Gå til innhold

Hvorfor har politiet autoritet?


Anbefalte innlegg

Sliter med å forstå.

 

Jeg har redusert det ned til:

Politiet bruker fysisk makt på vegne av staten (voldsmonopol)

De har en mulighet for å innskrenke min frihet ved å låse meg inne, ved bruk av fysisk makt som er umulig å stå imot alene.

 

Så, man føyer seg på bakgrunn av dette.

 

Er dette det eneste grunnlag?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med å forstå.

 

Jeg har redusert det ned til:

Politiet bruker fysisk makt på vegne av staten (voldsmonopol)

De har en mulighet for å innskrenke min frihet ved å låse meg inne, ved bruk av fysisk makt som er umulig å stå imot alene.

 

Så, man føyer seg på bakgrunn av dette.

 

Er dette det eneste grunnlag?

Hvis du er av den kriminelle typen som samfunnet ikke vil ha løse så passer nok denne beskrivelsen, ja.

 

Finnes det regler som er teite også? Ja, selvfølgelig.

Kan vi gjøre noe med det? Ja, faktisk.

Endret av JTHammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Edgelord hvilke alternativer tenker du at vi har som et samfunn?

 

1. Statlig voldsmonopol (dagens ordning) - Statlige ansatte utøver vold der det er nødvendig for å opprettholder lovverket.

Folket i fellesskap betaler for at et utvalg skal sørge for at folkevalgte lover følges.

 

2. Privat politi bundet av lovverket - Private aktører utøver vold der det er nødvendig for å opprettholder lovverket.

Du betaler et lokalt firma for at de skal sørge for at folkevalgte lover følges.

 

3. Sivil politi bundet av lovverket - Alle landets borgere utøver vold der det er nødvendig for å opprettholder lovverket.

Du og alle andre prøver etter egen evne å få alle til å følge de folkevalgte lovene.

 

4. Alle velger sine egne lover som de selv følger og mener at alle andre skal følge.

Intent politi kan låse deg inne og intet politi vil sørge for at andre ikke låser deg inne.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette reellt? Det finnes bare som skrift på papir.

 

Er ute etter de filosofiske sidene av dette.

 

Hvorfor har mynter og sedler verdi? Fordi vi har gitt dem verdi.

 

Politiet er en sosial konstruksjon som er videreført fordi vi ser en nytte i det. Vi har ikke nødvendigvis gitt dem makt som invidiver, men kollektivt så har vi gitt dem makt, fordi kollektivet er interessert i å kontrollere anti-sosial oppførsel med en makt begrenset til egnede individer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovene er politikervalgte og politikerne er folkevalgte. Sånn på papiret iallefall.

Hopper du over midten i setningen over så er du der.

 

Lovene er politikervalgte, politikerne er folkevalgte. Det betyr ikke at lovene er folkevalgte. Politikerne kan, og gjør, hva de vil etter de er blitt valgt uavhengig av velgernes interesser. 

Lenke til kommentar

Er dette det eneste grunnlag?

Treng det å være fleire grunnar? Autoritet er i alle enkelheit det å ha makt til å utøve sin vilje.

Prinsippmessig er det likt uavhengig av om det er staten som har autoritet ved å kunne true med bøter og fengsel slik at du gjer det som staten vil, eller om det er kona som utøver sin autoritet over deg når ho krever å få sjå TV-serien sin.

Autoriteten ligg i at du føyer deg i frykt for konsekvensane.

 

At politiet har autoritet reint praktisk er at statsforvaltninga har valgt at politiet skal utøve delar av den statlege makta.

Lenke til kommentar

Fin stråmann du har der. Fordi jeg sa jo at alle politikere er fritatt fra lovene, ikke sant?

 

Er vel for vanskelig å komme opp med et ordentlig argument.... 

 

Her er det du skrev:

"Politikerne kan, og gjør, hva de vil etter de er blitt valgt uavhengig av velgernes interesser."

Jeg kom med et eksempel på at dette er feil, som da angivelig er en stråmann?

Lenke til kommentar

Her er det du skrev:

"Politikerne kan, og gjør, hva de vil etter de er blitt valgt uavhengig av velgernes interesser."

Jeg kom med et eksempel på at dette er feil, som da angivelig er en stråmann?

 

Hvor skrev jeg at politikerne er fritatt fra lovene? Det skrev jeg aldri. 

 

Så ja, du kom med en stråmann. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Hvor skrev jeg at politikerne er fritatt fra lovene? Det skrev jeg aldri. 

 

Så ja, du kom med en stråmann.

 

Med andre ord kan de ikke gjøre hva de vil etter å ha blitt valgt inn på stortinget?

Du skrev, svart på hvitt, at politikere kan gjøre hva de vil etter å ha blitt valgt uavhengig av velgernes interesser.

 

Skal vi gjenta dette en gang til?

Hva de vil impliserer ikke at de er begrenset av lovene, spesielt ettersom du ettertrykkelig har konstatert at lovene er politikervalgte.

Lenke til kommentar

Med andre ord kan de ikke gjøre hva de vil etter å ha blitt valgt inn på stortinget?

Du skrev, svart på hvitt, at politikere kan gjøre hva de vil etter å ha blitt valgt uavhengig av velgernes interesser.

 

Skal vi gjenta dette en gang til?

Hva de vil impliserer ikke at de er begrenset av lovene, spesielt ettersom du ettertrykkelig har konstatert at lovene er politikervalgte.

 

Det var helt klart ut ifra konteksten jeg skrev det i at jeg mente at politikere gjør hva de vil i forhold til velgernes interesser og ut ifra hva de ble valgt inn for. At Ola lovte barnehageplasser og Nils stemte på ham, men etter valget går Ola tilbake på løftet om barnehageplasser.

Jeg mente IKKE at lovene ikke gjelder for politikere, at de kan gå hjem og bygge en atomreaktor i hagene sine hvis de vil liksom. Dette er helt klart og tydelig ut i fra konteksten det ble skrevet i.

 

 

Men uansett, hvis du vil sette opp en stråmann og si at jeg mente at politikere kan gjøre abolutt hva de vil, inkludert å kjøpe en artillerikanon og skyte ned naboene sine hus, så kan de hypotetisk sett det, men de risikerer å bli straffet. Det sa jeg ikke noe om. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Det var helt klart ut ifra konteksten jeg skrev det i at jeg mente at politikere gjør hva de vil i forhold til velgernes interesser og ut ifra hva de ble valgt inn for. At Ola lovte barnehageplasser og Nils stemte på ham, men etter valget går Ola tilbake på løftet om barnehageplasser.

Jeg mente IKKE at lovene ikke gjelder for politikere, at de kan gå hjem og bygge en atomreaktor i hagene sine hvis de vil liksom. Dette er helt klart og tydelig ut i fra konteksten det ble skrevet i.

 

 

Men uansett, hvis du vil sette opp en stråmann og si at jeg mente at politikere kan gjøre abolutt hva de vil, inkludert å kjøpe en artillerikanon og skyte ned naboene sine hus, så kan de hypotetisk sett det, men de risikerer å bli straffet. Det sa jeg ikke noe om. 

 

Fortsatt ikke enig, det er svært begrenset hva en politiker på stortinget kan gjøre:

Valgte poltikere kan foreslå lover som strider mot velgernes interesser, som så må godkjennes av et flertall av andre folkevalgte politikere. Om de havner i regjering har de fortsatt klare begrensninger i hva de kan foreta seg, som for eksempel loven og hva andre i regjeringen mener om beslutningene, kabinettspørsmål og mistillitsforslag setter også begrensninger.

 

Hvis vi ser bort fra disse begrensningene, så kan en politiker valgt inn i stortinget gjøre hva han eller hun vil. På samme måte vil enkelte påstå at glasset er halvtomt mens andre påstår det er halvfullt. Jeg vil i alle fall påstå at det er klare begrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...