder nok ikke med å opprette et VLAN101 og sørge for at IGMP snooping er aktivert dessverre når jeg tok et kjapt søk på nettet nå. 

Endret av DiskusjonBrukerenMin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...