Gå til innhold

Derfor bør du beholde mobilen lenger: – Har enorme konsekvenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avgift meg her og der på forbrukeren, men vi gjør ikke noe med kina og de andre store ulvene i skogen, lille norge skal som vanlig redde verden ikke noe feil at Norge gjør egen innsats men og tro at det norge gjør har noe reel forskjell er bare naivt 

 

Avgift er bare en mulighet, og den jeg liker dårligst. Avgiftskåte politikere har vi nok av.

 

Jeg ønsker heller at f.eks. EU stiller krav om reparerbarhet av produkter, f.eks. burde det være trivielt å bytte batterier på alle mobiler, laptoper osv.

 

I tillegg er det helt håpløst at mobiltelefoner får oppdatert Android i altfor kort tid. På en PC kan man gjerne installere nyeste Win10 eller Linux på en 10 år gammel maskin. På Android-fronten får man vel maks 2 år med oppdateringer. Billigtelefoner får ikke det engang. Burde vært 5 år. Det betyr at telefonen blir utdatert software-messig før hardwaren faktisk er for dårlig. Nye smarttelefoner har blitt såpass kraftige at det er tøv at de skal slutte å få updates etter 2 år. EU come on!

 

Alt hadde løst seg hvis alle telefonene kunne kjøre ren Android (ikke noe mer håpløse tilpasninger av Samsung osv.). Også kunne Samsung og andre leverandører som vil tilby noe "ekstra" heller bare gjøre dette i form av ordinære apps, ikke tilpasning av selve OSet. 

Endret av ftw
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vell i hjernen til disse fanatikerne og vise politiskepartier i norge er all lønn du har igjen etter og ha betalt skatt bare noe som ikke har beskattet enda. eneste slike tullforslag gjør er at jeg kjøper heller telefonen og mine duppedingser i utlandet gjerne sammen med en god biff som vi heller ikke for norge grunnet importvern av norsk bønner.

Er egentlig tydelig at penger er viktigere enn å redde verden, og at miljøet er et skalkeskjul for å ribbe folk gjennom avgifter. Har jo blitt en massesugresjon, hvor du blir stemplet som et dårlig og umoralsk menneske så for du sier noe imot den ekstremistiske miljøbevegelsen.

 

Jeg mener vi hadde kommet mye lengre med god utdanning, og at de som vokser opp i dag kan bli med på å forskje og utvinne nye løsninger som er mer bærekraftig.

 

Å være school drop outs (som Greta), gå i strike, og la seg styre mer av emosjonelle følelser enn å utdanne seg og tilegne seg kunnskap er helt feil måte å gå frem på.

 

Å streike, øke avgifter, spre frykt og plassere skam slik de gjør nå redder ikke verden. Det å derimot ta seg en utdannelse og jobbe med noe som er med på å utvikle nye bærekraftige løsninger for fremtiden kan bidra til å bedre miljøet.

 

Forskning og flere nye arbeidsplasser er der vi burde starte. Det som foregår nå er ikke annet enn fordummende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye sutring her, og det er åpenbart at folk leter med lys og lykter etter grunner for å opprettholde sitt enorme mobilkonsom.

 

Noen hevder at CO2 gevinsten er minimal - okei. Skadevirkningene fra gruvedriften som kreves for å skape materiale i mobilen er store nok i seg selv til å rettferdiggjøre et mer restriktivt mobilkonsum. Topper du det med uverdige arbeidsforhold og forbrukerhysteri så trenger man ikke å nevne CO2 i det hele tatt. Og jeg skulle gjerne sett disse folkene komme opp med ett enkelt tiltak som vil utgjøre en forskjell, forutenom det vage og ansvarsfraskrivende "grønn teknologi".

 

Andre sier ikke skjønner hvordan forskerne har utført disse beregningene - hva så? Bra det ikke er din jobb, da. Det at jeg ikke har likningen for ohm og volt i hodet gjør ikke at jeg betviler elektrikern som kommer og fikser i huset mitt...

 

Det mest irriterende argumentet er "Kina". Som om det vi gjør ikke har noen som helst effekt. Dere må gjerne tro at vi lever avskilt fra resten av verden, og at Norge, som verdens rikeste, mest demokatiske land med et veldig godt rykte (jeg bor i England så kjenner godt til det), ikke har noen som helst påvirkningskraft - men det er rett og slett feil.

 

Og for dere som ikke bryr dere om bærekraft, og bare om teknologi: Uten en bærekraftig produksjon av råvarer vil komponentene til datamaskinene bare bli dyrere og dyrere. Og - det koster dere jo ingenting å vente ett år mer før man kjøper ny mobil.

 

Folk elsker å sutre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg bruker til daglig min Nokia 1208 fra 2008, den fungerer utmerket.

Det er dog ikke fordi jeg er så jævlig miljøbevisst, men fordi mitt eneste behov er å være tilgjengelig, pluss kanskje ta en viktig telefon nå og da, jeg har null behov for å ha med meg en smart-telefon, det er kun en distraksjon og slitsomt.

 

Personlig kan jeg ikke fatte at folk med viten og vilje velger å leve hele livet med nesa i en trøtt telefon, men smaken er som baken.

 

Dog er det selvfølgelig behov for en smart-telefon nå og da, så i 2012 ble det innkjøpt en Samsung Galaxy S3.

Denne fungerer fremdeles utmerket, og ligger stort sett hjemme på skrivebordet, men selv om den fungerer helt topp, må den nå byttes ut fordi den ikke lengre virker med Vipps etter seneste oppdatering.
 

 

Begynner å gå lei å lese alle artiklene som stører opp under de hyklerske miljøfanatikerne som som bruker en jantelovsmentalitet om at det lille Norge gjør påvirker global miljøkrise, når sannheten er at det eneste vi oppnår er å sette begrensninger på befolkningen, og frarøve penger fra de som allerede har lite, med begrunnelsen «bryr du deg ikke om miljøet?» 

 

 

De som har "lite" kjøper neppe ny telefon særlig ofte, du mener vel heller at du ikke liker det når noen kritiserer ditt forbruk av duppeditter du egentlig ikke trenger.

Dette er altså en rapport utarbeidet av miljøorganisasjoner, ikke av TU, og de har kommet til at forbrukselektronikk, særlig telefoner, har en stor påvirkning på miljøet, noe som ikke var noen som helst overraskelse, det sier seg i grunn selv.

 

Norge har et bruttonasjonalprodukt som er mye større enn de fleste andre land i verden, og i forhold til antall innbyggere har Norge et av verdens aller høyeste forbruk av elektronikk, som telefoner og lignende, nordmenn i alle aldre skal regelmessog ha det aller nyeste, noe som er totalt unødvendig sløsing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg leser kommentarene her så er der ikke så opptatt av miljøet. Er alså helt i orden med bruk og kast av mobil og annen elektronikk eller? Er jo sikkert krise om dere må ha mobilen ett år lenger når det kommer en ny modell. Bare vent til garantiordningen på batteriene går ut på elbilene. De vil bli så dyre og reparere at de vil de havne på høggern akkurat som Think gjorde. Ikke mye miljøvennlig det heller. Prate om klimaet er dere gode på så lenge det gjelder alle andre enn dere sjøl.

 

Nå er denne klimakrisa bare bløff. Den føyer seg inn i andre klimakriser som har vært spådd de siste 50 årene. Fra ny istid på 70-tallet, Ozon"hullet" på 80-tallet. til Co2 krisa som vi har nå. Ingen av de krisene som forskerne har sagt vil skje er skjedd. Det handler rett og slett om pengene disse "krisene" drar til seg. Er enorme beløp i omløp bare en nevner ei krise.

 

Det har vist seg at batteriene sannsynligvis har lengre levetid enn selve bilen. Og batteriene kan allerede i dag resirkuleres. Så den biten er allerede løst. At det er noe svineri å produsere disse Lithium batteriene er en annen sak.

 

Kun opptatt av nærmiljøet. Dvs fei for egen dør. Setter mer og mer pris på gjenbruk av gamle ting. Det gir en mye bedre følelse enn å amoksjoppe nytt juggel og skrot. Desember i fjor, som er den mest hysterisk sjoppemåneden av unyttige ting, hadde jeg et forbruk på ca 1500,- utenom faste utgifter. Og inkludert i det var en togbillett til ca 400,- og et besøk på Polet. Så da tror jeg at jeg er innafor :) ?

 

Ang klimaet så har nok Universet, Solsystemet og Jordens indre mye mer innvirkning på det enn noe levende skapninger klarer å forårsake.

Lenke til kommentar

I den evige pisk eller gulrot tilnærmingen til miljøhensyn er det pisken som blir det folk hisser seg opp for, og vil diskutere. Hvis vi ser bort ifra restriksjoner og avgifter (pisk) - hva skal til for at folk som tar dette på alvor kan beholde telefonen lengre?

 

Én ting er dette med reparerbarhet, og at det skal være lønnsomt å reparere, men hvordan skal man konkurrere på å reparere elektronikk utenfor garanti som bygges kostnadseffektivt og automatisert (eller med lavkost arbeidskraft) med en normalt lønnet servicetekniker som skal kunne stille diagnose, bestille deler og reparere enheten for en pris lavere enn kostnad av ny enhet?

Må det en eller annen form for subsidieordning her? (Enova-støtte for reparasjon av telefon?)

 

Og så er det oppdateringer av apper og os ... Flaggskip modeller (og de fleste litt påkostede telefoner til godt over 5000 kr) får man nok oppdatert noen år, men billigmodellene som leveres med hardware som allerede er gammeldags er vel de første som slutter å motta nye oppdateringer til OS, og blir stående med gapende sikkerhetshull. Dette er ikke holdbart i et alltid tilkoblet samfunn... 

Så i praksis er telefonen ubrukelig den dagen den ikke lenger oppdateres om man bryr seg noe særlig om sikkerhet - men for den enkelte sluttbruker er det vel det øyeblikket VIPPS eller en annen funksjon man aktivt bruker slutter å virke at man innser at telefonen er utdatert...

Her må det vel på plass et internasjonalt regelverk som setter en minimumsperiode man kan forvente å få sikkerhetsoppdateringer - evt en regel som gir deg rett til et produsentnøytralt OS på din telefon når produsenten slutter å støtte modellen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje en idet å lage mobiler og ting som holder lenger enn et par år. En mobil skal holde tre år ? Det er latterlig lite. Det er ikke fordi produsentene ikke kan men fordi det økonomiske systemet belønner evig vekst. Hvorfor setter ikke verdens ledere en stopper for dette. Istedenfor skal vanlige forbrukere bli beskattet og Apple osv bare fortsette å tjene penger. Hva med å straffe mega søppel selskapene og belønne de som lager kvalitet og de som reparerer. Hvordan kan en forbruker vite hva levetiden på et produkt er når de som tester bare bruker det noen uker, og det kommer ut en ny modell hvert år? Hvorfor stopper man ikke ordninger som den "ny mobil når du vil" til Telenor osv? Det tilrettelegges jo for bruk og kast, ja jeg veit de gjenbruker de gamle mobilene men allikevel.

 

Verdens ledere er jo selskapene som produserer konsumentvarene. Det er ikke slik at politikere styrer utviklingen av samfunnet. Det er kapitalismen som styrer utviklingen, dvs de største selskapene og investorene som eier enorme verdier.

 

Mark Hanna, who was the great campaign organizer for the late nineteenth century. In 1895 he was asked, “What are the most important things for a political campaign?” He said, “There are two things. The first one is money, and I’ve forgotten what the second was.” That was 1895.

Lenke til kommentar

Er for miljø og alt det der, men sliter alltid med å forstå hvordan disse folkene regner ut utslippstall for visse produkter og produksjon.

 

Altså: Vi er 2 i huset og forbruker ca 1000kWh i månden. Dvs 500kWh på hver, i følge forskerne...

Blir forbruket mindre om jeg flytter til et telt i hagen? Tvilsomt.

 

Beste måte å redusere utslippene på, er så støtte og forske på ny/ren teknologi slik at det kan erstatte dagens.

 

Forskning løser noen problemer og skaper nye. Man kan ikke bare bestille en løsning fra forskere, ikke alt kan kjøpes.

Lenke til kommentar

Det bor 740 millioner mennesker i Europa, i den sammenheng er 2 millioner tonn CO2 ingenting.

 

En gjennomsnitts nordmann slipper ut 8,4 tonn CO2 i året.

Med andre ord vil dette mobilforlengetiltaket kunne redusere utslippene for gjennomsnittsnordmannen med ca 0,03 %. Det er ingenting!

 

Dette står ikke i stil til overskriften "-Har enorme konsekvenser". Skjerpings tek.no!

 

Interessant.

"En gjennomsnitts nordmann slipper ut 8,4 tonn CO2 i året."

Har du mer detaljer rundt dette?

 

Hva er de største "kategoriene" som bidrar til dette tallet?

Lenke til kommentar

Strålende rapport. Særlig hvis man vil at politikerne skal sette avgifter på mobiltelefoner også. Snart kommer det vel en eller annen forurensningsavgift på 40% av kjøpesummen.

 

Eller de kunne forby løsninger som Swap som legger opp til at man skal bytte hvert år?

Swap løsningene er jo det dyreste du kan velge hos en operatør som er hvorfor de ønsker alle kunder over på denne løsningen.

Lenke til kommentar

Det er mulig at telefoner i fremtiden vil kunne knyttes til identiteten,

og bli en borgerrettighet på linje med pass og sosiale ytelser.

Med en eller annen form av identifisering, vil man da kunne benytte en hvilken

som helst telefon (det kan man stort sett allerede),

og dersom telefon og tilknytning (nett) ble gratis, kunne det muligens bli kontroll på produksjonen.

Det er sikkert ikke populært hos Apple og Samsung, men jeg mener at det er snart slik at

man ikke kan gjøre en drit uten telefon, og fastlinjer blir stadig mindre populære, til og med hos Telenor.

 

Jeg tror faktisk det allerede er folk som jobber for å få dette til, antagelig i Brussel, og

ser for meg at lobbyister fra mobilselskapene kjemper imot.

 

Telefonene er allerede mer enn gode nok, slik at videre utvikling blir mer som flisespikkeri.

Den bratteste delen av kurven var fra ca 1985-2010.

Så markedet drives nå av ting som f.eks batterienes begrensninger, innebygd selvdestruksjon og små detaljer,

som 150 mpixler vs 100, 4K skjerm, 5G, øyescanning, blah blah blah.

Produsentene gjør det som må til for å holde prisen oppe, fordi ellers ville prisen per enhet falt som en stein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

destruert på en miljøvennlig måte

Hahaha. Hverken folk som skriver om teknologien, formaner om den, eller yter tjenester til den har peiling.

Slik slipper de som produserer den unna med kunstig foreldelse. Gamle (og ofte ganske nye) mobiler blir ikke ødelagte, de slutter å være oppgraderte. For samfunnssikkerheten og også miljøets skyld burde det være krav til mer frihet på det planet.

 

Hvor lenge garanteres oppgraderinger, og hvilke vilkår gjelder for opplåsing av oppstartslaster, reparasjon, osv osv.

 

Forbanna miljøpropaganda. Er visst ingen grenser for fanatisme nå til dags.

Lengre levetid på produkter er til gode for forbrukere, selv om du skal selge dem videre etter ett år. Hun hadde bedre argumenter enn deg, hvilket ikke tar seg veldig bra ut, innlegget ditt tatt i betraktning.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

 Dere må gjerne tro at vi lever avskilt fra resten av verden, og at Norge, som verdens rikeste, mest demokatiske land

 

Hva behager? I beg you pardon?

Søk på "democracy index 2019"

Og rikest per innbygger, såklart, ikke totalt (må være veldig kranglevoren for ikke å ville skjønne det). Dette er jo også i sammenheng med demokrati, for det finnes land, som Quatar, som har mer penger per innbygger, men de er dårlig distribuert.

Lenke til kommentar

De to menneskelige aktiviteter som bidrar mest til CO2-utslipp er de mange utøver på soverommene og ved stemmeurnene - å lage flere av oss og å invitere flere av oss.

 

Å redusere flyreiser og km i bil vil monne noe, mindre kjøtt, færre mobiler, klær, sko, reparere og gjenbruk heller enn å kjøpe nytt likeså.

 

Men mest vil det monne å dempe fødsels- og innvandringstallene. Om innvandringen de siste tredve år hadde vært i samme lille skala som feks Finland eller Polen, hadde vi vært nesten en million færre høyutslippsmennesker i Norge nå. 20%.

 

Så hva i huleste skal man da stemme om man mener at klimaet er viktig for å .... tja, overleve?

 

Frp, de lavpannede harrytassene av noen ignoramuser som enten ikke ser eller later som de ikke ser klimaproblemet, men som vil sørge for at færre nordmenn får råd til å fly og at færre kommer og konverterer til høyutslippsliv. Eller at av partiene som bare snakker, men som bidrar så mye de kan til at vi skal bli flest mulig her i landet med en høyutslippslivsstil som ikke ligner grisen.

 

https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søk på "democracy index 2019"

Og rikest per innbygger, såklart, ikke totalt (må være veldig kranglevoren for ikke å ville skjønne det). Dette er jo også i sammenheng med demokrati, for det finnes land, som Quatar, som har mer penger per innbygger, men de er dårlig distribuert.

 

Sveits ligger over Norge i rikest per innbygger, i tillegg til et par pitte små land. Hvis vi ser på reell kjøpekraft ligger Norge enda lenger nede på rankingen. 

 

Når det gjelder demokrati ser jeg at du har rett. Selv om det etter min mening er helt rart at Norge skal ha høyere demokrati score enn for eksempel Sveits som har direkte demokrati. Ganske rar måling.

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...